Mui Ne ligt aan de kust van Vietnam een korte rit vandaag van 170 km. We vertekken op tijd en brengen na een 5 tal km een bezoekje aan de waterval van DALAT - PRENN deze is de beroemste van de streek na dat we de inkom betaald hebben kunnen we het park en de waterval bezoeken dit was een grote teleurstelling en het loont niet de moeite waardoor we al snel terug op de parking zijn voor onze motoren terug te starten. Nu gaat het verder richting kust, lekker zonnetje en alles loopt vlot. We gaan de laatste bergen in en het wegdek wordt slechter en slechter. Na een fikse klim krijgen we een hoop haarspeld bochten te verwerken die er zeer trikkie bij liggen, deze moet je echt niet met een te grote snelheid nemen of je gaat gewoon uit de bocht. Voor zij die met de motor de Stelvio pas gereden hebben in Italie wel dat is kinderwerk tegen over deze bochtjes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat op regelmatige afstand tekeningen op de grond staat van vaststellingen van ongevallen en ja hoor telkens aan en bocht, een tijdje geleden is hier nog een bus uit Rusland met 11 inzittende verongelukt waarbij 9 mensen het leven lieten. Een eindeje verder op juist na een scherpe bocht merken we een altaartje op hier heeft iemand juist nog wierrook stokjes aangestoken bij een herdenkings altaar van een europees meisje dat bij een dodelijk ongeval het leven gelaten heeft, foto's van haar zijn hiervan een stille getuigenis. Wanneer we aan onze voorlaatste bergrit beginnen krijgen we een korte bui regen over ons heen dat het water van de rijbaan loopt. Iets verder op de weg waar we uit onze bergpas komen gaan we eventjes iets drinken om dan aan de laatse 6o km te beginnen. Maar plotseling zien we een donkere wolk op ons afkomen en we besluiten om nog eventjes hier te blijven zo dat we kunnen schuilen. Later bleek dit een zeer goed idee te zijn geweest. De donkere wolk kwam tamelijk snel op ons af en het begon te gieten we zaten in een tropische regenbui met hevige windstoten en dit was geen lachertje. Na een goed uurtje dat alles weer over en rustig was konden we dan eindelijk verder, en de zon terug van de parrtij alsof niets gebeurd was. Na een stevige maaltijd nog 50 km te gaan, maar op een 20 km voor het einde van onze rit heeft mijn motor niet veel zin meer. Deze wil niet meer van 2de naar 3de versnelling schakelen dus de monteur erbij, deze draait eventjes aan een regelschroef en hop hij doet het voorlopig weer. We rijden verder langs een dor landschap richting kust, en plots zien we de blauwe zee te voorschijn komen. We zijn er bijna en via deze kustweg blijven we het heerlijk strand bewonderen en verheugen we innerlijk al op onze rustdag morgen. Eventjes halt houden aan de vele vissersboten die we in de haven zien liggen en dan richting hotel. Mui Ne is een visserdorp, nou ja dorp zeg maar stad want deze strekt zich over een lengte van 19 km uit aan de kust. Later op de avond een lekker etentje bij de italiaan een oude bekende van onze reisleider wat toch ziijn voordelen heeft. Na onze maaltijd zijn Mieke, Mario die zich al stukken beter voeld en ik nog eventjes bij de massage langs geweest. Een full body massage met warme olie 7 dollar, ik kan jullie enkel vertellen dat deze masssage heel goed was en voor zij die in Mui Ne eens zouden komen een echte aanrader.
Vertrek 08;30 u totale km's 211. eerst de drukke stad uit rijden dan richting LIM SON. Hier gaan we met de olifanten een ritje doen eerst gaan we een gedeelte door het dorp, en daarna gaat het richting het meer. Natuurlijk gaan onze olifanten begeleiders met ons het water in niemand had enig idee hoe diep deze zouden gaan maar ik kan jullie verzekeren dat dit wel enkel meters was, de olifant ging dus tot aan zijn rug het meer in. Na deze heerlijke belevenis gaat de rit weer verder door dit prachtige berglandschap en de zon die doet haar best ze brand weer goed en de temperatuur is tijdens het rijden draagelijk, maar bij stilstand toch de schaduw opzoeken. De weg vandaag is op sommige plaatsen onverhard wat natuurlijk voor het nodige stof zorgt, soms zo erg dat je geen 5 meter voor je kan zien. Natuurlijk kon dit niet blijven duren en de laatste 20 km een fikse regenbui over ons heen ,spijtig natuurlijk. Nu we in het drukke Dalat zijn is het zoeken naar ons hotel de eigenaar stond ons al op te wachten en de deuren gingen snel open zo dat wij met de motoren direct konden binnen rijden. S'avonds de stad in om te geen eten, restaurant is gereserveerd en weer worden we als koningen bediend. Mario is in het hotel gebleven deze voelde zich niet lekker. S'morgens eventjes naar de apotheker voor medikatie zodat Mario weer snel gezond is.
Ontbijt 07:30u vertek 08:00u een rit van 230 km voor de boeg. Het beloofd een helse rit te worden en dat is het dan ook op bepaalde momenten. Bij het vertrek aan het hotel lag de weg na 2km al open dus we begonnen aan het onverhard gedeelte. Stof, los zand, wegenwerken, putten noem maar op het was er allemaal. Hierbij nog eens het drukke verkeer en dan is het enkel nog oppassen geblazen. Gelukkig hadden we na enkele km's weer normale weg. Na 50 km stoppen we effe om de groep weer bij elkaar te laten komen maar de volg wagen ontbreekt nog, Rene doet een belletje en blijkt dat de wagen in Khontum in panne staat onze monteur weet te zeggen dat ze een uurtje werk hebben en dan achter ons aan komen. Dus we rijden verder door, onze volgende halte is een rubber plantage, hier zien we hoe ze de rubber uit de bomen aftappen om deze nadien te verkopen. En dan komt Rene zachtjes aangereden deze heeft een lekke band dus wacht hij op de wagen die intussen al onze richting komt gereden. Mario profiteerd er van en gaat naar de kapper. Onderweg naar ons eindpunt brengen we nog een bezoekje aan een Boedhistische tempel, hier staan verschillende grote beelden opgesteld en zien we hoe de monikken een praalwagen klaar maken voor een optocht. Daarna het drukke verkeer in richting ons hotel The Withe Horse, pure luxe met sauna, wirhlpool, massage, discotheek en karaoke. Hier werken alleen al 750 personeelsleden wat betekend dat wij tijdens ons avondeten 2 personeelsleden constant aan tafel hadden staan om ons te bedienen. Super grote kamers met alle voorzieningen die je enkel in een 5 sterren hotel in europa zou verwachten. Na een bezoekje in de disco waar een hels lawaai is en wij het maar 10 min uithouden gaan we nog iets drinken in het hotel waar het rustiger is en dan naar bed voor de volgende rit.
Om 05:00uur iedereen wakker maar dan ook iedereen, de lokale dorpsradio springt aan. Via de luidsprekers die over het ganse dorp hangen en natuurliujk juist ook aan ons hotel kan je er niet aan ontsnappen, dit helse lawaai duurt tot 06:15u dan is het voorbij en zwijgt deze in alle talen. Wat een rust maar helaas een kwartier later moeten we opstaan. Vandaag 170 km en het beloofd een rustige rit te worden. Onderweg een paar mooie watervallen en een Rong huis. Dit is een woning op houten palen met een zeer hoog dak, we zitten in het gebied van de Cham bevolking. De weg is mooi en bergen in overvloed het lijkt wel de tour de france op zijn vietnamees, maar voorzichtigheid is geboden. Onderweg een verkeersbord met opgepast koeien, pas na 5 km is het waar wat op dit bord staat, want [plotseling en in de bocht liggen midden op de weg wel 10 waterbuffels hun dutje te doen. Dit is effe schrikken maar een foto waart. Na deze prachtige bergrit en weer een lekker temperatuurtje komen we op onze eind bvestemming aan. Rene zoekt voor ons een prachtige hotel uit en ja hoor alles nieuw. Naast het hotel een gezellig restaurantje wat moet een mens nog meer hebben. Na dat we alles geregeld hebben in het hotel gaan we een flinke wandeling maken in de stad oins eten is besteld en we moeten ons geen zorgen maken. Na het betrden van dit mooie restaurant lijkt dit wel een klein museum te zijn, hier hangen zoveel oude voorwerpen van het oude vietnam en dit is echt wel de moeite waart.
