Gisteren een dagje blijven liggen in Dover om de motor te checken.
Uiteindelijk alles gecheckt, en gevonden......Onze diesel tank stond op iets meer dan 1/4, dus ongeveer nog 70 liter.
Waarschijnlijk door het schuin gaan toch lucht getrokken (als we over stuurboord liggen). Dus in Dover naar den tanksteiger gevaren en vol getankt.
Nadien hebbben we nog een mooie rondleding gehad op de reddingsboot achter ons zoals je op de vorige foto's kunt zien .
23/09
's morgens vertrokken naar Brighton. Weerberichten waren goed en ze gaven NO wind en 3 à 4 BF.
We hebben wel de verwittiging gekregen van de reddingsdienst dat er vanaf Zaterdagnacht en zondag de staart van een orkaan door
het zuidelijke deel van de Noordzee trekt (dus tot aan Dover). Geen probleem we zorgen er dan voor dat we op tijd in Brighton binnen zijn en blijven daar dan zondag om wat sightseeing te doen.
Om 08.00h vertrokken uit Dover met de wind van achter. Later voorbij Dungeness is de wind gedraaid naar volledig langs en ook wat afgewakt.
Dus plat voor het laken.. Af en toe de motor wat bij gezet om op tijd in Brighton aan te komen.
Wat in principe en kort tochtje van 15 mijl zou zijn is een stressvolle tocht geworden door het weer en door problemen met de motor.
De wind bleek helemaal niet vanuit het westen te blazen zoals voorspeld was met 18 ktn, maar kwam vanuit het ZZW met 25 ktn.
Dit wil zeggen alles in de wind. Toch besloten om op te kruisen. Hierdoor langer onderweg en de laatste 8mijl dus ook tegen stroom
Voor Dover staat er 3 ktn stroom tegen. Hiertegen opkruisen brengt je echt niet veel verder, en zeker niet tegen 25ktn wind.
Dus de laatste 4 mijl besluiten we de motor bij te zetten zodat we Dover beter kunnen aanzeilen.
Na ongeveer 10 min draaien stopte hij zonder enig alarm te geven.
Jochen buiten aan het roer en Tom en ik naar binnen om d motor te checken.
Boot 20° scheef en binnen motor checken is geen pretje en niet simpel.
Buiten laag olipeil vinden we niet direct iets. We gieten een beetje olie bij en testen.
Motor start weer......en valt stil na 2 à 3 min.
We zitten op dit moment 2 mijl van de West-ingang van Dover en ferries blijven af en aanvaren.
We roepen op kanaal 74 Dover Portcontrol op en vragen om via de west-ingang te mogen binnen varen op zeil daar we motor panne hebben.
We krijgen vrije doorvaart en horen dat de andere scheepvaart verwittigd wordt dat er een zeiljacht met motorpech op zeil binnen komt.
Ze verwittigen ook Harbor Patrol die een Patrolboot naar buiten sturen om aan onze lei standby te blijven.
Zodra we door de westingang zeilen roep hij ons via de VHF op 74 terug op en we spreken af de zeilen te neer te halen en dan neemt hij ons op sleep naar de wachtsteiger van de binnenhaven waar we achter een grote lifeboat mogen liggen.
OK..... dat was wel even spannend...vooral omdat we op het laatst dik over de 25 ktn wind hadden
Perfecte boathandling van de crew tijdens de manoeuvres. en een perfecte service van de mannen van Dover Harbor Patrol
Vandaag van Ipswich naar Ramsgate gezeild> Stevig tochtje met 25 knopen wind vanuit het WNWWe zijn om 09.00 vertrokken en om 18.00 afgemeerd. We kunnen momenteel geen fotos plaatsen daar we nu in de Royal Temple Yacht Club zitten op een andere PC. We drinken hier natuurlijk weer een pimtje en gaan subiet nog thais eten
Morgen als het weer het toelaat proberen we verder naar het zuiden te zeilen maar ze geven ZW wind af. Het is dus goed mogelijk dat we ineens oversteken naar Dieppe
Schipper boos; verdomme geen brood meer, en morgen zeilen we naar Harwich en daar gaan we de River Orwell op richting Pinmill. Daar zullen we ten anker gaan, en.......doar is verdoeme gienen bakker.
Voor straf den boot dan maar kuisen
....'t zijn collega's,maar tis den eerste keer dat ik ze zie werken
deze morgend eerst douchke pakken tandjes poetsen en ontbijten.
Daarna met zen 3en naar de supermarket......... staan in de supermarkt,...met een karretje.....wat hebben we eigenlijk nodig? We niks denk ik want er is nog genoeg drank aan boord. Ha, dus met leeg karretje terug buiten.
Wandeling gemaakt in Lowestoft...Triest. Wel Pub gevonden waar we enkele pints achterover gieten.
Rond 16h00 terug aan boord om te lunchen. Zeg het brood is op.....Ha daarom gingen 3 mannen dus naar de supermarket
3 collega's (Jochen, Tom en Raph),van marine Motors & Pumps, samen op 14daagse zeilvakantie.
Indien het weer het toelaat gaan we naar de engelse kust. Als de wind anders beslist, dan laten we nog wel weten waar we naar toe gaan. Misschien wel 14 dagen Blankenberge
We vertrekken 14 september.................en hopen terug te zijn tegen 30 september. Ook dit is afhankelijk van het weer. Onzen baas kan ook zeilen dus hij heeft hiervoor begrip.
Jochen is al enkele keren mee gezeild met Progress, en is haar ook mee gaan halen in Plymouth in februari. Tom is echter nog maar 1 weekend mee geweest op de Oosterschelde en is nog nooit op zee geweest.
Geen probleem volgens mij want spouwen wordt je gewoon. Pillekes helpen toch niet.