Hoofdrol: Progress en schipper Raph. Bijrollen: dekzwabbers Jochen en Tom.
25-09-2012
Schuilen voor de storm in Brighton
Ons verblijf in Brighton duurt iets langer dan verwacht. De storm raast nu al 3 dagen onvermoeid verder, met windkracht 8 tot 10 !! Dus vertrekken is geen optie ! De golven vliegen metershoog over de afsluitdijk van de jachthaven. We volgen dagelijks de weersvoorspellingen en morgen ( woe ) namiddag zou er een opening komen en kunnen we de oversteek maken richting Breskens NL . We varen dan met windkracht 7, in de staart van de storm, in één etappe ongeveer 160mijl en zal 20uur duren. Dit belooft een hevige trip te worden dus we houden onze pillekes en kotszakskes bij de hand !
Woensdagmorgend om 05.45h opgestaan om te vertrekken. Wat blijkt,... de wind is helemal niet gaan liggen en raast nog met 37 to 40ktn vanuit het ZW. We besluiten te ontbijten en af te wachten. Na het ontbijt kruipen we terug in ons bed om nog wat te rusten. Rond de middag bel ik een vriend in Oostende op (Fritz Buyl). Fritz is weerkundige en werkt op de Meteodienst en is daarbovenop ook nog een zeiler. Wachten tot vanavond zegt hij en dan zwakt de wind af en komt de volgende dag tegen de middag terug vanuit het W of NW met +/- 20 à 25 ktn.
's Avonds is het dan zover, we kleden ons goed aan,(regenkledij, laarzen, zwemvesten en lifelines), maken de boot goed in orde en gooien om 19.15h los.
De haven is lage wal, en vlak voor de haven is het maar 5 tot 6 m diep op het moment dat we buiten varen. Alhoewel het nog maar 20 ktn waait staat er toch nog een zeer grote deining en de golfslag is door de ondiepte zeer kort maar daar had ik Jochen en Tom voor verwittigd. Progress ploegt al bij al vrij rustig door die brandinggolven en na een uurtje hakken door die watermassa kunnen we beginnen afvallen. Maar dan begint ook de wind weg te vallen. Uiteindelijk varen we plat voor de wind, met nog maar 10 ktn wind en een golfslag van 4 dagen storm. Het resultaat kent iedere zeiler: een rollend schip en slaande zeilen verplichten ons de zeilgarderobe terug op te bergen en de motor te starten. Dit is de ironie; eerst 4 dagen schuilen voor een storm, en dan met de motor naar huis moeten tuffen omdat er geen wind meer is
Daar bovenop begint het dan rond 23.00h ook nog te regenen in vlagen die telkens zeker een uur duren. Ons geluk van goed weer blijkt op te zijn. Maar niet getreurd, we zetten onzen bimini over de kuip en zitten dan toch min of meer droog.
We zetten gedurende de nacht nog enkele keren de zeilen bij maar moeten ze dan telkens weer strijken als de wind weg valt.
We steken in het 2de gedeelte van de nacht ter hoogte van Dover de traffic-lanes over naar Calais. Daarna in de gietende regen richting belgische kust. Mijn 2 matrozen hebben tegen de ochtend (06.00h) last om wakker te blijven en ik laat ze binnen wat gaan slapen. ............
..........en dan, alsof we godverdomme nog ni genoeg gekloot zijn zie ik plots een groot grijs schip recht naar me toe komen afstomen. Hij draait achter me langs en ik zie op de zijkant iets waar ik al voor vreesde. "Franse douane" die drugscontrole op zee komen doen. Niet dat we iets te verbergen of te vrezen hebben, maar we zijn moe, het is koud en het regent en dan moeten die foorapen ook nog eens moeilijk komen doen.
Op het moment dat die geweldig grote douaneschuit naast me ligt wordt ik via de VHF op kanaal 16 opgeroepen. Ik moet direct overschakelen op kanaal 8. Wie ben ik, waar kom ik vandaan, naar waar ga ik, ben ik alleen, welke kleur van onderbroek.....enz..
Ik mag mijn koers behouden maar iets snelheid minderen. Ze gaan een speedboot launchen en sturen 3 man voor al onze papieren te checken, de boordpapieren te controleren en drugs te zoeken. Met andere woorden......we worden officieel ge-enterd.
Ondertussen slapen beneden mijn 2 doornroosjes rustig verder. Ik ga naar beneden en maak ze snel en brutaal wakker. Aankleden en rap een bietje, de doaune is onderweg.
2 meer verbaasde niet begrijpende blikken wekte wel een glimlach op. 'k Had eigenlijk ook wel een beetje lol in het feit dat ik ze nu zo brutaal uit hunnen tram kon halen.....met gegronde redenen
De 3 douanens controleren onze identiteiten, de boordpapieren en 2 gewapende douanes gaan binnen drugs zoeken. Gewoonweg eigenlijk ons bed overhoop gooien. Na 2 uur oponthoud. vertrekken ze. Ik ruim al mijn papieren op en stel vast dat het opperhoofd van die 3 foorapen mijnen vlaggenbrief in zijn maletteke heeft meegenomen. Direct mijne VHF op 16 en ik roep den DP F1 terug op. Hee kaddee zeg is tegen da opperhoofd dat ik mijn vlaggebriefke terug wil. (maar dan in beleefd frans natuurlijk) Enkele minuten later zien we de speedboot terug naar ons komen met een veronschuldigend fooraap-opperhoofd die me mijn vlaggenbrief terug overhandigd.
Rond 15.00 komt zoals Fritz voorspelde de NW met 16-22 ktn We zeilen nu met bakstagwind richting de westerschelde. Op de westerschelde staat de NW met 22 ktn en we spuiten met 10 - 11 ktn speed richting Hansweert. Daar aangekomen moeten we 10 min wachten om de sluis in te varen met 3 binnenschepen. Dan nogmaals 10 min wachten om de spoorwegbrug te paseren en daarna fullspeed via het kanaal en de postbrug naar Kats.
Om 23.50h zijn we afgemeerd en drinken rum en bier.
Om 00.30 gaan we slapen. We waren 28.5 uren onderweg en ik was 36 uur wakker "ik ben moe, maar voel me goe (ook door rum en bier)
Vrijdag om 09.30 opgestaan, gewassen, boot binnen opgeruimd en gepoetst en buiten ook helemaal een grote beurt gegeven.
Progress is weer helemaal proper. Alle sporen van de 14daagse trip zijn uitgewist.
Nu rustig auto(sorry ...Toyota-Camry) inladen en naar huis rijden..............................................................................................................
........................hahahahahahhahahahahahaha da hadde gedacht.........a start ni..........even hulp vragen aan het havenpersoneel met startbatterij ....... en vroem zegt de camry
einde
Met dank aan:
Progress : ze voerde ons weg en bracht ons terug
Jochen: Voormalig dekzwabber, nu matroos 1e klas en navigator in spé
Tom : Voormalig dekzwabber, nu matroos 1e klas en stuurman in spé
TWAS EEN TOF VERLOF MET TOFFE COLLEGA'S
Enkele fotos volgen hier later nog op de blog maar k heb nu geen kabeltje