Inhoud blog
  • STAP 4 : Obama
  • STAP 4 : standpunt Vlaamse politieke partijen
  • STAP 4 : Prentenboeken over pesten
  • STAP 3 : drie concrete leervragen formuleren
  • STAP 1 : onderwerp kiezen en afbakenen
    Zoeken in blog

    Pesten in de basisschool
    Hoe als leerkracht om te gaan met pestgedrag van kinderen en meer...
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 : standpunt Vlaamse politieke partijen
    Wat is het standpunt van politieke partijen ivm. multiculturaliteit en/of de plaats van religie in het onderwijs? Ik zocht het standpunt op van vier Vlaamse politieke partijen.

    CD&V:
    Geen algemeen verbod op religieuze kentekenen. Dit verbod gaat veel te ver en gaat jongeren beperken in hun schoolkeuze. Het gaat niet enkel om moslimmeisjes die een hoofddoek willen dragen. Ook in de Sikhgemeenschap blijkt dat hun kinderen door het algemene verbod vaak niet meer de opleiding van hun keuze kunnen volgen, zeker niet op een redelijke afstand van huis.
    Het inrichten van neutraal onderwijs – waar leerlingen van alle levensbeschouwingen welkom zijn – is toch een grondwettelijke opdracht van het gemeenschapsonderwijs?
    Tussen een algemeen verbod en nooit een verbod zijn er veel schakeringen. Onze samenleving heeft er alle belang bij om hier op een genuanceerde manier mee om te gaan. Een algemeen verbod kan nooit recht doen aan de fundamentele vrijheid en aan de concrete situatie en context.  Wat in de ene stad of de ene school aan de orde is, is niet noodzakelijk in een andere stad of school relevant.

    N-VA:
    De N-VA zet in op de talenkennis van de Vlaamse leerlingen.
    Te beginnen met het Nederlands, zeker nu meer en meer leerlingen thuis een andere taal spreken.
    Ook voor vreemde talen moet de lat hoger liggen. Want naast een diploma is talenkennis de beste garantie op een mooie toekomst.

    Open vld:
    Onze scholen zijn bij uitstek de plaats om democratische waarden en vrijheden uit de dragen. Op de schoolbanken moeten jongeren kennis kunnen maken met de verschillende erkende godsdiensten en levensbeschouwingen. Niet op een theoretische en abstracte, maar actuele manier die rekening houdt met hun concrete leefsituatie.

    SP.A:
    Deze politieke partij is voor de scheiding van moskee en staat. 

    16-04-2015 om 11:18 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 : Prentenboeken over pesten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Prentenboeken kunnen gepeste kinderen helpen in het verwerken van wat ze meemaken. Kinderen kunnen zich identificeren met het gepeste personage in het verhaal, ze zien door het boek in dat het pesten kan ophouden, ze zien dat ze niet alleen zijn met het probleem, het is een aanzet om over hun probleem te praten enzovoort.
    Omdat het een dankbare manier is om als volwassene het onderwerp aan te halen bij kinderen, lijst ik hier een aantal prentenboeken op waarin pesten aan bod komt. (word nog verder aangevuld)

    Rikki en zijn vriendjes – Guido van Genechten

    van Genechten, G. (2003). Rikki en zijn vriendjes. Hasselt : Uitgeverij Clavis 

    Rikki speelt met al zijn vriendjes allemaal spelletjes. Op een dag staat er een gevlekt konijntje toe te kijken. Als Rikki hem meeneemt naar de andere konijntjes, wordt hij gepest. Maar daar weet Rikki wel raad mee!

    -->het is niet erg als je er een beetje anders uitziet/blijf jezelf/opkomen voor een gepest kind/iedereen heeft talenten/pesten is niet fijn

      

    Krrrr… okodil – Caterine Rayner

    Rayner, C. (2014). Krrrr… okodil. Antwerpen : Uitgeverij de vries-brouwers.

     Rara, het is groen met vriendelijk ogende witte, rode en zelfsgouden spetters. Hij kijkt blij en houdt van spelen, vooral in het water. Zijn specialiteit: verrassingseffect. En o ja, met een vriendjespelen vindt hij erg leuk. De andere dieren worden alleenknettergek van hem. Wie is het? Krrrr… okodil!

    --> bij dit prentenboek is de grens tussen spelen, plagen en pesten zeer vaag. Een ideaal prentenboek om met de kls in betekenisonderhandeling te gaan.

    16-04-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 23/02-01/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs