Blijft het winkelmandje van potentiële klanten op jouw website of mobiele app vaak wat langer gevuld staan? Dit kan met veel factoren te maken hebben. Maar, er is wel degelijk een oplossing om toch een aantal nieuwe klanten over de streep te trekken. Want het is natuurlijk jammer dat veel bezoeken niet eindigen in een conversie. Wil je weten wat de oplossing is voor dit probleem? Lees dan deze blog over remarketing.
Wat is remarketing?
Remarketing is een manier om opnieuw contact te leggen met de personen die al eerder terechtgekomen zijn op jouw website of mobiele app. Dankzij deze online marketing methode kan je jouw advertenties strategisch aanpassen aan de doelgroepen en kan je de naamsbekendheid vergroten of de doelgroep herinneren dat ze nog iets in hun winkelwagentje vergeten zijn. Je kan dus jouw potentiële klanten achtervolgen om hen toch te overtuigen van jouw bedrijf.
Werking remarketing
Maar hoe werkt remarketing nu eigenlijk? Wel, om te beginnen plaats je een remarketingtag op de pagina's die voor jou belangrijk zijn. Dit kan natuurlijk ook op elke pagina. Een remarketingtag is een klein codefragment (pixel) dat je in de back-end van je website plaatst. Met behulp van een (legale) cookie worden de bezoekers van je website in een lijst geplaatst. Zo weet je provider exact aan wie de remarketing-advertenties getoond mogen worden.
Een kort voorbeeld van een remarketing-campagne: een bezoeker komt terecht op jouw webshop en kijkt even rond bij de schoenen. Ze legt een paar schoenen in een winkelmandje maar beslist uiteindelijk om de schoenen nog niet te bestellen. De dag nadien krijgt zij een advertentie te zien via YouTube waarin de schoenen te zien zijn die ze dag voordien bekeek.
Voordelen remarketing
Remarketing kan jouw bedrijf een 3 duidelijke voordelen aanbieden.
Meer conversies: wanneer een advertentie relevant is voor de getargete persoon dan kan dit leiden tot een conversie.
Effectiviteit: de kosten voor een remarketing-campagne zijn ongeveer gelijk aan de kosten van een standaard advertentie. Maar ze zorgen natuurlijk wel voor meer conversie.
Bereik: doordat Google een zeer platform is dat door enorm veel mensen gebruikt wordt, heb je natuurlijk ook het voordeel om heel wat mensen in 1 keer te bereiken.
Soorten remarketing-campagnes
Een remarketing-campagne kan op verschillende manieren worden uitgerold. Er zijn verschillende soorten kanalen die het mogelijk maken om deze methode toepassen. Enkele voorbeelden:
Google Ads remarketing (Display Network): door een tag te plaatsen op elke pagina van je website kan je de bezoekers segmenteren. De bezoekers worden achteraf opnieuw benaderd via het Google Display Network door middel van een beeld- of tekstadvertentie.
YouTube remarketing: door je Google-account te koppelen aan je YouTube-account, kan je via YouTube mensen retargeten. Het is voordeel hiervan is dat mensen niet op je website geweest moeten zijn om de advertentie te zien. Indien iemand enige interactie ondergaat met jouw YouTube-account, kan de persoon in kwestie gesegmenteerd worden (indien ingesteld). Zo kunnen mensen geretarget worden als ze bijvoorbeeld zich abonneren, een video liken of een video bekeken hebben.
Social media remarketing: door gebruik te maken van een pixel kan je via verschillende soorten online kanalen je klanten gaan retargeten. Je plaatst deze pixel op jouw website en voila! Alle potentiële klanten die jouw website bezocht hebben, krijgen de advertentie te zien via hun social mediakanalen.
Dynamische remarketing: bij deze vorm van remarketing ga je al een stapje verder. Hiermee volg je precies wat de bezoekers op jouw website doen en welke pagina's ze bekijken. Ze tonen namelijk het product die door de bezoekers bekeken zijn. Een voorbeeld: wanneer je een groot aanbod aan schoenen op je website aanbiedt en je klant heeft een specifiek merk bekeken, dan kan je de klant een advertentie tonen waarin dat specifieke merk vermeld wordt.
Zoekmachine remarketing: dit is ook een handige functie binnen Google. Met deze soort van remarketing kan je mensen benaderen die jouw website als een bezocht hebben aan de hand van tekstadvertenties. Het verschil tussen Google Display Network en deze functie is dat de advertenties bij deze functie getoond worden wanneer bezoekers zoeken binnen de zoekmachine van Google. Ze worden pas getoond wanneer er een zoekopdracht uitgevoerd wordt.
Ben je een zelfstandige? Of run je een bedrijf? Dan is de kans groot dat je gevonden wil worden op internet door potentiële klanten uit de buurt. Om je website effectief vindbaar te maken voor bezoekers uit de buurt, kan je best gebruikmaken van lokale SEO. Nog te weinig bedrijven zijn zich vandaag de dag bewust over de voordelen en het belang van lokale SEO. Tijd om hier verandering in te brengen! In deze blogpost leggen we je graag uit wat lokale SEO inhoudt en geven we 6 marketingtips om jouw lokale SEO onder handen te nemen.
Wat is lokale SEO?
In principe lijkt lokale SEO sterk op de traditionele SEO. Maar er is wel degelijk een groot verschil. Bij lokale SEO ga je de aanwezigheid van je bedrijf
versterken op het web wanneer er lokale zoekopdrachten uitgevoerd worden. Vandaag de dag zoeken heel wat gebruikers via een zoekmachine naar bedrijven in hun eigen buurt of in een specifieke regio. Denk hierbij aan kappers, restaurants, supermarkten of online marketingbureaus. Wil je meer klanten aantrekken? Dan kan je er best voor zorgen dat mensen jou terugvinden wanneer ze lokaal zoeken. Dit kan dus aan de hand van lokale SEO.
Lokale SEO kan heel belangrijk zijn voor fysieke bedrijven volgens een aantal redenen.
Specifieke zoekintentie: lokale klanten zoeken bedrijven op die dicht in hun buurt liggen en die hen iets specifiek kunnen aanbieden. Wanneer je een kapper zoekt in Antwerpen, wil je liefst geen kapper vinden uit Oostende. Lokale SEO zorgt ervoor dat potentiële klanten in contact komen met jouw bedrijf.
Meer klantbezoeken: klanten die zoeken naar een lokaal bedrijf staan meestal klaar om de winkel te bezoeken. Mensen hebben een duidelijke behoefte en zien deze liefst zo snel mogelijk vervult worden.
Hoge aankoopintentie: wanneer iemand een lokaal bedrijf zoekt, wil dit meestal zeggen dat de klant zicht op het einde van het aankoopproces bevindt. De klant wilt duidelijk een aankoop doen. Ze hebben enkel nog nood aan een plek die hen biedt wat ze willen.
Jouw winkel is jouw locatie. Daarom blijft het belangrijk om jouw locatie uit te spelen via SEO. Dit kan zowel op online als offline vlak ingeschakeld worden. Verschillende offlinekanalen zijn in-het-oog-springende signalisatie of vermeld worden in een lokale krant. Daarnaast moet je ook online actief zijn via een website of het behandelen van reviews.
Wil jij jouw bedrijf op de kaart zetten met lokale SEO? Lees dan zeker volgende 6 tips!
Tip 1: Google Mijn Bedrijf
Als je de lokale SEO van jouw bedrijf wilt verbeteren, dan kan je best starten door in te spelen via Google. Uit onderzoek blijkt dat Google nog steeds het grootste informatieplatform in de wereld is voor lokale zoekopdrachten. Bijna de helft van de dagelijkse zoekopdrachten heeft verband met een lokale onderneming.
Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google waarmee je jouw bedrijf online kan vermelden. Het is belangrijk om een correcte en volledige bedrijfspagina te maken want zo krijg jij als zaakvoerder een inzicht in de online prestaties van je bedrijf, dienst of organisatie. Als je jouw gegevens dus goed vermeldt dan zullen jouw klanten je altijd en overal terugvinden. Daarnaast geeft deze pagina klanten ook de mogelijkheid om reviews en fotos te plaatsen over jouw bedrijf.
Tip 2: bedrijfsgegevens toevoegen
Naast de pagina die je maakte via Google Mijn Bedrijf zijn er nog een aantal plaatsen waar je best jouw contactgegevens achterlaat. Denk hierbij aan:
De contactpagina van je website
Sidebar of footer van je website
Je e-mailhandtekening
Je profielen op social mediaplatformen
SEO-titels en meta-omschrijvingen van je webpaginas
Zorg er steeds voor om je bedrijfsgegevens zo consistent mogelijk te plaatsen, zo zorg je ervoor dat de zoekmachines gemakkelijker een link kunnen leggen met je bedrijf.
Tip 3: negatieve reviews of fouten
Het is jammer genoeg altijd mogelijk om een fout te maken binnen een project. Maar het blijft natuurlijk wel mogelijk om deze fout proberen zo goed mogelijk recht te zetten. Dit kan je ook toepassen bij de reviews die klanten voor je achterlaten op jouw kanalen. Wanneer je bedrijf eens een steek laat vallen bij een klant en je deze persoon in kwestie teleurstelt, kan je dus de confrontatie aangaan en de fout corrigeren.
Reviews van klanten bepalen de reputatie van je bedrijf. Heel eenvoudig, maar zo is het nu eenmaal. Om het beter te doen dan je klanten heb je natuurlijk nood aan goede beoordelingen. Helaas maken heel wat ondernemers zich wel eens zorgen over negatieve beoordelingen. Maar wees gerust er zijn een aantal oplossingen voor dit probleem!
Je kan simpelweg de confrontatie aangaan met de persoon die een negatieve reactie geplaatst heeft door te reageren. Ga een gesprek aan met de klant en probleem de oorzaak van het negatieve bericht te achterhalen. Dit geeft je de kans om je fout recht te zetten en misschien zelfs de negatieve review om te buigen tot iets positiefs.
Zijn allemaal positieve reacties dan zoveel beter? Nee hoor! Te veel positieve reacties zorgen ervoor dat mensen een ongeloofwaardig gevoel krijgen ten op zichtte van het bedrijf. Een restaurant dat 5 sterren behaald kan heel goed zijn maar komt ongeloofwaardig over.
Als je regelmatig je reviews controleert, is er weinig kans dat je voor verrassingen zult komen te staan. Een klant zal niet snel iets negatiefs schrijven aangezien je moeite doet om regelmatig te reageren en de problemen te bespreken.
Tip 4: optimaliseer je website
Wil je jouw website optimaliseren? Dan kan je best in het hoofd kruipen van je doelpubliek. Nee, niet letterlijk! Maar vraag je wel eens af welke zoektermen zij gebruiken om jouw product of bedrijf op te zoeken. Vaak zal dit starten met een behoefte naar een bepaald product of een dienst aangevuld met een locatie.
Om dit te achterhalen kan je best gebruik maken van een zoekwoordenplanner. Deze tools geven je een inzicht in hoe vaak een bepaald onderwerp gezocht wordt. Daarnaast kan je ook de interactie aangaan met je klanten. Vraag hen maar eens hoe ze je bedrijf of winkel leerden kennen, je zal zien dat dit heel wat bijzondere en nuttige inzichten met zich meebrengt. Vervolgens kan je deze informatie gebruiken om je website, projectpaginas, portfolio, blog en zoveel meer te optimaliseren voor de zoekmachines
Tip 5: wees actief op social media
Steeds meer gebruikers maken ook gebruik van social mediakanalen zoals Facebook om bepaalde bedrijven te ontdekken. Belangrijk is om een duidelijke profiel aan te maken op social media dat makkelijk vindbaar is. Onderzoek dus best op voorhand welke kanalen gebruikt worden door jouw klanten en maak daarna een bedrijfsprofiel aan. Zorg ervoor dat je ook op deze pagina's je contactgegevens duidelijk en correct vermeld. Maar dat is natuurlijk niet genoeg! Het is ook belangrijk om deze pagina levend te houden, dit kan je doen door een aantal keer per week een leuke post te delen die zorgt voor engagement.
Tip 6: FAQ en portfolio
Naast contactgegevens kan een FAQ of een pagina met projecten (portfolio) ook een positieve invloed hebben op lokale SEO. Je kan paginas op een simpele manier optimaliseren voor specifieke zoektermen. Een voorbeeld: je bent een communicatiebedrijf uit Antwerpen en helpt een bekende klant met een groot project, dan kan je dit vermelden als lancering nieuwe Samsung Note. Wanneer iemand geïnteresseerd is in een Samsung Note en dit opzoekt in een zoekmachine, is de kans ook weer meteen groot dat jij als bedrijf tussen de zoekresultaten verschijnt!
Instagram
is nu een van de meeste gebruik apps in 2019, dit is geen geheim. Instagram is
geweldig om foto's en en video's over jouw dagelijks te leven. Maar kan
Instagram jouw bedrijf helpen? Heel wat bedrijven zetten het in om hun assortiment in de kijker te zetten. Stel dat je accessoires voor in huis verkoopt kun je ze in de kijker zetten via Instagram. Dit kanaal is uitermate geschikt om dit type producten te promoten aangezien veel mensen op zoek gaan naar wooninspiratie via dit kanaal.
Laten wij
eens kijken hoe u Instagram voor SEO kunt gebruiken en hoe u uw sociaal bereik
kunt vergroten.
SEO en Sociale Media
Instagram
heeft een ingebouwde zoekfunctie, hashtags, locaties en namen van mensen,
merken en bedrijven.
Goede content
uit jouw firma die op zijn beurt,
inkomende links kan genereert, vermeldingen, minder terugkerende en herhaalde
lezers. Deze zijn allemaal SEO-signalen waarin zoekmachines veel belang geven.
Instagram is een zoekmachine
Zoekmachines
pushen de hele tijd bezoekers naar de websites van sociale media zoals
Facebook, Instagram of Twitter.
Het is
van groot belang dat je bedrijf op sociale media aanwezig is. Het is ook
belangrijk dat jouw account een volledig uitgewerkt profiel met het meest
relevante informatie voor jouw publiek.
Volgens
Instagram, zijn zoekresultaten aan de hand van verschillende factoren
gebaseerde. Deze factoren zijn de mensen die je volgt, met wie dat je verbonden
bent en welke video's en fotos vindt je leuk.
Meer bekendheid op Instagram
Als je
jouw profiel bekender wilt maken, dan moet je zeker tools als
"Websta" proberen. Deze tool analyseert welke hashtags het meeste
verkeer genereren.
Een
andere manier om uw Instagram te laten groeien, is door foto's van andere
gebruikers te delen. Als een andere gebruiker een foto van jouw product of
dienst gezet heeft, probeer dan ervoor te zorgen dat ze een bepaalde hashtag
gebruiken wanneer ze deze foto delen. Dan vraag hun toestemming om dit te delen.
Je kan
hashtags zoeken in de Instagram-app, dus zorg ervoor dat je de hashtags bewaakt
die gebruikers kunnen gebruiken om naar jouw profiel te verwijzen.
Tips van Online Marketing Monkey
Wij raden
aan dat je een volledig profiel over jouw bedrijf maakt. Het moet links
bevatten naar alle relevante plaatsen, zoals jouw website of andere sociale
kanalen. Vergeet niet jouw huidig logo en hashtags te gebruiken.
Probeer
regelmatig jouw Instagram te gebruiken. Je kan foto's plaatsen of storys
zetten over jouw bedrijf. Vergeet niet dat actieve accounts een groter kans
hebben om bekender te worden.
Online Marketing Monkey
Last but not least, Online Marketing Monkey.
Wij zijn
elke dag bezig met SEO en wij willen ons kennis met iedereen sharen. Daarom
zijn wij nu weer aanwezig op Instagram. Als je leuke weetjes of uitleg over SEO
wilt, dan kan je ons op Instagram volgen.
Kent u de ecommerce sector inVlaamstalig België niet zo goed ? Toch een industrietak dat zich tegenwoordig in een rotvaart doorontwikkelt. Door maar een klein aantal e-commerce blogs met veel authoriteit te volgen, kent u perfect de recentste evoluties met betrekking tot SEO, SEA, Google Panda, Kolibrie en andere aanpassingen in deze sectort. Je leert de meest waardevolle tipsandtricks, tools en andere ecommerce tendenzen kennen, die direct bruikbaar op de meeste de internetsites. In deze blogpost zetten we de top 5 van de beste ECommerce weblogs in België op een rijtje.
Vooraf
Het mooie aan www is dat enorm veel info gratis en voor niks geshared wordt. Een groot aantal marketeers zien er geen graten in om hun kennis online te delen met anderen. Door elke dag 1 of 2 artikelen door te nemen over 1 backlinks, email-marketing, facebook, twitter, ect , heeft u eigenlijk geen nood meer aan kostelijke externe internetmarketing opleidingen. Onderstaande weblogs zijn echt interessant wekelijks te volgen. Ze presenteren een goed idee van online marketing.
Selectiecriteria
Om in de onderstaande top 5 opgenomen te kunnen worden, dient er voldaan te worden aan deze 6 randvoorwaarden :
De taal waarin geschreven is Nederlands en de blog heeft een duidelijke band met België (via de .be domeinnaam en een Belgisch adres)
Alleen ecommerce gerelateerde items worden er behandeld, en dit op een à-commerciële wijze.
Het laatste geschreven artikel mag maximum 3 weken geleden geschreven zijn.
De sites zijn aanwezig op Twitter en Facebook.
De e-commerceblogs zijn vindbaar in de top 30 van de Nederlandstalige versie van http://www.google.be op de zoekterm 'online marketing blog'.
De rangschikking is gebasseerd op de uitslagen op aantal twitter volgers, Facebook fans en ranking in google.be, waarvoor de de beste 10 punten krijgt ect. De datum van de check was 21/10/15. Elk van de 3 parameters is gequoteerd van 1 tot 10 punten. Also rankt de blog met de hoogste score op de 3 onderdelen Twitter/Facebook/SEO van boven.
Evident dat deze top niet compleet is. Maar er is bewust gekozen om enkel Belgische sites te selecteren. Er zijn er eveneens erg goede Engelstalige ecommerce weblogs (zoals Search Engine Watch).
Bent u ervan overtuigd dat er andere blogs thuis horen in de top, stuur dan gerust een mailtje, dan vermelden we hem bij de eerstvolgende update.
In april 2015 heeft Google een cruciale aanpassing in de algoritmes doorgevoerd. Mobile friendlyness van web-sites is vanaf nu een ranking factor.
Mobile
Of een web-site Mobile is, speelt vanaf nu een rol ivm de resultaten van een zoek-opdracht. Firma's zonder een mobile versie van hun site scoren vanaf nu slechter in de search engine result pagina's.
Er wordt anno 2015 meer dan ooit mobiel gezocht. De zoekmachine reus volgt met deze update de mobiele hype. Immers, indien mensen via een mobile device op een traditionele webpage aankomen, zijn ze bijna steeds weer weg, gewoon omdat dergelijke internetsites te langszaam zijn.
Mobilegeddon
Is een site niet mobiel-vriendelijk, dan maak je het jezelf gewoon moeilijk. Want als je wegzakt uit de top 5 van de SEO-resultaten voor je meest relevante zoektermen, verlies je veel potentiële klanten. De nieuwe aanpassing wordt trouwens ook wel mobilegeddon genoemd, een verwijzing naar het bekende monster.
Als een website nog niet geschikt is voor mobile devices, dan is het goed omweten dat die niet in 1 klap al zijn mobiel verkeer verloren heeft. Maar de kans is well zeer reëel dat het zoekverkeer ervan de komende maanden stukje bij beetje zal afkalven.
Test op een site Mobile vriendelijk is
Hoe kan je checken of een site mobile friendly is ? Google heeft hiervoor een gratis tool gemaakt. Vul de domeinnaam in en Google controleert quasi meteen of het domein mobielvriendelijk is. Is diat niet het geval, dan ontvang je een adviezen om daar verandering in te brengen. De volgende aspecten zijn hiervoor een must:
geen plaatjes met zware kilobytes
geen kleine lettertypes
geen links te dicht op elkaar
Er zijn nog véééél meer ranking factoren
Opgelet, opgelet: mobielvriendelijkheid is slechts 1 van de vele ranking-factoren. Denk dus niet als je deze ene op orde hebt, dat je SEO-klus geklaard is. Unieke content is en blijft een hele belangrijke.
Dus
Indien je internetsite hebt en die is nog niet mobiel-vriendelijk, zorg er dan asap voor dat deze dat wel wordt. Anders gaan je SEO posities achteruit en verlies je binnen afzienbare tijd vele nieuwe potentiële klanten.
Google Penguin 1 en 2 haden al een zware impact op de SERPs van vele websites. De afgelopen twee jaren gingen webverantwoordelijken vol aan de slag om backlinks, die door Penguin als black hat beoordeeld werden, te verwijderen om zo hun sites bij de volgende Google Penguin update er beter van zouden worden. Tot nu is de beloning voor al die inspanningen er nog niet echt geweest omdat Penguin een apart staande algoritme is. Het is geen onderdeel van de frequente zoekmachine updates. Dus: pas na een nieuwe Penguin aanpassing zullen de SERPs (search engine result pages) weer geactualiseerd worden.
Zodra Google Penguin 3 gelopen heeft, wordt verwacht dat websites met opgeschoonde backlinks beter gaan scoren in de SERPs. Alleen, websites die de afgelopen twee jaren niets hebben gedaan om een linkingprofiel te verbeteren, zullen snoeihard geraakt worden, met alle gevolgen van dien: significante daling van zoektermen in de SERPs, quasi geen SEO-bezoekers, veel minder orders, minder sales, enz. Google man Matt Cutts heeft dat verschillende malen herhaald. Sinds de laatste Penguin update van oktober vorig jaar, werken de techneuten van Google nu al bijna een jaar aan de nieuwe actualisering. Of Penguin 3 er komt, is niet het probleem. De vraag is enkel wanneer precies. Waarschijnlijk nog voor eind 2014.
Wat te doen ter bescherming tegen Penguin ?
Stap 1 is nagaan of je site is "besmet" door Penguin. Gebruik deze praktische site Penguin Penalty Analysis Tool. Deze tool geeft weer hoe je bezoekersaantallen vaieerden na de 5 Penguin updates. Indien je een merkbare val precies na een Penguin actualisering ziet, kan het zijn dat je website door Penguin is opgemerkt.
Is je site geraakt door Penguin, voor dan snel een link audit opdat elke link 100% conform is met Google Webmaster richtlijnen. Voorkom zo dat al je SEO-posities door de komende Penguin 3 naar de knoppen gaan. Houd er rekening mee dat je, ook nadat je alle backlinks hebt gecleaned, maanden zal moeten wachten op stijgingen van de SERPs. Dus tot de eerstvolgende nieuwe Penguin actualisering..
Misschien ondervind je site nog geen nefaste gevolgen van de vorige 5 Pinguïns. Opgelet: sommige spammy links die tot nu niet werden gedetecteerd, kunnen nou wel opgepikt door Penguin 3. Heb je in het verleden betaald om 10.000-den goedkope backlinks te kopen, dan loop je groot gevaar. Neem geen risico en clean op, als je nog kan! Immers, het is alles behalve evident om aan 10.000 wil vreemde sites, vaak ergens in het Verre Oosten, te vragen om je link te verwijderen van hun site. Wil je toch het risico lopen ? Bedenk dan maar vast een strategie om een jaar lang zonder zoekmachine optimalisatie toch surfers op je site te loodsen.
Eens je alle links hebt gecleaned: stop voor eens en altijd met die oude stempel manier van link building . Het is echt tijd-verlies en je SERP's zullen alleen maar slechter worden. Verdien je backlinks en doe vanaf nu enkel nog aan natuurlijke linkbuilding.
Google Penguin-aanpassingen
Google verbetert op continu haar zoekalgoritmes. Veel van die verbeteringen hebben een naam, zoals Penguin. Maar je hebt ook nog Panda, Kolibrie . Hier een overzicht van de Google updates . Tot nu hebben we dus vijf Google Penguin updates gehad, waarvan de laatste alweer dateert van oktober 2013.
Penguin 1: april 2012
Penguin 1.1: mei 2012
Penguin 1.2: oktober 2012
Penguin 2: mei 2013
Penguin 2.1: oktober 2013
Penguin 3: november 2014 ???
Besluit
Controleer frequent of je backlinking profiel van jouw website nog in orde is. Constateer je je spammy links, clean direct op. Want de eerstvolgende Google Penguin 3 zal anders keihard en meedogenloos toeslaan.
Zoekmachine optimalisatie voor van start gaande websites: een uitzichtloze strijd?
Ondernemingen weten het maar al te goed: ze handelen niet alleen in deze wereld. Ernstige concurrentie is er quasi in elke branche. Als uw firma pas kortgeledenbeslist heeft ook online echt een rol te willen gaan spelen, is de kans reëel dat u het moet opnemen tegen enkele stevige concurrenten met een al fameuze internet aanwezigheid: tig webpagina's, 100den twitter volgers, 1000-den kwaliteits links, ect. Zoals bij voorbeeld de site van een beperkte lokale, startende sportonderneming die moet opboksen tegen sites van een hele reeks bekende (inter)nationale sportbedrijven.
Op korte termijn is het eigenlijk onzinnig voor de jonge website van onze lokale sportwinkel om de strijd aan te binden op bekende populaire keywords als sportkledij of tennisschoenen. Het zal zeer zwaar zijn om snel in de top 5 van Google te komen voor deze zoektermen. We zeggen niet dat het onmogelijk is, maar het zal een aanzienlijke hoeveelheid aan tijd en begroting vragen vooraleer die algemene zoektermen u geld gaan opleveren.
Niche zoekwoorden: een aantrekkelijk bewaard geheim
De locale sportonderneming in het voorbeeld van hierboven moet zich niet concentreren op de populaire zoek woorden, maar op niche zoekwoorden. In elke branche bestaan er bepaalde niche zoekopdrachten. Vanzelfsprekend wordt er minder gezocht op deze zoekwoorden, maar ook de internet concurrentie is veel minder van tel. En het charmante aan niche keywords is dat meer waardevolle zoekers ze aanwenden. Inderdaad, hoe gedetailleerder een zoekopdracht, hoe meer aandacht de zoeker er vooor heeft, hoe omvangrijker de kans dat hij ook van plan is te klikken op de link en een aankoop van de dienst of product te overdenken.
Niche zoektermen zijn dus specifieke longtail keywords voor een bepaalde industrietak. Het is dus aantrekkelijk uw website op de eerste plaats te optimaliseren voor gespecialiseerde branche zoekopdrachten en minder op algemene woorden, als u onlangs met search engine optimisation of een nieuwe produkt start en aanwezig bent in een competitieve internet-markt.
Weer naar onze kleine, lokale sportzaak. Stel dat het zich vooral wil richten op tenniskleding in de omtrek Antwerpen. In plaats van de concurrentie aan te gaan op het zoekterm sportkleding, kan het zich veel beter aandacht hebben op niche zoekwoorden zoals bijv. goedkope tenniskleding Antwerpen of tennisbroek heren. Met de juiste SEO aanpak zal het eenvoudiger zijn om deze niche zoektermen snel hoog te laten ranken in Google.
Het is dus belangrijker in de Google top 5 te staan voor gespecialiseerde longtail zoekwoorden, dan op pagina zestien voor algemene keywords.
Niche keywords: hoe opsporen?
Zoekwoord analyse helpt u de logische keywords voor uw sector te ontdekken. Via de Google keyword tool kunt u bekijken welke de algemene en welke de niche zoekwoorden. Vul in de tool het gewenste keyword in en click op zoekwoordideeën . In de kolommen "Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten" en "Concurrentie" krijgt u direct een indruk waar opportuniteiten voor a-typische zoekopdrachten liggen.
Strijd om populaire zoekwoorden dan maar opgegeven ?
Betekent dit nu dat u niet kan winnen van die grote bedrijven met hun forse internet presence voor de echt waardevolle zoektermen met hoge zoekvolumes ? Juist niet ! Door te concentreren op de niche keywords gaat u juist meer bezoekers naar uw site genereren. Namelijk, er is minder concurrentie en de bezoekers hebben een aantrekkelijk aankoop potentieel. Ze hebben sneller het standpunt een echte specialist gevonden te hebben.
Natuurlijk houdt niets u tegen om gelijktijdig ook tijd te steken in de algemene zoekwoorden. Interpreteer die als een geldbeleging op middellange termijn. Tussentijds zullen de niche zoekwoorden op korte termijn voor omzet op uw opstartende site zorgen.
Besluitend
Het is interessanter in de Google top 10 te staan voor niche zoekopdrachten, dan op blz. 23 voor een populaire algemene zoektermen. Niet alleen voor uw SEO, ook uw verkoop.
Wij houden van gratis tools. Op het internet zijn er talloze must-have free tools voor zoekmachine optimalisatie beschikbaar. Weet dat daarnaast er ook betalende SEO programma's bestaan. Gebruik die wanneer je meer geavanceerde taken of ondersteuning nodig hebt.
Elke online marketeer kent ondertussen wel programma's als Google Analytics of Google Webmastertool. In dit bericht geven we een beeld van 5 gratis SEO tools die je ongetwijfeld nog niet kent.
Geef het webadres van je website in en Nibbler tovert een mooi rapport, met scores van 1 tot 10 voor bijvoorbeeld je SEO, sociale media, links, toegankelijkheid, html code, ... . Visueel ziet het er allemaal heel professioneel uit. Wat we minder vinden van Nibbler zijn echt concrete tips hoe en waar we de problemen kunnen aanpakken.
Behendige Chrome plugin om gezwind en eenvoudig de ranking van een zoekwoord te weten te weten te komen. Ga naar de website die je wil controleren en vul het gewilde zoekwoord in, samen met het land waarvoor je het wil weten. Meer is niet nodig! Teleurstellend dat het niet beschikbaar is voor Internet Explorer.
Een rappe website betekent meer conversies en betere scores in Google. Met Pingdom kan je de laadsnelheid van elke website eenvoudig meten én krijg je een overzicht van de vertragende onderdelen. Nadeel is dat je de loading time maar kunt analyseren voor drie steden en dat je de snelheid niet kunt simuleren voor bezoeken van mobiele apparaten.
Must have plugin die je meteen nuttige on-page-meta-informatie geeft van elke website die je bezoekt: welke zijn de externe backlinks, pagerank, ouderdom, enz. Met deze tool kan je altijd beter argumenteren waarom een website qua SEO beter is. Bezoekzeker de video ietsje verder op de pagina om te zien hoe prkatisch SEO toolbar wel is. Jammer dat SEO Toolbar only beschikbaar is voor de FireFox browser.
PlagSpotter is een webbased duplicate content monitoring en checking app. Met enkele klikken kan je constaterenof je concurrenten of blogs uit jouw vakgebied content plagiëren. Ga naar 'view details' om te zien wat als precies dubbele inhoud is beschouwd. De tool zou echt super zijn als het wat sneller was.
Welke SEO tools gebruik jij ?
Er zijn natuurlijk nog tientale andere applicaties om te helpen bij zoekmachine optimalisatie. Als je surft op de zoekterm 'free SEO tools' krijg je talloze resultaten. Minder is dat er ook veel slechte tools tussen de zoekresultaten zitten. Met de 5 gratis tools van hierboven hoef je niet meer zelf uit te vogelen of ze wel inzetbaar zijn. Dat hebben we al gedaan voor jou. Wat is jouw meestgebruikte gratis SEO tool ??
Interessante website content is belangrijk. Niet alleen voor je SEO rankings, ook voor je social media kanalen. Maar het is niet altijd even gemakkelijk om steeds maar weer interessante content voor je klanten te maken. Content creatie en inspiratie zijn steeds samen verbonden. Gelukkig zijn er echter online heel wat tools om ideeën te vinden.
Wat interessant voor de 1, is het dat niet voor de ander. Het hangt af van het item, layout, afbeeldingen, ect. Gebruik deze vijf hints goede berichten te produceren voor je site.
Bericht over het recentste nieuws
Ook jouw klanten en prospects zijn leergierig. Ze willen op de hoogte blijven van de laatste trends evan jouw branche. Het internet biedt hier legio aan opties. 1 van de meest voor de hand liggende bronnen hiervoor zijn de sociale media. Op sociale media maken mensen hun voorkeuren kenbaar door te liken. Hier twee praktische kanalen hiervoor:
Tweetdeck : onderdeel van Twitter; toont de laatste tweets van de sites die je volgt.
Reddit : online community waar users stemmen welke artikelen getoond worden. Heeft 90 miljoen bezoekers per maand . Je zal er vast iets nuttigs vinden.
Volg de berichtgeving van je branche
De meeste bedrijven hebben niet de tijd om permanent nieuwe teksten te schrijven. Ga voor een mengeling van eigen input en content van derden. Volg voortdurend de info uit je sectorgebied, filter er de relevantste informatie uit en bericht naar je klanten.
Hierbij twee leuke nieuwskanalen:
Quora : een 'vraag en antwoord-site' aangevuld met blogs + reviews.
Google Trends : feed die de belangrijkste search voor een bepaalde periode in Google geeft. Zoek een link tussen de meest gezochte zoekwoorden op Google en een gepast item voor je site, dan is resultaat gegarandeerd.
Schrijf over exclusieve voordelen
Iedereen is geïnteresseerd in voordelen die slechts geldig zijn voor bijv. facebook fans, twitter volgers of abonnees van een newsletter. Schrijf over gratis verzendingskosten, 2-kopen -1-betalen-acties, prijsvragen, free give-aways.
Geef echte antwoorden
Schrijf over case studies, oplossingen, handleidingen, e-books. Zorg voor oplossingen van algemene moeilijkheden waar bedrijven mee worstelen. Het komt er op neer de aanwezige vakkennis van je firma te delen met je stakeholders. Stel dat u een online voetbalwinkel heeft, schrijf dan over oefeningen om bijv. de conditie te verbeteren.
Luchtig mag
Probeer humor in je stuk te verwerken. Het moet niet steeds droog zijn. Grappige afbeeldingen en video's kunnen veel doen. De Dilbert site brengt elke dag zijn beroemde strip. Grappig, maar slaat o waar.
Conclusie
Voor goede content op je site helpen goede inspiratie bronnen. Hanteer de vijf hints uit dit bericht, en u schrijft voor taan veel gemakkelijker relevante content.
Internetmarketing is de verzamelnaam voor allerlei diensten via internet. Denk hierbij aan SEO, zoekmachineoptimalisatie, AdWords, e-mailmarketing, referral-marketing, affiliate marketing, blogging, linkbuilding, ect. Internetmarketing wordt ook wel online marketing of e-marketing genaamd.
Vanuit elke bedrijfstak wordt er nu succes geboekt in online marketing. Indien jij nog steeds geen profijt haalt uit online marketing is dat niet direct jouw schuld. Dat ligt waarschijnlijk aan je manier van werken. Met de juiste online marketing strategieën kan welke sector meer omzet genereren voor zijn bedrijf.
Een doordacht online marketing plan is de belangrijkste stap naar succes. Bepaal vooraf wat u wil bereiken.
Meer omzet van je webwinkel ? Meer bezoekers ? Meer facebook fans ? Hoger conversies ? Nieuwe medewerkers?
Doelstellingen moeten vertaald worden in een actieplan dat past bij uw offline marketing. Check ook hoe de concurrentie het online doet.
De belangrijkste online marketing domeinen zijn:
SEO of search engine optimization is meer dan enkel de eerste positie. Heel eenvoudig uitgelegd is Search Engine Optimalisatie het optimaliseren van een site opdat het beter scoort in de zoekmachines. Het draait om meer relevante bezoekers.
Content Marketing beantwoord met de juiste teksten de vragen van je bezoekers en helpt surfers te vinden wat ze zoeken.
E-Mail Marketing zorgen voor extra bezoekers naar je website via promoties en commerciële acties.
Google AdWords zet je meteen bovenaan de search results. Je betaalt een klein bedrag per klik.
Bereik met Facebook Advertising precies de doelgroep die u zoekt qua leeftijd, hobbies, ect.
Google Analytics meet je strenghts en weaknesses en leert je begrijpen wat nodig is om de website beter te maken.
Zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimisation of kortweg SEO is cruciaal om een hoge ranking in de zoekresultaten van zoekmachines te krijgen. Wanneer u een website heeft, dan
wilt u veel bezoekers. Daarvoor zorgt dus zoekmachine optimalisatie of SEO".
Hoe werkt SEO eigenlijk?
Een site moet gezien worden door de bots van Google. Dit gaat via :
voortdurend nieuwe interessante content op uw website te zetten
de juiste zoektermen te gebruiken
de paginas de juiste google vriendelijke html code te laten bevatten
te zorgen dat veel andere websites naar uw site linken
Een nummer één ranking in Google voor bepaalde zoektermen is erg
belangrijk. Uiteraard moet het wel een zoekwoord zijn dat van belang is
voor uw business. Daarom is het echt cruciaal te concentreren op de
belangrijkste zoektermen die uw klanten gebruiken.
Een website die hoog scoort in de Google zoekresultaten, is :
Google wil haar zoekresultaten uiteraard steeds zo zuiver mogelijk tonen. Immers, dit betekent tevreden gebruikers en zoals alle andere firma's leeft Google van tevreden klanten. Valsspelers moeten eruit. Google gaat met Pinguïn de oorlog aan met onnatuurlijke linkbuilding technieken zoals betalende links.
Zoals iedereen weet, is Google een zoekmachine die steeds foutloos wil werken en in alle objectiviteit sites wil te tonen in haar search results, in volgorde van relevantie voor een welbepaalde zoekopdracht. Google schaaft dan ook met de regelmaat van de klok de zoekalgoritmes bij. Meestal zijn het kleine veranderingen. Google Panda van 2011 was een grote update. Zo ook Google Pinguïn van maart 2012.
Google Pinguin kan als de opvolger van Google Panda gezien worden. Eigenlijk had het geen naam. De SEO-gemeenschap gaf het de naam " Titanic update ". Dat vond Google wat toch wat ongelukkig gekozen en gaf het de vwat positievere benaming Google Pinguïn.
Wat is het verschil tussen Google Pinguïn en Panda ?
Google Panda viseert sites met content van slechte kwaliteit. Google Pinguin is gebouwd om die websites te bestraffen die zich vergrijpen aan lage kwaliteit links, het verzamelen van linkpartners op een onnatuurlijke manier en article spinning.
Hoe werkt Google Pinguïn precies ?
Zoveel mogelijk andere relevante websites die linken naar de uw site is cruciaal om goed te scoren in de search results. Google zet in haar oorlog tegen link manipulatie meer en meer zelf-lerende tools in. Ontdekt het Pinguïn algoritme onnatuurlijke links, dan kan de bestraffing zijn dat de link zijn verliest waarde of dat de volledige site posities in de rankings verliest, wat dus vrij dramatisch is. Wijzigt u nadien deze onnatuurlijke linkpartners, dan is dit voor Google een bewijs dat u teveel controle heeft over uw linkpartners. Door de zelflerende systemen is het gedaan om nog zoekresultaten te manipuleren. Probeert u het toch, weet dat een permanente schorsing in de Google rankings wel degelijk mogelijk is. Pinguïn is dus in staat te checken of een link al dan niet natuurlijk is. Een andere website wil haar bezoekers erop attent maken dat de info op uw site de moeite waard is.
De kernboodschap van Pinguin is: de search-engine-gebruikers die websites tonen die juiste, relevante, kwalitatieve inhoud hebben waarnaar ze echt op zoek zijn.