Emojis, de dag van vandaag zijn ze niet meer weg te denken uit de maatschappij. Bijna iedereen die een smartphone heeft, heeft wel eens gebruik gemaakt van emojis.
Ze zijn als het ware de hiërogliefen van deze generatie.
Maar wist je dat deze niet enkel te gebruiken zijn bij vrienden en familie, maar ook in de meta description van je webpaginas kunnen deze goed gebruikt worden. Het klinkt misschien raar, maar ook websites gaan mee met hun tijd.
In deze blog gaan we je tips om emojis te gebruiken in de meta description en hoe je ermee aan de slag kan gaan.
Emojis en SEO
De eerste vraag die we ons als marketeer stellen is, welke invloed heeft de meta description op onze SEO. Dit is een belangrijke vraag die we ons stellen aangezien de meta description belangrijk is voor de zoekmachineoptimalisatie.
De meta description zorgt dan ook voor een kleine inhoudsopgave van elke pagina van je website. Voor zoekmachine is dit zeer handig aangezien ze zo sneller te weten komen waarover je pagina gaat en je dus beter zal scoren in de zoekresultaten.
De kliks naar je website zullen ook verhogen wanneer een goede meta description aanwezig is. Het vertel aan de gebruikers wat ze op de webpagina kunnen verwachten. Hoe gedetailleerde je omschrijving is, hoe beter.
De meta description is eigenlijk iets kleins en eenvoudig en wanneer dit op de juiste manier gebruikt wordt, zorgt dit niet alleen voor een goede positie tussen de zoekresultaten maar ook voor meer kliks.
De vraag of emojis invloed hebben op je SEO? Daar hebben we momenteel nog geen duidelijk antwoord op. Emojis kunnen zeker voor een positief effect zorgen voor het verkeer op je website. De jongere generatie maakt hier momenteel zeer veel gebruik van en vinden dit ook aantrekkelijker.
Dus een volledig compleet antwoord op de vraag kunnen we niet geven, maar we geven jouw graag vijf redenen waarom emojis een positief effect kunnen hebben op je website.
1. Verhoog de click through rate
Zoals de meeste onder jullie wel weten, is de Click through rate een onderdeel van SEO.
Hier gaat het nu niet om de content van je webpagina, maar wel over het uiterlijk ervan. Wanneer je gebruik maakt van emojis in je meta description, dan zal de kans groter zijn dat jouw website bovenaan zal verschijnen in de zoekresultaten.
De emojis zal vooral een invloed hebben bij de jongere generaties, aangezien zij zich momenteel in een tijdperk bevinden waar ze vaak met enkel en alleen emojis communiceren. Wanneer je je communicatie dus aanpast aan het niveau van de generatie is de kans groter dat ze doorklikken naar jouw website.
2. Verbeter de relevantie tussen de zoekresultaten.
De zoekmachine heeft als doel, het juiste zoekresultaat vinden voor elke zoekopdracht. Daarom is het logisch dat we emojis gebruiken als de gebruiker hier ook specifiek naar op zoek is. Dit kunnen we op twee manieren doen:
· De gebruiker kan bepaalde zaken zoeken enkel via emojis. Het is dan natuurlijk handig als de desbetreffende emoji aanwezig is in je meta description.
· Emojis maken jouw zoekresultaten aantrekkelijker. Zoekresultaten met emojis vallen de gebruiker ook sneller op, door hun vorm en kleur, en zullen dus sneller tot kliks leiden.
Natuurlijk hangt dit voor een groot deel van de gebruiker af. Google toont enkel diegene die relevant zijn, dus het hangt ervan af hoe en wat de gebruiker op dat moment zoekt.
Emojis kunnen een goed middel zijn als je wil verschijnen in de in jouw buurt resultaten. Emojis worden vaak gebruikt om bepaalde activiteiten, accommodaties of restaurants nabij te zoeken.
Mensen gaan geen gebruik meer maken voor woorden om dit te zoeken, maar een emoji. Wanneer er dan emojis in jouw meta description staan, zal jouw website dus sneller bovenaan bij hen staan.
4. Verbeter de user experience
De User experience is een belangrijke factor van de kwaliteit van de website.
Bij mobiele apparaten is dit de belangrijkste factor waarop Googlewebsites rankt.
De user experience draait niet alleen om de snelle website, het is voor de gebruiker ook belangrijk dat je website makkelijk te navigeren en overzichtelijk is.
Emojis kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Wanneer je ervoor zorgt dat je website ook gevonden kan worden aan de hand van emojis, toont dit niet alleen aan dat je website makkelijker en sneller te gebruiken is, maar ook dat je communiceert op het niveau van je doelpubliek.
5. Krijg meer vertrouwen
Emojis kunnen ervoor zorgen dat gebruikers zich meer verbonden voelen met jouw website. Een grotere verbondenheid zal ertoe leiden dat er een groter vertrouwen in je merk komt.
Door in de taal van de doelgroep te communiceren, zal er ook sneller een band geschept worden. Aangezien emojis een emotionele waarde met zich meedragen.
Hoe emojis toepassen?
Ondertussen moeten we jouw dus niet meer aantonen dat het belangrijk is om met emojis aan de slag te gaan. Maar hoe doe je dit nu?
· Kies een emoji. Op de website van IEmoji vind je heel wat emojis terug die je kan tonen met Yoast.
· Zoek de code op. Emoji kan je niet zomaar toevoegen, je moet op zoek gaan naar hun HTML-entiteit.
· Plak de code. De HTML-entiteit die je gevonden hebt, kan je dan plakken in de meta description van je pagina. Dit kan via de Yoast-plugin.
Wanneer je de pagina dan publiceert, zal google na het crawlen je emoji aantonen in de zoekresultaten.
Zijn er valkuilen aan emojis?
Ondertussen hebben emojis geen geheimen meer voor jou. Je weet waarom je ermee aan de slag kan gaan en ook op welke manier je dit het beste doet.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen valkuilen aan verbonden zijn.
De risicos zijn vooral technisch te waarnemen. Door andere of verouderde besturingssystemen, fouten in de software of problemen met de code kan ervoor gezorgd worden dat de emojis niet te zien zijn.
Hieronder geven we nog enkele punten mee, waarmee je rekening dient te houden als je emojis toevoegt aan je meta description.
1. Maak je gebruik van Yoast op je WordPress-website?
Het kan zijn dat in de preview de emojis niet getoond worden, dit wil echter niet zeggen dat ze in de finale versie niet zichtbaar zullen zijn. Controleer dit altijd.
2. Denk goed na via welk apparaat je de emojis zal toevoegen. Deze zijn immer anders op verschillende apparaten. Waardoor dit kan resulteren in een zwart rechthoekje tussen de zoekresultaten.
3. Desktopbrowers kunnen ook voor problemen zorgen. Deze zijn ook niet altijd in staat om de emojis weer te geven. Dit zal resulteren in een lege afbeelding. Het kan dus zijn dat je emoji wel werkt op een mobiele brouwer, maar niet op een desktopbrowser.
4. Het is belangrijk om de veranderingen binnen Google in de gaten te houden. Stel dat ze de emojis niet meer zouden weergeven, zal deze als een code weergegeven worden in je meta description. Dit zou natuurlijk niet goed staan, dus als je deze wijzigen opvolgd, kan je je meta descriptions terug aanpassen.
5. Tenslotte is een emoji net als een teken, het neemt dus ruimte in beslag in je title tag.
Zoals de meeste wel weten is het belangrijk dat je title tag en je meta description overeenstemmen. Emojis nemen maar liefst 9 tekens en een spatie in je titel, waardoor er dus niet veel extra ruimte overblijft. Hierdoor moet je dus je title tag korter houden dan je normaal zou doen.
Google lanceerde in 2006 hun eigen nieuwsnetwerk, namelijk Google News. De artikels die hierin worden getoond aan de gebruiker zijn relevant voor hem/haar. Voor journalisten en redacteurs was dit een onduidelijk platform. Ze hadden geen idee welke factoren een invloed hebben op het feit of je artikel getoond werd of niet. Wij, bij Online Marketing Monkey, hebben gezocht naar de oplossing.
Wat is Google News?
Google News is een gratis nieuwsplatform die een groot aantal nieuwsbronnen doorzoekt om zo relevant mogelijk nieuws te tonen aan de gebruiker.
Het nieuws wordt opgedeeld als volgt:
· Het land waarin je je bevindt (in ons geval is dat België)
· Wereld
· Je lokaal nieuws
· Zakelijk
· Wetenschap en technologie
· Amusement
· Sport
· Gezondheid
Google hun doel is om iedereen de wereld laten begrijpen met kwalitatief nieuws vanuit verschillende perspectieven.
Algoritme-factoren
Het algoritme van Google News lijkt sterk op die van de zoekmachine van Google. Het algoritme bestaat uit 8 factoren die invloed hebben op de resultaten in Google News.
· Relevantie: zorg ervoor dat het artikel relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker
· Interesses: bij het installeren van Google News moeten de gebruikers hun interesses aanduiden. Niet alleen het aanduiden van je interesses worden bekeken. Je gedrag via Gmail, zoekopdrachten in Google en YouTube hebben een invloed op het bepalen van je interesses
· Locatie: Google toont nieuws afhankelijk waar je je bevindt
· Trending: nieuws die een trending onderwerp bespreken zullen hoger scoren.
· Versheid: artikels die nog maar net online worden gezet, zullen een hogere score krijgen in het algoritme
· Usability: Google houdt ook rekening met de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van je website
· Manuele selectie: het Google News-team kiezen handmatig welke artikels ze belangrijk vinden
Lay-out van Google News
Als je op Google News terecht komt, zie je in het midden de artikelkoppen. Hier zie je dus het nieuws die belangrijk is. Aan de rechterkant zie je het weer en daar onder zie je een aantal zoekwoorden die trending zijn. Aan de linkerkant zie je de verschillende onderwerpen die we daarnet overlopen hebben. linksboven zie je nog vier andere categorieën, namelijk;
· Voorpaginanieuws: toont alle nieuws die trending is.
· Voor jou: hier komt alle nieuws terecht die passen bij je interesses.
· Je volgt: hier komen artikels die over onderwerpen, locaties en bronnen te staan die je volgt(beter bekend als favorieten).
· Opgeslagen zoekopdrachten: hier komen artikels terecht die passen bij onderwerpen die je hebt opgeslagen. Je hebt bijvoorbeeld een artikel opgeslagen die te maken heeft met voetbal, dan zullen er hier artikels komen die te maken hebben met voetbal.
Zoals je ziet staat er onder deze vier categorieën ook een COVID-19 categorie. Hier staat alle relevante en/of recenste nieuws over het virus.
9 tips om opgepikt te worden door Google News
1) Publiceer informatieve en unieke inhoud
Produceer sterke originele inhoud in tegenstelling tot het hergebruiken of dupliceren van verhalen. Artikelen die recent, inhoudelijk, origineel en op het onderwerp gericht zijn, krijgen prioriteit.
2) Gebruik eigen namen
Google noemt ze original named entities en deze staan voor namen van personen, plaatsen of organisaties. Als een nieuwsbron een verhaal genereert dat een naamentiteit bevat die andere artikels binnen dezelfde cluster niet bevatten, kan dit een aanwijzing zijn dat de nieuwsbron in staat is tot een originele berichtgeving.
3) Snel publiceren en bijwerken
Vroeg zijn en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen kan de kans op een hoge positie in Google Nieuws verhogen.
4) Krantenkoppen zijn belangrijk
De kop moet een indicatie zijn van het verhaal in kwestie en zinvolle trefwoorden bevatten.
5) First paragraph
De eerste alinea van een nieuwsartikel is cruciaal. Het moet in een paar zinnen de 5 topische vragen (wie, wat, waar, wanneer en waarom) van het verhaal vertellen. Hoe meer details je kunt geben, hoe beter.
6) Click-throughs
Een artikel met een hoog doorklikpercentage wordt als relevanter gezien, waarbij elke klik telt als een stem voor het artikel, en zal dus waarschijnlijk hoger in de rangschikking komen.
7) Gebruik goede foto's
Fotos worden vaak over het hoofd gezien. Gebruik grote afbeeldingen met een goede beeldverhouding. Voeg ook beschrijvende bijschriften toe.
8) Differentiëren
Analyseer nieuws vanuit een unieke invalshoek en onderscheid je van waar iedereen over schrijft.
9) Voorspelling
De focus van het nieuws verschuift. Begrijp de gevolgen van het nieuws en hoe het verhaal in de nabije toekomst zal verschuiven.
Screaming Frog is een desktopapplicatie die je website crawlt zoals de Googlebot dit doet.
Door gebruik te maken van deze applicatie kan je ervoor zorgen dat de SEO van jouw webpaginas veel verbeteren. Ze helpen je ook met veel voorkomende SEO-problemen.
Vanuit het SEO-perspectief gaan ze snel je website analyseren, controleren en beoordelen.
Op basis van de gegevens die eruit komen, kan je dan je website aanpassen aan de noden van je bezoekers.
Doordat je website automatisch geanalyseerd wordt, bespaart dit jou veel tijd.
Het gebruik van deze applicatie is dan ook volledig gratis.
Ben je benieuwd hoe je met Screaming Frog aan de slag kan gaan?
Lees dan zeker hieronder verder.
Screaming Frog downloaden en installeren.
Eerst en vooral moeten we het programma Screaming Frog downloaden en installeren.
De applicatie is beschikbaar voor zowel Windows, Mac als Linux.
Zoals eerder vermeld is deze applicatie gratis echter kan je ook een licentie aankopen. Deze licentie zorgt ervoor dat je nog extra functies krijgt en je meer dan 500 URLs kan crawlen.
We leggen hieronder nog even kort uit hoe je de applicatie kan installeren:
1. Applicatie downloaden website van Screaming Frog
2. Installeer het programma en volg het installatieproces.
3. Wanneer je de gratis versie zal gebruiken, kan je deze stap overslaan. Anders kan je hier je licentiecode aanvragen.
4. Na het invullen van je licentiecode, dien je de applicatie opnieuw op te starten.
Je zal nu merken ja de limiet verhoogd is en je hebt nu toegang tot de extra betalende functies.
Bij de betalende versie kunnen best vooraf enkele zaken ingesteld worden.
Beschikt je computer over een SSD, dan zorg je er best voor dat je overschakelt naar de Database-opslagmodus.
Dit kan je doen door volgende stappen te volgen:
Ga naar configuratie > Systeem > opslag > selecteer database-opslagmodus.
Heb je geen SSD beschikbaar? Dan kies je best voor de RAM-opslagmodus.
Ziezo nu alles ingesteld is kunnen we starten met crawlen.
Je website crawlen
Nadat alles op een correcte manier ingesteld werd, kunnen we eindelijk beginnen aan het crawlen.
Dit doe je als volgt:
1. Je voert de URL in van de website dat je wil crawlen.
2. Druk op start.
Wanneer je graag nog een extra subdomein wil crawlen, zal je eerst nog enkele wijzigingen in de configuratie moeten toepassen.
Configuratie > Spider > alle subdomeinen crawlen.
het crawl proces kan even duren, dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de website. De vooruitgang kan je volgen in de rechterbovenhoek.
Wanneer het proces gedaan is, zal je veel extra informatie ontvangen. Hieronder leggen we kort even de belangrijkste functies uit, zodat je gemakkelijk aan de slag kunt gaan om je website te optimaliseren:
· Het vinden van Broken links, omleidingen en fouten.
Het vinden van broken links, omleidingen en fouten
Een van de belangrijkste functies is het vinden van broken links. Dit zijn Orphan pages of paginas die niet meer bestaan. Maar hoe kunnen we deze paginas terugvinden in Screaming Frog?
