Muhammad El Khalfi

04-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vierslagmotor

1) inlaatslag :

Op het moment dat de zuiger in het BDP staat wordt de cilinder gespoeld.
De zuiger beweegt omlaag en via de inlaatklep (dus geen spoelpoorten!)
stroomt de verse verbrandingslucht naar binnen. Een gedeelte van de lucht
gaat gelijk weer via de openstaande uitlaatklep richting de uitlaat naar buiten.
Als de zuiger verder naar beneden beweegt sluit de uitlaatklep en de cilinder
vult zich nu met verse lucht die nodig is voor de volgende verbranding. De druk
in de cilinder wordt nagenoeg gelijk aan de spoeldruk (Afhankelijk van de belasting
van de motor zal de spoeldruk 0.1 tot 2.5 bar zijn).

2) compressieslag :

Nadat de zuiger in het ODP (Onderste Dode Punt) is aangekomen, beweegt
de zuiger weer omhoog. De nog openstaande inlaatklep sluit pas als de zuiger
al een stuk van zijn opgaande slag heeft afgelegd. Na het sluiten van de inlaatklep
wordt de lucht in de cilinder tijdens de rest van de opgaande slag samengeperst.
 De druk in de cilinder loopt hierbij net als bij de tweeslagmotor op tot 80 à 120 bar,
de temperatuur van de lucht stijgt tot 550 à 600 graden.

Aan het einde van de compressieslag wordt fijn vernevelde brandstof in de verhitte
lucht gepoten; het gevormde brandstof/luchtmengsel ontsteekt spontaan. De brandstof
inspuiting blijft ook na de ontsteking van het eerst gevormde mengsel nog enige tijd
doorgaan. Afhankelijk van het type motor doorloopt de krukas van de motor
gedurende de totale brandstofinspuiting een hoek van 20 tot 25 graden. De duur van de
 verbrandig is aanzienlijk langer dan de duur van inspuiting

3) arbeidslag :

Nadat de zuiger het BDP heeft bereikt loopt de gasdruk in de cilinder aanvankelijk nog op tot 120 à 180 bar terwijl de temperatuur in de cilinder kan oplopen tot 1500 à 1600 graden. Door de hoge druk in cilinder en de uitzetting van de gassen wordt zuiger naar beneden gedrukt. Als de zuiger verder naar beneden beweegt neemt de druk en de temperatuur van het verbrandingsgas snel af. Tegen het einde van de arbeidsslag wordt de uitlaatklep in de cilinderkop geopend en de verbrandingsgassen stromen met hoge snelheid uit de cilinder richting de uitlaat. Bij het einde van de expansie, dus op het moment dat de uitlaatklep opengaat, bedraagt de gastemperatuur nog 'maar' 600 à 700 graden en is de gasdruk dan nog slechts 3 à 4 bar.

4) uitlaatslag :


Tijdens de volgende opwaartse slag worden de verbrandingsgasresten door de zuiger via de geopende uitlaatklep uit de cilinder verdreven. Ruim vóór het einde van de uitlaatslag wordt de inlaatklep geopend en stroomt verse lucht de cilinder waarvan het grootse gedeelte via de uitlaatklep verdwijnt. Zo wordt de cilinder gespoeld en gekoeld. Bij het bereiken van het BDP begint het proces opnieuw bij de inlaatslag.

Het spoelproces begint al voor einde van de uitlaatslag en duurt tot in een deel van de inlaatslag. Tijdens het spoelen worden de resterende verbrandingsgassen uit de cilinder verdreven en worden de cilinder, bovenkant zuiger en de kleppen gekoeld.

04-09-2010 om 00:00 geschreven door Muhammad El Khalfi  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (17 Stemmen)
Tags:motor


Zoeken in blog

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • De onderdelen van de motor
  • De vierslagmotor
  • De Cilinderkop.
  • De ontwikkeling van een dieselmotor.
  • De ontwikkeling van een benzinemotor.
  • De onderdelen van de motor.
  • De Cilinder of motorblok.
  • De zuigers
  • De zuigerveren.
  • Drijfstangen en zuigerpennen.
  • de krukas.
  • De werking van de 4-takt diesel motor.
  • Nadelen ten opzichte van een benzinemotor.
  • Voordelen ten opzichten van de benzine motor.
  • werking dieselmotor.
  • Compressie verhouding.
  • Compressie ruimte.
  • Cilinderinhoud berekennen .
  • meting van het vermogen.
  • Een krukas.
  • Hoe werken de diesel en benzine motoren?
  • De V-motor
  • De straalmotor.
  • Elektromotor enhybridemotor.
  • De wankelmotor.
  • verschiellende motoren.
  • wat is een motor?
  • Files
  • Milieu
  • verkeer veiligheid.
  • Hoe werkt een auto?
  • De auto
  • Hoe word de motor van een auto gemaakt?
    Archief per week
  • 20/09-26/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 31/05-06/06 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Categorieën

    Inhoud blog
  • De onderdelen van de motor
  • De vierslagmotor
  • De Cilinderkop.
  • De ontwikkeling van een dieselmotor.
  • De ontwikkeling van een benzinemotor.

    Blog als favoriet !

    Foto

    Zoeken met Google



    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs