na de positieve dag besloten we om toch maar eens goed door te werken en nog eens samen te komen, dit maal bij mij thuis.
om toch wat voorbereid te zijn had ik wat gegoogled naar mogelijke oplossingen voor mn in bitmap probleem hier vond ik een klasse die "bigasscanvas" noemt. deze maakt een rij van bitmapdata's en men kan op die rijen dezelfde methoden toepassen als op een enkele bitmapdata positief dacht ik maar dit was zo niet, ik kon niet met copypixel een deel van de data eruit halen dus ik zat weer met een probleem! ik kon over 2 rijen mn movieclip laten bewegen maar verder dan dit lukte echt niet, ik kon niet aan een bitmapdata zegen van kijk vanaf die positie moet je data copieren in een bitmapdata, alle data hiervoor werd gewoon zwart meegegven. het was echt zeer vervelend. but i don't give up . dieter zat ook vast met die duplicatemovieclip die niet meer is AS 3 zit men moet daarvoor ene klasse gaan gebruiken maar deze bleef maar errors @ runtime geven.
michael werkte op dat moment aan de gebruiksvriendelijke interface voor ons programma (in AIR) air is een programma waarmee je de volledige API van het besturingssysteem kan gebruiken + zeer eenvoudig een EXE bestand kan aanmaken (installer ed). na wat problemen was een eerste prototype van de interface een feit!
dieter heeft ietwat later (thuis) zijn systeem op gang gekregen waardoor ik dan maar nood gestopt ben met het zoeken naar oplossingen en overgeschakeld ben op het zoeken van hoe moet je een .SWF van een movieclip aanmaken
afspraak was om bij michael eens goed door te werken aan ons project toen we toekwamen had hij dan ook wel een leuke suprise mich had er al kunnen voor zorgen dat we .SWF files kunnen omzetten naar .mov --> NICE hij gebruikte some sort of service die hij via comandpromt kon aanspreken vanuit C# in de loop van de dag zorgde hij dan dat als men een .SWF toevoegde in een map, deze automatisch omgezet naar werdt naar MOV deel van project was dan ook in orde.
maar ondertussen zat ik en dieter niet stil, wij wilden ervoor zorgen dat men een animatie over de schermen kon bewegen. op de foto zie je waar de animatie uit een scherm gehaald worden (wit) , over die rode balken moest de animatie lopen. dieter volgde de route waarbij hij de animatie 5 x kopieerde en iedere keer dat een rij op het eidne kwam, de volgende rij te starten. ik koos ervoor om een hele lange bitmap aan te maken en dan ieder frame er een "screenshot" van te maken. beide opties waren mogelijk maar al snel werd duidelijk dat ze ook grote problemen gaven. zoals bij dieter con men geen "duplicate movieclip" meer doen in actionscript 3.0, waardoor dat men een gigantische klasse moet gaan gebruiken ("huphup de eenvoudigheid). ook bij mij had ik problemen met die vervloekte AS3 zoals dat een bitmapdata maar 2880px breed mag zijn terwijl ik er 3416 px nodig had... na de nodige fustraties en vervloekingen eindigden we de dag dan maar, even het hoofd laten rusten om dan de volgende dag er weer in te vliegen bij mij thuis.
Gisteren Carré bezocht in functie van ons project is wel een deftige discotheek en iedereen was er dan ook naar gekleed (foto's volgen later) eens toegekomen, uitleg gekregen over hoe we ons programma gaan maken (in grove lijnen) hoe we het precies gaan aanpakken is nog ter bespreking maar ieder geval zijn we zeer gemotiveerd om eraan te beginnen verder nog een vet feestje gebouwd (het leuke aan het nuttig koppelen) t was leerrijk en plezant achteraf (mits de nodige glazen ofc.)
basisplan: een applicatie waarmee we de ledwalls kunnen bedienen (films afspelen) het zou mogelijk moeten zijn .fla om te zetten naar .mov (die dan de ledwalls gaat aansturen) indien moelijk live , en met dubbel scherm (bediening en live output)
normaal zouden we opteren voor flash (air) maar dit is nog ter bespreking in de groep
al bij al was gisteren een verhelderende dag met dank aan mn teammates en aan Bert
maandag 29 september was de laatste dag voor het kiezen van een opdracht. ook al hadden we een keuze gemaakt, was het gisteren onmogelijk om een groep te maken, dus moesten we met diegene die nog geen groep hadden tot een besluit komen. uiteindelijk hebben ik (Tom) Michaël en Dieter een groep gevormd en gekozen voor het Carré ledwall programma. reden: zag er wel leuk uit en er was een studiebezoek aan carré inbegrepen. FUN
Beschrijving:
In
danstempel Carré gebruiken ze een ledwall om met eenvoudige animaties
(scrollende tekst bijvoorbeeld) de lichtshow te verrijken. Het aanmaken
van die animaties is momenteel nog vrij omslachtig.
Bedoeling
van dit project is een gebruiksvriendelijke applicatie te bouwen die
het mogelijk maakt om eenvoudig en snel nieuwe animaties toe te voegen.
Afhankelijk van de mogelijkheden van de ledwall kunnen de huidige
animatie-mogelijkheden eventueel ook uitgebreid worden.
Waarschijnlijk
wordt deze applicatie best in Flash (of grote broers zoals Flex of Air)
ontwikkeld. Een eerste studiebezoek aan de Carré moet hierover meer
duidelijkheid brengen.
Extra update: Studie bezoek aan Carré : geplant op 2 oktober. camera, pen en papier meedoen!