Radio 2 blijft met 28,8 procent marktaandeel afgetekend marktleider in Vlaanderen. Q-Music heeft een marktaandeel van 14,4 procent en strandt daarmee op de tweede plaats. Onderaan de list stijgt Nostalgie van 6 naar 6,5 procent. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) donderdag bekendmaakte.
De jongste CIM-cijfers bestrijken de periode van 4 januari 2014 tot en met 4 april 2014. Met een marktaandeel van 28,8 procent doet Radio 2 het iets beter dan bij de vorige meting (26 augustus tot en met 15 december 2013). Toen klokte de familiezender af op 28,2 procent.
De commerciële radiozender Q-Music stijgt ook, van 13,5 naar 14,4 procent. StudioBrusselzakt lichtjes, van 13,1 procent bij de vorige meting naar 11,9 procent.
Het marktaandeel van MNM blijft relatief stabiel: van 9,8 naar 9,7 procent. Een jaar geleden, bij de meting over de periode van 5 januari tot 6 april 2013, was het marktaandeel nog weggezakt tot 8,6 procent.
Radio 1 behaalt een marktaandeel van 7,8 procent, een lichte daling ten opzichte van de vorige meting (8,4 procent). Het marktaandeel van Klara stijgt naar 2,4 procent (2 procent bij de vorige meting en 1,9 procent een jaar geleden).
JOE fm verliest licht: van 8,5 naar 7,8 procent. En Nostalgie boekt dan weer vooruitgang: van 6 naar 6,5 procent.
27-05-2014, 16:55 geschreven door radionieuws
24-04-2013
Start veiling frequenties (NL)
De veiling van kavels A7, B38 en C08 start vandaag woensdag. Tot en met 22 mei kunnen geïnteresseerden bieden op drie commerciële radiofrequenties voor uitzendingen in de FM of middengolf. Partijen kunnen hun aanvraag tot en met 22 mei 2013, 14:00 uur, indienen bij Agentschap Telecom. De radioprogrammas van de nieuwe vergunninghouders worden ook digitaal via de ether uitgezonden.
Met de komst van nieuwe radiostations worden de nu nog braakliggende kavels A7, B38 en C08 weer in gebruik genomen. Het betreft een landelijke FM-zender, een regionale commerciële omroep met dekking rond Kaatsheuvel (NB) en een middengolfzender met bereik in Noord-Limburg.
Na de veiling moeten de kavels zo snel mogelijk on air. De vergunning loopt tot 31 augustus 2017.
24-04-2013, 00:32 geschreven door radionieuws
23-04-2013
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode februari-maart 2013. Klik op de afbeelding.
23-04-2013, 11:00 geschreven door radionieuws
23-08-2012
Nieuwe luistercijfers (B)
Periode april/mei/juni 2012.
1) Radio 2: 29,0% (29,9%) 2) Q-music: 15,0% (15,1%) 3) Studio Brussel: 11,2% (12,4%) 4) MNM: 9,5% (8,4%) 5) Radio 1: 8,0% (7,4%) 6) Nostalgie: 7,7% (6,5%) 7) JOE fm: 6,4% (7,2%) 8) Klara: 1,9% (2,1%)
23-08-2012, 15:06 geschreven door radionieuws
29-05-2012
'De Ochtend' van Radio 1 komt op tv (B)
Eén brengt vanaf maandag 4 juni elke weekdag tussen 6 en 9 uur het Radio 1-programma De ochtend op televisie. Het wordt een soort ochtendjournaal.
De Ochtend is het nieuwsprogramma waar Radio 1 de dag mee aanvangt. Het wordt afwisselend gepresenteerd door twee duos: Lisbeth Imbo en Jonas Muylaert of Sara Van Boxstael en Bert Rymen. Het programma krijgt geen inhoudelijke facelift, beklemtoont de omroep.
De VRT stelt dat in en rond de radiostudio veranderingen werden aangebracht om het radioprogramma aantrekkelijk in beeld te brengen. Zo zorgen extra camera's ervoor dat de studiogesprekken goed in beeld komen.
De kijker krijgt ook een zicht op de green room waar de gasten bij aankomst op de nieuwsvloer ontvangen worden in afwachting van het gesprek.
Op het tv-scherm wordt daarnaast ook tekst weergegeven: de opmerkelijkste quotes uit de gesprekken, het nieuwsoverzicht van de kranten, hoofdpunten van het ochtendnieuws, update van het weer en het verkeer tijdens de ochtendspits, een vooruitblik naar wat verderop in De ochtend zit, tweets en reacties via sociale media op onderwerpen of gesprekken.
Televisie is beeld, dus ook fotos van items of verslagen van de reporter ter plaatse, kunnen meegegeven worden in beeld indien relevant, meldt de omroep nog.
Voor de VRT is dit een manier om ook een ochtendjournaal te hebben op tv.
Jean Philip De Tender, hoofd van Eén: 'Met onze Journaals hebben we nu al vier keer per dag een vaste nieuwsafspraak met de kijkers, maar we vinden het belangrijk om hen ook s ochtends meteen te informeren over de actualiteit. We konden ons daarvoor geen betere partner wensen dan De ochtend.'
29-05-2012, 23:09 geschreven door radionieuws
24-05-2012
Radio 2, Q-music en Joe FM vergroten marktaandeel (B)
Radio 2 heeft zijn positie als grootste radiozender in Vlaanderen verstevigd in de eerste drie maanden van 2012. Dat blijkt uit de luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt van het Centrum voor Informatie over de Media (Cim) die vandaag zijn bekendgemaakt.
Het bereik van het medium radio in Vlaanderen blijft verder stijgen: 78,7 procent van de Vlamingen luistert dagelijks. De vijf radionetten van de VRT trekken dagelijks gemiddeld bijna 3 miljoen luisteraars en zijn samen goed voor een marktaandeel van 60,5 procent.
De familiezender Radio 2 is de grootste stijger, met opnieuw een marktaandeel van net geen 30 procent. Dat is twee procent meer dan bij de vorige meting en op het niveau van dezelfde periode een jaar geleden. Radio 2 bereikt dagelijks meer dan 1,3 miljoen Vlamingen.
MNM verliest licht aan marktaandeel (8,4 procent) tegenover de vorige meting, maar haalt een hoger marktaandeel dan in dezelfde periode een jaar geleden. Het bereik blijft wel groeien: de zender bereikt nu 590.000 luisteraars per dag, dat zijn er bijna 30.000 meer dan een jaar geleden. MNM bereikt ook meer jongeren tussen 12 en 24 jaar dan vorig jaar.
Studio Brussel bevestigt zijn sterke positie en behoudt zijn marktaandeel van de vorige meting (12,4 procent). Voor het eerst luisteren nu dagelijks gemiddeld meer dan 700.000 luisteraars.
Radio 1 verliest in deze meting luisteraars en het marktaandeel zakt van 8.7 naar 7,4 procent. Cultuurzender Klara blijft stabiel met een marktaandeel van 2,1 procent.
De zenders van de Vlaamse mediamaatschappij (VMMa) hebben hun marktaandeel de voorbije maanden kunnen vergroten. Q-Music is de tweede sterkste stijger (met 1,1 procent) met een marktaandeel van 15,1 procent. Q-Music blijft ook de tweede grootste zender in Vlaanderen.
JOE FM is goed voor een marktaandeel van 7,2 procent, dat is 0,6 procent meer dan bij de vorige meting.
Het marktaandeel van Nostalgie blijft stabiel op 6,5 procent, maar het bereik groeit fors. Elke dag luisteren er nu bijna 400.000 mensen naar Nostalgie.
1) Radio 2: 29,9% (27,9%) 2) Q-music: 15,1% (14,0%) 3) Studio Brussel: 12,4% (12,5%) 4) MNM: 8,4% (9,0%) 5) Radio 1: 7,4% (8,7%) 6) JOE fm: 7,2% (6,6%) 7) Nostalgie: 6,5% (6,6%) 8) Klara: 2,1% (2,2%)
24-05-2012, 15:32 geschreven door radionieuws
24-04-2012
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode februari-maart 2012. Klik op de afbeelding.
Club Fm & Story Fm nu ook te beluisteren via digitale kabel (B)
Sinds vandaag maandag 2 april zijn de zenders Club Fm & Story Fm ook te beluisteren via de digibox/digicorder van Telenet.
Story Fm: kanaal 908 Club Fm: kanaal 919
02-04-2012, 21:41 geschreven door radionieuws
29-03-2012
Story FM van start in Antwerpen (B)
In de Antwerpse Stadsfeestzaal heeft Vlaams minister-president Kris Peeters vandaag het startschot gegeven voor Story FM, de radiozender rond het weekblad. De zender is via de FM-band voorlopig enkel in thuisbasis Antwerpen te beluisteren, maar eigenaar Sanoma wil zo snel mogelijk heel Vlaanderen bereiken.
Story FM wil minstens 60 procent Nederlandstalige muziek brengen, een aankondiging die deze middag op luid applaus van de aanwezige schlagerzangers kon rekenen. "Er worden veel te weinig Vlaamse songs gedraaid op de bestaande radiozenders", zijn hoofdredacteur Frederik De Swaef en de minister-president het eens.
De muziek wordt aangevuld met showbizznieuws, gepresenteerd door Sofie Sonck, Kristin Stoffels en Lisa Gabriëls, drie redactrices van Story met een radioachtergrond. "Onze primeurs worden niet meer enkel voor het magazine voorbehouden", zegt De Swaef. "Als het om een nieuwtje over een zanger of zangeres gaat, is de kans groot dat het eerst op de radio komt."
Story FM is voorlopig enkel via FM te beluisteren in Antwerpen op 107 FM, de rest van Vlaanderen is aangewezen op de website of de digitale tv van Telenet. "We willen zo snel mogelijk lokale frequenties in andere regio's bemachtigen", zegt Anouk Mertens, directeur Audiovisuele Media bij Sanoma. "In 2016 vervallen de nationale frequenties en dan hopen we door te kunnen groeien." Ook een samenwerking met VT4 en VIJFtv, waarvan Sanoma voor een derde eigenaar is, wordt niet uitgesloten.
Kris Peeters rekent erop dat Story FM kansen zal geven aan jonge, nieuwe artiesten. "Misschien maakt dit een einde aan de discussie over mogelijke quota voor Vlaamse muziek op de radio", besloot hij.