Foto

Druk op onderstaande knop om uw vraag te stellen aan één van onze refs.

Serge Gumienny
Serge Gumienny
Joeri Van De Velde
Joeri Van De Velde

 

Tim Pots
Christoph Dierick
Christof Dierick
Lambrechts Erik

Erik Lambrechts

Sharon SLUYTS
Sharon Sluyts
Frank BLEYEN
Frank Bleyen
Christophe MEERS
Kristof Meers

Jimmy Rubbens
R.O.M digitaal platform (forum)

Hoe werkt het digitaal platform?

Ga zo dadelijk "naar het digitaal platform" (druk op de knop links,grijze balk ) Aan beide zijden van de website vinden jullie de foto's met namen van onze refs. In het middenvak vinden jullie de namen van de refs die kunnen aangeklikt worden.
Bvb : als u een vraag wil stellen aan scheidsrechter Serge Gumienny dan klikt u op: "Stel een vraag aan Serge Gumienny".
U krijgt dan een formulier te zien waar u gegevens dient in te vullen.
(De velden met een sterretje zijn verplicht in te vullen) Vervolgens kan de vraag ingegeven worden bij "bericht".
U neemt de code juist over en u klikt op : "Nieuw onderwerp insturen".
Alvorens de vraag bij de ref van uw keuze terecht komt en zichtbaar wordt op de website zal deze nog even gefilterd worden.
De ref zal uw vraag toegezonden krijgen en beantwoorden.Vraag en antwoord worden dan zichtbaar op de website.
Het spreekt voor zich dat er geen rekening kan worden gehouden met misplaatste vraagstellingen.
(Reacties worden uit voorzorg niet gepubliceerd)Ook als neutrale bezoeker bent u natuurlijk meer dan welkom!
Via dit kanaal krijgen jullie de kans om een vraag te stellen aan onze scheidsrechters. Momenteel werken er maar liefst vijftien refs mee aan dit platform.Als jullie vragen hebben helpen zij jullie met alle plezier verder!
DENK ERAAN: UW VRAAG/ANTWOORD KAN MISSCHIEN OOK ANDEREN HELPEN!

02-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Mathias aan ref Joeri Van De Velde

Vraag

Geachte Joeri,

Mijn naam is Mathias en ben sinds vorig jaar actief als scheidsrechter.

Momenteel verzorg ik de U17 jeugdreeksen.

Graag uw advies hoe jij nota neemt op gegeven kaarten tijdens een wedstrijd.

Mvg,

Mathias 

 Joeri Van De Velde

Antwoord

Hoi Mathias,

Er zijn scheidsrechters die deze noteren op een apart boekje of kaartje.

Ikzelf noteer steeds mijn gegeven kaarten op mijn gele kaart zelf met een potlood waarbij ik ze na de wedstrijd gewoon kan wegvagen met een gom.

Veel succes!

Joeri van de velde


04-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Pieter aan ref Wim Smet
Vraag:

Beste Wim

Ik ben vorig jaar op 15-jarige leeftijd begonnen met arbitreren en fluit momenteel in de U17. Ik fluit altijd met bril en tijdens 1 van mijn controles hebben ze mij gezegd dat ik zonder bril moet fluiten omdat dat meer autoriteit uitstraalt. Ik heb ook vernomen dat u in het dagelijkse leven met een bril rondloopt en nu zou ik u willen vragen wat u ervaring is rond het fluiten met bril en eventuele tips hierbij.

Sportieve groeten

Pieter

Antwoord

“Beste Pieter,

 Het is zeker niet verkeerd om je wedstrijden te fluiten met je bril. Ik ken genoeg refs die dit al jaren zo doen. Ikzelf draag lenzen tijdens de wedstrijd gezien dit voor mij persoonlijk beter aanvoelt. Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Ik heb het bv ook al voorgehad dat ik een lens kwijt was tijdens een wedstrijd en dan moest ik even stoppen om een nieuwe lens in te steken. Indien je je goed voelt bij je bril, dan mag je dat zeker zo houden. Ikzelf ben ook eens gaan informeren voor een sportbril (zoals bv Edgar Davids draagt), deze zijn inmiddels al zo geëvolueerd dat deze glazen niet meer aandampen.

Dit kan op deze manier ook al een goed en praktisch alternatief zijn voor je gewone bril.

 Beste Groeten

Wim”


23-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Steff aan ref Wim Smet

Vraag:

Hallo Wim,

Ik ben nu 17 jaar en zit in 4e provinciale. Ik wou u vragen of u nog enkele goede tips hebt, om zo snel mogelijk promotie te maken en de overstap te maken naar trio-arbitrage.Ook heb ik zeer veel respect voor U, maar ook voor alle scheidsrechters!

Alvast bedankt en nog veel succes!

Antwoord:

Beste Steff,

Er is niet zoiets als 1 succesformule waardoor je snel promotie maakt. Het hangt vooral af van goed te presteren op het veld. Als je op 17 jaar in 4e provinciale staat, bezit je kwaliteiten en heb je talent. Daarom zou ik zeggen: blijf hard trainen, zorg dat je steeds goed voorbereid bent op de wedstrijd zelf en zorg dat je regelmatig op de vriendenkring aanwezig bent. Zeker op de vergaderingen valt er veel te leren van de scheidsrechters met meer ervaring.

Als je blijk geeft van motivatie en dit toont op het veld, komt de rest vanzelf! ”

Met vriendelijke groeten,

Wim Smet


19-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Shane aan ref Joeri Van de Velde
Vraag

Beste Joeri, 
Mijn broer is zopas scheidsrechter geworden. Daar ben ik zeer trots op. Maar ik zie dat hij nog een beetje fysiek tekort komt. Zou het kunnen zijn door dat hij nog geen ervaring heeft? Of eerder, omdat hij nog moet leren dosseren? Daarom is mijn vraag hoe kan hij het beste zijn conditie onderhouden zonder daarbij blessures op te lopen? Alvast Bedankt!




Antwoord

Beste Shane,

Fysieke conditie is natuurlijk een zeer belangrijk onderdeel van de arbitrage.
Toch 2 a 4 looptrainingen per week en niet alleen duurloop maar ook interval.
Luister vooral naar u lichaam.Ook is het zo dat beginnende refs graag overal zijn waar de bal is, maar minder vlot de diagonaal volgen. Door meer ervaring te krijgen ga je je automatisch beter plaatsen en verplaatsen t.o.v. de spelsituaties.
Veel plezier met deze mooie hobby!

Met vriendelijke groeten
Joeri Van De Velde



26-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Philip aan ref Wim Smet

Vraag

Beste Wim,

Vorige week zaterdag leidde ik een wedstrijd van de provinciale U23. Echter, een stuk in de tweede helft leg ik de tijd even stil om een speler te laten behandelen voor een blessure. Even later start het spel terug met een scheidsrechtersbal en zet ik de chrono van mijn horloge op. Dit gebeurde op ongeveer een kwartier voor het einde van de wedstrijd. Toen ik even later terug op mijn klok wou kijken om te kijken hoelang er nog gespeeld moest worden, stelde ik vast dat mijn klok het begeven had. Ik had dus geen enkel idee meer hoelang we aan het spelen waren en hoelang er nog gespeeld moest worden.
Hoe los je dit het beste op?

Wim Smet

Antwoord

Beste,

Het is natuurlijk moeilijk te voorzien dat je horloge stuk valt tijdens de wedstrijd. Tracht daarom om twee horloges te dragen tijdens je wedstrijd. Op deze manier voorkom je alvast het probleem dat, als er één stuk valt tijdens de wedstrijd, je naar de afgevaardigde moet gaan om een horloge te vragen. Ik vind het trouwens ook gevaarlijk om je chrono stil te zetten tijdens de wedstrijd bij een blessurebehandeling.  Laat je chrono daarom doorlopen en tel gedurende de wedstrijd het aantal blessurebehandelingen. Als er twee blessurebehandelingen waren, kan je bv. 2 minuten bijtellen.

Hopelijk ben je alvast iets meer met deze uitleg.

Met vriendelijke groeten,

Wim Smet


20-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Jan aan ref Tim Pots
Vraag

Hallo Tim,

Ik fluit nu 11 jaar en zit al 7 jaar in tweede provinciale. De laatste tijd heb ik meer en meer last van verrekkingen, ze gaan wel weg of toch bijna want deze hardnekkige blessure steekt steeds terug de kop op. Heb jij soms een tip(s) om een blessure beter te doen genezen of te voorkomen?

