Online Marketing Blog
Bijna alles over Online Marketing
18-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Screaming Frog: website optimalisatie tool

Wat is Screaming Frog? 


Screaming Frog is een desktopapplicatie die je website crawlt zoals de Googlebot dit doet.

Door gebruik te maken van deze applicatie kan je ervoor zorgen dat de SEO van jouw webpagina’s veel verbeteren. Ze helpen je ook met veel voorkomende SEO-problemen.

 

Vanuit het SEO-perspectief gaan ze snel je website analyseren, controleren en beoordelen.

Op basis van de gegevens die eruit komen, kan je dan je website aanpassen aan de noden van je bezoekers.

 

Doordat je website automatisch geanalyseerd wordt, bespaart dit jou veel tijd.

Het gebruik van deze applicatie is dan ook volledig gratis.

 

Ben je benieuwd hoe je met Screaming Frog aan de slag kan gaan?

Lees dan zeker hieronder verder.

 

Screaming Frog downloaden en installeren.

Eerst en vooral moeten we het programma Screaming Frog downloaden en installeren.

De applicatie is beschikbaar voor zowel Windows, Mac als Linux.

Zoals eerder vermeld is deze applicatie gratis echter kan je ook een licentie aankopen. Deze licentie zorgt ervoor dat je nog extra functies krijgt en je meer dan 500 URL’s kan crawlen.

 

We leggen hieronder nog even kort uit hoe je de applicatie kan installeren:

 

1.     Applicatie downloaden website van Screaming Frog

2.     Installeer het programma en volg het installatieproces.

3.     Wanneer je de gratis versie zal gebruiken, kan je deze stap overslaan. Anders kan je hier je licentiecode aanvragen.

4.     Na het invullen van je licentiecode, dien je de applicatie opnieuw op te starten.

Je zal nu merken ja de limiet verhoogd is en je hebt nu toegang tot de extra betalende functies.

 

Bij de betalende versie kunnen best vooraf enkele zaken ingesteld worden.

Beschikt je computer over een SSD, dan zorg je er best voor dat je overschakelt naar de ‘Database-opslagmodus’.

Dit kan je doen door volgende stappen te volgen:

 

Ga naar configuratie > Systeem > opslag > selecteer database-opslagmodus.

Heb je geen SSD beschikbaar? Dan kies je best voor de RAM-opslagmodus.

 

Ziezo nu alles ingesteld is kunnen we starten met crawlen.

 

Je website crawlen

Nadat alles op een correcte manier ingesteld werd, kunnen we eindelijk beginnen aan het crawlen.

Dit doe je als volgt:

 

1.     Je voert de URL in van de website dat je wil crawlen.

2.     Druk op start.

 

Wanneer je graag nog een extra subdomein wil crawlen, zal je eerst nog enkele wijzigingen in de configuratie moeten toepassen.

Configuratie > Spider > alle subdomeinen crawlen.

 

het crawl proces kan even duren, dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de website. De vooruitgang kan je volgen in de rechterbovenhoek.

 

Wanneer het proces gedaan is, zal je veel extra informatie ontvangen. Hieronder leggen we kort even de belangrijkste functies uit, zodat je gemakkelijk aan de slag kunt gaan om je website te optimaliseren:

 

·      Het vinden van Broken links, omleidingen en fouten.

·      Paginatitels en metabeschrijvingen analyseren.

·      Genereren van XML-sitemaps.

 

Het vinden van broken links, omleidingen en fouten

 

Een van de belangrijkste functies is het vinden van broken links. Dit zijn ‘Orphan pages’ of pagina’s die niet meer bestaan. Maar hoe kunnen we deze pagina’s terugvinden in Screaming Frog?

 

Wanneer het crawelen gedaan is, krijg je alle interne links met een HTTP-statuscode.

Onder het tablad ‘response codes’ krijg je alle HTTP-statuscodes te zien van jouw website.

Hieronder hebben we de belangrijkste opgesomt:

·      200: OK

·      301: Permanente omleiding

·      302: Tijdelijke omleiding

·      404: niet gevonden

·      500: serverfout

·      503: niet beschikbaar

 

Het is belangrijk dat je eerst de 301- en 302- fouten bekijkt en pas daarna de 404- fouten.

404- pagina’s bestaan niet, je kan dit dus oplossen door een 301- omleiding naar een relevante pagina.

 

De interne verbroken links kan je hier ook bekijken. Klik op een URL met een 4xx- of 5xx- statuscode en het tabblad ‘in-links’. Hier kan je de lijst met links naar verbroken URL’s bekijken.

 

Paginatitels en metabeschrijvingen analyseren

 

Een tweede belangrijke functie is het kunnen analyseren van paginatitels en meta descriptions.

De vereisten voor een goede paginatitel zijn heel eenvoudig:

·      Elke pagina heeft een unieke titel.

·      Belangrijkste trefwoord staat aan het begin van de titel.

·      Titel mag niet langer dan 60 tekens zijn.

 

Screaming Frog zal je paginatitels crawlen en wanneer deze niet aan deze drie vereisten voldoen, zal hij dit aangeven.

Zo krijg je de mogelijkheid om deze aan te passen en te optimaliseren.

 

Screaming Frog crawlt niet alleen je paginatitels, maar ook de meta description.

Je kan er best voor zorgen dat je dit zelf zo optimaal mogelijk voorstelt. Doe je dit niet zelf, dan zal Google automatisch een willekeurig stuk tekst van je webpagina.

 

Bij een meta description zijn er geen vereisten zoals bij een paginatitel. Houdt er wel rekening mee bij het zelf opstellen dat deze maximum 160 tekens mag zijn, anders zal Google een stuk van de tekst afknippen.

