Als Toekomstige leerkracht natuurwetenschappen en aardrijkskunde vind ik wetenschappen zeer interessant en belangrijk, één van de fundamentele onderwerpen in biologie is de evolutietheorie.
Evolutietheorie is niet een van de makkelijkste lessen om te geven, wegens dat de effecten van evolutie niet dagelijks zichtbaar maar zijn maar over honderd tot wel duizend jaren zichtbaar.
Hoe zou een leerkracht best met de lessen evolutie en zijn complicaties mee omgaan?
01-04-2019
Misschien andere vakken inschakelen?
Zou het misschien ook interessant zijn om andere vakken in te schakelen, zodat leerlingen het hele verhaal horen van begin tot nu?
Bijvoorbeeld tijdens de lessen aardrijkskunde het ontstaan van de aarde en levende organisme op aarde uitleggen.
Of tijdens de lessen geschiedenis wanneer het over secularisering van het westen gaat misschien ook Darwin te bespreken toen hij zijn boek publiceerde, die veel positieve aandacht kreeg maar ook veel negatieve kritiek kreeg. En dat zijn boek tot vele debatten leidde omdat zijn theorie in strijd was met de scheppingsleer
Dit kan ervoor zorgen dat leerlingen, door het meer informatie krijgen en meer open staan voor andere ideeëndie niet overeen komen met die van hun
Sinds de evolutietheorie niet overeenkomt met de scheppingsverhalen die bepaalde leerlingen in geloven kunnen de lessen bepaalde discussies opwekken. Om dit te voorkomen moet de leerkracht best wel oppassen, want elk leerling is anders met elk hun eigen meningen, ervaringen en religie.
Het is ook best wel moeilijk voor zeer religieuze leerlingen om een heel uur of twee naar een leerkracht te luisteren die iets probeert uit te leggen waarin ze helemaal niet in geloven.
Hoe gaat een leerkracht best met dit om?
Op de website talkorigins vond ik een paar tips over het debatteren met creationisten. volgens Eugenie Scott een Amerikaanse biologische-antropologe, heeft debatteren over de theorie van evolutie geen nut sinds meeste mensen weinig tot geen voorkennis hebben over dit onderwerpen en alles kort uit te leggen niet mogelijk is. Volgens haar stellen creationisten vaak ook simplistische argumenten die een grote hoeveel tijd innemen om weer te leggen.
Meeste mensen zeggen dat het misschien interessant zijn om leerlingen ervoor of nadien de kans te geven om hun meningen te zeggen, maar dan moet de leerkracht wel oppassen dat het geen debat wordt tussen de leerlingen maar een open conversatie.