Na een overheerlijk ontbijt namen we afscheid van de vriendelijke meisjes die ons de voorbije dagen bediend hebben als koningen. Eerst de benzinebakjes terug volgooien en dan beginnen we aan de geplande 113 km wat uiteindelijk 170 km worden. Onderweg bezoeken we de heilige plaats van MY SON dit zijn de heilige tempels van de oude CHAM bevolking. Deze tempels zijn door de Vietnam oorlog bijna allemaal vernietigd door de Amerikanen slechts enkele zijn er volledig uitgekomen andere enkel nog een paar restanten van muren. Na dit bezoekje bespreken we gezaamelijk de route en we beslissen om een andere route te nemen. Indien we de oorspronkelijke route zouden nemen moeten we te ver terug rijden wat veel tijd zou kosten. Maar het is een avontuurlijke reis en dat ondervinden we dan ook. Om onze rit verder te zetten moeten we met alle motoren op een veerpont en de rivier oversteken, de dame aan boord rekent natuurlijk goed door we zijn dan ook toeristen. We volgen onze weg en omdat we van de route zijn afgeweken moeten we dan ook onze weg een beetje zoeken. De weg hier vragen is een fiasko, de eene zegt langs links de andere zegt langs rechts en twee andere zeggen rechtdoor, daar sta je dan. Dus we zoeken het zelf wel uit, en we vinden wel de juiste weg, sommige mensen hier hebben zelfs geen weet welk dorp je wil hebben want ze kennen dit dorp zelfs niet bij naam. Heelijk is dat wel. Uiteindelijke zijn we terug op onze route waar we toch op uit moesten komen en de volgwagen die niet mee kon staat ons op te wachten aan een klein drank gelegenheid. Wij hebben de ganse rit lekker zonnetje gehad zij niets dan regen zo zie je maar beter met de motor dan de wagen. In KHAM DUCI aangekomen bezoeken we nog het plaatselijke oorlogs monument wat er een beetje vervallen uitziet, alhoewel de spreuk die hier te lezen is " Het Vaderland zal jullie nooit vergeten " een beetje troosteloos is. We zoeken ons hotelletje op wat basic maar mooi en proper is. De uitbaters zijn zeer vriendelijk en niets is hen teveel gevraagd. Na een weldoende douce ons avondmaal te goed doen en dan vroeg in het bedje.
05:30:u opstaan we gaan naar de vroegmarkt. Hier aan de rivier komen de vissersboten binnen om hun ferse waren te verkopen, wat een belevenis. De mensen hier roepen door elkaar de handelaars staan te bieden het gaat allemaal zo snel en wij... begrijpen er niets van. Inktvissen, krabben en zovele andere soorten gaan hier van de hand je kan gewoon niet volgen hoe snel het gaat. We besluiten om eens aan de andere kant van de rivier een kijkje te gaan nemen en wandelen over een houten bruggetje. Hier komen we op een rond pleintje uit waar een paar mensen TAI CHI aan het doen zijn zelfs een oude man doet zijn best. Wat verder merkt Hendy onze reisgenoot een groep jongeren op in oranje kledij, en natuurlijk zo nieuwschierig dat we zijn gaan we dan ook kijken. We komen terecht op het begin van een begrafenis ceremonie. We merken 2 hoge priesters op die de ceremonie zullen leiden, zonder dat ik het verwacht had komt er een priester op mij af en geeft mij de hand. Hij wilde weten waar we vandaan kwamen en gelukkig kon ik hem hier op antwoorden, dank zij Rene onze reisleider want die had ons geleerd hoe Belgie en Nederland in het vietnamees gespeld wordt. Dit was wel een hele belevenis en de bevolking drongen er zelf op aan dat foto's namen en alles goed fimde dit was een hele eer voor hen, ze vertelde me zelfs waar ik wanneer moest gaan staan en wat er ging gebeuren.. Nadien zijn we terug naar het hotel gegaan de twee vrouwen die met me mee waren hebben nog eens het bed opgezocht blijkbaar was het toch wat vroeg voor hen. 11:00 afspraak aan het hotel zwembad, wat een luxe tijdens onze reis. 30 graden, een pannekoek met banaan en chocolade saus en dit onder een kokosboom, beter kan toch niet. Na de middag lekker gaan schoppen in de stad want Mieke had laarzen op maat laten maken en deze waren nu klaar. Nog een terrasje gedaan en nadien met de hele groep afspraak voor ons avondeten. Dit nuttigen wij bij een oude bekende van Rene waar we echt wel in de watten zijn gelegd, het beste van beste komt op tafel en de uitbater spreekt vloeiend frans. Om 21:30u sluiten wij onze avond af en gaan lekker slapen want morgen is het ontbijt al gepland om 08:00u.
Zo vandaag scheen de zon eindelijk en lekker warm hoor. Een kleine rit enkel 110 km maar wat voor een rit. Mooie weg, prachtig landschap en heerlijke bochten met regelmatig weg herstellingen waardoor we nog eens een off road gevoel kregen. We rijden naar Da Nang, dit is een grote stad en met veel druk verkeer. In Da Nang rijden we langs de kustlijn om zo naar een plaatselijk restaurantje te gaan dat aan het strand gelegen is. Hier aangekomen stellen we vast dat er toch wat wind is maar wel warm. Het eten formidabel lekker en de garnaaltjes op bananen bladeren zijn goed gekruid maar overheerlijk. na het eten vertrekken we weer voor nog een 6 km en zijn we in HOI AN aangekomen waar we ons hotel opzoeken. Vanaf vadaag begint onze eerste rustdag dat wel nodig was na zoveel dagen in de regen gereden te hebben.
Zo we zijn heelhuids aangekomen in P'rao dicht tegen de grens met Laos. Een stevig rit in de ..... jawel gietende regen en harde wind. We zijn over een paar prachtige bergpassen gereden met mooie vergezichten maar door de weersomstandigheden was het bijna onmogelijk om mooie foto's te maken. De wegen op deze bergpas liggen er goed bij , op sommige plaatsen zijn ze hard aan het werken om deze nog te verbeteren en leggen ze ook een nieuwe brug aan, dus eventjes door de modder met de motor en dan weer verder.
We rijden door twee tunnels en in de laatste tunnel houden we even halt om te schuilen, Robert profiteerd van deze pause en rookt een sigaretje. Tijdens deze rit beklimmen we regelmatig hellingen met 10 % veel bochtenwerk dus oppassen geblazen met dit weer, ogen open en voorzichtig zijn want achter de bocht ligt de baan open voor wegenwerken dit met een waarschuwingsbordje op 5 meter voor de werken. Het kan dus te laat zijn voor te reageren als je snel door de bocht wil gaan.
Onderweg halt houden voor een lekker tasje thee of koffie en een warme maaltijd, zo kan een mens tog nog eens opwarmen. In dit plaatselijk restaurantje zijn ze zeer verheugd met onze komst en wordt de maaltijd vlug klaar gemaakt, rijst, gebakken ei, kip met groentjes, rundsvlees in pikante saus, spinazie, soep, verschillende soorten van sla en de nodige sausjes staan zo op tafel.
Na een rit van 300 km komen we in P'rao aan het is even zoeken naar ons hotel aangezien dit achter een benzine pomp ligt. Het is basic maar voornaamste nu is een warme douche en droge kleren. Na het omkleden gaan we opzoek naar de post voor internet, hier hebben ze 9 pc's staan maar er werkt geen enkele, dan maar naar een internet cafe zoeken. In een klein zijstraatje hebben we dit dan ook gevonden.
Foto's op de site plaatsen lukt hier niet daarvoor zijn de pc verbindingen te traag, en moeten we wachten tot op een andere lokatie waar alles wat vlotter kan verlopen. Hopelijk morgen dan zijn we terug aan de kust van Vietnam.
Deze morgen terug regen, maar kort na de middag heerlijk zonnetje. Vertrekken van uit Phong Nha en rijden 10 km verder het National natuurpark in waar nog steeds olifanten in leven. Een prachtig stuk natuur maar spijtig genoeg is het oppassen langs alle kanten door de gietende regen, af en toe een droge periode maar de wegen zijn wel glad. Het is echt wel werken geblazen om de 20 a 50 meter scherpe bochtjes en dit voor 200 km, je kan je voorstellen dat je hier echt moet oppassen. Olifanten zien we niet maar horen we wel, veel mooie vogels en watervallen onderweg gezien. De zon laat zich ook weer zien en iedereen kan zijn regenpak uitdoen. Na onze middag stop rijden we verder de bergen in en het is lekker klimmem 10 % en soms 8.98% ja ja het moet juist zijn hier. Plotseling gaat Hendy uit de bocht en beland in de betonnen goot, gelukkig heeft ze niets en de motor enkel een scheef voet steuntje. Na een vlotte herstelling gaat het weer verder. Een eind verder op gaat Geerard uit de bocht en komt tegen de vangrails terecht stuur staat wat scheef effe rechtzetten en voila we rijden weer. In KHE SANGH tanken we en daar weigerd plotseling Rene en Marjo hun motor nog verder te rijden blijkt dat de olie die we gebruiken tijdens het tanken te snel naar beneden gelopen is in de tank waardoor de benzine bak terug moet leegemaakt worden. Na hervulling gaat het weer verder, tot plotseling Hendy haar tandwiel van de aandrijving het begeeft en ons een op onthoud van 30 min bezorgt. Alles hersteld en daar gaan we weer richting hotel, we overnachten in het SEPON hotel op 1.5 km van de grens met Laos. Zeer grote stad aangezien we nu in een tax vrije zone zitten, natuurlijk profiteren hier veel mensen van, waardoor er hier echt een grote drukte is. Totaal km vandaag 300
Ons eerste werk vandaag is buiten kijken naar het weder, en jawel.... het regent. Vandaag gaan we over een mooie bergpas en het beloofd een helse rit te worden. Dit was het dan ook door de hevige regen liep het water echt van de rijbaan waardoor we spijtig genoeg niet van de mooie vergezichten konden genieten. Godzijdank was de rit maar 185 km en hebben we besloten nergens nog te stoppen om zo vlug mogelijk naar het hotel te rijden. Hier aangekomen een warme douche, droge kleren aan en eten. Nadien hebben we 2 grotten bezocht die enkel per boot bereik baar zijn, deze zijn door de Unesco beschermd wat wel de moeite waart was. Hier hebben we kennis gemaakt met een in het land zeer bekende zanger kon onze monteur Hua zeggen aangezien deze hier een video clip aan het draaien was..
Deze morgen optijd vertrekken uit SAM SON, het regent nog en dat is niet leuk, pas in de namiddag klaart het iets op. Tijdens onze middag in een truckers cafe doen we onze motorlaarzen uit en laten we het water er uit lopen zo dat deze weer iets kunnen drogen. Het gaat verder langs prachtige wegen en de zon komt er stilletjes door. De snelheid gaat iets naar boven aangezien het wegdek ook snel droog is, maar voor een puppy hondje komt dit niet goed uit, bij het oversteken van de weg liep deze bijna onder Hendy haar motor maar aangezien deze zo een schrik heeft opgelopen liep hij spijtig genoeg onder mijn motor. Rene die achter mij reed kon enkel nog het slechte nieuws melden dat het hondje is blijven liggen en niet meer bewoog. Verder hebben we dan nog maar eens een fikse bui regen gekregen en dit nog wel 5 km voor aankomst in ons hotel, in het totaal 275 km vandaag. Ter plaatse hebben we snel onze kamers ingepalmd en de natte kledij uitgespeeld.
Zo vandaag zijn we vertrokken voor onze grote motorreis. een ritje van 265 km zou het moeten worden. We vertrekken hier uit Hanoi via de High Way nr 1 een zeer drukke en gevaarlijke weg. We doen al een stukje van de Ho Che Ming route die we verder op onze reis ook zullen berijden. Half weg de route lassen wij een rust momentje in, en dit doen we door een boottochtje te maken in een bamboe bootje. Een geweldige ervaring maar ook zeer rustig, dit is hier een prachtig natuur wonder, van vogels en vlinders. Er zijn hier zelfs ijsvogels te zien en we varen in een grot spijtig genoeg stond het water te hoog anders konden we er volledig doorheen om naar de apen te gaan zien die aan de andere kant van de grot leven. Na dit prachtig rust moment komt er regen opzetten en worden we echt wel nat. 10 km voor aankomst in SAM SON waar we overnachten loopt Robert zijn motor vast, Hua onze monteur begint dan maar terplaatse de motor uiteen te gooien. SAM SON licht aan de kust en bezit een mooi strand , spijtig genoeg is het al donker en kunnen we geen grote strandwandeling meer maken.
06:00u aankomst in Hanoi, plaatselijke temperatuur 22 graden en zwoel de warmte voelje zo over de tarmac vande landingsbaan gaan. De vlucht was rustig maar bijna niet geslapen. Aan de visum controle ging het wel vlotjes, en de bagagewas er ooksnel deze keer. Rene onze reisleider stond onsalopte wachten, en had een mooibusje als taxi voor ons voorzien.
Het blijde weerzien met Rene deed goed na 2 jaar terug hier in Vietnam. Vandaag een rustige wandeling gedaan van goed 6 uurtjes tegen de middag begonde temperatuur dan ook goed de hoogte in te gaan naar 30 graden toe, men voelt het verschil wel goed tegen over ons Belgen landje. De ghroep heeft vandaag zijn kennis making gedaan met de MINSK ons vervoer vanaf morgen, dan gaan we voor de eerste rit 200km. vanavond nog eten en dan vroeg het bedje in zo zijn we uitgerust voor onze reis. Het toetsenbord blijft hier regelmatig hangen m.a.w.goe versleten, hopelijk morgen een beter toetsenbord.
Het is bijna zover. Nog een paar dagen en nu beginnen we te kijken wat we moeten meenemen. Onze groep zal samen komen op de luchthaven CDG te Parijs aan de inchekbalie van Vietnam Airlines 09:30u. de vlucht naar Hanoi is voorzien om 12:25u. De groep bestaat uit 5 deelnemers, dit is weinig maar ideaal om te toeren.
Dit is mijn reisverslag van onze reis door Vietnam van 25/04/09 t.e.m. 18/05/09. Eerst nemen we een kijkje op de landkaart waar ons traject op te zien is en de motor een MINSK 125 cc tweetakt. Verdere aanvullung zal gebeuren vanaf wij terplaatse zijn.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!