Hoe als leerkracht om te gaan met pestgedrag van kinderen en meer...
16-04-2015
STAP 4 : standpunt Vlaamse politieke partijen
Wat is het standpunt van politieke partijen ivm. multiculturaliteit en/of de plaats van religie in het onderwijs? Ik zocht het standpunt op van vier Vlaamse politieke partijen.
CD&V:
Geen algemeen verbod op religieuze kentekenen. Dit verbod gaat veel te ver en
gaat jongeren beperken in hun schoolkeuze. Het gaat niet enkel om moslimmeisjes
die een hoofddoek willen dragen. Ook in de Sikhgemeenschap blijkt dat hun
kinderen door het algemene verbod vaak niet meer de opleiding van hun keuze
kunnen volgen, zeker niet op een redelijke afstand van huis.
Het inrichten van neutraal onderwijs waar leerlingen van alle
levensbeschouwingen welkom zijn is toch een grondwettelijke opdracht van het
gemeenschapsonderwijs?
Tussen een algemeen verbod en nooit een verbod zijn er veel schakeringen. Onze
samenleving heeft er alle belang bij om hier op een genuanceerde manier mee om
te gaan. Een algemeen verbod kan nooit recht doen aan de fundamentele vrijheid
en aan de concrete situatie en context.Wat in de ene stad of de ene school aan de orde is, is niet noodzakelijk
in een andere stad of school relevant.
N-VA:
De N-VA zet in op de talenkennis van de Vlaamse leerlingen.
Te beginnen met het Nederlands, zeker nu meer en meer leerlingen thuis een
andere taal spreken.
Ook voor vreemde talen moet de lat hoger liggen. Want naast een diploma is
talenkennis de beste garantie op een mooie toekomst.
Open vld:
Onze scholen zijn bij uitstek de plaats om democratische waarden en vrijheden
uit de dragen. Op de schoolbanken moeten jongeren kennis kunnen maken met de
verschillende erkende godsdiensten en levensbeschouwingen. Niet op een
theoretische en abstracte, maar actuele manier die rekening houdt met hun
concrete leefsituatie.
SP.A:
Deze politieke partij is voor de scheiding van moskee en staat.
Prentenboeken kunnen gepeste kinderen helpen in het verwerken van wat ze meemaken. Kinderen kunnen zich identificeren met het gepeste personage in het verhaal, ze zien door het boek in dat het pesten kan ophouden, ze zien dat ze niet alleen zijn met het probleem, het is een aanzet om over hun probleem te praten enzovoort. Omdat het een dankbare manier is om als volwassene het onderwerp aan te halen bij kinderen, lijst ik hier een aantal prentenboeken op waarin pesten aan bod komt. (word nog verder aangevuld)
Rikki en zijn vriendjes Guido van
Genechten
van Genechten, G. (2003). Rikki en zijn
vriendjes. Hasselt : Uitgeverij Clavis
Rikki speelt met al zijn vriendjes allemaal
spelletjes. Op een dag staat er een gevlekt konijntje toe te kijken. Als Rikki
hem meeneemt naar de andere konijntjes, wordt hij gepest. Maar daar weet Rikki
wel raad mee!
-->het is niet erg als je er een beetje anders uitziet/blijf jezelf/opkomen voor een gepest kind/iedereen heeft talenten/pesten is niet fijn
Krrrr okodil Caterine Rayner
Rayner, C. (2014). Krrrr okodil. Antwerpen :
Uitgeverij de vries-brouwers.
Rara, het is groen met vriendelijk ogende
witte, rode en zelfsgouden spetters. Hij kijkt blij en houdt van
spelen, vooral in het water. Zijn specialiteit: verrassingseffect.
En o ja, met een vriendjespelen vindt hij erg leuk. De andere dieren
worden alleenknettergek van hem. Wie is het? Krrrr okodil!
--> bij dit prentenboek is de grens tussen spelen, plagen en pesten zeer
vaag. Een ideaal prentenboek om met de kls in betekenisonderhandeling te gaan.