Vrijdag bezoeken we de NGO van de lokale scouts. We wonen de tweede dag van een driedaagse cursus 'apiculture' bij. Voorafgaand aan deze lessen, zijn de NGO-medewerkers in verschillende dorpen gaan vertellen over de mogelijkheid om imker te worden. De bijenteelt zorgt voor diversifiëring van de inkomsten. Wie imker wordt, krijgt niet enkel inkomsten uit de verkoop van honing, maar ook uit het uitlenen van de bijenkasten aan fruittelers. De meest gemotiveerden kunnen deelnemen aan de theorielessen hier in dit klaslokaal in het dorpje Kissane. Op een latere datum volgen in elk dorp de praktijklessen met alle geïnteresseerden en wordt ook het nodige materiaal ter beschikking gesteld.
De lessen zijn in het Wolof en we verstaan er niets van. Zo voelen de kinderen zich dus :) Wat we wel begrijpen, is dat Ibou de lesgever vol passie vertelt over de bijenteelt en dat de deelnemers heel actief meewerken. In het begin van de cursus wordt er iemand gekozen die de rol van chef de village van de klasgroep opneemt. Hij waakt erover dat de praktische afspraken gerespecteerd worden: op tijd komen, geen gsm's, luisteren naar mekaar. De groep bestaat uit evenveel mannen als vrouwen en ook dat is een bewuste keuze. De lesgever grijpt tijdens de les elke kans aan om vragen van deelnemers ruimer te kaderen (ecologie, ontwikkeling, langetermijndenken) en hen te laten reflecteren over hun rol en verantwoordelijkheid in het geheel. Puik werk! Ibou kan direct starten als leerkracht Maatschappelijke Oriëntatie, me dunkt!
Voor de kinderen loopt 's middags de tweede schoolweek ten einde. Daan heeft op zijn spellingtoets van 'les mots invariables' zes van de acht woorden juist. Knap! En bij Nette zijn ze ook echt met leren lezen begonnen aan de hand van een verhaaltje over kabouter Kimamila. In de namiddag trakteren Laura en Christof de vijf kinderen op een zwempartijtje en een ijsje. 's Avonds eten we met de drie gezinnen bij Laura thuis.
|