Op het Antwerpse kopstukkendebat van Voka (28 september) kwam onderwijs als centraal verkiezingsthema naar voor: "Het tekort aan technisch geschoold personeel bij de havenbedrijven
willen alle partijen oplossen via het onderwijs. Filip Dewinter (Vlaams
Belang) pleitte voor het verlagen van de leerplicht om jongeren sneller
in bedrijven op te kunnen leiden."
1- Welke overheid is bevoegd om de leerplicht te verlagen? Zoek het antwoord op in hoofdstuk 1 'Belgische staatsstructuur en onderwijs' en licht kort toe. 2 - Ga jij akkoord met het voorstel van Filip Dewinter ivm het verlagen van de leerplicht? Waarom wel/niet?
Een Oostendse leerling behaalt zilver op de Internationale Olympiade Informatica in het Italiaanse Sirmione. Knappe prestatie! Toch heeft Vlaanderen ook te kampen met het probleem van de Digitale Kloof. Bekijk hoofdstuk 5 'Digitale Kloof' en beantwoord onderstaande vragen:
1- Zoek een omschrijving voor het fenomeen van de Digitale Kloof
2 - Hoe tracht het Vlaams Onderwijsbeleid in te spelen op deze problematiek?
3- Welke initiatieven kan je als leerkracht zelf ondernemen om dit probleem te verzachten?
Welkom op de blog van de module 'Onderwijs en Maatschappij'!
Heeft dit filmpje je doen nadenken over ons onderwijssysteem? Dat is ook wat we uitvoerig zullen doen in de module Onderwijs en Maatschappij. Ons onderwijs heeft een enorme impact. Op het individu, maar ook op de samenleving in zijn geheel. Omgekeerd evolueert ons onderwijssysteem mee met de ontwikkelingen in de samenleving. Als toekomstig leraar zal je daar zeker mee te maken hebben. De samenlevingsproblemen zullen doordringen tot in de klas en zullen de school- en klascontext waarin je moet werken grondig wijzigen.
Het is dan ook belangrijk dat je als leraar inzicht hebt in de maatschappelijke context waarbinnen ons onderwijs wordt georganiseerd. We zoomen in op de plaats van ons onderwijssysteem in onze ingewikkelde federale staatsstructuur, we gaan dieper in op het juridische kader voor onderwijs, leren het ministerie van Onderwijs en Vorming kennen en leren hoe nieuwe onderwijsregelgeving tot stand komt. We bestuderen echter ook in op een aantal belangrijke aspecten van ons onderwijssysteem zoals de leerplicht, de kosteloosheid en de globale structuur van ons onderwijs. Ten slotte gaan we dieper in op een aantal actuele onderwijsdossiers zoals de hervorming van het secundair onderwijs, leerzorg, het gelijke onderwijskansenbeleid en de digitale kloof.