Ik kwam nu
in een heel andere omgeving terecht. Dit was de hel. Ik kwam van een school
waar iedereen zichzelf was, wat voor buitenstaanders abnormaal en raar was, was
in het KSO doodnormaal.
Meisjes liepen
nu met hakken, handtassen, lange blonde haren en korte rokjes. Daar stond ik
dan met mijn rugzak, kort haar en jeansbroek op mijn sneakers.
Na de eerste
dag kwam ik huilend thuis. Ik was boos op mijzelf, omdat ik niet beter mijn
best had gedaan.
Heel even
heb ik mij proberen aanpassen, maar elke dag op hakken naar school komen kon
mijn hallux valgus niet aan en korte rokjes waren helemaal mijn ding niet.
Zo werd ik
dat rare, verlegen meisje.
Uiteindelijk
na 6 maanden leerde ik mijn klas kennen. Beetje bij beetje werd ik meer
aanvaard.
Het motto
van deze school was leg de lat hoog, maar de lat lag echt wel superhoog. In het
KSO had ik 2 uurtjes natuurwetenschappen, nu had ik 3 uur chemie en 1 uur
fysica. Ik hoorde dingen waar ik nog nooit van gehoord had. Alles was niet voor
mij. En omdat ik het ook niet meer gewoon was om te studeren heb ik ook dit
jaar opnieuw moeten doen.
Mijn ouders
waren heel erg kwaad, dat ik weeral het vijfde middelbaar moest doen, omdat ik
volgend hen alles voor een tweede keer zou gezien hebben.
Ik heb het
hen met handen en voeten proberen uitleggen dat alles anders was, zelf in Frans
en Wiskunde zag ik allemaal andere dingen. Ze hielden er geen rekening mee dat
het van het tweede middelbaar geleden was dat ik nog eens chemie, fysica en
biologie gezien had.
Er is veel
ruzie geweest die periode.
De tweede
keer het vijfde middelbaar in TSO ging iets beter. Al had ik er soms wel moeite mee dat mijn
klasgenoten allemaal 2 jaar jonger waren. Ik heb dat dan maar opgelost door mij
aan te passen aan hun niveau, wat niet zo moeilijk was.
In de klas
dat ik nu zat had ik mijn beste vriendinnetje gevonden, Louise. Louise heeft
een grote mond, zegt alles wat ze denkt en had op het einde van het jaar
serieus wat notas en strafstudies bijeen geraapt. Maar Louise was ook
ontzettend slim. Als zij vergeten studeren had voor een toets, kon zij in de
les daarvoor de leerstof eens lezen en dan nog een 10 halen. Ik was daar heel
jaloers op. Door haar kreeg ik ook de motivatie om door te zetten en veel te
leren. Dankzij haar heb ik die laatste 2 jaren mijn beste rapporten ooit gehad.
Ik moest er wel veel voor werken en had dan nog maar in de 70, Louise had 80
zonder veel moeite.
In het zesde
middelbaar zat ik dan weer even in een dipje, ik zag op Facebook vrienden
waarmee ik ooit in de klas had gezeten, statussen zetten over hun examens in
het hoger en over hoe ze bijna afgestudeerd waren. Ik vond mijzelf een sukkel,
ik zat nog maar in het zesde middelbaar maar mijn leeftijdsgenoten waren al
bijna afgestudeerd. Ik had even genoeg van school. Ik deed zo mijn best om
uiteindelijk rond de 70 te hangen. Ik kon werken zoveel ik wou, 80 dat haalde
ik gewoon niet.
Enkele weken
voor de laatste examens was ik zo moe, ik had zoveel gewerkt en er bijna niets
voor in de plaats gekregen. Bij een, voor mij, goed rapport kreeg ik thuis
altijd de reactie t Zal wel nekeer tijd worden zeker?!
Ik vond dat
ik thuis niet genoeg steun kreeg en dat mijn vele werk niet geapprecieerd werd.
Ik ben dan 2
weken thuis gebleven van school, ik moest rusten en vond dat alles wat ik deed
nutteloos was.
Van school
uit hebben ze mij die periode enorm goed geholpen, ze verstonden dat ik het
moeilijk had. Ze hebben mij terug de moed gegeven om er in te vliegen. Ik was
er terug klaar voor. En ik ben de school er mijn hele leven dankbaar voor dat
ik dankzij hen niet heb opgegeven. Zonder hen had ik de school opgegeven en had
ik nooit mijn diploma van het secundair gehaald.
De proclamatie
was de gelukkigste dag van mijn leven, mijn harde werk werd eindelijk beloond. Al
was mijn examenrapport niet zo goed. Het belangrijkste was dat ik weg was van
het middelbaar en nu eindelijk ook in het echte studentenleven kon stappen.
|