Inhoud blog
  • Stap 4: Verplichte bron: Obama's mening over religieuze extremisme
  • Logboek
  • Stap 5: Antwoord formuleren op de leervragen
  • Stap 6: Lezersbrief
  • Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 3)
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Rouwen met kleuters
    Lotte Janssens
    06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 1)




    Bron 1: Tijd maken voor verdriet – Lenny Nauwelaerts


    Bronvermelding:

    Nauwelaerts, L. ( 2014 – 2015). Tijd maken voor verdriet. Kleuters en ik, jrg. 31/2, 28 – 31.  

    Korte inhoud:

    Lenny Nauwelaerts in een kleuterjuf in kleuterschool ‘De puzzel’ in Haacht. Ze geeft les in de tweede kleuterklas.  Onverwacht krijgt ze het nieuws dat één van haar kleuters ernstig ziek is. Met de hele klas hopen en wachten ze tot Fran weer terug komt naar de klas. Maar heel onverwacht kreeg ze het nieuws dat Fran overleden was. Ze moest niet alleen leren omgaan met haar eigen gevoelens maar ook de kleuters stelde vragen, hadden moeite met hun gevoelens,…

    Voor Lenny was het een zware periode maar het einde van het schooljaar was in zicht en ze had tijd nodig om dit te verwerken. Maar vanaf september had Lenny, Pieter in de klas, de broer van Fran. Lenny bleef een tijdje weg van school en ging in therapie. Hier ontdekte ze dat ze te veel angst had om zich te binden met de nieuwe kleuters. Bang om weer iemand die ze liefheeft te verliezen. Lenny leert hiermee omgaan en neemt toch alle moed bij elkaar om weer naar haar klas te gaan. De ex-kleuters (klasgenootjes van Fran) snapte heel goed waarom Juf Lenny zolang was weggebleven en gaven haar een knuffel. Lenny vond het zeer belangrijk om veel met haar kleuters en ex-kleuters te praten of gewoon even samen te zijn. Pieter, de broer van Fran, mocht enkele foto’s meebrengen naar de klas en deze werden omhoog gehangen in de boekenhoek. Zo kon iedereen die dat wou altijd even bij Fran zijn. Pieter had hier heel veel aan. Ook op momenten dat hij aangaf dat hij even over Fran wou praten of voor Fran wou knutselen greep juf Lenny deze kans en werkten ze hier meestal samen als klasgroep aan.

    Juf Lenny had ook een herdenkingsplantje voor Fran gepland en samen stuurden ze ook zeepbellenpost. Zo konden ze als (ex-)klasgroep, samen met juf Lenny even naar Fran gaan. Soms praatten ze over Fran maar soms hadden ze ook genoeg aan het samen ‘stil zijn’.

    Onthouden:

    Na het lezen van dit artikel was ik enorm emotioneel. Ik bleef maar denken aan het feit dat mij dit even goed kan overkomen later als juf. Uit de grond van mijn hart hoop ik dan ook dat ik zoiets verschrikkelijk nooit hoef mee te maken. Maar ik hoop ook dat als ik dit meemaak ik evengoed reageer als juf Lenny. Ik ben ervan overtuigd dat het heel normaal is dat zij er even tussenuit moest en dat dit een situatie is waarmee je het zelf heel moeilijk hebt, zeker als je dan het jaar nadien ook nog de broer in de klas hebt. Dit maakt het zwaar omdat je nog steeds in dit verwerkingsproces zit maar maakt het misschien ook mogelijk om op een rustige manier afscheid te nemen. Je bent er in elk geval zeker van dat je niet de enige in de klas bent met deze gevoelens. Ik denk dat die verwerkingsmomenten die Lenny beschrijft in haar artikel wel zeer belangrijk zijn, zowel voor de kinderen als voor jezelf maar ook voor je ex-kleuters. En dit artikel heeft mij er ook van overtuigd dat je niet altijd moet praten met de kleuters maar dit ook op andere manieren kan aanbrengen in de klas.




    Bron 2: Afscheid van opa en van Stefanie – Anne Laeremans


    Bronvermelding:

    Laeremans,A. Afscheid van opa en van Stefanie, kleuters en ik. Jrg. 15/3, 7 – 8


    Korte inhoud:

    Anne Laeremans is de mama van Jo (9jaar), Hanne (6jaar) en Stefanie (3jaar). Stefanie is zwaar gehandicapt waardoor ze mentaal het niveau van een 5 maand oude baby heeft. Eind februari stierf hun grootvader. Ze wisten dat dit ging komen en daarom bezochten Anne en de kinderen hun grootvader dagelijks. Hanne stelde regelmatig vragen over wat er zou komen en ging gebeuren. Anne en haar man hadden ook afgesproken om steeds een eerlijk antwoord te geven op de vragen van hun kinderen. Hanne weende om het verlies nog voor haar grootvader gestorven was. Terwijl Jo hier steeds stil over bleef. Om het moment dat hun grootvader stierf was de reactie echter omgekeerd. Jo weende onophoudelijk en was ontroostbaar terwijl Hanne heel stil was en niet weende. Anne en haar man besloten om de kinderen het afscheid te geven da zij wilden. Ze gingen regelmatig naar het lichaam, de kinderen hadden hier geen moeite mee en gaven hem ook regelmatig een kus. De kinderen hadden de behoeften om opa aan te raken. Anne en haar echtgenoot lieten dit ook toe. De kinderen maakten ook een tekening/briefje om mee te geven in de kist van opa.


     

    Enkele weken na de dood van hun grootvader werd Stefanie opgenomen in het ziekenhuis. Jo en Hanne wisten dat er een kans was dat Stefanie niet ouder zou worden dan 5 en wisten dus dat ze kon sterven. Op één week tijd ging Stefanie erg achteruit en de dag voor ze stief lag ze in coma. Jo en Hanne voelde zich niet bedrukt en keken vrolijk naar TV. Anne vroeg hen om afscheid te komen nemen van hun zus Stefanie. Dit deden ze dan ook zeer bewust. Toen Stefanie dan uiteindelijk stierf was hun eerste reactie dat ‘petere’ (hun grootvader) nu niet meer alleen zou zijn. In de kist van Stefanie gaven Hanne en Jo enkele speelgoedjes mee en een beertje dat ze kochten voor de geboorte van hun zus. De kinderen reageerden weer op een andere manier. Ze stelde reële vragen over het ontbindingsproces en over wat er nu met Stefanie gebeurden. Anne en haar echtgenoot geven hier steeds eerlijk antwoord op, dit vonden ze belangrijk voor hun kinderen. 2 maanden later was het de verjaardag van Stefanie. Anne en haar man wisten niet goed wat ze hiermee moesten doen maar voor Hanne en Jo was het duidelijk. Het was feest, samen gingen ze naar het graf en zongen er liedjes voor haar verjaardag. Voor Jo en Hanne is Stefanie ook helemaal niet weg. Ze vinden dat Stefanie nog steeds thuis is maar dan als geest. Ze praten regelmatig met haar in dromen en zien haar als een gezond meisje dat bij opa leeft. Ze hebben ook elk op hun kamer een foto met een gedroogde bloem, deze is heel belangrijk voor hen.

    Onthouden:

    Ik heb onthouden dat kinderen elk op hun eigen manier omgaan met het verwerken van de dood. En dat het belangrijk is als ouders/opvoeders/… om zo eerlijk mogelijk te antwoorden op hun vragen en hen niet stoppen bij hun initiatieven (tekeningen maken voor in de kist, gaan zingen voor haar verjaardag op het kerkhof,…). Kinderen zijn soms gemakkelijker in het verwerken omdat ze minder nadenken dan ons. Wij gaan als volwassenen steeds het ergste denken maar vaak gaan kinderen hier heel anders op in dan we eigenlijk denken.





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/02-01/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs