Ik
zit dus in twee leraarskamers. Eentje die gonst van activiteit met een komen en
gaan van collegas. En eentje die in een mum van een tijd volloopt en een dikke
tien minuten even snel weer leeg is. Het verhaal komt hier uit die eerste.
Ik had mijn plaatsje bemachtigd en ben
net begonnen aan een verbetering van een taak. Een leerkracht roept plots :
Aha dit heb ik nog gezien. En na enkele seconden bladeren : Ze zitten
dus naast elkaar. Kijk, eens hoe dom, zij schrijft eerst de juiste
oplossingsmanier op en dan verandert ze naar een foute manier. En laat die
foute manier nu net dezelfde zijn als haar buurvrouw. Tja, dat wordt dan nul.
Ben je zeker dat het afgeschreven is , vraagt een andere collega. Kan niet
missen, alles lijkt op elkaar, zelfs de structuur. Dan is er niet veel anders
mogelijk
De leerkracht zegt meteen wat ze schrijft : dus een nul en
een rood uitroepteken erbij !!
Maar een derde leerkracht
merkt op : ben je wel zeker dat het spieken is, Wat als dat niet zo zou zijn.
Wat als het toevallig op het zelfde idee gekomen is ?
Een korte stilte.
Tja, kan dat wel ? Heeft ze echt
afgekeken ? Je hoort de twijfels in haar hoofd. Misschien
plaats ik dan een
uitroepteken en een vraagteken.
Tja, dan kan je nog alle kanten uit.
Een mild besluit bij een moeilijke beslissing.
Het deed me glimlachen. Ten eerste
omdat afkijken bestraft wordt (je blijft leerkracht, hé) en ten tweede omdat de
kaart van de mildheid getrokken werd. Mensen die echt luisteren naar elkaar en
mensen die ernaar handelen. Geen koppig doorzetten en geen ik ben de baas die
het beter weet. Samen kwamen ze tot een wijs besluit.
Is met mensen werken niet dat ? Of het
nou afkijkers of twijfelaars zijn. Ons oordeel is soms heel erg belangrijk voor
de verdere band met de leerlingen. En het daarbij horende ik voel me goed op
school dus ik kan bijleren .
Blij dat ik deze discussie mocht
bijwonen.
Groeten
|