Vandaag
zijn we het oude Melilla gaan bezoeken. Zoals de echte locals hadden we onze
sportschoentjes aangetrokken om klaar te zijn voor een fikse wandeling. We
kregen een geschiedenisles rond het ontstaan van Melilla terwijl we alles van
dichtbij konden bezichtigen. Mooie oude muren, waterbassins, oude huisjes in
gezellige straatjes EN een schoolgebouw om u tegen te zeggen! Al onze
leerlingen zouden er zeer graag les krijgen. De leerkrachten zagen het ook wel
zitten om in zo'n oude 'burcht' de leerlingen op te leiden tot fantastische
kinderverzorgsters.
Nadien
het normale ritme van de dag: middageten, voorbereiden voor de stage en weer op
stage om al die kindjes weer gelukkig te maken met leuke spelletjes. De
leerlingen worden steeds beter om zich uit te drukken in 'Spanglish' of is het
'FranSpan' of 'Dutspan'? Soit, een mengeling van enkele Spaanse woordjes, met
wat Nederlands, Frans en gebarentaal.
De
kinderen hangen aan hun lippen en lijf en gaan ten volle op in de activiteiten
die onze leerlingen met zorg voorbereiden.
Op
7 mei werden we uitgenodigd op het stadhuis. Hier werden we hartelijk
verwelkomd door de eerste schepen, aangezien de burgemeester op bezoek was in
Spanje. Na een eerste controle op scherpe voorwerpen (en een ontdekking van een
schaar in een rugzak, oeps :) ), werden we ontvangen in de grote zaal. Hier gaf
de eerste schepen een woordje uitleg over Melilla en dankte ze ons voor ons
bezoek/stage bij hen.
We
kregen allemaal een zak met allerlei spulletjes in, zoals een waaier, een
notitieboekje, een balpen,... (joepie!!)
Plots
voelden we ons als celebreties, want een hele horde fotografen en een filmploeg
stonden klaar om foto's te trekken, te filmen en allerlei vragen te stellen.
Uiteraard verstonden we daar niets van, aangezien dit allemaal in het Spaans
was, maar gelukkig was onze trouwe tolk meneer Chillah er bij om alles nadien
te vertalen. Na deze leuke paparazzi-ervaring mochten we het hele stadhuis gaan
bezichtigen. Dit was een aangename kennismaking en een leerrijke ervaring.
Na
het bezoekje was het weer tijd om onze hongerige magen te vullen. Dan hebben we
nog even kunnen ontspannen alvorens terug te beginnen aan een leuke stagedag in
de naschoolse opvang. Ook dit is elke dag opnieuw een nieuwe belevenis, met
nieuwe ervaringen. De kindjes zijn ons keer op keer dankbaar voor wat we doen
met hen (knuffels en besos a volonté).
Na de eerst
aarzelende stapjes in een vreemde taal konden onze leerlingen gebruik maken van
lichaamstaal. Hier en daar een Engels woordje om de kinderen en begeleiding te
leren kennen. Toen de eerste schroom verdwenen was namen de leerlingen
initiatief om met de kinderen te spelen. Onze leerlingen vielen duidelijk bij
de kinderen in de smaak. Zinnetjes zoals hoe oud ben jij en wat is je naam
werden al snel uitgewisseld. Bij het afsluiten van de dag kregen ze van elk
kind een kusje. Wat we meteen merkte was dat de kinderen in België veel meer
ruimte hebben om te spelen. Het was een eerste geslaagde stagedag!
Na een lange reis kwamen we aan in het warme Melilla, waar we opgehaald werden door Tarik zijn broer (directeur van de stage schooltjes).
Nadat we ingecheckt hadden in ons sober hotelletje zijn we langs het strand naar een restaurantje gewandeld waar we onze hongerige magen gevuld hebben.
Op de terugweg naar het hotel nog wat water ingeslagen om dan als een blok in slaap te vallen in ons bedje. Dromend van de eerste stagedag.
Dit schooljaar
wisten wij al vrij snel dat het met deze klas wel zou lukken om een nieuw
project op te starten. De klas is samengesteld uit 8 leerlingen. 8 Jonge
meisjes die de voorbije jaren hebben aangetoond over de nodige attitudes te
schikken. Na een eerste hint van de leerkracht was het enthousiasme van de
leerlingen niet meer te stoppen. Er werd een stappenplan opgesteld betreffende
het zoeken naar een project, aan de directie van de school werd een advies
gevraagd en de ouders werden uitgenodigd.
Uw Logo
Via onze
tamtam kwamen wij snel te weten dat de broer van een van onze collegas
directeur/ coördinator is van enkele kleuterscholen in Melilla.
Dit schooljaar wisten wij
al vrij snel dat het met deze klas wel zou lukken om een nieuw project op te
starten. De klas is samengesteld uit 8 leerlingen. 8 Jonge meisjes die de
voorbije jaren hebben aangetoond over de nodige attitudes te schikken. Na een
eerste hint van de leerkracht was het enthousiasme van de leerlingen niet meer
te stoppen. Er werd een stappenplan opgesteld betreffende het zoeken naar een
project, aan de directie van de school werd een advies gevraagd en ouders uitgenodigd.
Via onze �tamtam� kwamen
wij snel te weten dat de broer van een van onze collega�s directeur/
co�rdinator is van enkele kleuterscholen in �Melilla.