Ik heb het onderwerp pesten op school
gekozen omdat ik dit een boeiend onderwerp vind, omdat ik in de kleuterklas
zelf ondervind dat kinderen heel gemeen kunnen zijn tegenover elkaar en omdat
ik vroeger zelf gepest ben geweest, en dus zeer goed weet hoe moeilijk dit voor
gepeste kinderen is.
Ik vond het dan ook zeer spijtig om te lezen
dat er in ons land zeer veel gepest word. Vier op de tien Belgische kinderen
worden gepest.
De mentale gevolgen voor het gepeste kind zijn
groot. Het doet wat met een kind wanneer het gepest word. Net daarom is er
makkelijk een link te leggen met RZL. Hieronder lijst ik enkele dingen op die
aangeven dat er een verband is tussen het onderwerp pesten op school en RZL.
levensbeschouwing :
-Gepest worden door verschillen in ideeën,
visie, mening
-De waarde van het leven : wat vind je van je
leven (als gepest kind), hoe denk je over je leve
religie :
-Het geloven in een god helpt mij door deze
moeilijke tijd
-Pesten omwille van religie
zingeving :
-Waarom wordt ik gepest, is er een reden voor?
Ligt het aan mij?
-De hoop dat het overgaat
-Wanneer word ik gelukkig?
-Wat moet ik doen zodat het pesten stopt?
De link met onderwijs is ook voor de hand
liggend : kinderen brengen de meeste tijd door in de school. De school is dan
ook de voornaamste plaats waar kinderen gepest worden.
Pesten zou eigenlijk niet mogen voorkomen op
school. Al is het tegendeel waar. Ik denk dat de rol van de juf/meester niet te
onderschatten is bij het juist aanpakken van pestgedrag bij kinderen. Kinderen
leren verschillende waarden en normen van de juf/meester zoals behulpzaamheid,
eerbied, liefde, respect, solidariteit, tolerantie, verdraagzaamheid enzovoort.
Maar dit is niet genoeg. Ik ben van mening dat een juf/meester een grote rol
speelt in de preventie en de aanpak van pestgedrag bij kinderen. Door rond
levensbeschouwing, religie en zingeving te werken bij kinderen, specifiek rond
pestgedrag, kan de juf/meester invloed uitoefenen op het (pest)gedrag van
kinderen. Kinderen die gepest worden hebben nood aan een vertrouwenspersoon. Ik
denk dat de juf/meester hiervoor de perfecte persoon kan zijn en daarom goed
geïnformeerd moet zijn over wat de beste aanpak is tegen pestgedrag. Zo denk ik dat de gevolgen op lange termijn
verminderd kunnen worden.