 Tim Pots

Antwoord

Beste Jan,
Zelf heb ik jaren last gehad van krampen in de kuit. Meestal rond de 70e minuut. Ieder lichaam is anders maar in mijn geval betrof het een gebrek aan basisconditie (dus langdurige belasting). Als tennisser en zaalvoetballer niet verwonderlijk. De oplossing kan bestaan in het trainen op uithouding. Een 2-tal keer per week minimaal 40 minuten lopen aan een traag tempo maar zonder te stoppen.
Een andere oorzaak kan het schoeisel zijn. Ik fluit sindsdien mijn matchen met zwarte loopschoenen. Daar ondervind je nauwelijks weerstand van. En dat zijn ook de schoenen waar ik mijn trainingen mee doe.
In 2e provinciale zal je wel meer te maken hebben met terreinen waar loopschoenen niet ideaal zijn.
Ten derde zou ik je aanraden om je inspanningen te doseren. Vroeger liep ik als een haas naar elke fase. Dat is verloren moeite. Met jouw ervaring moet je goed kunnen inschatten wanneer er echt gevaar dreigt en wanneer je dus dicht bij de fase moet zijn. Als een speler langs de flank oprukt (en maximum 1 tegenstander op zijn weg heeft) hoef je niet noodzakelijk die spelfase van dichtbij te volgen maar kan je beter postvatten voor de goal waar je de bal mag verwachten.
En tot slot, afhankelijk van de plaats van de verrekking: doe oefeningen. In mijn geval zijn het de kuiten, dus ga ik geregeld op een trap staan (omhoog en omlaag) om de kuitspieren te trainen. Een andere plek waar vaak verrekkingen voorkomen zijn de hamstrings. In dat geval kan je op de buik gaan liggen en de hielen (onder belasting) opheffen. Hoe meer de spieren getraind zijn, hoe minder ze je gaan hinderen tijdens een match.
Als de blessure toch nog opduikt en je wil er snel van af, leg dan in eerste instantie ijs en als je thuiskomt Voltaren Patch.
Veel succes en een blessurevrij seizoen gewenst!
Tim


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Steff Wouters aan ref Sharon Sluyts
Vraag

Beste Sharon,

Eerst en vooral proficiat dat je zover bent geraakt! dit zal wel een uiterst moeilijke taak zijn geweest.
Maar is het eigenlijk moeilijk om als vrouw je mannetje te staan op het plein?

Sharon SLUYTS Sharon Sluyts

Antwoord

Beste Steff

Bedankt voor je vraag. Leuk om te zien dat er ook voor de vrouwelijke scheidsrechters interesse is.

Het lijkt inderdaad niet evident voor een dame om het tot in vierde nationale te schoppen. Als ik tegen mensen van buiten het voetbalwereldje vertel dat ik voetbalscheidsrechter ben, zie je sommige toch wel even met verbazing kijken. Het is immers niet alledaags dat je een vrouwelijke scheidsrechter tegenkomt. 

Maar ik denk niet dat er zo'n groot verschil is tussen mannen of vrouwen om het ver te schoppen binnen de arbitrage. Beide moeten op regelmatige basis trainingen en cursussen volgen. Als je echt ambitie hebt moet je nu eenmaal opofferingen maken voor de arbitrage.   

Er is wel een verschil tussen dames en heren mbt het in aanmerking komen om FIFA-scheidsrechter te worden. Als dame hoef je niet eerst tot de eerste nationale afdeling, heren, te geraken voor je in aanmerking komt om een fifa-badge te krijgen. Dit is bij de heren wel het geval. Wij fluiten dan in Europa ook enkel maar dames wedstrijden.

Wat "het mannetje staan" op het veld betreft ben ik er nog steeds van overtuigd dat spelers, eens ze tussen die vier witte lijnen staan, niet bezig zijn wie er nu de scheidsrechter is. Een man of een vrouw dat maakt hen niet uit. Zolang die scheidsrechter zijn/ haar job doet vinden spelers het allemaal wel oke. Ik moet wel toegeven dat je als dame in het begin van de wedstrijd misschien iets strenger dient te zijn dan een man. Spelers gaan toch even aftasten wat voor vlees ze in de kuip hebben. 