Wanneer het crawelen gedaan is, krijg je alle interne links met een HTTP-statuscode.
Onder het tablad response codes krijg je alle HTTP-statuscodes te zien van jouw website.
Het is belangrijk dat je eerst de 301- en 302- fouten bekijkt en pas daarna de 404- fouten.
404- paginas bestaan niet, je kan dit dus oplossen door een 301- omleiding naar een relevante pagina.
De interne verbroken links kan je hier ook bekijken. Klik op een URL met een 4xx- of 5xx- statuscode en het tabblad in-links. Hier kan je de lijst met links naar verbroken URLs bekijken.
Paginatitels en metabeschrijvingen analyseren
Een tweede belangrijke functie is het kunnen analyseren van paginatitels en meta descriptions.
De vereisten voor een goede paginatitel zijn heel eenvoudig:
· Elke pagina heeft een unieke titel.
· Belangrijkste trefwoord staat aan het begin van de titel.
· Titel mag niet langer dan 60 tekens zijn.
Screaming Frog zal je paginatitels crawlen en wanneer deze niet aan deze drie vereisten voldoen, zal hij dit aangeven.
Zo krijg je de mogelijkheid om deze aan te passen en te optimaliseren.
Screaming Frog crawlt niet alleen je paginatitels, maar ook de meta description.
Je kan er best voor zorgen dat je dit zelf zo optimaal mogelijk voorstelt. Doe je dit niet zelf, dan zal Google automatisch een willekeurig stuk tekst van je webpagina.
Bij een meta description zijn er geen vereisten zoals bij een paginatitel. Houdt er wel rekening mee bij het zelf opstellen dat deze maximum 160 tekens mag zijn, anders zal Google een stuk van de tekst afknippen.
Klik bij je URL op SERP-Meta-tabblad onderaan je scherm. Hier kan je bekijken waar je nog geen meta description hebt toegevoegd. Daarnaast kan je daar ook de titel en meta veranderen en bekijken hoe deze eruit zien op zowel desktop, tablet of smartphone.
Genereren van XML-sitemaps.
Als laatste kunnen we Screaming Frog gebruiken voor het genereren van een XML-sitemap. Een XML-sitemap helpt Google bij het crawlen van je website.
Het is een lijst met alle links die van jouw pagina zijn.
Meer uitgebreide informatie over XML -sitemaps vind je hier.
Bovenaan je scherm ga je naar sitemaps en kies je voor XML-sitemap maken.
Screaming Frog maakt dan automatisch het bestand op. Achteraf kan je dan handmatig de prioriteiten aanpassen en de frequentie van bepaalde paginas wijzigen.
Kortom met Screaming Frog kan je verschillende elementen op je website analyseren. Het is een goede tool om je website te optimaliseren voor zowel de bezoeker als de Googlebot.
Het gebruiken van een smartphone om zaken op te zoeken zal in de toekomst enkel maar toenemen. Google moest dus iets gaan vinden om een aangepaste indexering te hebben die aangepast is aan het toenemend mobiele gebruik. In de zomer van 2019 kwam Google met de oplossing, namelijk Mobile First Indexing. Sinds 1 Juli 2019 werden nieuwe websites al geïndexeerd volgens deze toepassing, maar Google hoopt om tegen 1 Maart 2021 alle webpaginas te indexeren volgens mobile first indexing.
Wil je het zekere voor het onzekere nemen en meer te weten komen over dit fenomeen? Lees dan zeker verder om alle dos and donts te weten te komen!
Enkele interessante termen
Voor we beginnen met de uitleg wat mobile first indexing precies inhoudt, is het belangrijk om een paar basistermen te leren kennen en weten wat ze betekenen. Het zoekalgoritme bestaat uit 4 cruciale onderdelen: crawling, indexing en ranking.
Crawling: het opsporen van online webcontent op het internet.
Indexing: Google maakt een overzicht van alle webpaginas over een bepaald onderwerp. (Zoals een inhoudstafel in een boek)
Ranking: een zo accuraat mogelijk antwoord bieden op een zoekopdracht in de zoekresultaten.
Klinkt interessant, maar wat is mobile first indexing nu?
Google gebruikt op dit moment 1 index, en zoals we allemaal weten is deze gebaseerd op de desktop versie van je website. Als je nu met je smartphone, tablet of computer gebruikt om iets op te zoeken zullen de resultaten die Google toont gebaseerd zijn op de desktop versie. Google verwacht ook dat je website gebruiksvriendelijk is voor smartphone gebruikers, en dit alles valt onder dezelfde index. Niet echt logisch dus.
Toen kwam mobile first indexing en dat probleem is zo goed als opgelost. Mobile first indexing geeft de voorkeur om de mobiele versie van je website te laten indexeren en rangschikken. Je hebt het zelf misschien al eens meegemaakt dat je op een link klinkt en dat de informatie niet beschikbaar is op de mobiele versie van de website. Met mobile first indexing zal je dat probleem niet meer hebben, omdat de websites aangepast zullen worden aan de mobiele versie.
Op wat moet je letten?
Als je website niet goed voorbereidt is kan mobile first indexing een serieuze impact hebben op je Google ranking. We sommen hieronder enkele zaken die je zeker in acht moet nemen:
Content: als alle belangrijke content van je website ook op de mobiele variant staat, is dit al een zeer goed begin.
Paginasnelheid: dat de paginasnelheid van groot belang is weten we al lang, maar met mobile first indexing wordt deze factor alleen maar belangrijker. Je website moet zeker binnen de 3-4 seconden geladen zijn. Zo niet? Is dit een prioriteit.
Interne links: als je nu gebruik maakt van dynamic serving of een aparte mobiele site dan is de interne linkstructuur waarschijnlijk heel anders dan de structuur van de desktop versie. Een goede linkstructuur is niet alleen goed voor een hoge ranking, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Twéé vliegen in één klap dus.
Gestructureerde data: zorgen dat de gestructureerde data op zowel je mobiele, als je desktop versie overeenkomen is van groot belang. Google heeft zelf aangegeven dat deze data terug een belangrijke factor wordt.
Even samenvatten
Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten kan mobile first indexing een grote impact hebben op de ranking van je website. Om je ranking te behouden zorg je er dus voor dat de gebruiksvriendelijkheid op de mobiele versie even goed is als de desktop versie.
Heb je geen responsieve website, kan je zeker gebruik maken van de tips hierboven!
Als je over online video's praat, denk je meteen aan YouTube. YouTube is na Google de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Onnodig te zeggen dat uw bedrijf moet reageren op videoplatforms op het gebied van dekking, branding en online marketing.
Elke minuut stroomt er minimaal 300 uur aan videogegevens de site binnen. Wil je populairder worden op YouTube? Start dan met YouTube SEO. Ben je benieuwd naar wat YouTube SEO is en hoe je jouw video bovenaan de zoekresultaten kunt weergeven? Wij leren het je allemaal in dit artikel!
Wat is video marketing?
Ja, videomarketing is nu cruciaal voor het succes van jouw website. Via videomarketing kun je een nieuw doel bereiken. Men noemt video marketing een nieuwe strategie. Met deze technologie kunt u uw producten en diensten op een leuke manier focussen. Het visuele aspect vergroot het online vertrouwen van uw bedrijf. Consumenten zien het als een toegevoegde waarde.
YouTube is de ideale plek om deze strategie te implementeren. YouTube wil video's publiceren die rijk zijn aan inhoud, omdat dit bezoekers naar de site kan leiden. Beide partijen winnen.
Voordelen YouTube
Er zijn veel redenen waarom bedrijven hun eigen YouTube-kanaal hebben. We lichten ze hieronder kort toe.
Geloofwaardigheid Veel bedrijven met YouTube-kanalen hebben een hogere geloofwaardigheid. Ze laten klanten zien dat ze 200% achter hun vak staan. Dankzij hun YouTube-kanaal delen ze hun expertise met bezoekers en kijkers. Dit is een pluspunt wanneer kijkers zien dat het bedrijf tijd en energie in zijn kanalen investeert.
