17 NOVEMBER 1991/DE DAG DAT DE DOLFIJN STIERF _________________________________________________ uit de krant van 1991: ---------------------------- De sticker met het blauwe dolfijntje,symbool voor radio contact mag binnekort van de auto's worden geweekt.Contact Vlaanderen houdt op 17 november op te bestaan.Voor de 22 radio's met die naam,valt de dienstverlening van radio contact dan volledig weg.Een deel van de radio's zegt graag onafankelijk te worden.Omdat zij al langer problemen hadden met de koers die verantwoordelijken van contact in Brussel volgden. de keten contact staat al geruime tijd onder druk,zowel extern als intern.Het is dus logisch dat de keten dus gewoon ophoudt te bestaan. "Verder gaan heeft gewoon geen zin"vertelt een verantwoordelijke.De contact groep stond een moelijke toekomst te wachten,Omdat zij niet meer conform het nieuwe decreet op de lokale radio's verzorgt.Het radiodecreet van Erik Van Rompuy(cvp) en Pierre Chevalier(sp)Verbiedt in de toekomst een vergunning toe te kennen aan radio's onder dezelde naam,eenzelde logo en hetzelde format uitzenden.Dat contact nu ophoudt,heeft zo zijn redenen,de timing mag niet verloren gaan,volgens een contact bron.Ook erik Van Rompuy bevestigt:"Ik heb het nieuws ook vernomen.Dat contact ophoudt lijkt me logisch volgens de nieuwe wet".Nog thans had Freddie Neyts(voorzitter van contact) nog onlangs gezegd"We blijven doorgaan". Contact zou op 17 november een landelijk programma uitzenden dat,zo zeggen medewerkers van contact,zich met name richt op de cvp-mediadeskundigevan het decreet.Van Rompuy"ook dat heb ik vernomen,ik wel wel eens zien of alle contact radio's daaraan meedoen". Contact heeft 2 satelieten afgehuurd en zou via deze één en hetzelde protestprogramma op 17 november naar de 22 radio's doorseinen. Van Rompuy"technisch gezien is zoiets misschien mogelijk maar of het ook practisch zo ver komt.Ik kreeg al een brief van contact Oostende die zich verontschuldigen t.o.v. mij en zegt aan de grote manifestatie niet te zullen deelnemen. een groot deel van de contact radio's is bezig zich conform te stellen naar de nieuwe wet.de meesten moeten nu een eigen naam en beginnen eigen programma's en platenlijsten samen te stellen.Vroeger werd alles door contact geregeld.De keten contact heeft sinds de goedkeuring van het decreet diverse stappen ondernomen om dit"onheil" af te wenden.Wat nog best lukte was de ludieke aktie van de luisteraars zelf.De contact-luisteraars werden een half jaar geleden er toe aangespoord persoonlijk het privé-telefoonnummer te teisteren van de gevisseerde cvp-Erik Van Rompuy en t.o.v.hem hun ongenoegen te uiten over het verdwijnen van de keten.Van Rompuy leidde een proces in tegen contact omdat deze zijn privacy schond.Van Rompuy kreeg 2 weken geleden gelijk van de rechtbank.Tweede aktie van contact was het proces van Freddie Neyts (voorzitter contact en echtgenoot van Annemie Neyts)bij het arbitragehof.Opvallend daarbij was dat Neyts geen steun kreeg van Vebora.Een groep doe normaal de belangen van de lokale radio verdedigt.De laatste tijd keert vebora zich nogal tegen de contact-directie en zet diverse contact stations ertoe aan een autonome koers te varen.Ook dit ingediende verzoek tot schorsing werd verworpen.Derde aktie van contact was een poging om zich aan te passen aan de wet.Alle contact radio's zouden een nummer krijgen.Ook daaraan zouden sommigen niet willen deelnemen.vb:Contact Lokeren veegde het voorstel van tafel"Dit is de ene keten vervangen door een andere". De IPB die de reclameregie verzorgde vind het bezonder jammer dat de keten zichzelf oplost.Contact zit gebeiteld in een bijzondere expansieve markt,aldus een woordvoeder.Volgens de regie luisteren er 877.000 Vlamingen en Brusselaars naar contact.Dit is toch 18,6 van de Vlaamse bevolking.
|