Maar ik denk dat het als scheidsrechter vooral belangrijk is om consequent te zijn, de spelregels te volgen en misschien nog wel het belangrijkste een beetje logisch te redeneren. Vermits ik zelf 10 jaar gevoetbald heb weet ik ongeveer wel hoe spelers denken en wat er in spelers hun hoofd om gaat tijdens de wedstrijd. Ik ben er van overtuigd dat als je spelers met respect behandeld en in eer en geweten je wedstrijd lijdt, spelers jou ook met respect gaan behandelen of je nu een man of een vrouw bent maakt op dat moment niet veel uit.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.

Met vriendelijke groeten

Sharon Sluyts



06-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Liliane aan ref Peter Vervecken

Vraag
Peter, als eerste wil ik u bedanken voor je inzet voor deze site en voor het voetbal in het algemeen!!
Mijn zoon is scheidsrechter als hobby maar ik vraag me af: voor internationaal FIFA scheidsrechter te worden moet je daarvoor aan bepaalde voorwaarden voldoen (qua leeftijd,ervaring,engelse taal, fitheid) enz...?

Bij voorbaat dank!
Peter Vervecken
Antwoord
Beste,
Om FIFA-ref te worden moet je eerst en vooral in 1ste nationale geraken; vanuit die categorie worden er mensen geselecteerd en voorgedragen om internationaal scheidsrechter te worden.  De mensen van de Centrale Scheidsrechterscommissie geven je een vorming en opleiding en dan is het aan de betrokken ref om dit zo goed mogelijk in de praktijk om te zetten.  Qua leeftijd is het een kwestie van zo snel mogelijk in het internationaal circuit te zitten; zo kan je al op vroege leeftijd internationale ervaring opdoen en ook buitenlandse contacten leggen.  FIFA vraagt ook om jonge elementen, op voorwaarde dat ze uiteraard bekwaam en vakkundig zijn om op dat niveau te kunnen acteren.  Engels is internationaal de omgangstaal en is dus een must.  Spreek je nog andere vreemde talen, dan is dat een extra troef.  Aangezien het voetbal steeds sneller gespeeld wordt, vindt de FIFA het zeer belangrijk dat je over een zeer goede fysieke conditie beschikt.  Wat dat betreft zijn refs meer en meer atleten geworden.  Een ander belangrijk feit is dat je goed met de media kan omgaan (communicatievaardig zijn) en dat je stressbestendig bent.  Je moet goed met druk kunnen omgaan. 
Voilà, hopelijk heb ik je een beetje nuttige info kunnen geven!

Groeten,
Peter Vervecken


22-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag aan Bart Vertenten

Vraag:
Beste,
Ten eerste proficiat met het feit dat je internationaal mag fluiten. Ik zou u willen vragen of je een specifieke voorbereiding hebt voor elke match?
Alvast bedankt en nog veel succes

Twee Belgische scheidsrechters zetten stap naar internationaal niveau Bart Vertenten

Antwoord:
Na het zien van mijn aanduidingen op E-kickoff kan de voorbereiding op de wedstrijd beginnen.
Uiteraard is in eerste klasse het opzoekwerk van de ploegen en spelers eenvoudiger dan bij de jeugd of in het provinciale voetbal.
Ik ga altijd naar de website van beide ploegen om op te zoeken of er specifieke informatie over de wedstrijd terug te vinden is. Je kan dan ook nakijken hoe de vorige wedstrijd tussen de ploegen is verlopen.

Meestal maken de ploegen zelf een voorbeschouwing van de wedstrijd op hun site, waaruit je de sfeer kan afleiden van hoe naar deze match wordt toegeleefd.Ook kan je al eens een foto van de spelers en trainers opzoeken. Als je dan toekomt op de club, is het gemakkelijker om hen onmiddellijk te herkennen.

Op fysiek vlak moet je als scheidsrechter ook sterk staan, we trainen aan de hand van de schema’s van Werner Helsen.
Wat ik zeer kan aanraden, is te gaan trainen met de lokale vriendenkring. Zo train je in groep met (ervaren) collega’s wat altijd een extra stimulans is. Je kan hen vragen stellen en je kan altijd bij iemand terecht.

Veel succes nog in je scheidsrechter carrière, geniet van de mooie momenten!

Groeten Bart

29-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Jerry aan ref Joeri Van De Velde
Vraag:
Beste,
Ik ben al enkele jaren grote fan van u!
wat ik me nu dan eigenlijk afvraag is hoe gaat u om met de druk om steeds goed te presteren en heeft u misschien tips om de grote stres die ik heb voor een wedstrijd te kunnen onderdrukken
en heeft u misschien ook nog tips hoe ik de samenwerking met de scheidsrechter kan verbeteren als assistent
Alvast bedankt
Vriendelijke groet jerry

 Joeri Van De Velde
Antwoord
Beste Jerry,

Gezonde stress voor een wedstrijd is absoluut normaal.
Alleen moet je leren om op een goede manier met deze stress om te gaan. Een goede fysieke en mentale voorbereiding voor elke wedstrijd zijn dan ook nodig. Arbitrage is geen exacte wetenschap, maar door meer en meer wedstrijden te leiden leer je uit je fouten. Auto-evaluatie is dan ook zeer belangrijk. Door je ervaring leer je dan ook beter om te gaan met druk van buitenaf.
Leer vooral te genieten van elke wedstrijd.
Om perfect samen te werken als team is het vooral belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt voor de wedstrijd. Het belangrijkste is dat de juiste beslissingen genomen worden. Spreek duidelijk af wie en wanneer verantwoordelijk is bij bepaalde spelfases.
Help de ref , durf moeilijke beslissingen te nemen zonder hierbij de ref in moeilijkheden te brengen.

Veel succes

Joeri Van de Velde


05-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Stef Van Briel uit Limburg aan ref Christof Dierick

Vraag:
Beste,
Ik ben Stef van Briel, ben 16 jaar en fluit op dit moment de reserven in Limburg. Ik zou u willen vragen, of u nog enkele goede tips hebt?
Alvast bedankt!
MVG
 Christof Dierick
Antwoord:
Beste Stef,

Eerst en vooral vind ik het fantastisch dat je de ROM site bezocht hebt. Dat wil toch zeggen dat je met je arbitrage bezig bent.Je vraagt enkele tips. Als ik zie dat je op je 16de reeds de reserven fluit, stel ik vast dat je al heel goed bezig bent.

Mijn (ervarings)tips :

Ga regelmatig trainen. Doe dat samen met collega's ( eventueel vriendenkring). Het zal naar de toekomst toe belangrijk zijn dat je fysisch helemaal in orde bent. Je mag op zo een training wel eens afzien...

Kijk naar voetbalwedstrijden ( en meer bepaald de arbitrage). Ga af en toe eens kijken naar een wedstrijd in het provinciaal en nationaal voetbal en volg de scheidsrechter. Je kan dan zaken opsteken ( plaatsing, verplaatsing, gezag, ...) die je in de toekomst ook kan gebruiken.

Analyseer zelf je wedstrijden : wat was er vandaag goed en vooral wat kan ik de volgende wedstrijden verbeteren. Je bent nog heel jong,wees dus een beetje streng voor jezelf. Luister ook naar wat de opleiders te vertellen hebben. Probeer elke wedstrijd een werkpunt mee te nemen en ga dan de volgende wedstrijd (en) eraan werken.

Amuseer je op het veld ! Het is een zeer mooie hobby, geniet er dus van. Laat je niet uit je lood slaan als je eens een mindere ervaring hebt. Ik hoop dat je hier toch iets mee kan doen.
Veel succes nog in de toekomst! Ik hoop dat we nog van je zullen horen.

Christof Dierick






Foto


Onze peter van R.O.M
    Serge Gumienny


Foto

Klik op bovenstaande afbeelding en ga terug naar Hé scheids!! 
Smet Wim
Wim Smet
Geldhof Frederik
Frederik Geldhof
Luc Wouters
Luc Wouters

Bart Vertenten

Johan Verbist

Jurgen Brinckman

Christof Virant
Ella DE VRIES
Ella De Vries


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs