Artikels omtrend ontwikkelingen op het vakgebied van marketing.
27-10-2010
Tekst creatie voor uw website.
Het nieuwe internet gaat telkens meer draaien om het
creeën van waardevolle content. Het is daarom belangrijk dat uw website
aansluit op de informatiebehoefte van uw bezoekers/klanten.
De teksten die u gaat plaatsen op uw website dienen
daarom functioneel te zijn voor uw bedrijfsmodel en tevens waarde bieden aan de
consument. Ik zal in dit artikel verder inzoomen op het schrijven van deze
teksten. Waaraan moet een tekst voldoen voordat u deze plaatst? Wanneer moet ik
kopjes gebruiken? Wat is de functie van deze koppen?
Richtlijnen voor
schrijven op het web:
1.Vat
teksten samen en houd deze klein. De boodschap van de webtekst moet
overduidelijk zijn wilt u de aandacht trekken van uw bezoekers. U kunt met
behulp van google analytics ook zien hoe hoog het bouncepercentage van uw
website is: Aantal bezoekers die minder dan 10 seconden zich op uw website
bevinden. Als dit percentage hoog is betekent het dat u boodschap niet overkomt
of simpelweg niet intressant is (waarde biedt/inspeelt op de verwachting). Men
houdt niet van scrollen of veel te lezen.
2.Schrijf
dus voor scanbaarheid. Een bezoekers scant meestal eerst een website voordat
hij een tekst daadwerkelijk leest. Maak daarom gebruik van tussenkoppen, korte
alineas en lijsten met opsommingstekens. Ook is het belangrijk zo min mogelijk
samengestelde zinnen te gebruiken. De lezer raakt hierdoor snel het spoor
bijster waardoor men snel de site wegklikt.
3.Verdeel
lange teksten over verschillende paginas met behulp van interne linkstructuur.
De bezoeker is meestal slechts geintreseerd in een deel van de informatie en
grote lappen tekst waarin elk aspect wordt belicht is dus overbodig en
ongewenst. Laat de bezoeker zelf een keuze maken.
Uiteraard geef ik u hier slechts een beknopte samenvatting
van het vak webredactie en voor verdere verdieping verwijs ik u naar de
bronnen. Succes met schrijven!
Bronnen:
·Nielsen J. (2000). Functioneel Webdesign.Pearson Education Uitgeverij.
·Mooij G. (2008). Webredactie, hoe formuleer ik het? Zeist: Cas Wegman.