We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Ik kan haar o.a. eventueel helpen om haar
concentratieproblemen te verminderen.
Naam: Yoran
Studierichting + jaar: 1AC à
T.O.
Sterke punten:
Wiskunde
Sport
Aardrijkskunde
Werkpunten:
Frans
Engels
Opmerkingen:
Leerling heeft dyslexie. Hij krijgt voor de vakken
natuurwetenschappen en aardrijkskunde hulp als er bijv. als er een toets is,
mag hij die mondeling afleggen, etc.
Wat wil hij/zij
bereiken:
Minder afhankelijk zijn van zijn dyslexie.
Waar heeft hij/zij
moeite mee:
Woordenschat, vanwege zijn dyslexie.
Wat heeft hij/zij
zelf al geprobeerd:
Hij krijgt hulp omwille van zijn dyslexie. Zijn
studiemethode is hier dan ook gedeeltelijk aan aangepast. Hij tracht wel te
schrijven, maar zegt dan alles luidop en laat zich dan door de ouders
ondervragen.
Toen ik hem vroeg of hij leerproblemen/leerstoornissen had,
zei hij van niet.
Toen ik hem zei dat mij verteld was dat hij dyslexie heeft,
zei hij dat hij dat wel heeft.
Jouw knelpunten in
verband met deze leerling:
Nog geen opgemerkt.
Jouw sterke punten in
verband met deze leerling:
Aangezien hij dyslexie heeft, weet ik dat het probleem
vooral ligt in het schrijven en lezen bij de leerling.
Dat is handig om weten als ik hem wil helpen tijdens
volgende sessies.
Naam: Vinnie
Studierichting + jaar: 1AF à L.O.
Sterke punten:
Wiskunde
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Engels
Werkpunten:
Talen
Opmerkingen:
Leerling gaat tijdens het weekend langs bij een dame die hem
helpt bij het studeren.
Wat wil hij/zij
bereiken:
Goed zijn in talen.
Waar heeft hij/zij
moeite mee:
Talen studeren.
Wat heeft hij/zij
zelf al geprobeerd:
Zie opmerking + methode die dame heeft aangeraden: blaadje
nemen, plaatsen op de te kennen woordjes (of andere leerstof), trachten de
woordjes op te schrijven, dubbel plooien en dit herhalen.
Hij heeft 3 buizen voor z'n examens (alle taalvakken).
Jouw knelpunten in
verband met deze leerling:
Nog geen opgemerkt.
Jouw sterke punten in
verband met deze leerling:
Aangezien de leerling tijdens de weekends bij een dame
langsgaat om zn studeren te bevorderen, kan ik samen met hem over zijn
ervaringen ermee spreken en zo mee trachten te helpen.
Naam leerling: Mina
Datum: 21/02/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Mina heeft vooral problemen met Wiskunde. Vandaag moest ze
de tekens leren daar ze binnenkort een toets erover heeft.
Het ging hier over vermenigvuldigen. De tekens veranderen
hier soms en daar had ze moeite mee.
Ik heb haar dan uitgelegd hoe alles in elkaar zat.
Vervolgens heb ik een schema opgesteld, nl. deze:
-Vermenigvuldigen:
+X+=+
-X+=-
-X-=+
+X-=-
Daarna heb ik samen met haar oefeningen gemaakt en het
schema met haar meegegeven.
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Yoran heeft morgen toets van wiskunde en Nederlands. Hij
heeft echter geen problemen met de te kennen leerstof. Hij heeft alles al
geleerd.
Aangezien ik hem dus hierbij niet kon helpen, ben ik dan
meteen overgeschakeld naar de studiemethode die hij gebruikt hiervoor. Deze
bleek echter een goede methode voor hem. Ik vond het dus niet nodig om de
methode aan te passen.
Ik heb Yoran een fiche meegegeven die hij tegen volgende
week ingevuld moet meebrengen. Vervolgens heb ik hem uitgelegd wat er allemaal
moet inkomen.
Onderstaand schema beschrijft jouw
persoonlijke week (m.b.t. studeren en taken maken). Wat je hier moet invullen
is:
-WAT heb je gestudeerd/gedaan?
-WANNEER? (Dus hoe lang? Bijv.: van
14u tot 15u)
-WAAROM? (Bijv.: het is interessant
; ik heb morgen toets ; enz.)
Aangezien ik Engels studeer en de leerling problemen heeft
met Engels, kan ik hem makkelijk helpen.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Yoran
Datum: 21/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Yoran had opnieuw zijn fiche niet mee.
Hij had trouwens ook niet echt iets bij waarbij ik hem kon
helpen.
Ik heb hem gewaarschuwd dat als hij zn fiche nog eens niet
meebrengt, ik hem een nota zal geven en dat ik de nota volgende keer getekend moet
terugzien.
Ik heb de directie reeds op de hoogte gebracht hiervan.
Ik heb hem toch weer een fiche meegegeven.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Mina
Datum: 21/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Mina heeft problemen met Engels (Simple Present en Present
Continuous).
Aangezien ik Engels studeer, kon ik haar zeker helpen.
Ze begreep niet goed wanneer je nu Simple Present en Present
Continuous moet gebruiken.
Ik heb het haar duidelijk gemaakt aan de hand van een schema
(opgesteld a.d.h.v de oefeningen die in haar cursus stonden), nl. deze:
Simple Present
Present Continuous
When talking
about facts --> Dogs have 4 legs.
When
talking about something happening now --> Hes playing tennis with his
friend.
When
talking about habits --> He gets up at 08.00 AM.
When
talking about jobs --> He teaches.
Om het verschil tussen de twee tijden duidelijk te maken, heb
ik haar gezegd dat ze moet onthouden dat Present Continuous met -ing is.
Ze had haar fiche niet mee. Ik heb aan haar een nieuwe fiche
meegegeven.