Hier een foto van de Claes de Vrieslaan in de 90er jaren ongeveer op de zelfde plaats genomen als de ansichtkaart uit de 20er jaren elders op mijn blog kijkend in de richting van de Nieuwe Binnenweg. Zoals je ziet is er in de loop de jaren heel veel veranderd met deze straat en is deze rustige straat in de 20er jaren waar men toen echt op stand woonde 70 jaar later uitgegroeid tot een drukke straat in een achterstandswijk. Zo zie je maar weer hoe snel het allemaal veranderd. In de 80er en 90er jaren heeft er ook veel renovatie en sloop plaats gevonden in deze straat en werden veel oudere huizen en winkel panden met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor modernere woningen en winkels.
Deze foto uit de 60er jaren genomen vanaf de 2e Middellandstraat laat een al wat drukkere Claes de Vrieslaan zien mede daar er toen ook een tram door de straat reed welke van de wijk Delfshaven (Hudsonplein) naar Kralingen (Avenue Concordia) ging en hier is de blokkendoos zoals de tram in de volksmond werd genoemd op weg naar zijn bestemming in Kralingen.
Deze ansichtkaart toont de Claes de Vrieslaan rond de 20er jaren waar de tram net het kruispunt met de Nieuuwe Binnenweg passeert. Toen was de Claes de Vrieslaan nog een rustige straat heden ten dagen is de Claes de Vrieslaan een belangrijke doorgangsweg binnen de deelgemeente Delfshaven welke de wijk Middelland en het Nieuwe Westen met elkaar verbindt. De foto is genomen in de richting van de Rochussenstraat.
Deze foto toont het groothandels gebouw aan de Weena nabij het Centraal Station in de 70er jaren tijdens een felle brand. De foto is genomen vanaf de hoek Henergouwerlaan/Statentunnel in de richting van het centrum van de stad. Op de plek waar op de foto een parkeerplaats is staat heden ten dagen een scholengemeenschap. Ook de directe omgeving van het groothandels gebouw is op dit moment een grote bouwput i.v.m de bouw van het nieuwe Centraal Station en een ondergrondse parking aan het Kruisplein.
Hier een foto van het de dieseltram tussen Rotterdam-Zuid Rosestraat en Oostvoorne welke net de Spijkenisserbrug passeert. Deze tram verbinding in de volksmond ook wel het moordenaartje genoemd vanwege de vele ongevallen die er plaats vonden met deze tram heeft dienst gedaan tot midden 60er jaren. En menig Rotterdams kind ging er mee tijdens de zomervakantie naar het strand bepakt en bezakt in die vaak afgeladen tram. Er was ook een tram verbinding van de Rosestraat via de Barendrechtsebrug naar diverse bestemmingen in de Hoeksewaard ook deze is midden 60er jaren opgeheven en vervangen door bussen. De trams waren onderdeel van de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) welke de verbindingen onderhield met Voorne & Putten en de Hoeksewaard en zelfs op Goeree Overflakkee en Schouwen Duiveland tram verbindingen had bij de laatste 2 waren de verbindingen alleen op de eilanden zelf en sloten deze aan op de veerboten in Stad aan het Haringvliet op de boot uit Hellevoetsluis en in Zijpe op de veerboot van Rotterdam naar Zeeland waar men in Zijpe verbinding had naar Zierikzee en andere plaatsen op Schouwen Duiveland. Enkele tamstellen van de RTM rijden nu tijdens de zomermaanden een toeristische route op de Brouwersdam tussen Ouddorp en Port Zeelande.
De naam snerttram heeft niks te maken met de slechte service van het openbaar vervoer in Rotterdam maar staat voor een toeristische tram welke een rondrit maakt door de stad en terwijl u geniet van al het moois dat Rotterdam te bieden heeft krijgt u een kop erwtensoep geserveerd. Snert is namelijk de benaming voor erwtensoep. De snerttram rijdt alleen tijdens de wintermaanden.
Deze foto uit 1967 laat een tramstel zien op de Rotterdamsedijk in richting van Schiedam Koemarkt al op de tram staat aangegeven dat die naar Laan van Nooitgedacht gaat. Zoals heden ten dagen regelmatig het geval is staat hier ook de bestemming van de tram dus verkeerd afgesteld. Er wordt gesproken over Schiedamseweg wat zeker voor mensen die niet uit de buurt komen heel erg verwarrend werkt want waar de tram rijdt heet Rotterdamsedijk en beneden de dijk waar de huizen zijn wordt tot aan de gemeente grens tussen Rotterdam en Schiedam Schiedamseweg genoemd maar officieel heet het Schiedamseweg beneden wat regelmatig lijdt tot verwarringen omdat de Schiedamseweg niet direct over gaat in de Schiedamseweg beneden omdat daar het Marconiplein en de Aakstraat laast genoemde behorende bij het witte dorp er nog tussen liggen.
De Schiedamseweg was en is een belangrijke winkelstraat gelegen binnen de deelgemeente Delfshaven. Sinds de 80er jaren met de bouw van de metro onder deze drukke winkelstraat is de straat enorm verpauperd en ontstond er veel leegstand van winkels en zag men dat de straat en de wijk een steeds meer een smeltkroes is geworden van diverse culturen. De Schiedamseweg is nu een straat met winkels gerund door veelal mensen afkomstig uit Turkije, Marokko, Suriname en nog slechts een enkele Nederlandse winkel vindt men nog terug op de Schiedamse weg. Op de foto uit 1949 ziet men de reclame zuil welke stond op de hoek van de Spanjaardstraat en de Schiedamseweg tegenover café De Grote Slok. De Spanjaardstraat was tot midden 60er jaren de straat waar de week markt plaats vond welke later is verplaatst naar het Grote Visserijplein omdat door de Spanjaardstraat de tram ging rijden.