Leo H stuurde mij enkele dagen geleden een mailtje met betrekking tot dit onderwerp. Hij was op zoek naar een tabel waarin het aantal afgelegde meters per omwenteling in functie van het aantal tanden op het voorblad en op de achterwielcassette, te vinden was voor 29" MTB wielen. Een dergelijke tabel was op internet blijkbaar niet te vinden. Volgt hier mijn antwoord op zijn vraag:
Deze formule luidt:Aantal meters per omwenteling =
Aantal tanden vooraan gedeeld door het aantal tanden achteraan, maal de
wielomtrek.
Als formule uitgedrukt: Meters =
Tanden voorblad / tanden pion x wielomtrek
Als je dus de omtrek van je
achterwiel (inclusief de band natuurlijk) kent dan kan je aan de hand van die
formule en met de hulp van Excel, je computer snel een tabelletje laten
maken.
Waarom bestaat zo'n tabelletje
nog niet? Waarschijnlijk omdat het niet zo eenvoudig is om de exacte omtrek (met
band erop dus) van een MTB wiel te bepalen.
Want ... je hebt bij MTB banden
veel verschillende bandprofielen, banddiktes en bandbreedtes.
Daarbij beinvloeden de druk in
de band en het gewicht van het manneke op de fiets de mate waarin de band wordt
ingedrukt en dus ook de effectieve diameter van het wiel.
Nu heb je op school geleerd dat
de omtrek van een cirkel gelijk is aan diameter maal pi. Gevolg is dus dat als
de diameter wijzigt dat ook de omtrek dat doet.
Omwille van de diverse
soorten/maten van banden, verschillende oppompdrukken en gewichten van fietsers
is het dus moeilijk exact in te schatten hoeveel meter er per wielomwenteling
wordt afgelegd.
(bij koersbanden speelt dit
minder omdat die bv. harder opgepompt worden en dus minder ingedrukt
worden)
Wat nu?
Een beetje opzoekwerk leerde mij
dat de "afrolomtrek" van een 29" wiel met een 2,25" band afhankelijk van de
bandenspanning en het gewicht van de fietser tussen 2275 en 2240mm zou
liggen.
Ik stel voor dat we gemakshalve
2250mm of 2,25 m nemen.
Ik vond verder dat op een 29er
dikwijls tandwielen met 22-24 en 34-36-38 tanden gebruikt worden in combinatie
met een 9 speed 12-36 cassette (12-14-16-18-21-24-28-32-36)
Ik heb een poging gedaan om met
deze gegevens een tabelletje samen te stellen, zodat je tenmiste een idee
hebt.
22
24
34
36
38
12
4,13
4,50
6,38
6,75
7,13
14
3,54
3,86
5,46
5,79
6,11
16
3,09
3,38
4,78
5,06
5,34
18
2,75
3,00
4,25
4,50
4,75
21
2,36
2,57
3,64
3,86
4,07
24
2,06
2,25
3,19
3,38
3,56
28
1,77
1,93
2,73
2,89
3,05
32
1,55
1,69
2,39
2,53
2,67
36
1,38
1,50
2,13
2,25
2,38
Reactie van Leo:
Ik heb inderdaad nu een 38/24 verzet maar wel 10 tandwielen achteraan gaande van
12 tot 36. Ik stel je deze vraag omdat ik overweeg om de voorste tandwielen
- bij volgende wisseling te laten vervangen door bv een 40 /34 als dit
kan. De reden hiervoor is : op de weg een grotere versnelling mogelijk en
toch het binnenblad kunnen gebruiken (dat nu veel te klein is om in RAVELS rond
te rijden ... en mijn ambities gaan niet verder).
Waarop mijn antwoord:
Je zou dan bv. naar een 26/40 of 28/40 of 26/42 of 28/40 willen gaan als ik
het goed begrijp.
Volgens mij mag dat geen probleem zijn.
Als jij een 10 speed 12-36 cassette (12-13-15-17-19-22-25-28-32-36) hebt
dan is dat waarschijnlijk een SRAM want bij mijn weten is de vergelijkbare
Shimano 10 speed cassette een 11-36 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36)
Ik voeg nog een uitgebreider tabelleke bij waar ook deze combinaties in
zijn opgenomen.
Mooi
om te lezen jongens over de kms. de maan, the urly days, en de fut in de
beentjes, alle respect.
Waar
ik het over wil hebben is de spirit van de groep, het plezier tijdens en na de
rit.
Ik
wil het hier niet hebben over de beste de rapste den dikste of den dunste maar
over de personen boven of rond de 65.
Niet
dat dit de oudere generatie is, in tegendeel, alleen respect wil ik
tonen.
Dikwijls
moet ik denken, zo wil ik ook nog fietsen binnen 5 jaar en later.
Gisteren
zag ik er een paar op kop rijden waar ik zeker mijn petje voor afdoe.
Als
we dan toch spreken over leeftijd- kwaliteit, zie ik Leo VR als de Tom Boonen
van de ploeg,
Paul
Lemmens en Charley Faes Nen Nijs maar dan op de weg, Willy VL en Frans K die
het enduro,( maar dan op de fiets) nog altijd niet verleerd zijn .
Michel
VR de knecht van de ploeg, die alles in goede banen leid, onze Toontje wegkapitein
die ons langs goede wegen leidt, zoals Cyril dat ook als eens durft te
doen.
Roger VP
die de laatste tijd wat meer begint te blazen, maar dan wel op zijnen
toeter.
Maar
wie ik zeker niet mag vergeten is onze Jaaky, petje af voor deze, daarom noem ik
hem toch de Eddy Merckx van de groep,
Je
ziet ieder zijn capaciteit en dat maakt van ons een leuke groep.
Ben
ik nog iemand vergeten, je doet niet onder voor de rest,.