Deze foto uit 1952 laat het Bergweg ziekenhuis zien gelegen tussen de Bergweg en het Lisplein. Ondanks dat iedereen het Bergweg ziekenhuis noemde was de ingang van het ziekenhuis niet aan de Bergweg maar aan de achterkant gelegen aan het Lisplein. Eind 20e eeuw is dit ziekenhuis samen gegaan met het Eudokia ziekenhuis welke gelegen was aan de Bergsingel en Bergweg nabij het voormalige treinstation Bergweg en verhuist naar Capelle a/d IJssel en heet sinds dien IJsselland ziekenhuis.
Deze ansichtkaart laat het Bergweg ziekenhuis zien vermoedelijk tijdens de 20er en 30er jaren. Het ziekenhuis was een gemeente ziekenhuis en ondanks dat het Bergweg ziekenhuis heet was naar mijn weten de ingang van dat ziekenhuis gelegen aan het Lisplein.
Deze foto genomen eind 50er jaren laat het vliegveld Zestienhoven zien. Het vliegveld is in gebruik genomen in 1956 en diende als vervanging van het oude vliegveld aan de Waalhaven welke zwaar beschadigd was geraakt tijdens het bombardement op Rotterdam. Heden ten dagen is Zestienhoven bekend onder de naam Rotterdam - The Hague airport en uitgegroeid tot een belangrijke luchthaven vooral voor korte vluchten binnen Europa zowel zakelijke als vakantie vluchten.
Deze foto uit 1985 laat de rommelmarkt zien onder het voormalige spoorviaduct nabij de Blaak. In die tijd werd deze rommelmarkt ook wel door mening Rotterdammer de Turken bazaar genoemd omdat het voornamelijk Turken waren welke in die tijd op deze rommelmarkt kochten.
Deze foto uit 1952 laat de rommelmarkt aan de Binnenrotte zien deze markt werd gehouden onder het voormalige spoorviaduct welke dwars door de stad vanaf het Centraal Station naar de Maasbruggen liep. Heden ten dagen is het spoorviaduct vervangen door een spoortunnel welke begint ten hoogte van het oude station Hofplein en en eindigt in de Rosestraat nabij station Zuid. Het oude station blaak welke nabij de rommelmarkt was gelegen is thans een ondergronds trein/metro station geworden. Ook de rommelmarkt is er heden ten dagen nog al die niet meer is zoals die vroeger was toen die nog onder het spoor viaduct werd gehouden.
Deze foto uit de 50er jaren laat een tram zien komende van de Schiedamseweg en het Marconiplein passerend op weg naar zijn eindbestemming Spangen bij het stadion van Sparta. Deze tram verbinding is er nog steeds naar spangen op dit moment zelfs 2 lijnen welke via de Schiedamseweg over het Marconiplein naar spangen gaan en de verbinding vormt tussen de wijk Spangen en het Centrum van Rotterdam hetzij via de lage erfbrug en de Nieuwe Binnenweg als via de spanjaardstraat en westzeedijk en Coolsingel. Lijn 10 op de foto rijdt waar heden ten dagen de metro buis onderdoor loopt.
Deze foto uit 1967 laat een van de trams zien komende uit Schiedam en wachtende op een passerende goederen trein welke gaat of komende is van het rangeer terrein en de loodsen van Van Gend & Loos het huidige DHL. Rangeer terrein is gesloopt en na bodem sanering is er pas een paar jaar terug een naar Amerikaans model mall met diverse winkels gekomen. De loodsen van Van Gend & Loos zijn al eind 90er jaren gesloopt en daar zijn sportvelden en kermis terrein voor in de plaats gekomen alsmede iets verderop een geheel nieuwe woonwijk beter bekend onder de naam het Lloyd kwartier genoemd naar de rederij Rotterdamsche Lloyd welke daar een kantoorpand heeft gehad en hun schepen aanmeerden aan de kade.
Deze foto uit 1947 laat het Marconiplein zien hoek Mathenesserweg toen het nog een vrij rustig plein was. Heden ten dagen is het Marconiplein een zeer belangrijk en druk plein geworden omdat het de doorgaande weg is van de wijk en het westelijk havengebied waaronder de Merwedehaven waar veel fruit wordt overgeslagen naar de snelweg A20. Tevens is het Marconiplein heden ten dagen een belangrijk knooppunt voor het Rotterdamse openbaar vervoer diverse trams komen hier en het is tevens een metro station. Op de plek waar op de foto het houten keetje staat is nu een enorm lelijk momument gekomen door een of andere kunstenaar ontworpen maar waarvan geen enkel buurtbewoner weet wat het precies inhoudt en wat de betekenis is van dit monument.
Deze foto uit 1961 toont de Ceintuurbaan nabij het spoorwegstation Rotterdam Noord. De bus die staat te wachten staat voor het station en was destijds de bus verbinding welke van Station Noord via de Kleiweg en Oude Kleiweg naar Overschie reed en dan doorging naar Station Schiedam het huidige Station Schiedam Centrum. Heden ten dagen is Station Noord een minder belangrijk station geworden en stopt er alleen nog maar een stoptrein van en naar Rotterdam Centraal en Gouda en razen de intercity treinen er voorbij.
Deze foto uit 1946 van de Ceintuurbaan waarschijnlijk in de buurt genomen van de huidige RET garage/remise aan de Kleiweg laat een aantal zwaar beschadigde tramstellen ook wel blokkendozen genoemd in de volksmond zien. Waarschijnlijk zijn deze tramstellen nog restanten van het bombardement op Rotterdam tijdens de mei dagen in 1940. Heden ten dagen ligt aan de Kleiweg een werkplaats van de RET welke aan de achterkant grenst aan de Ceintuurbaan waar achter ook de spoorlijn Rotterdam naar Gouda loopt en er van het spoor een aftakking is naar het RET terrein op deze wijze worden nieuwe tramstellen en metro stellen welke nieuw zijn aangeschaft ook aangevoerd bij de RET.
Hier een foto van de Claes de Vrieslaan in de 90er jaren ongeveer op de zelfde plaats genomen als de ansichtkaart uit de 20er jaren elders op mijn blog kijkend in de richting van de Nieuwe Binnenweg. Zoals je ziet is er in de loop de jaren heel veel veranderd met deze straat en is deze rustige straat in de 20er jaren waar men toen echt op stand woonde 70 jaar later uitgegroeid tot een drukke straat in een achterstandswijk. Zo zie je maar weer hoe snel het allemaal veranderd. In de 80er en 90er jaren heeft er ook veel renovatie en sloop plaats gevonden in deze straat en werden veel oudere huizen en winkel panden met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor modernere woningen en winkels.
Deze foto uit de 60er jaren genomen vanaf de 2e Middellandstraat laat een al wat drukkere Claes de Vrieslaan zien mede daar er toen ook een tram door de straat reed welke van de wijk Delfshaven (Hudsonplein) naar Kralingen (Avenue Concordia) ging en hier is de blokkendoos zoals de tram in de volksmond werd genoemd op weg naar zijn bestemming in Kralingen.
Deze ansichtkaart toont de Claes de Vrieslaan rond de 20er jaren waar de tram net het kruispunt met de Nieuuwe Binnenweg passeert. Toen was de Claes de Vrieslaan nog een rustige straat heden ten dagen is de Claes de Vrieslaan een belangrijke doorgangsweg binnen de deelgemeente Delfshaven welke de wijk Middelland en het Nieuwe Westen met elkaar verbindt. De foto is genomen in de richting van de Rochussenstraat.
Deze foto toont het groothandels gebouw aan de Weena nabij het Centraal Station in de 70er jaren tijdens een felle brand. De foto is genomen vanaf de hoek Henergouwerlaan/Statentunnel in de richting van het centrum van de stad. Op de plek waar op de foto een parkeerplaats is staat heden ten dagen een scholengemeenschap. Ook de directe omgeving van het groothandels gebouw is op dit moment een grote bouwput i.v.m de bouw van het nieuwe Centraal Station en een ondergrondse parking aan het Kruisplein.
Hier een foto van het de dieseltram tussen Rotterdam-Zuid Rosestraat en Oostvoorne welke net de Spijkenisserbrug passeert. Deze tram verbinding in de volksmond ook wel het moordenaartje genoemd vanwege de vele ongevallen die er plaats vonden met deze tram heeft dienst gedaan tot midden 60er jaren. En menig Rotterdams kind ging er mee tijdens de zomervakantie naar het strand bepakt en bezakt in die vaak afgeladen tram. Er was ook een tram verbinding van de Rosestraat via de Barendrechtsebrug naar diverse bestemmingen in de Hoeksewaard ook deze is midden 60er jaren opgeheven en vervangen door bussen. De trams waren onderdeel van de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) welke de verbindingen onderhield met Voorne & Putten en de Hoeksewaard en zelfs op Goeree Overflakkee en Schouwen Duiveland tram verbindingen had bij de laatste 2 waren de verbindingen alleen op de eilanden zelf en sloten deze aan op de veerboten in Stad aan het Haringvliet op de boot uit Hellevoetsluis en in Zijpe op de veerboot van Rotterdam naar Zeeland waar men in Zijpe verbinding had naar Zierikzee en andere plaatsen op Schouwen Duiveland. Enkele tamstellen van de RTM rijden nu tijdens de zomermaanden een toeristische route op de Brouwersdam tussen Ouddorp en Port Zeelande.
De naam snerttram heeft niks te maken met de slechte service van het openbaar vervoer in Rotterdam maar staat voor een toeristische tram welke een rondrit maakt door de stad en terwijl u geniet van al het moois dat Rotterdam te bieden heeft krijgt u een kop erwtensoep geserveerd. Snert is namelijk de benaming voor erwtensoep. De snerttram rijdt alleen tijdens de wintermaanden.
Deze foto uit 1967 laat een tramstel zien op de Rotterdamsedijk in richting van Schiedam Koemarkt al op de tram staat aangegeven dat die naar Laan van Nooitgedacht gaat. Zoals heden ten dagen regelmatig het geval is staat hier ook de bestemming van de tram dus verkeerd afgesteld. Er wordt gesproken over Schiedamseweg wat zeker voor mensen die niet uit de buurt komen heel erg verwarrend werkt want waar de tram rijdt heet Rotterdamsedijk en beneden de dijk waar de huizen zijn wordt tot aan de gemeente grens tussen Rotterdam en Schiedam Schiedamseweg genoemd maar officieel heet het Schiedamseweg beneden wat regelmatig lijdt tot verwarringen omdat de Schiedamseweg niet direct over gaat in de Schiedamseweg beneden omdat daar het Marconiplein en de Aakstraat laast genoemde behorende bij het witte dorp er nog tussen liggen.
De Schiedamseweg was en is een belangrijke winkelstraat gelegen binnen de deelgemeente Delfshaven. Sinds de 80er jaren met de bouw van de metro onder deze drukke winkelstraat is de straat enorm verpauperd en ontstond er veel leegstand van winkels en zag men dat de straat en de wijk een steeds meer een smeltkroes is geworden van diverse culturen. De Schiedamseweg is nu een straat met winkels gerund door veelal mensen afkomstig uit Turkije, Marokko, Suriname en nog slechts een enkele Nederlandse winkel vindt men nog terug op de Schiedamse weg. Op de foto uit 1949 ziet men de reclame zuil welke stond op de hoek van de Spanjaardstraat en de Schiedamseweg tegenover café De Grote Slok. De Spanjaardstraat was tot midden 60er jaren de straat waar de week markt plaats vond welke later is verplaatst naar het Grote Visserijplein omdat door de Spanjaardstraat de tram ging rijden.