Tijdens een mindere dag (wat het weer betreft natuurlijk) slaan we aan het knutselen. We spelen in de poppenhoek, met de auto's,... Na het harde werken hebben we met z'n allen een lekker stuk taart verdiend.
Hierbij een voorbeeldje van ons dagelijks toneel tijdens de grote vakantie. Met dit jaar als thema PIET PIRAAT!!!! Het verhaal van Steven stinkt!!! Stien en Piet Piraat merken op het dek dat Steven Stil stinkt! Piet Piraat vraagt aan Stil wanneer hij zich voor het laatst gewassen heeft? Iets wat Stil zich niet meer kan herinneren. Ze proberen Stil te pakken te krijgen om hem eens goed te schrobben. Stil laat zich echter niet zo gemakkelijk vangen. Daarom bedenken de piraten een list. Ze maken veel plezier op het dek. Stil komt nieuwsgierig een kijkje nemen en wil graag meedoen met de leuke spelletjes. Ze glijden elk om beurt van de glijbaan. Wanneer Piet Piraat vraagt wie graag eens met de blinddoek van de glijbaan wil is Stil zoals verwacht dolenthousiast. Ze blinddoeken Stil en schuiven het zwembadje voor de glijbaan. Zodra Stil naar beneden gegleden is beginnen ze hem met z'n allen proper te schrobben.
Kortom plezierige momenten zowel voor de kinderen als voor de begeleiding
We gaan op wandel op het domein. Daarbij gaan we op zoek naar prenten van Plop en zijn vrienden. Bij iedere kabouter die we ontmoeten dienen we op zoek te gaan naar een voorwerp. Voor Plop gaan we op zoek naar zijn houten lepel, voor Lui gaan we op zoek naar zijn postzak,... Aangekomen op het speelplein genieten we samen met Smul van de heerlijke zelfgebakken cakejes.
Heel heel lang geleden... nog voor de grote vakantie gingen we op bezoek bij Meester Dré. Ter gelegenheid van zijn verjaardag brachten we een bezoek aan zijn prachtige tuin. We maakten een mooie wandeling in de achterliggende bossen en smulden van een heerlijk ijsje. Kortom... een topnamiddag!!!!
Vandaag speelden we spelletjes met als thema zintuigen. Samen met ons vriendje zonder zintuigen gingen we op zoek naar zijn ogen, oren, neus, mond en handen. Om de zintuigen te pakken te krijgen dienden we enkele opdrachten tot een goed einde te brengen. - geblinddoekt een stuk peperkoek met boter besmeren - raden wie onder het laken verstopt zit door te luisteren naar de stem - twee dezelfde voorwerpen zoeken door geblinddoekt te voelen - proeven van verschillende smaken - geblinddoekt ruiken we aan enkele prodcuten met een specifieke geur: ketchup, koffie, een sinaasappel - en nog vele andere leuke activiteiten Alle kinderen deden heel erg flink hun best. Gelukkig brachten we alles tot een goed einde en was ons vriendje weer compleet . Welverdiend trokken we naar het ballenbad voor nog heel wat speelplezier.
Vandaag trokken we met de bolderkar richting speelplein de Klokkeputjes. We genoten van een namiddag zonnig speelplezier. We speelden "potje stamp" en "dikke Berta" samen met de kinderen van Karamel.
Pedagogische studiedag: een volledige dag groepje!!!!!! ZALIG!!!!!!!!!!! We zorgen dan ook voor een goedgevuld programma... In de voormiddag starten we met spelen in het groepje. Na even genoten te hebben van de gezellige sfeer gaan we van start met het kleuren van de bijtjes en de vlindertjes. Nadat we dit tot een goed einde gebracht hebben nemen we onze zwemzak en trekken we richting het zwembad voor een spetter - spieter -spatter - zwembeurt. Terug aangekomen vullen we onze hongerige buikjes en trekken we richting turnzaal voor het spelen van spelletjes. De kinderen krijgen elk een kleurplaat op hun trui gespeld. Zo krijgen we een groepje vlindertjes en een groepje bijtjes. De bijtjes en de vlindertjes strijden tegen elkaar tijdens enkele leuke spelletjes. Een voorbeeld van een spelletje: de kinderen zitten per groepje tegenover elkaar op een bank. In het midden ligt een bal. In ieder groepje krijgt elk kind een nummer van 1 tot 3. Wanneer we nummer 3 roepen mogen de twee kinderen die als nummer 3 werden aangeduid om ter snelst de bal wegschoppen. Verliezen kan soms ontgoocheling met zich meebrengen. Gelukkig zijn de andere kinderen paraat om elkaar te troosten. Veel te snel is het al weer tijd om boterhammen te eten vooraleer iedereen met de bus richting huis vertrekt.
Ons nieuw vriendje, Jessy, woont op een heel speciale plaats! Hij woont namelijk in het cowboydorp "Hof Ter Velde" te Meulebeke. Samen met alle kinderen van de muntjes en karamel mochten wij bij hen een kijkje gaan nemen. Alle kinderen waren dolenthousiast!!! 's Middags vertrokken we meteen richting Meulebeke. Daar aangekomen smulden we van onze heerlijke picknick. Na even het speelplein te hebben verkend gingen we een kijkje nemen in het cowboydorp. We zagen er het huis van de sheriff, de zadelmaker, de kerk en zelfs de gevangenis. Daarna dansten we samen met Jessy zijn mama en zus een echte cowboydans. Met veel geduld toonden ze verschillende cowboydansen aan ons voor. Dit bleek echter niet zo makkelijk We maakten nog een tussenstop aan het bos te Ardooie. Na een korte wandeling en nog wat speelplezier op het speelplein was het al weer tijd om naar het groepje te vertrekken. Bij deze willen we graag mama, zus en Gino nogmaals bedanken voor de goede ontvangst en rondleiding.
Deze namiddag genoten we van een schimmenspel ontworpen, geregisseerd en vertolkt door Meester Dré. Wanneer het licht uitging kwam het magische decor te voorschijn. Verschillende figuren passeerden de revue onder begeleiding van een vleugje muziek en een prachtig verhaal. Na afloop van deze ontspannende activiteit was er tijd voor actie!!! De fietsen werden uit de fietsenstalling gehaald en we fietsten er op los. Door het vele bewegen kregen we een gezonde honger die werd gestild met lekkere boterhammen in het zonnetje.
Deze namiddag gingen we van start met het bekijken van de kampfoto's. Super om samen terug te denken aan de zalige kampmomenten. Na dan toch wel lang genoeg binnen te hebben gezeten trokken we vlug naar buiten voor het eendjesspel. Iedereen kwam aan de beurt om een eendje te vissen. Aan ieder eendje was er een spelletje gekoppeld die we samen speelden in de binnentuin. Klassiekers als zakdoekje leggen, en ik gooi de bal naar, ... maar ook enkele vernieuwende spelletjes zoals het tikspelletje van de vos (één iemand is de vos - de andere kinderen stappen hem achterna en vragen "vosje, vosje hoe laat is het?" wanneer de vos antwoordt: etenstijd!!! lopen alle kinderen snel weg zodat ze niet opgegeten worden), de bijen en de koningin (alle kinderen zijn zoemende bijtjes, één kind is aangeduid als de bijenkoningin - één kind wacht in de gang terwijl de bijenkoningin zal aangeduid worden. Vervolgens mag diegene op zoek gaan naar de bijenkoningin door bij alle kinderen op schoot te gaan zitten. Alleen de bijenkoningin mag prikken door eens stevig in zijn of haar poep te knijpen). We speelden ook nog petanque, wie heeft de bal?,... en enkele andere leuke spelletjes. Spijtig genoeg was het al meer dan tijd om de knorrende buikjes te stillen met een lekkere boterham. Aangezien de afwasmachine het sinds deze middag liet afweten zorgden we nog voor een leerrijk huishoudelijk taakje namelijk de afwas doen
Woensdag gingen we op verkenning bij ons eigen lichaam. Joren is een jongen... aan wat kunnen we zien dat Joren een jongen is? Hannelore is een meisje... aan wat merken we dat Hannelore een meisje is?
We splitsten de kinderen op in twee groepjes. Het eerste groepje mocht starten met de opdracht bij Juf Ellen. De andere groep ging samen fietsen met meester Dré. We gingen op zoek naar enkele verschillen tussen jongens en meisjes, zoals kledij, haardracht, interesses,... en benoemden alle lichaamsdelen aan de hand van enkele afbeeldingen. We tekenden ons eigen gezicht: twee ogen, een neus,... vlug even piepen in de spiegel wat er nog tot ons gezicht behoort. Vervolgens speelden we een memoryspel waarbij de kinderen telkens mochten verwoorden wat er op de kaartjes te zien was.
Tijdens het werken rond gevoelens bekeken we een reeks prenten waar enkele gevoelens duidelijk werden voorgesteld. Alle kinderen werkten flink mee en benoemden vele van de gevraagde emoties.
Kortom een dikke duim aan alle Muntjes voor hun flinke inzet!!! Na het harde werk trokken we op vraag van de kinderen nog even naar het speelplein inclusief de grote zandbak
Vandaag maakten we twee leuke knutselwerkjes voor de paasklok. Met een beetje geluk komt de paasklok langs met lekkere chocolade - eitjes . Bij Juf Ellen kleurden de kinderen een paashaas in. Het grote ei van de paashaas werd bekleefd met glanspapier. Bij Meester Dré beschilderden de kinderen een kaasdoosje dat dienst zal doen als tasje. Voor de meisjes ontwerpen we een handtasje, voor de jongens een heuptasje. Met een beetje geluk worden de tasjes misschien gevuld met lekkere chocolade - eitjes Na de vele inspanningen trekken we er op uit naar de speeltuin... We genieten van de eerste zonnestralen en zijn dolenthousiast dat we onze dikke jas al even achterwege kunnen laten.
P.S. Flea poseert samen met zijn zusje. Silke poseert samen met een vriendinnetje dat ze leerde kennen op het speelplein.
Bij deze melden wij u met grote vreugde dat alle Muntjes deelnemen aan het Paaskamp. We vinden het geweldig dat we deze leuke tijd met alle vriendjes samen kunnen beleven. Het beloofd alvast een leuke tijd te worden waar we met ons allen dubbel en dik zullen van genieten.
Deze namiddag speelden we een uitgebreide quiz.... We gingen op zoek naar leuke vragen, raadseltjes, voel -en proefspelletjes,... Om iedereen de kans te geven om te kunnen antwoorden verdeelden we de kinderen telkens in groepjes van drie. Diegene die als eerste zijn lichtje deed branden door middel van het indrukken van de schakelaar was als eerste aan de beurt om het goede antwoord te geven. Iedereen deed heel hard zijn best. De kinderen die niet aan de beurt waren leerden hun beurt af te wachten en het antwoord niet te verklappen. Juf Ellen was de quizmaster van dienst. De foto's van de quiz zijn dan ook beperkt....