.jpg)
Radio Contact Vlaanderen stopt op 31 december met live-uitzendingen. Contact blijft wel non-stop uitzendingen verzorgen. 'In de huidige economische toestand raken we met onze doelgroep niet meer vooruit', zegt topman Francis Lemaire. 'Eind deze maand veranderen we de koers van Contact Vlaanderen', zegt Lemaire. 'Adverteren voor de jeugd blijkt moeilijk. Bovendien zal de vervanger van Donna, MNM, zich ook weer meer richten op de jeugd. Wij beschikken niet over dezelfde budgetten als de VRT. Desondanks hadden we een gaatje gevonden: een jong en commercieel product. Jammer maar helaas haalden we niet het beoogde luisterpubliek, ondanks het feit dat we veel respons kregen.'
Radio Contact Vlaanderen bereikte via lokale zenders zo'n 0,9 procent van de Vlaamse luisteraars, goed voor zo'n 60.000 paar oren. Contact Vlaanderen mikte op een jeugdig publiek. 'Nationaal valt zo'n product al moeilijk te verkopen, lokaal is het nog moeilijker', weet Lemaire.
Een mogelijke redding, een samenwerking tussen Contact en B-One, werd eerder deze week afgeblazen. 'In juni werd een akkoord getekend, maar in de huidige slechte economische toestand werd officieel bevestigd dat het plan om een nieuwe nationale zender op te richten, niet zou doorgaan.'
Vijf presentatoren verliezen hun job, andere werknemers zouden aan de slag kunnen blijven binnen de groep. Wim Corneillie (38) uit Tremelo, de prettig gestoorde 'Vlaamse stem' die elke ochtend in lieftallig gezelschap veel luisteraars enthousiast wakker maakte, zet alvast zijn ochtendshow te koop op eBay. 'Ik verkoop mezelf en de show aan iedere radio', zegt Wim. 'Het presenteren zit in mijn kleren en in mijn benen. Het presenteren zelf kan rustiger of nog zotter. Ik ben ook niet gebonden aan één muziekgenre. Ook Frans Bauer en Laura Lynn kondig ik met plezier aan', zegt de ochtendman.
Met het stopzetten van de live-uitzendingen komt een eind aan 28 jaar Radio Contact . De frequenties die wel eigendom zijn van Contact, zullen nog nonstop muziek laten horen tot 1 maart, daarna start op dezelfde frequenties Radio Contact Plus.
De doelgroep van deze zender is de categorie 45- tot 65- jarigen. Contact Plus is daarmee ouder dan Radio 2 en jonger dan bijvoorbeeld een zender als Radio Minerva. Het product zal ook beschikbaar zijn voor franchise nemers uit het bestaande netwerk en eventueel nieuwe franchisenemers. Meer details over de investeringen in het net zullen hen later medegedeeld worden. Wie interesse heeft kan contact opnemen met kristel.vangelder@radiocontact.info .
|