Inhoud blog
  • Gemeentelijk onderwijs vindt één net onrealistisch.
  • Smet wil drie lerarenstatuten.
  • Drieduizend kleuters niet naar school.
  • Leraren gebruiken digitaal schoolbord niet.
  • Geef illegale kinderen in België kans om opleiding af te maken.
    Zoeken in blog

    Onderwijs en Maatschappij 2012
    Specifieke lerarenopleiding CVO Het Perspectief
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwijs in Gent
    Lees het artikel in de bijlage en raadpleeg hoofdstuk 3 'Onderwijs in de grondwet'
    1) Wie is de nieuwbakken schepen voor onderwijs in Gent?
    2) Onder welk net en welke koepel vallen de scholen waar deze schepen bevoegd voor is?
    3) Hoe zijn de onderwijsnetten historisch gegroeid?
    4) Hoe schat je de toekomst in voor de verschillende onderwijsnetten?  Blijven zij zinvol?  Waarom wel/niet?

    Bijlagen:
    Onderwijsnette.jpg (17.1 KB)   
    http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1532057/2012/11/10/Mathias-De-Clercq-blijft-eerste-schepen-in-Gent.dhtml   

    13-11-2012 om 20:12 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verplichte stage in het tso en bso
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lees het artikel in de bijlage en zoek extra informatie in hoofdstuk ' 'Structuur van het onderwijs'. 
    Waarom is Smet (g)voorstander van een stage in aso, bso en tso?


    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/leraren/29539/verplichte-stage-in-tso-en-bso/   

    13-11-2012 om 20:06 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie op tien kinderen kunnen niet online op school
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "In Vlaanderen kunnen slechts zeven op de tien kinderen tussen 9 en 16 jaar online op school' (Uit: http://www.klasse.be/leraren/29569/drie-op-de-tien-vlaamse-kinderen-kunnen-niet-online-op-school/, geraadpleegd op 13/11/12)


    1) Het fenomeen van de digitale kloof kan opgesplitst worden in twee problemen.  Over welk probleem gaat het in dit artikel? Zoek op in hoofdstuk 5 'Digitale kloof'
    2) Hoe probeert het Onderwijsbeleid tegemoet te komen aan dit probleem?  Zoek op in hoofdstuk 5 'Digitale kloof'.
    3) Wat kan je als leerkracht zelf ondernemen?

    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/leraren/29569/drie-op-de-tien-vlaamse-kinderen-kunnen-niet-online-op-school/   

    13-11-2012 om 19:53 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder studeren? Ook voor leerlingen met een beperking!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "Laatstejaars met een beperking die graag verder willen studeren? Zet hen op de goede weg met de gids 'Verder studeren, het kan! Ook met extra ondersteuning.' Concrete vragen en tips helpen de jongeren bij hun studiekeuze en bij hun gesprek over ondersteuning met de onderwijsinstelling. De studiegids is een initiatief van het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO)." (uit: Lerarendirect, 07/11/2012)

    1) Hoe komt het onderwijsbeleid tegemoet aan jongeren met een beperking in het secundair onderwijs?  Zoek op in hoofdstuk 4 'Structuur van het onderwijs'.  Bespreek ook telkens de voor- en nadelen.
    2) Bij welk agentschap kunnen scholen aankloppen voor extra werkingsmiddelen voor jongeren met een beperking?
    3) Welke tips uit brochure (in bijlage) onthou je voor jongeren met een beperking die willen verder studeren?

    Bijlagen:
    http://www.siho.be/files/Gidsen/SIHO%20gids.pdf   

    13-11-2012 om 19:45 geschreven door Katrien  


    05-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diploma via examencommisssie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lees het artikel in Klasse p.29 en raadpleeg hoofdstuk 4 'Structuur van het onderwijs'.
    1) Wat zijn de voor- en nadelen van de examencommissie?
    2) Welke oplossing zou jij als leerkracht aan deze leerling aanraden? 
    3) In welke mate zou de kwalifiactiestructuur voor deze leerling een oplossing kunnen bieden?

    Bijlagen:
    http://pdf.klasse.be/KVL/KVL229/KVL229.pdf   

    05-11-2012 om 12:07 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkel spieken kan hier niet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lees het artikel in het laatste nummer van Klasse op p. 8-9 en raadpleeg hoofdstuk 3 'Onderwijs in de grondwet':

    1) Welk verschil is er tussen leerplicht en schoolplicht?  Welke van beide is van toepassing in Vlaanderen?
    2) Wat is huisonderwijs?  Welke voorwaarden zijn aan huisonderwijs verbonden?
    3) Zoek op het leerpad andere oplossingen voor de jongen uit het artikel in Klasse.

    Bijlagen:
    http://pdf.klasse.be/KVL/KVL229/KVL229.pdf   

    05-11-2012 om 11:59 geschreven door Katrien  


    23-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie is er niet als de schoolbel rinkelt?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veruit de meeste leerlingen voldoen aan de leerplicht en zijn regelmatig op school aanwezig. Dat blijkt uit het nieuwe rapport 'Leerplicht.  Wie is er niet als de schoolbel rinkelt?' van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi).


    1) Welke cijfers springen voor jou in het oog?  Waarom?  Raadpleeg het rapport.
    2) Wat is de taak van het Agentschap voor Onderwijsdiensten?  Zoek op in hoofdstuk 2 'Ministerie van Onderwijs en Vorming'

    Bijlagen:
    http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs/agodi/pdf/leerplicht/AgODi_Rapport_Leerplicht_Schoolbel_rinkelt_2010-2011.pdf   

    23-10-2012 om 10:16 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anderstalige nieuwkomers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lees het artikel uit Klasse en hoofdstuk 4 'Structuur van het Onderwijs'





    1) Welke tips geeft het tijdschrift om anderstalige nieuwkomers te ontvangen?  Welke tips vind je bruikbaar?  Waarom?
    2) Formuleer zelf suggesties om anderstalige nieuwkomers op te vangen in je klas.
    3) Wat heeft het onderwijsbeleid in petto?  Zoek op in hoofdstuk 4 'Structuur van het Onderwijs'.

    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/leraren/29070/hoe-ontvang-ik-een-anderstalige-nieuwkomer/   

    23-10-2012 om 10:06 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jongeren kennen talenten niet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volgens Luc Vandenhoeck, coördinator van het project Go4talent, kennen jongeren hun talenten niet.  Lees het interview met deze man in Klasse en hoofdstuk 7 'Hervorming van het secundair onderwijs' (zie leerplatform E-Perspectief: OP cursusmateriaal in pdf)


    1) Wat bedoelt L. Vandenhoeck met 'War on Talent'?

    2) Wat bedoelt L. Vandenhoeck met 'Talent is nooit af'?  Welke rol moet het onderwijs hierin spelen volgens hem?

    3) In welke mate komen de geplande hervormingen van het secundair onderwijs hieraan tegemoet?

    4) Hoe sta jij zelf tegenover deze kwestie?

    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/leraren/29189/jongeren-kennen-hun-talenten-niet/   

    23-10-2012 om 09:56 geschreven door Katrien  


    17-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaf het B-attest af
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Meer dan een op de tien leerlingen krijgt in het tweede en vierde middelbaar een B-attest. Dat blijkt uit cijfers van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (Agodi), aldus de Coreliokranten."  Lees het artikel in de bijlage en beantwoord de vragen:




    1) Welke taak heeft Agodi?  Zoek op in hoofdstuk 2 'Ministerie van Onderwijs en Vorming'
    2) Hoe sta jij tegenover het B-attest?
    3) Zou een afschaffing van het B-attest het watervalsysteem kunnen tegengaan?  Waarom wel/niet?  Of heb je andere voorstellen om dit euvel de wereld uit te helpen?

    Bijlagen:
    http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1515481/2012/10/12/Meer-dan-1-op-10-leerlingen-krijgt-B-attest.dhtml   

    17-10-2012 om 10:37 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hou leerlingen tot 18u op school
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Walter Buijs, voorzitter van vijftig scholen in het bisdom Mechelen-Brussel, hield in De Morgen van 13/10/12 een pleidooi om leerlingen tot 18u op school te houden.  Lees het artikel en de reacties (bijlage).  Beantwoord nadien de vragen:

    1) Vind jij dit de ideale oplossing om schoolmoeheid, spijbelgedrag en uitval zonder diploma tegen te gaan? Waarom wel/niet?
    2) Welke andere suggesties heb jij in petto om dit probleem te verhelpen?
    3) Spijbelen blijft een probleem in het huidig onderwijs.  Welk initiatieven nam de overheid reeds om op te treden tegen spijbelgedrag?  Raadpleeg hoofdstuk 3 'Onderwijs in de grondwet'.

    Bijlagen:
    http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1516096/2012/10/13/Topman-katholiek-onderwijs-Hou-leerlingen-tot-18-uur-op-school.dhtml   

    17-10-2012 om 10:29 geschreven door Katrien  


    09-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat rijke gezinnen meer betalen voor hoger onderwijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lees het artikel op p. 7 uit het laatste nummer van Klasse (zie bijlage).  Ga jij akkoord met de oplossing die Prof. dr. I. Nicaise voorstelt in deze tekst?

    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/leraren/magazine/?nr=228   

    09-10-2012 om 11:56 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zwakste groep doet het in Vlaanderen nog altijd goed?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lees het artikel (bijlage) dat vandaag in De Morgen verscheen en vergelijk met hoofdstuk 6 'Gelijke Onderwijskansen'.
    1. Welke tegenstrijdigheden vallen je op?
    2. Wat is jouw mening bij deze onderwijskwestie?

    Bijlagen:
    http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1513492/2012/10/09/Plan-Smet-om-studiekeuze-uit-te-stellen-is-nutteloos.dhtml   

    09-10-2012 om 11:47 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maximumfactuur verhoogd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "De maximumfactuur die basisscholen per schooljaar aan ouders kunnen vragen is verhoogd: 25 euro voor 2- en 3-jarigen, , 35 euro voor 4-jarigen, 40 euro voor 5-jarigen en leerplichtige kleuters, 70 euro voor leerlingen lager onderwijs. Voor de minder scherpe maximumfactuur is het maximumbedrag voortaan 400 euro." (Uit Klasse, september 2012)


    Beantwoord de vragen aan de hand van hoofdstuk 3 'Onderwijs in de grondwet'

    1. Waarom werd het kosteloos onderwijs ingevoerd?

    2. Wat is het verschil tussen de scherpe en minder scherpe maximumfactuur?

    09-10-2012 om 11:38 geschreven door Katrien  


    02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erasmus is te veel een reisbusiness zonder toegevoegde waarde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rector Alain Verschoren van de Universiteit Antwerpen stelde onlangs het Bologna-akkoord in vraag. 

    1- Wanneer en waarom werden de akkoorden van Bologna opgesteld? Welke invloed hadden ze op het Vlaams onderwijs?  Zoek de antwoorden op in hoofdstuk 4 'Structuur van het Vlaams Onderwijs'.

    2 - Hoe sta jij tegenover de hervorming van het hoger onderwijs als gevolg van de Bologna-akkoorden?

    3 - Rector Alain Verschoren stelt "dat een uitwisselingsprogramma als Erasmus te veel een reisbusiness is geworden zonder toegevoegde waarde voor de universitaire wereld".  Ga jij akkoord?  Waarom wel/niet?


    Bijlagen:
    http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1507638/2012/09/27/Rector-UA-stelt-succes-Bologna-akkoord-in-vraag.dhtml   

    02-10-2012 om 14:17 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwijs als centraal thema in kopstukkendebat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het Antwerpse kopstukkendebat van Voka (28 september) kwam onderwijs als centraal verkiezingsthema naar voor: "Het tekort aan technisch geschoold personeel bij de havenbedrijven willen alle partijen oplossen via het onderwijs. Filip Dewinter (Vlaams Belang) pleitte voor het verlagen van de leerplicht om jongeren sneller in bedrijven op te kunnen leiden."



    1- Welke overheid is bevoegd om de leerplicht te verlagen? Zoek het antwoord op in hoofdstuk 1 'Belgische staatsstructuur en onderwijs' en licht kort toe.
    2 - Ga jij akkoord met het voorstel van Filip Dewinter ivm het verlagen van de leerplicht?  Waarom wel/niet?

    Bijlagen:
    http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1507969/2012/09/28/Mobiliteit-en-onderwijs-beheersen-Antwerps-Voka-kopstukkendebat.dhtml   

    02-10-2012 om 14:04 geschreven door Katrien  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zilver op Internationale Olympiade Informatica
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een Oostendse leerling behaalt zilver op de Internationale Olympiade Informatica in het Italiaanse Sirmione.  Knappe prestatie! Toch heeft Vlaanderen ook te kampen met het probleem van de Digitale Kloof.  Bekijk hoofdstuk 5 'Digitale Kloof' en beantwoord onderstaande vragen:



    1- Zoek een omschrijving voor het fenomeen van de Digitale Kloof

    2 - Hoe tracht het Vlaams Onderwijsbeleid in te spelen op deze problematiek?

    3- Welke initiatieven kan je als leerkracht zelf ondernemen om dit probleem te verzachten?


    Bijlagen:
    http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1509315/2012/10/01/Oostendse-student-behaalt-zilver-op-Internationale-Olympiade-Informatica.dhtml   

    02-10-2012 om 14:03 geschreven door Katrien  


    24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!

    Beste cursisten

    Welkom op de blog van de module 'Onderwijs en Maatschappij'!


    Heeft dit filmpje je doen nadenken over ons onderwijssysteem? Dat is ook wat we uitvoerig zullen doen in de module Onderwijs en Maatschappij. Ons onderwijs heeft een enorme impact. Op het individu, maar ook op de samenleving in zijn geheel. Omgekeerd evolueert ons onderwijssysteem mee met de ontwikkelingen in de samenleving. Als toekomstig leraar zal je daar zeker mee te maken hebben. De samenlevingsproblemen zullen doordringen tot in de klas en zullen de school- en klascontext waarin je moet werken grondig wijzigen.

    Het is dan ook belangrijk dat je als leraar inzicht hebt in de maatschappelijke context waarbinnen ons onderwijs wordt georganiseerd. We zoomen in op de plaats van ons onderwijssysteem in onze ingewikkelde federale staatsstructuur, we gaan dieper in op het juridische kader voor onderwijs, leren het ministerie van Onderwijs en Vorming kennen en leren hoe nieuwe onderwijsregelgeving tot stand komt. We bestuderen echter ook in op een aantal belangrijke aspecten van ons onderwijssysteem zoals de leerplicht, de kosteloosheid en de globale structuur van ons onderwijs. Ten slotte gaan we dieper in op een aantal actuele onderwijsdossiers zoals de hervorming van het secundair onderwijs, leerzorg, het gelijke onderwijskansenbeleid en de digitale kloof.

    Vriendelijke groeten en succes met de opleiding!

    Katrien

    24-09-2012 om 15:28 geschreven door Katrien  



    Forum
  • hoofdstuk 1

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs