Wat met differentiatie binnen de lessen natuurwetenschappen?
01-04-2019
Moet er steeds samengewerkt worden met dezelfde groepen binnen een klas?
Ik vind dat het werken met vaste niveau groepen (homogene) qua kennis en karaktereigenschappen, ervoor zorgt dat de verschillen tussen de verschillende groepen binnen één klas groter worden. Zwakke leerlingen raken steeds meer achterop en creëren een negatief zelfbeeld. Leerlingen die introvert zijn en over bepaalde onderwerpen niet durven te spreken krijgen daarentegen geen prikkels, stimuli om er wel over te praten. In tegendeel denk ik dat als wij, leerkrachten heterogene groepen maken, zullen de leerlingen die niet durven, meer kans krijgen om bewust te raken dat deze 'gevoelige onderwerpen' wel belangrijk zijn en is dus het geval om zoveel mogelijk erover te spreken.
Differentiate is niet iets dat men doet wanneer er tijd over is! Dit is iets dat iedere leerkracht in principe in zijn/haar lesvoorbereiding en in iedere stap (inleiding, kern en slot) zal moeten inschakelen. In vele klassen zijn de verschillen tussen leerlingen groot. Differentiëren kan gezien worden als een groot uitdaging van de leerkracht tegenover de leerlingen. Hierbij kent de leerkracht 2 grote uitdagingen: Aansluiten bij individuele leerbehoeften en het totaal toch organiseerbaar houden. Men gaat ervan uit dat niet iedereen hetzelfde is, de ene leerling heeft meer tijd nodig om iets te leren dan een ander leerling of juist omgekeerd. Binnen differentiatie kan men ook over gedrag en persoonlijkheid spreken. Er zijn kinderen die afhankelijk van hun opvoeding extravert zijn en durven dus over alle onderwerpen te spreken. Hier denk ik aan seksualiteit en alles wat er rondhangt. Maar juist omgekeerd er zijn leerlingen die introvert zijn van nature verlegen. Die leerlingen hebben de neiging om niet actief deel te nemen aan gevoelige onderwerpen en niet aan bepaalde workshops te doen.