Uit de recentste luistercijfers van het CIM blijkt dat in het 2e kwartaal van dit jaar alle radiozenders van de openbare omroep erop vooruit gingen.
Studio Brussel steeg met 1%, maar ook MNM en zelfs Klara weten extra luisteraars te vinden. Dit alles is peanuts in vergelijking met Radio 1: het marktaandeel van de informatiezender steeg met bijna de helft in een jaar tijd! Gemiddeld stemmen 728.000 mensen per dag af op Radio 1, het hoogste bereik in 10 jaar tijd.
Een eenduidige verklaring vinden ze niet meteen, daar het aanbod of de aanpak van Radio 1 ongewijzigd bleef.
'Onze luisteraars waarderen ons dagelijkse aanbod nieuws en duiding, en zeker ook de extra uitzendingen die er de voorbije nieuwsrijke en onzekere periode zijn geweest', bevestigt netmanager Filip Pletinckx. 'Ook Studio France, met de live verslaggeving rond het EK voetbal, viel erg in de smaak. Net als de Classics 1000, als we op de vele reacties van luisteraars mogen afgaan.'
Medialaan is dan weer opgelucht met de cijfers van Q-Music. Die zender werd vorig jaar grondig vernieuwd, en dat resulteerde toen in tegenvallende cijfers. De gewenning is nu ingetreden, Q stijgt weer van 11,7 procent naar 13,4 procent. Nog niet het niveau van voor de make-over, maar de dalende trend is gekeerd. Dat maakt het lichte verlies van Joe FM iets verteerbaarder.
19 augustus 2016. Luistercijfers Radio 1 stijgen spectaculair. De Standaard/Cultuur, p.4.
|