Foto
Wereldtijd en tijdzones
klik op de wereldbol

Fuel Freedom International
stelt voor!


klik in het beeld
voor de presentatie
Meer informatie op:
  • helpplanet
  • Inhoud blog
  • nieuwe testresultaten!
  • Beter een cap dan een roetfilter!
  • Uitstootcontrole Ford F150
  • Testresultaten BMWJ 280
  • Fuel Freedom International
  • Wereldklok
  • Hoe moet u nu het product aankopen?
  • Veel gestelde vragen
  • De werking van de MPG-CAP™
  • Testresultaten augustus 2006

    voor inlichtingen


    Klik in het beeld
    Archief per maand
  • 07-2007
  • 05-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 09-2005
    Blauwe planeet

    02-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Europese autobouwers presteren ondermaats in CO2-reductie

    De Europese autobouwers slagen er ondanks eerder gemaakte afspraken niet in om de CO2-uitstoot van nieuwe auto's drastisch te doen dalen. In 2006 is de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens met slechts 0,2 procent gedaald, of de kleinste daling tot dusver. Dat hebben Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace woensdag gemeld. Ze baseren zich op cijfers van de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E).

    Bindende normen
    Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace benadrukken dat de vrijwillige afspraken met de auto-industrie dringend vervangen moeten worden door bindende normen voor 2012 en 2020. De nieuwe auto's die in 2006 door de Europese constructeurs in Europa werden verkocht, stoten gemiddeld 160 gram CO2 per kilometer uit, of slechts een halve gram minder dan in 2005.

    Gemiddelde uitstoot
    Eerder hebben de Europese merken beloofd om tegen 2008 een gemiddelde uitstoot van 140 gram CO2 per kilometer te halen. De gemiddelde uitstoot bedroeg in 2006 bij de Japanse constructeurs 161 gram CO per kilometer en bij de Koreaanse 164 gram. In België lag de gemiddelde uitstoot in 2006 op 153 gram CO2 per kilometer, terwijl dat in 2005 nog 154 gram was. "Dat is lager dan heel wat andere landen, maar het is niet de verdienste van de autoconstructeurs", zegt Bram Claeys van Bond Beter Leefmilieu.

    "De oorzaak ligt in het hoge aandeel van dieselauto's in België. Dat zorgt voor een iets lagere CO2-uitstoot, maar heeft tegelijk ook een grotere negatieve impact op de luchtkwaliteit in ons land", voegt hij eraan toe.

    Velletje papier
    In de eerste acht jaren van de vrijwillige overeenkomst met de Europese Commissie hebben autobouwers zich gefocust op grotere, zwaardere en energieverslindende auto's. "De resultaten spreken uiteraard voor zich", aldus Joeri Thijs van Greenpeace. "Het is duidelijk dat de vrijwillige overeenkomst niet meer is dan een velletje papier, en dat we meer dan ooit een bindende wetgeving nodig hebben met ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen op korte en lange termijn".

    Verminderen gewicht
    Uit de cijfers blijkt ook dat het gemiddelde gewicht van nieuwe wagens in 2006 met 18 kilogram gestegen is. Het verminderen van het gewicht van een auto is volgens Greenpeace en Bond Beter Leefmilieu nochtans een van de belangrijkste methoden om brandstof te besparen en de CO2-uitstoot omlaag te halen. (belga/hln)


    ..................................................................................................................................................................

    EU en VS willen samenwerking economie en klimaat verdiepen

    Commissievoorzitter José Manuel Barroso
    Een verdieping van de economische samenwerking en vooruitgang op het gebied van milieubescherming: dat is wat de Duitse regering verwacht van de top VS-EU die morgen in het Witte Huis in Washington plaatsvindt. Deskundigen leiden uit de ervaringen van het verleden af dat dit soort "topontmoetingen" behalve verklaringen van goede wil zelden tot nooit echt concrete resultaten oplevert.

    Agenda
    Dat geldt dan ook voor een resem onderwerpen die de Duitse oppositie en de sociaaldemocratische coalitiepartner SPD graag op de agenda van bondskanselier Angela Merkel (en Commissievoorzitter José Manuel Barroso) willen zien: de splijtzwam van het Amerikaanse raketschild in Europa, sluiting van het gevangenenkamp in Guantanamo (Cuba), de recente uithalen naar het Westen van de Russische president Vladimir Poetin en de rechten van de werknemer in de nieuwe stap naar een "transatlantische interne markt".

    Terrorisme
    Hoewel de Atlantische oceaan nog vrij diep is wat betreft het Amerikaanse idee van een "globale strijd tegen de terreur", lijken de grootste plooien tussen Washington en Brussel inmiddels gladgestreken: de moreel en qua populariteit zwaar aangetaste regering Bush kan het zich ook niet meer veroorloven, cavalier seul te blijven spelen of te werken met "multilateralisme à la carte".

    Broeikaseffect
    Maar waar tot voor kort "Irak" de splijtzwam vormde (en toch een beetje ook "Iran- bombarderen of niet"), zou dat nu wel eens de strijd tegen het broeikaseffect kunnen worden. Hoogdravende intenties ten spijt wordt in de Amerikaanse hoofdstad op milieuvlak enkel de top van de G-8, begin juni in Heiligendamm, voorbereid. Zo wordt de globale opwarming zoetjesaan een hete aardappel die telkens voor zich uit wordt geschoven.

    Economie
    Concreter is de economische coöperatie. Beide blokken willen de mondiale leidersplaats behouden (versus de opkomende reuzen China en India) en zelfs verstevigen. Een van die manieren is de oprichting van een raad die de transatlantische economische samenwerking moet reguleren. Een andere is de ondertekening van het "open skies"-akkoord over liberalisering van het transatlantische luchtverkeer. Maar of een en ander voldoende is om van de top in D.C. "de basis voor een nieuw tijdperk in de transatlantische betrekkingen" te maken, zoals de Duitse CDU-senator Matthias Wissman het euforisch uitdrukte, lijkt wat hoog gegrepen.
     

    Bereken zelf uw CO2-uitstoot

    Vlaams minister van Milieu Kris Peeters lanceert een 'KlimaatPlanningSysteem' (KPS) voor gezinnen. Daarmee kunnen ze berekenen hoeveel broeikasgassen ze uitstoten en in welke mate ze die uitstoot kunnen verminderen.

    Nog dit jaar komt er een website van de Vlaamse overheid waarop iedereen een aantal concrete berekeningen en hulpmiddelen vindt. Zo zal de site aangeven waar, hoe en hoeveel er op kooldioxide kan worden bespaard, wat de positieve effecten zijn, wat eventuele werken zullen kosten en wie de gezinnen daarbij kan helpen (allerlei premies, fiscale voordelen, goedkope financiering,...).

    Peeters vergelijkt zijn website met die van de fiscus waar belastingplichtigen zelf kunnen berekenen hoeveel ze moeten betalen. Naast de site worden "klimaatcoaches" ter beschikking gesteld om de gezinnen te helpen. Binnenkort komt er een proefproject bij de Gezinsbond.

    Het aandeel van de gezinnen in de CO2-uitstoot is de afgelopen vijf jaar flink gestegen.






    VN-klimaattop zoekt oplossingen voor opwarming aarde

    In de Thaise hoofdstad Bangkok is de conferentie van het Intergouvernementeel Panel over klimaatverandering van de Verenigde Naties (IPCC) van start gegaan. Het panel moet eind deze week het derde VN-klimaatrapport voorstellen.

    Derde rapport
    China liet meteen weten dat het niet zou aanvaarden dat de stem van de industrielanden overheerst op de bijeenkomst. Zowat 400 deskundigen en diplomaten zullen deze week onderhandelen over de conclusies van het derde rapport, dat een voorzetting is van de twee klimaatrapporten die eerder dit jaar werden voorgesteld.

    Concrete oplossingen
    In het eerste rapport stond te lezen dat de mens een onomkeerbare invloed uitoefent op het klimaat. De tweede publicatie behandelde de gevolgen van de klimaatverandering, zoals het uitsterven van planten- en diersoorten en het ontstaan van watertekorten. Het derde rapport moet concrete oplossingen aanbieden om de klimaatverandering het hoofd te bieden.

    Ontwikkelingslanden
    "Niet alleen de standpunten van de industrielanden moeten hier verwoord worden, ook deze van de landen in ontwikkeling", aldus Sun Guoshun, de afgevaardigde van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) kan China dit jaar nog de Verenigde Staten van de troon stoten als grootste producent van broeikasgassen. (belga/hln)


    Roetfilter mogelijk kankerverwekkend

    Het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid onderzoekt of de gesubsidieerde roetfilters in personenauto's met een dieselmotor schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Dat staat zondag te lezen op nrc.nl, de website van de Nederlandse krant NRC Handelsblad.

    Fijne deeltjes
    Volgens verscheidene deskundigen en onderzoekers kunnen de roetfilters leiden tot de vorming van fijne roetdeeltjes die kankerverwekkend zijn en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Het Nederlandse ministerie neemt de waarschuwingen ernstig heeft het kennisinstituut TNO gevraagd een onderzoek in te stellen.

    Subsidie
    De filters zijn van het zogenaamde retrofit-type en zijn bestemd om achteraf in personenwagens met een dieselmotor gemonteerd te worden. Het ministerie subsidieert ze sinds juli vorig jaar met 500 euro per exemplaar in de hoop de uitstoot van fijn stof terug te dringen. Tot nu toe zijn in Nederland bijna 9.000 retrofit-filters geïnstalleerd.

    Ideaal
    Volgens dr. ir. Michiel Makkee, universitair hoofddocent bij de sectie Industrial Catalysis aan de Technische Universiteit Delft, houdt een achteraf gemonteerde filter wel een deel van de grotere roetdeeltjes tegen, maar zijn de omstandigheden in zo'n filter "ideaal" voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in de roetfilter en worden er niet door tegengehouden.

    Bosal
    In België maakte Bosal, de producent van uitlaatsystemen voor voertuigen met hoofdzetel in het Limburgse Lummen, twee weken geleden bekend als eerste in België een retrofit-filter te hebben ontwikkeld voor dieselauto's. (belga)

    02-02-2007 om 00:00 geschreven door misoe


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testresultaten augustus 2006

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door misoe




    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs