Bij de vorige najaarsmeting was dit 3.027.000 en 61,2%. Berekend over een week, bereikte VRT-Radio bijna 83,96% van de luisterende bevolking. Dat is net geen 4% hoger dan gevraagd in de performantiemaatstaven uit de beheersovereenkomst.
Marktleider Radio 2 haalt 1.343.000 dagelijkse luisteraars en een marktaandeel van 29,9% (na 1.369.000 en 29,3%).
Voor manager Jan Knudde blijft Radio 2 een fenomeen als de grootste familie van Vlaanderen: In het voorjaar hebben de Vlamingen in het algemeen wat minder radio geluisterd. Bovendien komen er steeds nieuwe zenders bij. Toch is Radio 2 er licht op vooruitgegaan naar net geen 30% marktaandeel. Binnen Europa bekleedt ons net een unieke positie in een concurrentieel radiolandschap."
"De luisteraars blijven Radio 2 duidelijk trouw zodat de grootste familie van Vlaanderen weer wat is kunnen uitbreiden. Ook na de vernieuwingen vinden ze bij Radio 2 de vertrouwde, hartelijke stemmen met de unieke combinatie van een breed muziekaanbod met veel aandacht voor de lokale productie, veel regionale actua en programmas waarbij je wat opsteekt. Een unieke combinatie die het goed blijft doen bij een brede groep!
Donna stijgt op alle fronten: het dagelijks gemiddeld aantal luisteraars ging van 794.000 naar 838.000, het marktaandeel van 12,2 naar 14,3% en de dagelijks gemiddelde luisterduur steeg van 174 tot 188 minuten.
Steve De Coninck De Boeck: "Deze cijfers betekenen goed nieuws voor Donna. De neerwaartse spiraal is blijkbaar tot stilstand gekomen. Momenteel denken we na over mogelijkheden om structurele groei te realiseren.
Studio Brussel loopt net als Donna een positief parcours: van 552.000 naar 640.000 luisteraars, een marktaandeel van 8,2 naar 10% (!) en een luisterduur van 167 naar 171 minuten.
Jan Van Biesen: Dit zijn historische recordcijfers voor een jubilerend Studio Brussel. Een uniek 25ste verjaardagcadeau van alle trouwe Studio Brusselaars én van onze talrijke nieuwe luisteraars. Dit is voor ons team een stimulans en het signaal om in de toekomst nog meer de radio te gaan maken die Vlaanderen verdient, met lef, engagement en vol - muzikaal - avontuur.
Radio 1 blijft de vruchten van de vernieuwingsoperatie plukken: het marktaandeel stijgt door van 8,8% naar 9,9% en het bereik blijft stabiel rond zevenhonderdduizend luisteraars.
Els Van de Sijpe: Dit is een droomscenario voor Radio 1. Eerst nieuwe luisteraars die trouwer luisteren. We hoopten bij de vernieuwing van Radio 1 stilletjes om op termijn tien procent marktaandeel te halen en kijk! Dit is een heel mooi cijfer voor een open actualiteitennet, dat met een aantal sterke, nieuwe programmas ook al in de prijzen viel. Een fameuze opsteker ook voor alle medewerkers die hard aan de vernieuwing gewerkt hebben!
Klara volgt zijn traditioneel golvende curve: vergelijkbare cijfers met de eerste helft van vorig jaar, een daling met het najaar: een marktaandeel van 2% (na 2,3%), een dagelijks gemiddeld aantal luisteraars van 144.000 (na 173.000).
Chantal Pattyn: Geen grote schommelingen, enkele topevenementen zoals het Klarafestival en Jazz Middelheim zijn in aantocht, we maken ons sterk dat die onze positie versterken.






I Surrender











