Eindelijk gelukt !
Ik ben een uitdaging aangegaan. Ik bespaar u de weg er naar toe maar ik
geef nu les in het middelbaar. Tien uur geschiedenis en vier uur mens en
samenleving. Maar om aan een full time te geraken en het bijhorende salaris, ben
ik nog twee dagen actief in het lager. Mijn vaste klas(mijn zesde) heb ik
verlaten en doe nu nog 1/5 de parallelklas van het zesde en een dagje het
tweede. En het is een uitdaging ...
Dat ik de sprong zou maken naar het secundair was kwestie van tijd. Ik
zat aan mij plafond in het zesde. Ik kon mijn ei almaar moeilijker kwijt. Toen
ik zo'n twintig jaar geleden in het vierde les gaf en mijn pakket in het zesde
nu vergelijk dan zijn de verschillen qua inhoud ontzettend klein. Toen werd nog
meer de nadruk gelegd op kennis en nu meer op kunnen. Zijn onze kinderen dommer
geworden ? Ik denk het niet. Maar als oudere leerkracht merk je echt wel een
verschil. En om dat een beetje te compenseren was het mijn redding om naar het
middelbaar over te stappen. Met dank aan de directeur die me het vertrouwen
geeft.
Het valt me op hoe geconcentreerd je moet zijn als je voor een tieners
staat. Je bent zelf ook heel veel aan het woord en je mag je gelukkig prijzen
als enkele leerlingen willen antwoorden op je vragen. Elke keer je een klas
binnen stapt, moet je je weer bewijzen. Dat zal in de loop van het schooljaar
wel makkelijker gaan maar nu is het soms slopend. En maar hopen dat corona zich
rustig houdt.
Je creëert ook moelijker een band met de leerlingen. Dat voelt ongewoon
aan. Ik ken nog bijna geen namen.
De leerstof is nieuw, dus dat is weer blokken iedere avond. Maar met de
nodige enthousiasme . Je wordt ook door je nieuwe collegas aangesproken of het
lukt en zo. Prima hoor maar het zijn er wel veel
om telkens te zeggen wat je
denkt en hoe je je voelt.
En dan terug naar je oude school. Ook weer zeggen hoe je de stap
verteert. Wat je zal doen het volgend jaar(we zijn pas september hé). Allemaal
goed bedoeld, maar je wordt er zo moe van. En zeker van de pagaddertjes van het
tweede. Lieve kinderen maar absoluut niet mijn ding. Het gaat zo traag meneer.
Je moet alles zeventien keer herhalen, respect hoor voor de vele collegas die
dat dag in dag uit doen. En dan plots denk je : ARRGGH; Je bent midden een les verkeer
aan het uitleggen wat een bestuurder en een passagier is. Steekt zon kleintje
zijn vinger op ? Ja ! Meester, wij gaan vanmiddag frietjes eten ! Ik garandeer
je : ik ben net niet ontploft. Zouden ze dat in de tweedes ook durven ?
Waarschijnlijk wel en nu maar hopen dat er niet één van hen dit gaat lezen.
|