Op deze foto uit 1965 de Maashaven hoek Brielselaan waar druk wordt gebouwd aan het metro viaduct nabij de graan elevator maatschappij. Dit pand aan de Maashaven dient heden ten dagen als onderkomen waar house feesten worden gehouden beter bekend als Now & Wow.
Deze foto uit 1961 laat de keerlus voor trams zien voor het Feijenoord stadion tijdens een wedstrijddag. Ondanks dat het stadion beschikt over een eigen treinstation direct voor de ingang van de kuip en er extra treinen reden speciaal voor de supporters van af Rotterdam Centraal naar station Stadion werd er toch in die tijd veel gebruik gemaakt van de tram waarschijnlijk omdat de tram ook goedkoper was dan de trein in die tijd.
Hier een foto uit 1948 waar de trams staan opgesteld nabij het Feijenoord stadion. Tot zeker in de 70er jaren is er een tramverbinding geweest naar het stadion. Eerst vanaf het Centraal station via de oude Willemsbrug en de Oranjeboomstraat tot aan de Varkenoordsebocht waar de toen bestaande tramlijnen de bocht namen om de toenmalige luchtbrug over de Varkenoordsebocht over te gaan om richting Beijerlandselaan te gaan terwijl de tram naar het stadion recht door ging en even verder rechts afsloeg de olympiaweg op naar het stadion waar een keerlus was en opstelsporen. Na de komst van de metro in 1967 en er geen trams meer gingen over de Willemsbrug en door de Oranjeboomstraat liep er tijdens wedstrijden in het stadion een tramverbinding van metro station Maashaven (Gaesbeekstraat) naar het stadion. In de 80er jaren is de rails verwijderd bij het stadion en werden er bussen ingezet tijdens wedstrijden welke reden vanaf metro Rijnhaven en Zuidplein.
Sinds de komst van de Erasmusbrug en daarover weer trams rijden naar Rotterdam Zuid is er ook weer een tram verbinding welke langs het stadion rijdt lijn 23 naar de Beverwaard rijdt en stopt nu aan de achterkant van de Kuip nabij het Maasgebouw en rijdt ook langs het stadion als er geen evenementen zijn omdat deze tram de verbinding is van het centrum van Rotterdam naar de buitenwijken aan de rand van Rotterdam gelegen tegen Ridderkerk. Ook wordt er tijdens evenementen een extra lijn ingezet speciaal voor het stadion en even voorbij het stadion dan keert.
Deze foto uit 1960 laat de Bloemkwekersstraat zien in 1960 met zicht op de Nieuwe Binnenweg. Heden ten dagen zijn de woningen gesloopt en vervangen door nieuwbouw.
Op deze foto ziet men het voormalige busstation aan de Rochussenstraat nabij de Jongkindstraat welke dienst heeft gedaan tot circa 1967 toen de metro in dienst werd genomen. Van dit busstation vertrokken de bussen in de richting Pernis, Hoogvliet, Rhoon en Poortugaal en andere bestemmingen gelegen op de zuidoever van de maas. Met de komst van de metro in 1967 is ook dit busstation opgeheven en vertrokken de bussen vanaf het metro station Zuidplein. Na doortrekking van de metrolijn naar Hoogvliet/Spijkenisse met haltes te Rhoon, Poortugaal en 3 stuks in Hoogvliet verdwenen ook de meeste buslijnen of werden er nieuwe lijnen in het leven geroepen welke vanaf Poortugaal en Hoogvliet naar de diverse bestemmingen reden.
Het witte gebouw bij het busstation is een chique restaurant The Old Dutch geheten welke heden ten dagen nog steeds bestaat maar of het nog steeds zo een chique tent is dat betwijfel ik.
Iedereen heeft het altijd over het zware bombardement van de meidagen van 1940 en bijna niemand van buiten de wijk Bospolder en Tussendijk heeft het over wat in de volksmond het vergeten bombardement van 1943 wordt genoemd. Dit bombardement uit 1943 door de Engelsen was een fout of misrekening. Het doel was de westelijk gelegen havens te bombarderen zoals de Merwede haven en IJsselhaven echter door een fout kwamen de bommen terecht op een dicht bevolkte woonwijk gelegen tussen het Marconiplein en het Grote Visserijplein en de Hudsonstraat in de wijk Bospolder Tussendijken zijn vele doden en gewonden gevallen die dag en veel huizen werden vernield door dit bombardement. Als kind herinner ik me nog dat er een veldje was gelegen tussen de Rosenermanzstraat en de Gijsinglaan welke in de volksmond de puin werd genoemd waar wij speelden eigenlijk op de puin van de huizen welke tijdens het bombardement waren vernietigd. Dit veldje is heden ten dagen een wijkpark waar een monument staat ter nagedachtenis aan dit bombardement. Maar de meeste bewoners van de wijk veelal van allochtone afkomst zegt dit moment totaal niets omdat ze waarschijnlijk nog nooit is verteld over wat hier 70 jaar geleden heeft plaats gevonden. Het monument wordt door de jeugd meer als klim en klauter gelegenheid gezien en gebruikt dan dat het de functie heeft van een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van dit bombardement. Ik denk dat hier een taak is weg gelegd voor met name de scholen binnen de wijk om de jeugd te vertellen wat hier is gebeurd en waarvoor dit monument staat. Want vooral veel oudere bewoners in de wijk welke het bombardement hebben meegemaakt in 1943 is het een doorn in het oog dat ze zien dat een monument wordt gebruikt als speelplaats door de hedendaagse jeugd omdat ze niet is verteld waar het monument wat overigens totaal niet op een oorlog monument lijkt voor staat.
Een stukje nostalgie zal ik het maar noemen de oude Willemsbrug 1957 welke de oever verbinding vormde tussen het centrum van Rotterdam en de op zuid gelegen wijk Feijenoord. De brug was destijds de enige brug over de maas in Rotterdam. Heden ten dagen hebben we er 3 namelijk Brienoordbrug, Nieuwe Willemsbrug en Erasmusbrug en deze zijn nog niet voldoende om de enorme hoeveelheid verkeer aan te kunnen. De oude Willembrug is inmiddels gesloopt en vervangen door de nieuwe Willemsbrug waar geen trams meer over gaan. Alle trams van de stad naar zuid gaan tegenwoordig over de Erasmusbrug.
Deze foto uit 1992 laat het verkeersknooppunt Kleinpolderplein zien zo een kleine 30 jaar later na de foto eerder op mijn blog en je kunt zien dat er in die ruim 30 jaar heel veel veranderd is om de doorstroom van het verkeer rondom Rotterdam vlot te laten verlopen. Heden ten dagen wordt er nog steeds gewerkt aan verbreding van de snelwegen omdat de ruit rondom Rotterdam dagelijks vol staat en vooral de A20 niet meer toereikend is voor een snelle en vlotte doorstroom van het verkeer voornamelijk vrachtverkeer naar de westelijk gelegen Rotterdamse havens maar ook veel vrachtverkeer richting de groente en fruit veiling in Naaldwijk alsmede internationaal vrachtverkeer voor de boot naar Engeland in Hoek van Holland.
Je kunt het je bijna niet voorstellen maar deze foto is echt het drukke verkeersknooppunt Kleinpolderplein waar heden ten dagen de A20 Gouda - Hoek van Holland en de A13 Rotterdam - Delft lopen. Deze foto daterend van eind jaren 50 begin jaren 60 laat het Fina tankstation zien welke was gelegen op de hoogte waar thans het hoofdkantoor van de ROTEB is gevestigd.
Deze foto uit 1952 laat het Bergweg ziekenhuis zien gelegen tussen de Bergweg en het Lisplein. Ondanks dat iedereen het Bergweg ziekenhuis noemde was de ingang van het ziekenhuis niet aan de Bergweg maar aan de achterkant gelegen aan het Lisplein. Eind 20e eeuw is dit ziekenhuis samen gegaan met het Eudokia ziekenhuis welke gelegen was aan de Bergsingel en Bergweg nabij het voormalige treinstation Bergweg en verhuist naar Capelle a/d IJssel en heet sinds dien IJsselland ziekenhuis.