Weyts pompt 140 miljoen extra in Vlaamse mobiliteit Auteur: Gianni Paelinck (De redactie)
Vlaanderen investeert dit en volgend jaar 140 miljoen
euro extra in wegen en openbaar vervoer. Dat schrijft De Tijd en is bevestigd
aan onze redactie. Zo komt er meer geld voor de infrastructuur van grote
verkeersassen en zal de capaciteit van De Lijn worden opgeschroefd. Een groot
deel van de koek komt van de kilometerheffing voor vrachtwagens.
Vanaf april
dit jaar betalen vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan
3,5 ton een kilometerheffing op de autosnelwegen. Dat moet jaarlijks een half
miljard opleveren, 100 miljoen daarvan vloeit terug naar onze wegen.
"We
gaan daarmee vooral investeren in de weginfrastructuur van de grote
verkeersassen. We denken niet alleen aan het oplossen van de
mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen, maar ook aan Brussel en dan specifiek
de Ring rond Brussel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts
(N-VA). Voor alle duidelijkheid: voor Weyts is er geen sprake van een
financiële tussenkomst vanuit Vlaanderen voor de lamentabele toestand van de
tunnels in de hoofdstad.
Ook het
Oosterweelproject in Antwerpen krijgt extra geld: 36 miljoen euro voor
voorbereidende werken.
Meer
capaciteit bij De Lijn
De Vlaamse
regering pompt ook 4 miljoen extra in vervoersmaatschappij De Lijn. Dat
geld haalt minister Weyts uit de tariefverhoging, met name uit het afschaffen
van de gratis bussen voor 65-plussers
"Bij de
extra investeringen bij De Lijn denken we vooral aan het verhogen van de
capaciteit. Vooral in de steden is er een extra vraag en daar willen we aan
tegemoetkomen. Vandaar 4 miljoen extra die we bijkomend kunnen
investeren", aldus Weyts.
"Regering-Bourgeois
laat bus- en tramgebruiker in de kou staan"
De Vlaamse
oppositiepartij Groen is alvast niet te spreken over de keuze van de Vlaamse
regering om van de 140 miljoen slechts 4 miljoen euro te investeren in De Lijn.
Dat terwijl
de regering het negenvoud daarvan, 36 miljoen euro extra, uittrekt voor het
Oosterweelproject in Antwerpen, dat bij de Antwerpenaar geen draagvlak heeft,
zegt fractieleider Björn Rzoska.
Wie
binnenkort lang staat te wachten op een bus of tram, weet nu dat het is omdat
de regering van N-VA, Open VLD en CD&V bussen en trams een detail vindt.
Ook de
SP.A is alles behalve tevreden: "Van de 315 miljoen inkomsten uit de
kilometerheffing in 2017, investeert de Vlaamse regering nul euro in duurzame
mobiliteit", zegt fractieleider Joris Vandenbroucke.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2556188
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit artikel is een opvolging van
een eerder artikel uit de tijd. Het omvat het feit dat Ben Weyts (Vlaams minister
van Mobiliteit N-VA) 140 miljoen euro in de mobiliteit investeert. Hierdoor is
er meer geld beschikbaar voor de weginfrastructuur. Hiervan gaat 4 miljoen euro
naar de busmaatschappij De Lijn. Met dit geld kan men de capaciteit van bussen
in de steden verhogen. De partijen Groen en SP.A zijn niet tevreden met dit
bedrag. Van de 36 miljoen euro wordt er maar 4 miljoen euro geïnvesteerd in het
openbaar vervoer.
Lamentabele toestand: erbarmelijke
toestand
Fractieleider: leider van een
groep vertegenwoordigers van een politieke partij in het parlement.
Dit artikel is een reactie op een
artikel uit De Tijd, maar ze laten de link van het artikel van De Tijd niet
achter, hierdoor wist ik niet perfect over wat het allemaal ging aangezien ik
dit artikel dus ook niet terug vond. Al bij al vond ik dat het een goede
lay-out had: eerst de wijzigingen en het gebruik van de 34miljoen euro
uitgelegd en dan pas de reacties van de partijen die tegen de verdeling zijn.
Hierdoor werd het makkelijker om het artikel te lezen en te begrijpen. Alles
werd simpel maar zéér duidelijk uitgelegd.
|