Walter Buijs, voorzitter van vijftig scholen in het bisdom
Mechelen-Brussel, hield in De Morgen van 13/10/12 een pleidooi om leerlingen tot 18u op school te houden. Lees het artikel en de reacties (bijlage). Beantwoord nadien de vragen:
1) Vind jij dit de ideale oplossing om schoolmoeheid, spijbelgedrag en uitval zonder diploma tegen te gaan? Waarom wel/niet? 2) Welke andere suggesties heb jij in petto om dit probleem te verhelpen? 3) Spijbelen blijft een probleem in het huidig onderwijs. Welk initiatieven nam de overheid reeds om op te treden tegen spijbelgedrag? Raadpleeg hoofdstuk 3 'Onderwijs in de grondwet'.
Laat rijke gezinnen meer betalen voor hoger onderwijs
Lees het artikel op p. 7 uit het laatste nummer van Klasse (zie bijlage). Ga jij akkoord met de oplossing die Prof. dr. I. Nicaise voorstelt in deze tekst?
De zwakste groep doet het in Vlaanderen nog altijd goed?
Lees het artikel (bijlage) dat vandaag in De Morgen verscheen en vergelijk met hoofdstuk 6 'Gelijke Onderwijskansen'. 1. Welke tegenstrijdigheden vallen je op? 2. Wat is jouw mening bij deze onderwijskwestie?
"De maximumfactuur die basisscholen per schooljaar aan ouders kunnen vragen is verhoogd: 25 euro voor 2- en 3-jarigen, , 35 euro voor 4-jarigen, 40 euro voor 5-jarigen en leerplichtige kleuters, 70 euro voor leerlingen lager onderwijs. Voor de minder scherpe maximumfactuur is het maximumbedrag voortaan 400 euro." (Uit Klasse, september 2012)
Beantwoord de vragen aan de hand van hoofdstuk 3 'Onderwijs in de grondwet'
1. Waarom werd het kosteloos onderwijs ingevoerd?
2. Wat is het verschil tussen de scherpe en minder scherpe maximumfactuur?
Erasmus is te veel een reisbusiness zonder toegevoegde waarde
Rector Alain Verschoren van de Universiteit Antwerpen stelde onlangs het Bologna-akkoord in vraag.
1- Wanneer en waarom werden de akkoorden van Bologna opgesteld? Welke invloed hadden ze op het Vlaams onderwijs? Zoek de antwoorden op in hoofdstuk 4 'Structuur van het Vlaams Onderwijs'.
2 - Hoe sta jij tegenover de hervorming van het hoger onderwijs als gevolg van de Bologna-akkoorden?
3 - Rector Alain Verschoren stelt "dat een
uitwisselingsprogramma als Erasmus te veel een reisbusiness is geworden
zonder toegevoegde waarde voor de universitaire wereld". Ga jij akkoord? Waarom wel/niet?
Op het Antwerpse kopstukkendebat van Voka (28 september) kwam onderwijs als centraal verkiezingsthema naar voor: "Het tekort aan technisch geschoold personeel bij de havenbedrijven
willen alle partijen oplossen via het onderwijs. Filip Dewinter (Vlaams
Belang) pleitte voor het verlagen van de leerplicht om jongeren sneller
in bedrijven op te kunnen leiden."
1- Welke overheid is bevoegd om de leerplicht te verlagen? Zoek het antwoord op in hoofdstuk 1 'Belgische staatsstructuur en onderwijs' en licht kort toe. 2 - Ga jij akkoord met het voorstel van Filip Dewinter ivm het verlagen van de leerplicht? Waarom wel/niet?
Een Oostendse leerling behaalt zilver op de Internationale Olympiade Informatica in het Italiaanse Sirmione. Knappe prestatie! Toch heeft Vlaanderen ook te kampen met het probleem van de Digitale Kloof. Bekijk hoofdstuk 5 'Digitale Kloof' en beantwoord onderstaande vragen:
1- Zoek een omschrijving voor het fenomeen van de Digitale Kloof
2 - Hoe tracht het Vlaams Onderwijsbeleid in te spelen op deze problematiek?
3- Welke initiatieven kan je als leerkracht zelf ondernemen om dit probleem te verzachten?
Welkom op de blog van de module 'Onderwijs en Maatschappij'!
Heeft dit filmpje je doen nadenken over ons onderwijssysteem? Dat is ook wat we uitvoerig zullen doen in de module Onderwijs en Maatschappij. Ons onderwijs heeft een enorme impact. Op het individu, maar ook op de samenleving in zijn geheel. Omgekeerd evolueert ons onderwijssysteem mee met de ontwikkelingen in de samenleving. Als toekomstig leraar zal je daar zeker mee te maken hebben. De samenlevingsproblemen zullen doordringen tot in de klas en zullen de school- en klascontext waarin je moet werken grondig wijzigen.
Het is dan ook belangrijk dat je als leraar inzicht hebt in de maatschappelijke context waarbinnen ons onderwijs wordt georganiseerd. We zoomen in op de plaats van ons onderwijssysteem in onze ingewikkelde federale staatsstructuur, we gaan dieper in op het juridische kader voor onderwijs, leren het ministerie van Onderwijs en Vorming kennen en leren hoe nieuwe onderwijsregelgeving tot stand komt. We bestuderen echter ook in op een aantal belangrijke aspecten van ons onderwijssysteem zoals de leerplicht, de kosteloosheid en de globale structuur van ons onderwijs. Ten slotte gaan we dieper in op een aantal actuele onderwijsdossiers zoals de hervorming van het secundair onderwijs, leerzorg, het gelijke onderwijskansenbeleid en de digitale kloof.