Engagement en loyaliteit Via je eigen kanaal op YouTube krijgen kijkers een overzicht van de video's die door jouw bedrijf zijn gepost.Om het effect naar een hoger niveau te tillen, moet je je videos opslaan in een afspeellijst. Mensen zullen je afspeellijst bekijken zonder naar andere YouTube-kanalen te gaan. Dit heeft een positief effect op YouTube SEO.
Meer verkeer genereren
Door video's over je producten of diensten te plaatsen, kun je meer publiek op je website krijgen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door aan het einde van de video een verwijzing naar de website te plaatsen. Een andere optie is om het beschrijvingsvak onder de video te gebruiken. Op deze manier krijgt uw bedrijf naamsbekendheid en krijgt het meer kansen om nieuwe potentiële klanten te werven.
Vertel je verhaal
YouTube-video's geven je de mogelijkheid om op een krachtige manier het verhaal van je merk of bedrijf te vertellen. Je geeft niet enkel informatie over het bedrijf maar je legt contacten met je klanten. Je bouwt een relatie op, een echte gemeenschap. Deze band geeft je de mogelijkheid om je producten en diensten te promoten zonder opdringerig over te komen.
Betere ranking in de zoekresultaten
Hoger ranken in de zoekresulaten van zoekmachines zoals Google? Ja graag!! Dit is de belangrijkste reden waarom u YouTube SEO zou moeten uitvoeren, omdat dit de enige manier is om YouTube-kanalen te vinden. Een hogere plaats in de zoekresultaten resulteren ook in meer clicks. In vergelijking met andere mediatools, zorgt video voor een groter deel van de algemene zoekresultaten. Daarom presteren YouTube-video's duidelijk beter dan andere videoresultaten in SERP's.
Algoritmen
Dit woord is voor veel mensen niet zo duidelijk. YouTube zal videos aanbevelen op basis van het algoritme. De aanbevolen lijst is gepersonaliseerd volgens uw eigen voorkeuren. Dit betekent dat kijkers alleen zien wat ze willen zien, geen video's die ze oninteressant vinden.
We leggen het even uit via dit voorbeeld. Je kijkt enkel videos over koken, dan weet YouTube dat jij van koken houdt en dat ze videos moeten aanraden over koken. Hoe meer jij op YouTube zit, hoe beter YouTube jouw leert kennen.
YouTube maakt gebruik van de statistieken kijktijd. Dit is hoelang de kijker naar de video kijkt. Dit is logisch, omdat YouTube niet wil dat mensen video's overslaan, anders neemt het aantal weergaven af.
Het algoritme houdt rekening met verschillende factoren: kijkersloyaliteit, klikvertoningen, publieksbetrokkenheid en andere factoren die u mogelijk nooit ziet. YouTube past deze factoren vervolgens aan op basis van je profiel, zodat je sneller op bepaalde video's kunt klikken.
Wat moet je hiervan onthouden?
Houd rekening met twee punten als je je YouTube-kanaal wilt optimaliseren. Aan de ene kant moet je de gemiddelde weergavetijd maximaliseren, maar aan de andere kant heb je ook een klikfrequentie nodig.
YouTube toont je video aan veel mensen op de startpagina en op het voorgesteld tabblad. Hier kunt u de statistieken bekijken van onze nieuwste video van 23 april 2019 tot 28 mei 2019. We hebben momenteel 394 vertoningen op ons account, maar slechts een klein percentage van deze mensen heeft op onze video geklikt. Deze onderbreking wordt de klikfrequentie genoemd en wordt uitgedrukt als een percentage. Dit is voor ons 20,1%.
Wanneer iemand op je video klikt, meet YouTube de kijktijd van de video. Dit is de reden waarom veel YouTube-kanalen clickbait-titels, miniaturen en langere video's gebruiken om de bewaartijd te verlengen.
YouTube gebruikt vaak Clickbait. Clickbait is een manier om de interesse van potentiële doelgroepen te stimuleren. Interesse opwekken lijkt in eerste instantie toch niet verkeerd? Nee, dat klopt. Maar wanneer er gebruik wordt gemaakt van een clickbait, gebeurt dit op een overdreven en levendige manier, met als doel een groot aantal klikken aan te trekken.
Wat is YouTube SEO
Nu je begrijpt hoe YouTube werkt, is het tijd om je video's hoger te laten ranken. Dit kan worden bereikt via YouTube SEO. YouTube SEO is het proces waarbij video's, afspeellijsten en kanalen worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in natuurlijke zoekresultaten. U kunt dit optimaliseren voor een of meer zoekwoorden. YouTube rangschikt video's immers door de titel, beschrijving en inhoud van de video te controleren.
Hieronder lijsten we 8 belangrijke SEO-YouTube tips op om jouw videos hoger te laten ranken.
1. YouTube zoekwoorden onderzoek
Het hele proces van YouTube SEO begint met trefwoordenonderzoek. In deze stap ga je op zoek naar trefwoorden die het onderwerp of thema van de video beschrijven. Als je een video gaat maken over local SEO, is het mogelijke zoekwoord "local SEO". Maar hoe vind je je ideale zoekwoorden? Door lijsten met zoekwoord suggesties te maken.
Het vinden van de beste zoekwoorden uit de lijst kan via verschillende strategieën worden gedaan. Ten eerste kun je je concentreren op de zoeksuggesties van YouTube. Dat is gemakkelijk. Het enige dat je hoeft te doen, is naar YouTube gaan en woorden of woordgroepen invoeren in de zoekbalk. Vervolgens geeft YouTube enkele suggesties met betrekking tot jouw zoekopdracht. Deze zoekwoorden zijn termen die mensen daadwerkelijk op YouTube opvragen, dus je moet niet twijfelen of deze termen populair zijn.
je kunt ook naar populaire video's in nichemarkten gaan en dezelfde zoekwoorden kopiëren. Als de video veel weergaven heeft, kan deze worden geoptimaliseerd rond populaire zoekwoorden. Deze strategie werkt als volgt. Bezoek je eigen niche kanaal. Sorteer hun video's vervolgens op 'Meest populair'. Dit toont de video's die de meeste weergaven hebben gegenereerd. Selecteer vervolgens de video waarvan je een video wilt maken en bekijk de zoekwoorden.
2. Zoekintentie identificeren
Zoekintentie verwijst naar waarom gebruikers op zoek zijn naar specifieke zoekwoorden. Zoek naar de zoekwoorden die u zelf wilt rangschikken op YouTube en analyseer de relevante posities (inhoud en invalshoeken) van de eerste 3 tot 5 zoekresultaten.
Als u bijvoorbeeld het trefwoord "website maken" invoert, ziet u de tutorial.
Als je wilt rangschikken tussen producten zoals Nintendo Switch spellen, zal je eerder review videos moeten maken.
3. Maak videos met een hoge betrokkenheid
Om je YouTube SEO te optimaliseren, moet je kijkers bij de video betrekken. Betrokkenheid is een van de belangrijkste rankingfactoren in het YouTube-algoritme. Als je geen publiek kunt aantrekken, wordt je niet gerangschikt.
U kunt de deelname van het publiek in YouTube-studio's meten. We leggen kort uit:
Ga naar YouTube studio
Klik op videos
Hover over je video en klik op analytics'
Beneden op de pagina vind je je kijkerloyaliteit. Hier zie je hoe lang mensen je video bekijken.
nog meer informatie nodig? klink bovenaan op betrokkenheid
Maar hoe krijg je engagement van je volgers? Zeer makelijk! We geven enkele voorbeelden.
Vraag om de video leuk te vinden.
Stel tijdens de video vragen, de kijkers kunnen deze beantwoorden in de reacties van de video.
Vraag ze te abonneren op jouw kanaal, zo missen ze geen nieuwe videos.
Gebruik de i in de rechterbovenhoek. Je kunt hier naar andere video's of links linken, en deze links leiden je kijker om naar je andere video's. Je kunt hier ook een poll posten, zodat je met je publiek kunt communiceren.
4. On-page video optimalisatie
Naast de content moet je ook rekening houden met andere YouTube SEO-factoren, zoals titel en beschrijving. YouTube bekijkt de volgende factoren:
De titel
De beschrijving
De tags
De thumbnail
Het kanaal
Deze factoren hebben veel invloed. Ze zorgen voor een hogere klikfrequentie en daardoor meer views. Je kunt dit op volgende manieren optimaliseren:
verwerk het zoekwoord in de titel
vermeld het zoekwoord in de beschrijving
houdt je titel onder de 60 tekens en plaatst het belangrijkste in het begin
Stimuleer nieuwsgierigheid of geef een titel om problemen op te lossen
creëer een thumbnail die vertelt waarover de video gaat
Gebruik relevante zoekwoorden als tags
gebruik 9-12 tags
maak een goede kanaalbeschrijving (vertel waarover je videos maakt)
link je sociale media kanalen
5. De video optimaliseren
Een van de belangrijkste doelen van YouTube SEO is ervoor te zorgen dat video's kijkers aantrekken. Om hoger te scoren, kun je ondertitels of closed captions gebruiken. Men denkt dat YouTube de ondertitels zal lezen om je video beter te begrijpen. Als je een anderstalige kijker hebt, zijn ondertitels ook erg handig.
Naast ondertitels kun je ook 'cards' gebruiken. Cards zijn de itjes in de rechterbovenhoek. Je kunt het gebruiken om polls te starten of kijkers naar een andere gerelateerde video te leiden.
Ten slotte kun je aan het einde van de video ook een eindscherm toevoegen. Je kunt het eindscherm scherm personaliseren via YouTube Studio. Je kunt kijkers gemakkelijk laten abonneren op je kanaal of de kijker doorsturen naar een recente video.
6. Promoot je video
Maak je gebruik van verschillende social media kanalen? Gebruik deze en plaats een link van je nieuw geüploade video. Plaats deze op alle kanalen aangezien elk kanaal een ander doelpubliek heeft. Zo zul je meer mensen bereiken.
7. Maak playlists
Playlists maken is helemaal niet moeilijk. Je maakt eigenlijk een korte serie met gerelateerde videos. Bijvoorbeeld je maakt een playlist genaamd Social media en in deze playlist plaats je videos over Twitter en Instagram. Op deze manier maak je een miniserie waar mensen naartoe kunnen kijken.
We tonen even hoe je een playlist maakt:
Ga naar je eigen YouTube kanaal.
Ga naar je videos en plaats je muis op de video die jij graag in de playlist wilt hebben. Je ziet 3 puntjes verschijnen.
Klik op deze puntje en klik verder op Opslaan in playlist.
Hier heb je de keuze om je video in een bestaande playlist te plaatsen. Als je een nieuze playlist wilt maken klik je onderaan op nieuwe playlist maken.
Kies een titel voor de playlist en beslis of je deze privé of openbaar wilt hebben. Klik daarna op creëren.
8. De thumbnail optimaliseren
Door gebruik te maken van een aantrekkelijke thumbnail zullen kijkers sneller op jouw video klikken. Thumbnails zorgen ervoor dat je kanaal er verzorgd uitziet en dit vergroot de kans op views. Een thumbnail toont eigenlijk waarover de video gaat.
Net als bij het gebruik van alt-tags, zorgt de bestandsnaam en miniatuur ervoor dat uw afbeelding (in dit geval de miniatuur) hoog scoort in Google.
Conclusie
YouTube SEO is eigenlijk niet zo moeilijk, maar het is belangrijk om je YouTube-kanaal op de beste manier onder de aandacht van het publiek te brengen. Optimaliseer uw video's, titels en tags, voeg kaarten toe en maak gebruik van het eindscherm, YouTube zal dit appreciëren en je video hoger ranken. Het grootste struikelblok is het vergroten van engagement. Probeer je te concentreren op de inhoud van je video, en werk eraan. Dit is de beste manier om YouTube SEO te gebruiken. Met goede content en de nodige tijd wordt je YouTube-kanaal bekender. succes! En vergeet niet om onze behulpzame infographic op te slaan.
Google kondigde op 4 mei 2020 een belangrijke aanpassingen in het algoritme aan. Het heet de Google Mei 2020 Core update. De lancering was gespreid over 2 weken. Na de aanpassing in januari is dit al de tweede grote core update van 2020.
Semrush Sensor, die SERP-schommelingen bewaakt, weerspiegelt ook duidelijk de kernupdate van Google in mei 2020. Tussen 4 en 7 mei waren er duidelijk veel veranderingen in de zoekresultaten, die de kernaanpassingen effectief bevestigden. Daarom lijkt de update van mei een aanzienlijke impact te hebben op organische SEO-resultaten.
Waarom past Google haar zoekalgoritmes aan?
Google past zich continue aan de search logica aan. Er zijn elk jaar 3 tot 5 grote updates die aangevuld worden met kleine updates. Maar wat zijn nu de belangrijkste redenen voor deze updates? Google wilt altijd de beste zoekresultaten tonen aan zijn klanten, de Google gebruiker. Technologie verandert constant dus is de grootste zoekmachine, Google, verplicht haar algoritmes aan te passen. Hierdoor is Google steeds beter in staat om correcte en relevante zoekresultaten voor zoekopdrachten weer te geven. Wil je meer te weten komen over wat er gebeurt tijdens een algoritme aanpassing? Lees What webmasters moeten weten over Google Core updates.
Wat te doen als je website getroffen is?
Als je merkt dat de natuurlijke positie van je site sinds begin mei is afgenomen, is de kans groot dat je bent beïnvloed door de Google Core-Update. Geraakt of niet, de aanbevelingen van Google blijven ongewijzigd. Gebruik geen Black Hat enGray hat SEOtechnieken. Vanaf nu tot in de toekomst hoef je je geen zorgen te maken over wijzigingen, zoals de Core Update van Google in mei 2020.
Hierbij een aantal van de belangrijkste Google mantras voor goede SEO :
Focus op content: Is de inhoud die je op de site plaatst echt interessant en uniek.
Is de inhoud op je website betrouwbaar genoeg?
Zijn je webpaginas mobielvriendelijk en vrij van duplicate content?
Heeft je blogpost echt een meerwaarde vergeleken met artikels op vergelijkbare sites?
Als het gaat om zoekmachineoptimalisatie, zijn er veel zaken waar je rekening mee moet houden. Het zijn er zoveel dat sommige impactvolle aspecten over het hoofd gezien worden. Linkbuilding is daar een van. Als je een goede linkbuilding wil doen om hoger te ranken, dan moet je hier ook veel tijd in steken. Dit is natuurlijk niet altijd evident. Daarom biedt Online Marketing Monkey de mogelijkheid om je linkbuilding uit te besteden. We kiezen de perfecte linkpartners en stellen een kwalitatief plan op.
Wat is linkbuilding?
Bij linkbuilding probeer je relevante links op andere websites te krijgen, die verwijzen naar je eigen site. Deze links worden ook wel hyperlinks of backlinks genoemd. Het is een van de vele methoden om aan zoekmachineoptimalisatie te doen. Via deze links kunnen zoekmachines websites crawlen. Ze ontdekken vervolgens of websites al dan niet veel backlinks hebben. Degene met veel backlinks worden hoger gerankt.
Als we het hebben over veel backlinks, dan bedoelen we veel kwalitatieve backlinks. Het is beter om een laag aantal relevante backlinks te hebben, dan een hoog aantal irrelevante backlinks. Voor zoekmachines is het kwaliteit boven kwantiteit.