 

Klik bij je URL op ‘SERP-Meta-tabblad’ onderaan je scherm. Hier kan je bekijken waar je nog geen meta description hebt toegevoegd. Daarnaast kan je daar ook de titel en meta veranderen en bekijken hoe deze eruit zien op zowel desktop, tablet of smartphone.

 

Genereren van XML-sitemaps.

 

Als laatste kunnen we Screaming Frog gebruiken voor het genereren van een XML-sitemap. Een XML-sitemap helpt Google bij het crawlen van je website.

Het is een lijst met alle links die van jouw pagina zijn.

Meer uitgebreide informatie over XML -sitemaps vind je hier.

 

Bovenaan je scherm ga je naar sitemaps en kies je voor XML-sitemap maken.

Screaming Frog maakt dan automatisch het bestand op. Achteraf kan je dan handmatig de prioriteiten aanpassen en de frequentie van bepaalde pagina’s wijzigen.

 

 

Kortom met Screaming Frog kan je verschillende elementen op je website analyseren. Het is een goede tool om je website te optimaliseren voor zowel de bezoeker als de Googlebot.

18-02-2021 om 00:00 geschreven door Online Marketing Blog  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
16-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Optimaliseren voor mobile first indexing
Klik op de afbeelding om de link te volgen



 

Het gebruiken van een smartphone om zaken op te zoeken zal in de toekomst enkel maar toenemen. Google moest dus iets gaan vinden om een aangepaste indexering te hebben die aangepast is aan het toenemend mobiele gebruik. In de zomer van 2019 kwam Google met de oplossing, namelijk “Mobile First Indexing”. Sinds 1 Juli 2019 werden nieuwe websites al geïndexeerd volgens deze toepassing, maar Google hoopt om tegen 1 Maart 2021 alle webpagina’s te indexeren volgens mobile first indexing.

 

Wil je het zekere voor het onzekere nemen en meer te weten komen over dit fenomeen? Lees dan zeker verder om alle do’s and don’ts te weten te komen!

 

Enkele interessante termen

 

Voor we beginnen met de uitleg wat mobile first indexing precies inhoudt, is het belangrijk om een paar basistermen te leren kennen en weten wat ze betekenen. Het zoekalgoritme bestaat uit 4 cruciale onderdelen: crawlingindexing en ranking

 

Crawling: het opsporen van online webcontent op het internet.

 

Indexing: Google maakt een overzicht van alle webpagina’s over een bepaald onderwerp. (Zoals een inhoudstafel in een boek)

 

Ranking: een zo accuraat mogelijk antwoord bieden op een zoekopdracht in de zoekresultaten.           

 

 

Klinkt interessant, maar wat is mobile first indexing nu?

 

Google gebruikt op dit moment 1 index, en zoals we allemaal weten is deze gebaseerd op de desktop versie van je website. Als je nu met je smartphone, tablet of computer gebruikt om iets op te zoeken zullen de resultaten die Google toont gebaseerd zijn op de desktop versie. Google verwacht ook dat je website gebruiksvriendelijk is voor smartphone gebruikers, en dit alles valt onder dezelfde index. Niet echt logisch dus.

 

Toen kwam mobile first indexing en dat probleem is zo goed als opgelost. Mobile first indexing geeft de voorkeur om de mobiele versie van je website te laten indexeren en rangschikken. Je hebt het zelf misschien al eens meegemaakt dat je op een link klinkt en dat de informatie niet beschikbaar is op de mobiele versie van de website. Met mobile first indexing zal je dat probleem niet meer hebben, omdat de websites aangepast zullen worden aan de mobiele versie.

 

Op wat moet je letten?

 

Als je website niet goed voorbereidt is kan mobile first indexing een serieuze impact hebben op je Google ranking. We sommen hieronder enkele zaken die je zeker in acht moet nemen:

 

Content: als alle belangrijke content van je website ook op de mobiele variant staat, is dit al een zeer goed begin.

 

Paginasnelheid: dat de paginasnelheid van groot belang is weten we al lang, maar met mobile first indexing wordt deze factor alleen maar belangrijker. Je website moet zeker binnen de 3-4 seconden geladen zijn. Zo niet? Is dit een prioriteit. 

 

Interne links: als je nu gebruik maakt van dynamic serving of een aparte mobiele site dan is de interne linkstructuur waarschijnlijk heel anders dan de structuur van de desktop versie. Een goede linkstructuur is niet alleen goed voor een hoge ranking, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Twéé vliegen in één klap dus.

 

Gestructureerde data: zorgen dat de gestructureerde data op zowel je mobiele, als je desktop versie overeenkomen is van groot belang. Google heeft zelf aangegeven dat deze data terug een belangrijke factor wordt.

 

 

Even samenvatten

 

Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten kan mobile first indexing een grote impact hebben op de ranking van je website. Om je ranking te behouden zorg je er dus voor dat de gebruiksvriendelijkheid op de mobiele versie even goed is als de desktop versie. 

 

Heb je geen responsieve website, kan je zeker gebruik maken van de tips hierboven! 

16-02-2021 om 00:00 geschreven door Online Marketing Blog  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)


Inhoud blog
  • Emoji's gebruiken in je meta description
  • Google News: de ultieme gids
  • Screaming Frog: website optimalisatie tool
  • Optimaliseren voor mobile first indexing
  • YouTube SEO adviezen in 2020
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Archief per week
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 13/05-19/05 2019
  • 02/11-08/11 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Categorieën

    Mijn favorieten
  • Online Marketing Blog
  • Online Marketing Monkey
  • Internet Marketing blog
  • Landingspagina Online Marketing
  • Overzichtspagina internet marketing


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs