Gisteravond zijn we naar het Rode Plein gereden, daar was de voorstelling en pré start van de Rally. Heel het plein was afgesloten en er was parking voorzien voor alle wedstrijdwagens. Wij konden dus op het plein parkeren, wel gemakkelijk. Een massa volk ondanks het twijfelachtige weer ( het is hier wel warm maar om het uur komt er een buitje langs), een podium is opgesteld voor optredens van de lokale Clouseau en een podium voor de voorstelling van iedere wedstrijdwagen. We zijn hier ruim op tijd dus lopen we even overal langs, op zoek vooral naar iets om te eten. En waar je bij ons op zoiets 30 eettentjes tegenkomt is hier niks, geen terras of zelfs maar iets om te drinken. Via de artiesteningang en door de kleedkamers komen we toch op de andere kant van het plein uit in twee gedeeld door de podia- en in een winkelstraat waar we toch iets vinden. We zijn og maar net buiten het Rode plein en de glamour stopt al, niks dan grauwe betonblokken. Er zijn eigenlijk maar een handvol mooie plaatsen in Moskou krijg ik de indruk.
Alle autos doen een rondje rond het centrum, en dat is het dan. Het is weer na twaalven als we in het hotel terugkomen en de Ginaf tussen de Bentleys geparkeerd word.
Na een rustige reis komen we om 17 uur in Moskou aan. Geen problemen met papieren, douane of bagage. Overal correcte ambtenaren, maar lachen kunnen ze hier nog altijd niet. Nog een rit van 35 km met de taxi en we komen aan bij on hotelletje, in het centrum van Moskou recht tegenover de werkplek van Poetin. Ooit al in een hotel gelogeerd waar een shgowroom van Rolls Royce in de inkomhal is? Ook de boetieks en juweliers ontbreken hier niet, en allemaal even onbetaalbaar. ( even googelen op radisson moskou ukraine) Gelukkig is dit allemaal betaald, anders was ik nu al bankroet. Omdat bijna alle deelnemers hier logeren zijn er shuttlebussen ingelegd naar het park waar de auto's staan. als we daar aankomen kunnen we gelijk beginnen sleutelen. Nieuwe kabelboom voor de achterlichten, nieuwe pomp op de koppeling, de bestickering opkleven, allemaal dingen waarvoor we thuis geen tijd meer gehad hadden. Nog één probleem, de nieuwe stuurdoos voor de motor die we meehebben is slechter dan de vorige waarmee de motor enorm rookte. We kunnen het probleem "vlug" oplossen door nieuwe en kleinere injectoren in de motor te steken. Om half drie kunnen we in onze zachte luxe donsbedden kruipen, we lezen geen boek meer. De wekker staat om half zeven, want morgen is de technische controle om 8 uur voor ons.
Om half twaalf gisteravond is de Ginaf met op de aanhanger de buggy en de Toyota vertrokken richting Rusland. Vrijdagmorgen vlieg ik achter, en na de technische controle zaterdag kunnen we aan een nieuw avontuur beginnen.