Belang linkbuilding
Het wordt al snel duidelijk waarom linkbuilding belangrijk is voor je website. Hoe meer relevante links je hebt naar je website, hoe beter de beoordeling van de zoekmachines. Deze beoordeling bepaalt hoe populair je site is en vervolgens op welke positie het terechtkomt in de zoekresultaten.
In de ogen van de zoekmachines is een backlink een stem, m.a.w. een site raadt zijn bezoekers aan om jou site te bezoeken via de link. Hoe meer stemmen je website krijgt, hoe relevanter en waardevoller je website gezien wordt door de zoekmachines.
Het komt er op neer dat het voordelig is om zoveel mogelijk relevante en waardevolle links naar je website te verkrijgen. Het maakt je beter zichtbaar voor zowel zoekmachines als gebruikers. Wat dan weer tot meer bezoekers en een hogere ranking leidt.
Linkbuilding uitbesteden: onze aanpak
Nu je weet wat linkbuilding is ben je misschien wel overtuigd om het ook te doen. Wil je nu zekerheid dat dit op kwalitatieve wijze gebeurt, dan is het mogelijk om je linkbuilding uit te besteden aan Online Marketing Monkey. We geven je hier al een kijkje op onze aanpak!
Online Marketing Monkey werkt voor elke klant een linkbuildingplan op maat uit. Dit plan start met een samenvatting van de belangrijkste kenmerken van linkbuilding. We overlopen hier wat het is en hoe je eraan begint. Aangezien we op maat werken volgen we dit op met advies voor het uitwerken van de linkbuildingcampagne.
De campagne is de praktische uitvoering van het plan. De intentie hier is om het aantal links naar jouw site te verhogen. Dit gebeurt door de focus te leggen op de sterke aspecten van je site, zoals content, nieuwigheden, producten Verder is het belangrijk dat we kijken naar de aspecten dat Google belangrijk vindt. Het is namelijk zo dat een link pas goed is eens die door Google erkend wordt. Om dit te bereiken moeten we rekening houden met de autoriteit, relevantie en de snelheid van de groei van de links.
Voor het geval dat je je zelf nog verder wil bezighouden met linkbuilding, tonen we hoe je je eigen ankertekst kan gebruiken en geven we je enkele tips die je ook kunnen helpen om links te genereren.
Het linkbuildingplan bevat ook een plan van aanpak voor de campagne. Het is echter zo dat de klant niet verplicht is om deze te volgen. Indien men opteert voor een andere manier van aanpak kan de klant zelfstandig tewerk gaan of samen met Online Marketing Monkey het nieuwe plan uitwerken. Ongeacht de keuze staan wij paraat om te helpen waar nodig.
Indien je al met een linkbuildingcampagne gestart bent, dan kunnen wij jou hierbij helpen door de resultaten te analyseren en monitoren. Om dit waar te maken baseren wij ons op verscheidene indicatoren die een goed beeld geven van het effect van je campagne.
Wil je zelf je linkbuilding uitbesteden? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!
1 van de 3 hoofdtaken van een zoekmachine is website indexatie, in dit artikel leer je daar alles over. Na crawling en voor ranking komt website indexatie.
Je website kan enkel gevonden worden als de webpaginas geïndexeerd zijn door de zoekmachines. Als je webpaginas niet geïndexeerd zijn kan die geen
Je moet daarom wel weten welke paginas Google en andere zoekmachines niet indexeren. Als dat probleem is opgelost gaat je SEO-positie weer een boost krijgen.
De 3 hoofdfuncties van een zoekmachine
Zoekmachines zoals Google doen 3 grote taken:
Crawling
Indexing
Ranking
Dat betekent dat de zoekmachine in 3 fases werkt:
Online web-content zoeken op het internet (=crawling ofwel fase 1)
De gevonden web-info catalogiseren (=indexing ofwel fase 2)
Een zo goed mogelijk antwoord tonen in de zoekresultaten (=ranking ofwel fase 3)
Fase 1: Crawling
Crawling lijkt eigenlijk een beetje op een metro-netwerk, daarom gebruiken we dit als hulpmiddel.
Elke metrohalte is een unieke webpagina, video of afbeelding
De weg die de metro neemt is de link
Het metroplattegrond is het internet
Om alle stopplaatsen (webpaginas) te bekijken gebruikt de metro (zoekmachine) de meest geschikte weg (links)
Hyperlinks verbinden dus het world wide web en zo geraakt de zoekmachine aan de miljarden webcontent.
Google gebruikt spiders of Google-Bots om de content te doorzoeken. Websites worden enkel bezocht als ze gekend en te vertrouwen zijn. Als de bot een nieuwe URL vindt, wordt er op die pagina gecrawld.
Spiders en bots gaan van link naar link naar link en sturen de gevonden informatie door naar de datcenters. Als de webpagina niet verbonden staat met andere web-content kan het niet geindexeerd of gecrawld worden en dat noemen we een "wees" of "orphan page"
. Deze paginas zullen niet in de search results tevoorschijn komen.
. Grote websites met honderd duizenden URLs zullen niet volledig gecrawld worden door Google. Het is daarom ook belangrijk dat jij als grote site de voornaamste URLs laat crawlen.
De crawlbaarheid (of crawlability) kun je verhogen door:
De nieuwe of bijgewerkte webpaginas die de Google-bot heeft gevonden in de vorige stap worden allemaal in een enorme database geplaatst. Deze vormen een basis voor website indexatie. Het zoekproces start met een lijst van URLs van eerdere zoekprocessen en wordt aangevuld met de sitemap-data
Al deze sites en gevonden hyperlinks worden doorzocht door de Google-bot en daarna opgenomen in de lijst van te crawlen paginas. Om de index te actualiseren worden nieuwe website, bijgewerkte paginas en broken backlinks geanalyseerd.
Fase 3: Ranking
Na het vinden en indexeren van de webpaginas volgt stap 3, de ranking. Alle gecrawlde paginas worden verwerkt in een enorme index. In die index worden alle gevonden woorden, meta informatie en de locatie van de pagina opgeslaan. Als een surfer een zoekwoord intypt in een zoekmachine wordt heel de mega-index doorzocht en de meest relevante resultaten worden meteen in de zoekresultaten weergegeven.
Kort samengevat, als de URL is geïndexeerd is deze vindbaar en kan hij weergegeven worden in de zoekresultaten.
Het belang van een technische SEO-audit
Een zoekmachine werkt in 3 stappen zoal hierboven uitgelegd. Crawling, indexering en ranking. Het kan gebeuren dat een website niet gecrawld of geïndexeerd kan worden, het gevolg daarvan is dat de webpagina niet kan gerankt worden en de zoekresultaten. Dit gebeurt vaak onbewust.
Wat er ook kan gebeuren is dat een website wel word gecrawld en geïndexeerd maar dat de content niet wordt begrepen door de zoekmachine. Dit zal zorgen voor een lage ranking en weinig organisch zoekverkeer.
Om deze problemen te vermijden is het nodig om regelmatig een SEO-audit
uit te voeren. Een SEO-audit toont je welke webpaginas niet geïndexeerd kunnen worden door een crawl-probleem of een indexeringsprobleem. Eenmaal je weet waar het probleem zit kun je dit gerichter op lossen.
Website indexatie controle tools
Indexatie-ratio
Een URL kan enkel in de zoekresultaten komen als het geindexeerd is door de zoekmachines. Daarom moet je zeker weter hoeveel URLs van een website Google heeft opgenomen in haar index. Deze verhouding noemt de indexatie-ratio. Je kunt dit uitrekenen door het aantal geindexeerde URLs te delen door het totaal aantal URLs.
Dus:aantal geindexeerde URLs / totaal aantal URLs=Indexatie-ratio
In de onderstaande figuur kun je 3 mogelijke indexatie-ratio scenarios zien:
Het eerste scenario is perfect, alle URLs van de website zijn ook geïndexeerd door Google.
Het tweede scenario is normaal en daarom ook de meest voorkomende. Google heeft niet alle URLs geïndexeerd. Er zitten dus minder webpaginas in de index dan dat er in het totaal op de website zijn. Sommige goed geoptimaliseerde SEO-websites doen dit zelf via robots.txt file.
Als laatste heb je scenario 3. Er zitten meer paginas in de index dan het totaal aantal URLs op de website. De oorzaak hiervan is duplicate content
Wil je weten hoeveel URLs van je website in de index van Google zitten? Dit kun je doen om het te weten komen:
Site
De eerste mogelijkheid is via Google. Je typt in de zoekbalk site: en de naam van de website er meteen tegen. Bijvoorbeeld site:onlinemarketingmonkey.be. Je zult het aantal resultaten zien staan. Vertrouw deze manier nooit helemaal, deze resultaten durven wel eens te wijzigen.
Bij deze zoekopdracht op Google.be was het eerste resultaat 310, na even scrollen was het resultaat plots 298. Als we dezelfde zoekopdracht in Bing en Yahoo deden kregen we 548 resultaten. Met al deze resultaten krijg je wel een beeld hoeveel geïndexeerde paginas er ongeveer zijn. Bij deze zoekopdracht zal dit rond de 300 liggen.
Search Console
In Google Search Console kun je gaan kijken hoeveel webpaginas er nu echt zijn ingediend en geïndexeerd. Dat kun je zien bij dekking > Ingediend en geïndexeerd. We hebben gebruiken nog steeds hetzelfde voorbeeld als daarnet en hier kun je zien dat de score ongeveer overeenkomt met de site-opdracht. De score staat hier op 284 en via de de site-opdracht kwamen we op 300.
Sitemap
We blijven even in de Search Console en gaan kijken bij sitemaps. Hier zien we dat het resultaat op 298 paginas in de index staat. Dit is dus maar een klein verschil met de 284 hierboven. Wilt dit zeggen dat de sitemap-data in GSC niet correct is? Wij leggen het hieronder even uit:
De sitemap wordt verstuurd via de Google Search Console en dit helpt om de structuur van de website beter te begrijpen. Bij dit proces kan het gebeuren dat er nieuwe URLs worden gevonden die tijdens het normale crawlproces niet zijn opgepikt.
Sitemaps vertellen welke paginas er moeten gecrawld worden maar, het is dus mogelijk dat niet alle webpaginas zullen gecrawld of geïndexeerd worden door een search engine. Het is dus eerder een advies-tool.
, je kunt dit bekijken bij Rapporten > Acquisitie > Search Console > bestemmingspaginas. Je zult zien welke landingspaginas SEO-verkeer ontvangen. Het getal toont hoeveel unieke paginas minstens 1 bezoek hebben gekregen van de google-crawler. Deze keer staat er 340 maar dit getal kan elke keer stijgen. Als je dit getal maandelijks bekijkt kan het een inzicht geven of je webpaginas meer organsiche bezoekers krijgen.
Let op,dit cijfer is niet het exact aantal geïndexeerde webpaginas maar het toont je hoeveel URLs er al 1 bezoek hebben gekregen van de zoekmachine. Dat is eigenlijk veel interessanter en hier vertellen we waarom:
Indexcijfers vertellen enkel of het in de index is geraakt, dat is goed maar dat wilt niet zeggen dat je webverkeer hebt gehad.
Niet geïndexeerde URLs opsporen
Hoe kan je dan niet-geïndexeerde webpaginas opzoeken? Search Console en site pdracht vertellen daar namelijk niets over. Het is dan ook moeilijker dan gedacht.
De eerste oplossing is elke webpagina afzonderlijk opzoeken door de site:commando manier. Het vergt heel veel tijd zeker als je duizenden paginas moet controleren
De tweede optie is de opdracht inurl of info, Dit is even tijdrovend zoals de site:commando
De snelste optie is een combinatie van een (betalende) SEO-tool (bv: Screaming Frog,URL profiler) en Excel. Ik leg even uit hoe het werkt:
Scan eerst al je URLs van de website met Screaming-Frog.
Via URLProfiler kun je automatisch per pagina van je sitemap checken of die geïndexeerd is, dat kan met de functie indexed in Google.
Je opent Excel en gebruikt de functie =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;F:F;1;0);Niet geindexeerd). Excel zal zelf de paginas die niet in de index staan zoeken.
Zo heb je een beeld van de website indexatie. In het voorbeeld zijn dat er 9, waarvan het logisch is dat ze niet opgenomen zijn maar daar komen we nog op terug.
Het is beter om ervoor te zorgen dat elke pagina high-quality content en veel backlinkshebben, dan moet je niet alle individuele non-indexed pages overlopen. Google schenkt geen waarde aan de niet-geindexeerde paginas, dus de paginas die niet kunnen ranken of bezoekers kunnen aantrekken.
Waarom zijn bepaalde webpaginas niet geïndexeerd?
Nieuwe webpaginas worden niet enkel gevonden door links via andere sites maar ook via de ingediende XML-sitemaps in de search console.
Om te kijken of de pagina voldoende waarde heeft voor de surfers en hun zoekopdrachten crawlen de engins de paginas. Als de paginas relevant genoeg is komen ze in aanmerking voor de indexatie.
Sommige webpages zijn niet geindexeerd door verschillende redenen:
Tijdgebonden oorzaken
Als de pagina laag in de search results staat gerankt (bv: positie 725) kan het lijken dat ze geen index-status hebben.
Als de website nieuw is kan het even duren voor de Google-bot deze heeft gevonden. De oplossing hiervoor is een link van de nieuwe website plaatsen op de al geïndexeerde website. Zo zal de Google-bot sneller de nieuwe website opmerken
- Heb je net een sitemap ingediend of nieuwe URLs? Het duurt even voor alle paginas geïndexeerd zijn dus wees geduldig
Technische redenen
Soms kunnen zoekmachines niet aan paginas omdat ze te diep zitten weggestopt in de site. Dit kan opgelost worden door internal linking. Je houdt de naam zo dicht mogelijk bij de domeinnaam of je plaatst links naar verdere paginas op je homepage. .
Je kunt ook per ongeluk de bots verbieden door de pagina te crawlen met je robots.txt file. Dit hebben we al eerder aangehaald.
Nog een reden kan duplicate content zijn. Dit is het makkelijkste uit te leggen via een webwinkel. Stel je hebt 100 artikelen te koop en hebt een productpagina voor al deze verschillende producten. Als er heel weinig verschil is tussen deze paginas zoals de kleur of een technisch detail, kan het zijn dat de search engines denken dat dit dezelfde pagina is. Zorg dus altijd voor een verschil!
Is je website zowel toegankelijk met als zonder www. De index zal hem 2 keer tellen terwijl de sitemap hem maar 1 keer zal tellen.
Hetzelfde voor URLs met http & https
Als de content oud is zal die nog een soft 404s hebben, in plaats van 401 of 301.
Andere oorzaken
Google hanteert de sitemap als een soort website-platform om andere URLs te ontdekken, maar bepaalt niet wat er daarvan wordt geïndexeerd of juist niet wordt geïndexeerd
Het kan dus zijn dat de map URLs bevat die de surfers niet kunnen zien in de search results omdat de engines de webpagina niet kwalitatief genoeg vonden voor de relevante zoekopdracht.
Google indexeert niet alle URLs uit de sitemap omdat ze ervan uitgaat dat de geïndexeerde URLs als voldoende representatief worden beschouwt, met redenering dat met meer geïndexeerde URLs de search results niet beter zullen worden. Dit zijn Google hun eigen woorden:
"We indexeren miljarden webpaginas en proberen dit aantal voortdurend te verhogen. We kunnen echter niet garanderen dat we alle paginas van een site crawlen. Google crawlt niet alle paginas op internet en we indexeren niet alle paginas die we crawlen. Het is volstrekt normaal dat niet alle paginas op een site worden geïndexeerd".
Samenvatting
Je webpaginas niet laten onderzoeken door zoekmachines is nadelig. Je webpaginas zullen niet vindbaar zijn en je SEO-positie zal niet goed zijn. Het niet laten indexeren van je website kan verschillende oorzaken hebben. Verbeter je website door bovenstaande adviezen te volgen. In de onderstaande infographic leggen we het verband uit tussen SEO, crawling, indexering en ranking.
De voorbije jaren is gebleken dat sociale media een uitstekende tool is om het verkeer naar je website te verhogen. Uiteraard geldt dit enkel wanneer je voldoende tijd en energie steekt in het maken van je content. Wil jij ook meer verkeer naar je website? Houdt dan rekening met de volgende tips om je sociale media optimaal te benutten en zo de Click-Through-Rate naar je website te verhogen.
Doelen definiëren
Het is belangrijk om doelstellingen voor je content vast te stellen en deze te duidelijk te definiëren. Dit zal je helpen in de zoektocht naar de soort content die je wil creëren. In dit geval is je doel om meer verkeer naar je website te krijgen. De content moet dan ook opgemaakt worden op een wijze dat het mensen naar de site leidt. Hoe specifieker het doel, hoe beter je de content kan afstemmen op het doel.
Kwaliteit
Je kan mensen aantrekken, maar het is de kwaliteit van je content dat zal bepalen of ze blijven. Vergelijk het met een Restaurant. Elk restaurant kan je behoefte (honger stillen) bevredigen. Maar het is de kwaliteit van het eten en de service die bepalen of je zal terugkeren en of je het restaurant zou aanbevelen aan je vrienden.
Relevantie
Een belangrijke factor voor succesvolle content is relevantie. Deze wordt bepaald door de mate waarop je content afgestemd is op je doelgroep, op je merk en op het kanaal waarop je post. Ook het tijdstip waarop je post is hier van belang. Er bestaan verscheidene kwalitatieve bronnen op het internet die je leren hoe je deze afgestemde content het beste kan creëren.
Er bestaat een gezegde die als volgt luidt:
being relevant is not enough, you need to be disproportionately relevant.
Het komt erop neer dat je naast relevant ook voldoende onderscheidend, uniek moet zijn in vergelijking met je concurrentie.
Content sweet spot
Content mag niet enkel vanuit het perspectief van de onderneming gemaakt worden, want dit zorgt voor middelmatige content.
Stel wel wij-vragen om een beeld te krijgen van je eigen sterktes. Stel daarnaast wie-vragen om de klant en zijn verlangens te leren kennen. Op deze manier bereik je de content sweet spot, waar er een evenwicht is tussen de waarden van je onderneming en de waarden en behoeften van de doelgroep.
Content formats
Terugkerende vormen van content, ook wel content formats genoemd hebben verscheiden voordelen. Het is gemakkelijker om content te plannen, voor te bereiden, te verbeteren en het creëert herkenbaarheid bij het publiek.
Content kalender
Het plannen van content kan je doen aan de hand van een content kalender. Ondanks de voordelen van een planning, is het bij content toch belangrijk dat je soms ook spontane content post. Op deze manier sta je nog dichter bij de klant en kan je inspelen op gebeurtenissen die niet vastliggen.
Korte tips
Hou je posts zo kort mogelijk.
Maak altijd gebruik van beeldmateriaal.
Ga dialoog aan met het publiek.
Voeg een call-to-action toe aan je posts.
Zorg voor verschillende types content.
Verwijs niet te veel naar de site, maar neem ook effectief de link op in je post.
Deze tips zouden je al veel moeten helpen met het verhogen van het verkeer van je sociale media naar je website. Uiteraard zijn er nog veel meer tips en tricks, maar dit is zeker al een goed begin. Goede content zorgt ervoor dat er meer interesse is voor je onderneming binnen je doelgroep, met als gevolg dat meer mensen je website zullen bezoeken. Probeer ook zelf eens na te gaan wat voor jou het beste werkt. Voor sommige ondernemingen werkt de ene tip beter dan de andere.
Maak jij soms gebruik van meerdere heading-tags? H1-tags zijn onmisbaar voor de structuur van je pagina en voor zoekmachines, maar soms kunnen de webmasters en eigenaars er de bomen door het bos niet meer zien. In dit artikel staat de volgende vraag centraal: wat is het effect van meerdere H1-tags op rankings en de SEO van een pagina? Ontdek het in dit artikel!
Wat is een H1-tag?
De H1-tag is vergelijkbaar met de hoofdtitel van een pagina; ze structureren de inhoud die je wil weergeven. Klik op header tags voor meer uitleg over het concept.
H1-tags zijn heel praktisch om op een ordelijke manier de structuur van je pagina weer te geven. Je ziet een soort van macro-overzicht over het onderwerp. De H1-tags geven aan welke onderwerpen worden besproken, waardoor alles in één oogopslag duidelijk is. We raden je zeker aan om gebruik te maken van heading-tags.
Het gebeurt dat spammers en blackhat SEO-guys misbruik maken van heading tags om zoekmachines te misleiden en hogere rankings te genereren. Maar zo zit het systeem niet in elkaar. Dit deed eigenaars van websites doen twijfelen aan hun eigen heading tags. Hebben meerdere H1-tags nu een invloed op je website? En bij de zoekresultaten? Vandaag kunnen we er een antwoord op geven.
H1-tags voor optimale SEO
Vaak krijg je de raad om H1-tags te gebruiken als je goede SEO wil aanbieden. De H1-tag bevat het trefwoord of zoekterm die een algemeen beeld schetst over de pagina. Zo weet de zoekmachine én lezer meteen waarover de pagina gaat en wordt het gerangschikt. Dit zorgt er dan alweer voor dat je pagina meer kans heeft op een goede ranking bij de zoekresultaten.
Vroeger was men verplicht om H1-tags te gebruiken voor paginas, nu kan je niet meer zonder. Het is heel belangrijk om je trefwoord vooraan in de titel te plaatsen om te kunnen concurreren op de markt. Ook voor Google zijn H1-tags belangrijk om te weten waarover je pagina gaat. De H1-tags geven namelijk de context of het thema van de pagina weer.
Meerdere H1-tags?
Je kan heel gemakkelijk meerdere heading tags gebruiken, maar is dat wel een goed idee?
Bij HTML5 (de laatste versie van HTML) bestaat de gewoonte om aparte H1-tags te kiezen die het pagina-onderwerp beschrijven. Deze heading-tags zijn te zien op meerdere locaties zoals in de hoofdtitel, titel van de widget in de sidebar, in de voettekst, enz. En dat is normaal, het omschrijft het onderwerp van een concrete pagina. Hieronder zie je hoe H1-tags worden aangeduid in HTML code.
<h1>Hoofdtitel</h1>
De webmaster trend analyticus van Google John Mueller geeft ook een antwoord op onze vraag: hoeveel H1-tags mag je gebruiken op een pagina?
Het maakt niet uit of je HTML5 gebruikt of een oudere versie van HTML, meerdere heading-tags zijn niet enkel toegestaan, maar worden zelfs aangeraden! H1-tags zijn een goede manier om je paginas duidelijk te structureren voor zoekmachines en lezers.
Heading tags zijn niet enkel handig om een duidelijke structuur van je website/paginas weer te geven, maar ook voor de leesbaarheid. Dit is belangrijk bij een mobiele raadpleging van je website, omdat daar de structuur (en dus ook de leesbaarheid) soms verloren gaan. De H1-tags fungeren op een website als een gids om niet verloren te raken. Je pagina wordt visueel opgesplitst met als resultaat een leesbare tekst!
Conclusie
Maak je geen zorgen als je meerdere H1-tags aanduid voor een pagina, het structureert je website en schaadt de SEO ervan niet. Houd wel rekening met crawl-bots en de lezer, als zij te veel H1-tags zien dan kan dat hen in de war sturen. De algemene raad geld hier: gebruik liefst één H1-tag kies de meest relevanteomschrijving.