Actualiteit Economie
Inhoud blog
  • Januari 3
  • Januari 2
  • Januari 1
  • November 1
  • November 1

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Openbaar vervoer
    02-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Januari 3

    Weyts pompt 140 miljoen extra in Vlaamse mobiliteit Auteur: Gianni Paelinck (De redactie)

    Vlaanderen investeert dit en volgend jaar 140 miljoen euro extra in wegen en openbaar vervoer. Dat schrijft De Tijd en is bevestigd aan onze redactie. Zo komt er meer geld voor de infrastructuur van grote verkeersassen en zal de capaciteit van De Lijn worden opgeschroefd. Een groot deel van de koek komt van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

    Vanaf april dit jaar betalen vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing op de autosnelwegen. Dat moet jaarlijks een half miljard opleveren, 100 miljoen daarvan vloeit terug naar onze wegen.

    "We gaan daarmee vooral investeren in de weginfrastructuur van de grote verkeersassen. We denken niet alleen aan het oplossen van de mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen, maar ook aan Brussel en dan specifiek de Ring rond Brussel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Voor alle duidelijkheid: voor Weyts is er geen sprake van een financiële tussenkomst vanuit Vlaanderen voor de lamentabele toestand van de tunnels in de hoofdstad.

    Ook het Oosterweelproject in Antwerpen krijgt extra geld: 36 miljoen euro voor voorbereidende werken.

    Meer capaciteit bij De Lijn

    De Vlaamse regering pompt ook 4 miljoen extra in vervoersmaatschappij De Lijn. Dat geld haalt minister Weyts uit de tariefverhoging, met name uit het afschaffen van de gratis bussen voor 65-plussers

    "Bij de extra investeringen bij De Lijn denken we vooral aan het verhogen van de capaciteit. Vooral in de steden is er een extra vraag en daar willen we aan tegemoetkomen. Vandaar 4 miljoen extra die we bijkomend kunnen investeren", aldus Weyts.

    "Regering-Bourgeois laat bus- en tramgebruiker in de kou staan"

    De Vlaamse oppositiepartij Groen is alvast niet te spreken over de keuze van de Vlaamse regering om van de 140 miljoen slechts 4 miljoen euro te investeren in De Lijn.

    “Dat terwijl de regering het negenvoud daarvan, 36 miljoen euro extra, uittrekt voor het Oosterweelproject in Antwerpen, dat bij de Antwerpenaar geen draagvlak heeft”, zegt fractieleider Björn Rzoska.

    “Wie binnenkort lang staat te wachten op een bus of tram, weet nu dat het is omdat de regering van N-VA, Open VLD en CD&V bussen en trams een detail vindt”.

    Ook de SP.A is alles behalve tevreden: "Van de 315 miljoen inkomsten uit de kilometerheffing in 2017, investeert de Vlaamse regering nul euro in duurzame mobiliteit", zegt fractieleider Joris Vandenbroucke.

    http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2556188

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dit artikel is een opvolging van een eerder artikel uit de tijd. Het omvat het feit dat Ben Weyts (Vlaams minister van Mobiliteit N-VA) 140 miljoen euro in de mobiliteit investeert. Hierdoor is er meer geld beschikbaar voor de weginfrastructuur. Hiervan gaat 4 miljoen euro naar de busmaatschappij De Lijn. Met dit geld kan men de capaciteit van bussen in de steden verhogen. De partijen Groen en SP.A zijn niet tevreden met dit bedrag. Van de 36 miljoen euro wordt er maar 4 miljoen euro geïnvesteerd in het openbaar vervoer.

     

    Lamentabele toestand: erbarmelijke toestand

     

    Fractieleider: leider van een groep vertegenwoordigers van een politieke partij in het parlement.

     

    Dit artikel is een reactie op een artikel uit De Tijd, maar ze laten de link van het artikel van De Tijd niet achter, hierdoor wist ik niet perfect over wat het allemaal ging aangezien ik dit artikel dus ook niet terug vond. Al bij al vond ik dat het een goede lay-out had: eerst de wijzigingen en het gebruik van de 34miljoen euro uitgelegd en dan pas de reacties van de partijen die tegen de verdeling zijn. Hierdoor werd het makkelijker om het artikel te lezen en te begrijpen. Alles werd simpel maar zéér duidelijk uitgelegd.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 01/02-07/02 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 07/09-13/09 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs