Sinds de evolutietheorie niet overeenkomt met de scheppingsverhalen die bepaalde leerlingen in geloven kunnen de lessen bepaalde discussies opwekken. Om dit te voorkomen moet de leerkracht best wel oppassen, want elk leerling is anders met elk hun eigen meningen, ervaringen en religie.
Het is ook best wel moeilijk voor zeer religieuze leerlingen om een heel uur of twee naar een leerkracht te luisteren die iets probeert uit te leggen waarin ze helemaal niet in geloven.
Hoe gaat een leerkracht best met dit om?
Op de website talkorigins vond ik een paar tips over het debatteren met creationisten. volgens Eugenie Scott een Amerikaanse biologische-antropologe, heeft debatteren over de theorie van evolutie geen nut sinds meeste mensen weinig tot geen voorkennis hebben over dit onderwerpen en alles kort uit te leggen niet mogelijk is. Volgens haar stellen creationisten vaak ook simplistische argumenten die een grote hoeveel tijd innemen om weer te leggen.
Meeste mensen zeggen dat het misschien interessant zijn om leerlingen ervoor of nadien de kans te geven om hun meningen te zeggen, maar dan moet de leerkracht wel oppassen dat het geen debat wordt tussen de leerlingen maar een open conversatie.
|