Inhoud blog
  • Eindresultaat!
  • uitdieping
  • blog 2
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    leertaak geschiedenis

    20-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uitdieping
    Mijn vragenlijst begint stilaan vorm te krijgen. Echter is het niet gemakkelijk om de vragen te concretiseren. Omdat ik meer heb gewerkt met open vragen is het moeilijk om dieper in te gaan op de vraag. Hierdoor heb ik gewerkt met bij vragen. Deze bij vragen zullen ervoor zorgen dat ik bij 1 vraag een aantal extra vragen kan stellen om dieper in te gaan en meer te weten te komen over de leerkracht. Het resultaat zal zijn dat de leerkracht meer zal vertellen en er uitgebreidere antwoorden worden gegeven.

    Bij het opstellen van de vragen is het me opgevallen dat het belangrijk is om de vragen te categoriseren. Dit zodat je enige categorisering hebt. Het lijkt me absurd om alle vragen door elkaar te gooien. Dit heeft me achteraf wel wat meer werk bezorgt.

    Ik ben benieuwd of ik aan het einde van mijn vragenlijst voldoende te weten zal komen. Dit is belangrijk als ik een goede conclusie wil kunnen nemen. 

    In het begin wou ik de vragenlijst zeer uitgebreid uittypen. Echter kom ik tot de conclusie dat het belangrijker is om goede vragen te stellen met enkele gerichte bijvragen dan veel vragen die in principe hetzelfde zijn. Net als jullie allemaal ben ik benieuwd naar het eindresultaat. Ik hoop dat deze vragenlijst zal gebruikt worden door vele studenten. Ik heb de link van deze blog dan ook gepost op facebook. Als mijn vragenlijst klaar is en ik deze upload kan iedereen er gebruik van maken!

    In principe zou de vragenlijst vandaag afgerond kunnen zijn. Maar natuurlijk omdat ik steeds van gedachte verander wijzig ik telkens nog enkele vragen. 

    20-12-2015 om 00:00 geschreven door najimm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    11-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blog 2
    Nadat ik uitvoerig heb nagedacht over het maken van mijn enquête/vragenlijst kwam ik tot de conclusie dat ik nog meer onderzoek moest voeren alvorens ik de juiste vragen kon stellen. Misschien kon ik vanuit het onderzoek er al voor zorgen dat bepaalde vragen niet meer gesteld moesten worden omdat deze al reeds onderzocht zijn. Zo heb ik van mijn docent Dhr Van Hoof een link gekregen waarin verschillende statistieken worden weergegeven over het onderwijspersoneel in Brussel. De statistiek waarin werd weergegeven dat in totaal slechts 9% van de leerkrachten uit Brussel zelf afkomstig is en 26% uit de rand van Brussel zorgde ervoor dat ik mijn enquête op een andere manier ging opstellen. Zo zijn er vragen die erbij moeten zitten voor mensen die niet in het Brusselse wonen. Begrijpen zij het Brussels onderwijs? 66 procent van de leerkrachten is afkomstig vanuit Vlaanderen. Is dit een de reden waardoor het moeilijk is voor leerkrachten om les te geven in het Brussels. Omdat ze te ver weg wonen van de problematiek. Is de leerkracht voldoende op de hoogte van de maatschappelijke kwesties. Hoe komt het dat er zo weinig leerkrachten vanuit het Brusselse zijn? In Gent en Antwerpen komen de leerkrachten veeleer uit dezelfde regio. Is dit misschien een oplossing voor de problematiek die er heerst. Een leerkracht die de taal en cultuur begrijpt een leerkracht die afkomstig is vanuit het Brusselse. Is dit de oplossing?!

    Hoe komt het dat er zoveel leerkrachten stoppen met werken. Of kiezen voor een andere regio. Er zijn meer leerkrachten in het Brusselse gewest die volledig stoppen met lesgeven. Wat zijn de factoren waardoor een leerkracht zou beslissen om te stoppen? Wel 42% hebben ervoor gekozen om na 5 jaar actief te zijn te stoppen met werken. 

    Ik ben tevreden dat ik dit onderzoek heb gelezen. Ik heb hierdoor nog ander soorten vragen opgenomen in mijn enquête. Vragen waarin ik de vraag stel of er een gebrek aan motivatie is. Is er een te grote uitdaging in het Brussels onderwijs? Hebben we leerkrachten nodig die durven en de uitdaging willen aangaan? Ik zit momenteel in fase 2 van mijn opdracht. Ik stel nu de enquête samen en zorg ervoor dat de juiste vragen worden gesteld. 


    11-12-2015 om 00:00 geschreven door najimm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    30-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ik heb de opdrachttekst gelezen waarin de 3 opties staan genoteerd. Ik vind het een zeer goede en unieke opdracht in die zin dat het belangrijk is dat we telkens blijven zoeken naar hoe we moeten omgaan met de diversiteit die aanwezig is in de klas. Nadat ik de drie mogelijkheden heb gelezen heb ik besloten om voor de eerste mogelijkheid te gaan. De reden dat ik hiervoor heb gekozen is omdat we door de ervaringen van leerkrachten meer kunnen weten hoe wij onze lessen kunnen organiseren. 

    In een klas waar vele van de leerlingen een andere etnische culturele achtergrond hebben is het belangrijk dat de leerkracht weet hoe hij met deze achtergronden moet omgaan. Het is dan ook de vraag hoe leerlingen met een sterke levensbeschouwing omgaan met het scheppingsverhaal en de theorie van Darwin. Hoe leerlingen die afkomstige zijn uit Palestina of Israël omgaan met het conflict dat al jarenlang aan de gang is. Nog belangrijker is hoe de leerkracht gevoelige thema's aankaart en op welke manier hij neutraal blijft tijdens het geven van bepaalde leerstoffen. Hoe de leerkracht omgaat met de verschillen in niveaus. Met de taalproblematiek (Brusselse). Op welke manier kan een leerkracht geschiedenis hier rekening mee houden?

    Wat ik ook graag wil te weten komen is of het gemakkelijk is voor de geschiedenis leerkracht om alle leerplandoelstellingen na te komen met de beperkte tijd die hij heeft. Zijn er meer uren geschiedenis nodig? Of zijn de uren die nu beschikbaar zijn voldoende? Zo heb ik nog verschillende vragen die door mijn hoofd heen spoken. Ik hoop dat ik deze allen gebundeld zal krijgen in mijn vragenlijst.

    Mijn doel is om met deze vragenlijst zoveel mogelijk antwoorden te vinden op deze vragen. Het is belangrijk dat leerkrachten in worden voldoende geïnformeerd zijn over de uitdagingen binnenin het onderwijs. 

    30-11-2015 om 17:38 geschreven door najimm  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 28/12-03/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs