We hebben niet zoveel afgesproken omdat de student zelf niet altijd tijd had, niet antwoordde op mijn mails of geen vragen had.
De student zelf vond het interessant dat de school zo'n project opstelt. Hij zelf had het niet echt nodig zei hij maar hij zei dat anderen uit 1LO wel zo'n hulp konden gebruiken.
Ik als begeleider vond het beetje jammer dat ik een student uit 1LO had, ik zou meer kunnen geleerd hebben als ik een leerling uit het secundair of lager toegewezen kreeg. Mijn student had niet zoveel vragen of hulp nodig.
Na een lange periode hebben we elkaar nog eens gesproken.
Hij vertelde me dat hij nog altijd met veel plezier naar de lessen gaat en dat de microteaching lessen goed zijn verlopen. Ik vroeg hem wat hij er uit geleerd heeft waarop hij antwoordde: "ik heb vooral geleerd hoe lesvoorbereidingen te maken en hoe voor de klas staan".
Volgens mij wordt hij een goede leerkracht omdat ik vind dat hij gezag uitstraalt, wat uiteraard een vereiste is.
Ook vroeg ik hem als hij de examens ziet zitten en reeds al een schema heeft gemaakt. Volgens hem werkt hij makkelijker zonder schema, dus heeft hij het niet gemaakt maar verder ziet hij de examens wel zitten. Tenslotte vertelde ik hem welke vakken niet te onderschatten zijn zoals anatomie, waar ik zelf al wat moeilijkheden mee ondervonden heb.
Bij dit gesprek kreeg ik een vraag van de student. Hij vroeg me of hij problemen zou krijgen omdat hij niet kan sporten door een sportblessure. Ik heb hem aangeraden om alle dokterbriefjes goed bij te houden en kopieën ervan afgeven bij de nodige lectoren. Ik weet zelf niet goed hoe het systeem in elkaar zit maar ik denk dat de vakken die hij zal missen in het 1ste semester, waarschijnlijk in zijn 2de zit zal moeten nemen..
Verder vroeg hij om een lesvoorbereiding door te sturen zodat hij eens kon vergelijken.
Dit was een korte ontmoeting omdat we beiden nog les hadden erna.
Deze keer hadden we
het vooral over het verschil tussen het hoger en het middelbaar onderwijs.
Mijn student was van mening dat je in het hoger onderwijs meer als volwassene
behandeld wordt dan in het secundair. Dit vindt hij positief omdat hij reeds 29
jaar is en het kinderachtig gedoe van vroeger achter zich wil laten.
Ik merk dat hij goed zijn best doet. Hij heeft al enkele jaren gewerkt en
beseft nu dat hij liever LO leerkracht wil worden, wat hem extra motiveert.
Verder spraken we over
de verschillende vakken die we hebben. De didactiekgroepen en agogiek zijn naar zijn mening leerrijke vakken omdat
deze gericht zijn op het leerkracht zijn.
Omdat hij goed dingen vanbuiten kan leren, vormt anatomie voor hem geen
probleemvak.