Als Toekomstige leerkracht natuurwetenschappen en aardrijkskunde vind ik wetenschappen zeer interessant en belangrijk, één van de fundamentele onderwerpen in biologie is de evolutietheorie.
Evolutietheorie is niet een van de makkelijkste lessen om te geven, wegens dat de effecten van evolutie niet dagelijks zichtbaar maar zijn maar over honderd tot wel duizend jaren zichtbaar.
Hoe zou een leerkracht best met de lessen evolutie en zijn complicaties mee omgaan?
31-03-2019
Hoe begint best een leerkracht met de evolutietheorie uit te leggen?
Evolutie is namelijk een complex onderwerp die jongeren zich moeilijk kunnen inbeelden. Leerkrachten beginnen meestal vanuit de leefwereld van jongeren, hoewel het hier wat moeilijker is. Omwille dat meeste jongeren van de evolutietheorie zeer weinig van gehoord hebben, het enige dat ze misschien gehoord hebben is dat ze afstammen van apen. Wat ook fout is want we zijn namelijk apen.
Volgens Patrick Reygel is dit een vraag die niet zelden gevraagd wordt aan wetenschappers omdat ouders ook het niet makkelijk vinden om de vraag 'van waar komt de mens' te beantwoorden. Meestal geven ze een antwoord die overeenkomt met hun religie. Als leerkracht lijkt me het zeer lastig om hiermee te beginnen. Op een blog in quora werd er gevraagd hoe christelijke biologie leerkrachten zich voelen wanneer ze les geven over de evolutietheorie. Meeste leerkrachten geven dan in het begin van de les uitleg dat er een groot spectrum van antwoorden zijn voor de vraag 'van waar komt de mens' en dat de komende lessen het wetenschappelijke antwoord is. Andere leerkrachten vermijden de evolutie van de mens geven liever de evolutie van andere dieren als voorbeeld.
Reacties op bericht (4)
25-05-2019
Mijn menging
Best Eben,
ik ben helemaal akkoord met wat er geschreven is. Ik als gelovige leerkracht zou het echt moeilijk hebben om deze les te geven. Het idee om met de les te beginnen door te zeggen dat er een breed spectrum van theorieën bestaat maakt het al gemakkelijker voor de leerkracht. Een andere oplossing indien de leerkracht het echt niet leuk vindt om deze les te geven zou zijn: aan een collega vragen dat hij of zij graag de les geeft en dat jij dan les geeft over een andere hoofdstuk.
25-05-2019 om 11:04
geschreven door Aicha Saoudi
06-05-2019
Hoe zou ik dit aanpakken?
Sinds ik niet gelovig ben zal ik zelf geen probleem hebben om de lesreeks te geven, maar ik deel wel de mening van de blog dat een leerkracht best eerst begint uit te leggen dat er een groot spectrum van antwoorden zijn voor het ontstaan van de moderne men. Ik denk dat dit best gedaan wordt om een conflict te vermijden met een gelovige leerling
06-05-2019 om 18:39
geschreven door Eben Rosiers
28-04-2019
En jouw mening?
Beste Eben,
Hou zou jij, als leerkracht in spe, deze lessenreeks aanpakken?
Alvast bedankt voor je reactie.
28-04-2019 om 12:59
geschreven door Advocaat van de Duivel
17-04-2019
Lessen
Ik vind dat leerkrachten zelf mogen kiezen hoe zij deze les geven. Ze moeten ieder standpunt horen maar de evolutie moet gegeven worden als lesmateriaal.