Inhoud blog
  • Log
  • Reflectie
  • Opdracht
  • Sessie 9
  • Sessie 8
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Max Defer Huiswerkbegeleiding 2

    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht

    Opdracht ‘Studiebelemmerende factoren':

    -          Kies 3 ‘studiebelemmerende factoren’ waarmee je geconfronteerd wordt binnen de huiswerkbegeleiding.  Stel voor elke studiebelemmerende factor een ‘handleiding’ op die volgende info bevat:

    o   Wat is het? (kenmerken)

    o   Welke moeilijkheden ondervinden de leerlingen ervan?

    o   Wat kan je als leerkracht hieraan doen? Stel minstens 10 concrete actiepunten op waar je als beginnende leerkracht iets aan hebt!

    o   Ga op zoek naar tools / onderwijsleermiddelen die in klas kunnen gebruikt worden om leerlingen met die problematiek te helpen. Je kan ook zelf een tool ontwikkelen / aanpassen aan de noden van een leerling.

    o   Probeer minstens 1 tool uit per fiche (in totaal 3 tools dus).

    o   Geef je reflectie / feedback op

    §  De tools / onderwijsleermiddelen die je gebruikte

    (hoe gebruikt je de tool? gebruiksvriendelijk? Efficiënt? Verbeteringen mogelijk? Nog te gebruiken? …)

    §  De actiepunten die je opstelde

    (werkt het? Haalbaar? …)

     

    1.     Leerlingen die slechts sporadisch afkomen.

     

    Wat? De meeste lln kwamen slechts sporadisch naar de begeleidingen.

     

    Welke moeilijkheden ondervinden de leerlingen ervan?  De lln zélf missen begeleiding, maar het is vooral frustrerend voor de leerkracht.

     

    Wat kan je als leerkracht hieraan doen?

     

    (waar ik vooral op heb gelet, staat aangeduid met ‘X’)

     

    I.       Directie verwittigen (zonder ll)         X

    II.    Nota in agenda schrijven

    III. De ll vragen een verklaring te geven voor zijn of haar afwezigheid            X

    IV. Afspreken met ouders om hierover te spreken

    V.    Met ll naar directie gaan

    VI. Lk (van de les die net voor de begeleiding gegeven wordt) de ll laten vergezellen tot aan het lokaal waar de begeleiding doorgaat.

    VII.                     Simpelweg de lln erop wijzen dat ze moeten komen            X

    VIII.                  Aan de lln uitleggen dat ze er zijn om geholpen te worden X

    IX. De lln motiveren        X

    X.    Afspraken maken (respect t.g.o. elkaar à ll & lk)

     

     

     

    Tool/onderwijsleermiddel : het is misschien niet écht een tool/onderwijsleermiddel, maar ik heb het wel gebruikt. De directie voorzag een mapje waar ik mijn bevindingen in kon noteren, evenals opmerkingen. Hierdoor kon ik communiceren met de directie. Zo heb ik telkens de afwezigheden genoteerd en konden de mensen van de directie de lln over hun afwezigheden aanspreken. Evenals heb ik de lln trachten uit te leggen dat ik er ben om hen te helpen.


    Reflectie : Ondanks het feit dat ik de directie meermaals o.a. heb aangesproken over het probleem, werd het eigenlijk niet echt opgelost. De lln kwamen weliswaar meer, maar er waren toch steeds twee lln die amper afkwamen. Ik vond dit jammer, want zo werd de groep kleiner en kon ik dus minder lln helpen.

     

    Op zich was het wel goed dat ik een mapje kreeg van de directie, want het was makkelijker om met hen te communiceren en het hielp enigszins wel een beetje om het probleem te verhelpen, maar niet zoveel.

     

    Als de lln een reden gaven, was het meestal ‘ik was het vergeten’, ‘ik moest weg’, etc. Daar was ik ook al niet veel mee.

     

    Hoe dan ook, het was een blijvend probleem … .


    Efficiëntie: uiteindelijk niet zo, maar dat kon het wel geweest zijn, volgens mij. Het lag vooral aan de lln zelf.

    Nog gebruiken: ja, het is een goede manier om te communiceren met directie.

     


     

    2.     Leerling met dyslexie

     

    Wat?  Neurologische stoornis die zowel lees- als schrijfproblemen veroorzaakt.

    Leerling : Yoran.

     

    Welke moeilijkheden ondervindt de leerling ervan?  hij heeft moeite met schrijven en lezen.

     

    Wat kan je als leerkracht hieraan doen?

     

    I.                   cruciale dingen in de cursus onderstrepen

    II.                ezelsbruggetjes aanleren  X

    III.             de ll iets laten voorlezen en kijken waar hij vooral in mist en daarop ingaan

    IV.             samen met de ll dingen bekijken die hij heeft opgeschreven en verbeteren      X

    V.                de ll ondervragen i.p.v. hem iets schriftelijk te laten voorbereiden

    VI.             spellingsregels opnoemen (bij fout)

    VII.          zeker nooit uitlachen als ll een fout maakt in lezen/schrijven     X

    VIII.       moeilijkheden met kleur aanduiden

    IX.             dingen herhalen uit de cursus met de ll   X

    X.                de ll extra aandacht schenken, maar niet verwennen     X

     

    Mogelijke tool/onderwijsleermiddel

     

    http://www.studiostudio.nl/

     

    - via deze site kan je een lettertype downloaden voor mensen met dyslexie

    - er staan voorbeeldteksten die je kan downloaden

    - eveneens de achtergrondkleur kan aangepast worden

     

    Tool/onderwijsleermiddel : Yoran heeft eigenlijk een lichte vorm van dyslexie. Hij heeft dus niet zoveel problemen om te lezen/schrijven, maar toch merkte ik dat ik meer aandacht aan hem moest besteden. Ik heb eigenlijk een beetje verschillende dingen gedaan. Ik heb vooral veel dingen gedicteerd en benadrukt dat zijn leerstijl goed is. Als ik dus merkte dat hij problemen had met een woord, spelde ik die voor hem en controleerde ik wat hij opschreef. Zijn leerstijl hield in dat hij zich thuis liet ondervragen door zijn ouders. Ik heb hem gezegd dat zeer goed is, want zo ziet hij waar hij misschien iets had mislezen, enz. Ik heb me verder niet echt verdiept hierin, aangezien Yoran al geholpen wordt door iemand buiten school.

     

    Reflectie : Ik merkte dat de begeleiding van Yoran vlotter verliep dan in het begin. Ik bekeek ook geregeld eens zijn toetsen om te zien waar hij nog fouten maakte. Ik overliep die dan met hem. Als hij iets moest leren in de begeleiding, vroeg ik hem of er woorden waren waar hij problemen mee had. Ik heb hem daarbij opnieuw geholpen. Al bij al is het tamelijk vlot verlopen. Helaas, heb ik Yoran niet op de hoogte kunnen brengen van het bestaan van de site waar je een lettertype downloaden voor mensen met dyslexie, aangezien ik het net heb ontdekt.

     

    Ik vermoed wel dat het zeer nuttig is. Het heeft al tamelijk wat aandacht gekregen zo te zien.

    Hier zijn enkele links waaruit dit blijkt:

     

    -          http://www.studiostudio.nl/wp-content/uploads/2011/05/bnr.jpg

    -          http://www.bright.nl/lekker-lezen-lettertype

    -          http://www.studiostudio.nl/wp-content/uploads/2011/05/AD-krant.jpg

    -          Eveneens zijn er filmpjes op YouTube hierover.

     

    Ik vind het jammer dat ik dit pas net ken, anders had ik het sowieso aanbevolen aan Yoran.

     

     

    3.     Het niet weten of de begeleiding zijn vruchten afwerpt

     

    Wat?  Tijdens de huiswerkbegeleiding help je de lln met hun taken, leren, leerstijl, enz. maar je weet niet altijd of ze er iets aan hebben. Sowieso hebben ze er wel IETS aan, maar je weet niet in welke mate dat ‘iets’ een effect heeft op hun leren/werken.

     

    Welke moeilijkheden ondervinden de leerlingen ervan?  De lln worden begeleid door de begeleider tijdens de huiswerkbegeleiding, dat spreekt vanzelf, maar hoe moet het tussen of na de sessies? Ze leren tijdens de begeleidingen wel dingen bij, maar ze weten niet altijd hoe ze het eigen moeten maken.

     

    Wat kan je als leerkracht hieraan doen?

     

    I.                   geef de lln de kans om hun mening te geven      X

    II.                laat de lln vragen stellen  X

    III.             laat de lln zelf voorstellen doen als ze denken dat iets beter kan          X

    IV.             bekijk elke sessie de agenda van de lln   X

    V.                vraag de lln om feedback

    VI.             de lln genoeg tijd geven om aan hun probleem te werken         X

    VII.          vraag wat de lln gedaan hebben qua werk/leren en hoe (tussen de sessies door) X

    VIII.       vraag of er nieuwe problemen ontstaan

    IX.             bekijk de toetsen van de lln         X

    X.                doe de lln reflecteren       X

     

    Tool/onderwijsleermiddel : de lln kregen elke week een fiche mee die ze moesten invullen.

     

    Deze bestond uit:

     

    -          een weekindeling (ma – zo)

     

    De lln moesten dan per dag invullen wat ze gedaan hebben qua werk/leren. Dit gebeurde liefst meteen na het werken/leren, om zo te vermijden dat ze bepaalde dingen zouden vergeten. Ze moesten op onderstaande vragen antwoorden per keer ze iets leerden of werkten:

     

    -          WAT heb je gestudeerd/gedaan?

    -          WANNEER? (Dus hoe lang? Bijv.: van 14u tot 15u)

    -          WAAROM? (Bijv.: het is interessant ; ik heb morgen toets ; enz.)

    -          OP WELKE MANIER? (Bijv.: overschrijven, daarna luidop zeggen, daarna herhalen ; enz.)

     

    De vraag “WAT?” was belangrijk omdat ik zo kon weten wat ze simpelweg deden (vak, onderdeel, etc.).

     

    De vraag “WANNEER?” was belangrijk omdat ik zo kon zien hoe lang ze aan iets zaten (hoe langer, hoe meer moeite de ll ermee heeft?, of misschien gewoon een lange taak of veel leerstof?, etc.).

     

    De vraag “WAAROM?” was belangrijk omdat ik zo kon zien om welke reden ze dus leerden of werkten (interesse?, toets, taak?, bijles?, veel moeite met dat vak?, etc.).

     

    De vraag “OP WELKE MANIER?” was belangrijk omdat ik zo hun leerstijl(en) kon zien en dit in verband stellen met de andere vragen (leerstijl lijkt oké, maar ll was wel erg lang bezig met die taak, misschien dus toch andere leerstijl?, de ll gebruikt voor een vak een andere leerstijl dan voor een ander, etc.).

     

    De lln zouden dat dan ingevuld afgeven tijdens de aanvang van de volgende sessie en ik zou dan hun schema met hen bekijken en bespreken.

     

    Reflectie : ik denk dat het idee goed is, maar om er het beste uit te halen, moeten de lln natuurlijk meewerken en dat deden ze niet echt. In het begin brachten ze hun fiches niet eens mee. Uiteindelijk, nadat ik ze meermaals heb verteld dat ze het schema zo goed mogelijk moeten invullen, brachten ze meestal wel een ‘ingevuld’ schema mee. Als het al mee hadden, dan was het amper ingevuld. Ze vulden het zeer oppervlakkig in en beantwoordden de vragen helemaal niet volledig. De vragen stonden nochtans telkens afgedrukt op het schema.

     

    Ik had in een ll z’n agenda een nota geschreven omtrent dit probleem, maar dat had niet echt een effect. Ik heb ook vaak de directie verwittigd dat de lln hun fiches amper of niet invullen. De directie sprak de lln hierover aan, maar dat hielp ook niet zo veel. De lln brachten wel telkens hun fiche mee vanaf dat moment, maar deze bleven zeer oppervlakkig ingevuld.

     

     Efficiëntie: ik ben ervan overtuigd dat het idee goed is en dat het efficiënt kan zijn, maar door gebrek aan motivatie bij de lln was het niet zo.

    Nog gebruiken: ja, volgens mij kan dat mooie resultaten opleveren om mee te werken.

     



     

    26-05-2011 om 15:35 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 9
    Afwezig: Steffi

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Vinnie

    Datum: 23/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Vinnie had niet echt iets te doen, behalve een taak voor Frans.

     

    Ik kon hem niet echt helpen hierbij, want hij moest Nederlandse zinnetjes vertalen naar het Frans.

    Hij had echter geen woordenboek bij, dus dat vlotte niet echt.

     

    Ik heb hem dan verteld hoe hij dat het best aanpakt thuis:

    -          Neem Nederlands-Frans woordenboek

    -          Vertaal woord per woord

    -          Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans

    -          Maak van de woorden een zin die gelijkaardig (grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus

     

    Hij had niets anders bij waarmee ik hem moest helpen.

     

    Bij Vinnie heb ik niet echt een grote verandering gemerkt. Hij werkte moeilijk mee en was zeer ongeïnteresseerd. Ik heb hier en daar z’n leerstijl getracht aan te passen. Ik denk wel dat hij er iets van heeft geleerd, maar door z’n attitude kon ik die verandering moeilijk waarnemen.

     

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Mina

    Datum: 23/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Mina had net als Vinnie niet echt iets te doen, behalve een taak voor Frans.

     

    Ik heb haar dan hetzelfde aangeraden als bij Vinnie (hoe ze dat het best aanpakt thuis):

    -          Neem Nederlands-Frans woordenboek

    -          Vertaal woord per woord

    -          Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans

    -          Maak van de woorden een zin die gelijkaardig (grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus

     

    Ze had niets anders bij waar ik hem moest helpen.

     

    Bij Mina heb ik eigenlijk niet echt een verandering gezien. Dat vind ik jammer. Ze kwam bijna nooit naar de sessies en wanneer ze er was had ze amper iets bij.

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Bodhi

    Datum: 23/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Bodhi had recent een toets gehad van Engels over de Simple Past. Hij had een paar fouten gemaakt.

     

    Ik heb de toets samen met hem overlopen en gezegd waar hij fout zat.

     

    Ik heb hem uitgelegd dat in een vraagzin als “Did you go there?” het werkwoord altijd in de infinitief moet blijven. Dus niet “Did you went there?”, maar “Did you go there?”.

     

    Ook heb ik hem gezegd dat hij zeker de onregelmatige werkwoorden moet leren. Ik heb hem aangeraden om het zo te doen:

     

    To go                    went

    -          Bedek rechterkolom

    -          Luidop zeggen wat je denkt dat de Simple Past van het WW is

    -          Bekijk oplossing

    -          Herhalen voor alle WWen

    -          Bedek opnieuw rechterkolom

    -       &n

    26-05-2011 om 15:26 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 8
    Vorige sessies waren niet uitvoerbaar wegens Paasmaandag (week na sessie 7) en Franse film (2de week na sessie 7). Ik had gevraagd of de sessies tijdens die weken kon veranderd worden (dus op andere dagen), maar dat hoefde niet volgens de directie, omdat dat niet altijd mogelijk was voor de lln. Eveneens gaf ik de eerste 2 weken na de Paasvakantie nog les en was voor mij een verandering van schema niet altijd mogelijk.

    Afwezig: Steffi en Mina

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Vinnie

    Datum: 09/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Vinnie had geschiedenis bij om te leren (aangezien hij er een toets over zou krijgen).

     

    Hij had vooral problemen met het onthouden van enkele begrippen. Ik stelde hem dit voor:

    -          Schrijf de begrippen op waar je moeite mee hebt + uitleg

    -          Herlees ze

    -          Bedek de uitleg en tracht het begrip in je hoofd uit te leggen

    -          Bekijk de uitleg

    -          Bedek de uitleg en tracht de uitleg van het begrip op te schrijven

    -          Herhaal dit voor de andere begrippen

     

    Hij heeft dit dan gedaan en dit bleek voor hem te helpen.

     

    Voor de rest had hij geen hulp nodig.

     

    Zijn nota was getekend.

     

    Hij had z’n fiche opnieuw onvoldoende ingevuld mee.


    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Yoran

    Datum: 09/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Yoran had niet echt specifiek problemen met iets, dus heb ik me opnieuw geconcentreerd op z’n problemen m.b.t. zijn dyslexie.

     

    Ik overliep o.a. een woordenlijst van Nederlands die hij moest kennen:

    -          Zijn er woorden waar hij problemen mee heeft?

    -          Woorden waar hij problemen mee heeft spellen en opschrijven.

    -          Hem opnieuw het woord laten lezen en dan schrijven.

    -          Proces herhalen

     

    Ik heb ook even met hem gesproken over de begeleiding die hij buitenschools krijgt.

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Bodhi

    Datum: 09/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Bodhi had z’n fiche bij, weliswaar oppervlakkig ingevuld, maar hij had niet echt iets waar hij problemen mee.

     

    Z’n leerstijl was goed en er was geen leerstof waar hij problemen mee had.

     

    Ik heb hem dan ook verder niet geholpen.

     

    26-05-2011 om 15:23 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 7

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Mina

    Datum: 05/04/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Mina had amper iets bij waarmee ik haar kon helpen.

     

    Ik weet nog dat ik haar had geholpen met Engels. Ik vroeg haar of ze de toets bij had die de leerstof testte die ik haar had uitgelegd. Die had ze wel bij en ik heb de toets bekeken. Ze scoorde goed voor de toets, dus daar was ik dan wel tevreden over.  Daar zag ik dus wat vooruitgang.

     

    Voor de rest kon ik niet echt helpen.

     

    Ze had geen fiche bij.


    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Bodhi

    Datum: 05/04/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Bodhi had net als Mina problemen met Engels, dus heb ik ook zijn toets bekeken.

     

    He scoorde eveneens goed voor de toets, dus daar was ik dan wel tevreden over. Daar zag ik dus wat vooruitgang.

     

    Ik vroeg hem of hij de toets van wiskunde bij had over opp. en omtrek, maar hij had die niet bij. Z’n punten die hij in z’n agenda had geschreven waren wel voldoende.

     

    Voor de rest kon ik niet echt helpen.

     

    Hij had geen fiche bij.

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Steffi

    Datum: 05/04/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Steffi had net als de anderen amper iets bij waarmee ik hen kon helpen.

     

    Ze had een boek mee die ze moest lezen voor school. Ik heb haar die dan laten lezen.

     

    Ze had haar fiche niet mee.

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Steffi

    Datum: 28/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Steffi daagde voor de eerste keer sinds de kennismaking weer op.

     

    Ze had niet echt iets bij waar ik echt kon bij helpen, dus heb ik dan maar even Frans overlopen met haar (woordenschat). Ik heb eveneens enkele toetsen van haar bekeken (aangezien een van haar problemen is dat ze zich moeilijk kan concentreren tijdens toetsen) om te zien waar ze vooral fouten maakte. Ik heb haar verteld dat ze haar concentratievermogen misschien kan verhogen door:

     

    -          Haar bank vrijmaken (geen prulletjes op haar bank waar ze door afgeleid kan worden)

    -          De vragen meermaals lezen

    -          Antwoorden meermaals lezen

     

    Ze had haar fiche mee, maar die was oppervlakkig ingevuld.

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Bodhi

    Datum: 28/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Bodhi had problemen met oefeningen voor wiskunde (opp. en omtrek).

     

    Ik heb hem op volgende manier geholpen:

    -          Ik liet hem eerst zelf nadenken over hoe hij de oefening zou oplossen

    -          Meestal lukte hem dit niet

    -          Ik gaf dan wat tips (kijk eens naar dat gegeven ; eerst moet je dit doen, maar wat moet je dan doen? ; … .)

    -          Stapsgewijs kwamen we dan samen tot de oplossing

    -          De ll nog eens zelf laten uitleggen hoe we tot de oplossing gekomen zijn

    -          Dit proces herhalen voor elke oefening

     

    Voor de rest had Bodhi geen problemen met iets.

     

    Hij had zijn fiche mee, maar deze was oppervlakkig ingevuld.

     


    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Vinnie

    Datum: 28/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Vinnie had niet echt iets bij, maar ik heb samen met hem z’n toetsen bekeken.

     

    Ik heb z’n fouten overlopen (vooral bij taalvakken) en deze kort met hem besproken.

     

    Ook Vinnie had z’n fiche wel mee, maar ook deze was onvoldoende ingevuld.

     


    26-05-2011 om 15:15 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 5
    Afwezig: Steffi en Vinnie.

    Kennismakingsfiche

    Mijn leerling:

    Naam: Bodhi

    Studierichting + jaar: 1AE à L.O.

    Sterke punten:

    M.O.

    P.O.

    L.O.

    Wiskunde

    Werkpunten:

    Frans

    Engels

    Opmerkingen:

    De leerling heeft geen leerstoornissen.

    Wat wil hij/zij bereiken:

    Beter zijn in Engels en Frans.

    Waar heeft hij/zij moeite mee:

    Zie werkpunten.

    Wat heeft hij/zij zelf al geprobeerd:

    Zijn studiemethoden gaan als volgt:      overschrijven, luidop zeggen

                                                                                  afdekken, luidop zeggen

     

     

     

     

    Ik als begeleider…

    Naam Leerling: Maxim Defer

    __________________________________________________________________________________

    Persoonlijkheid:

    Kalm

    Vriendelijk

    Beleefd

    Wat valt je op:

    /

    /

    Jouw knelpunten in verband met deze leerling:

    Nog geen opgemerkt.

    Jouw sterke punten in verband met deze leerling:

    Aangezien ik Engels studeer en de leerling problemen heeft met Engels, kan ik hem makkelijk helpen.

     




    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Yoran

    Datum: 21/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Yoran had opnieuw zijn fiche niet mee.

     

    Hij had trouwens ook niet echt iets bij waarbij ik hem kon helpen.

     

    Ik heb hem gewaarschuwd dat als hij z’n fiche nog eens niet meebrengt, ik hem een nota zal geven en dat ik de nota volgende keer getekend moet terugzien.

     

    Ik heb de directie reeds op de hoogte gebracht hiervan.

     

    Ik heb hem toch weer een fiche meegegeven.




    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Mina

    Datum: 21/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Mina heeft problemen met Engels (Simple Present en Present Continuous).

    Aangezien ik Engels studeer, kon ik haar zeker helpen.

     

    Ze begreep niet goed wanneer je nu Simple Present en Present Continuous moet gebruiken.

     

    Ik heb het haar duidelijk gemaakt aan de hand van een schema (opgesteld a.d.h.v de oefeningen die in haar cursus stonden), nl. deze:


    Simple Present

    Present Continuous

    When talking about facts --> Dogs have 4 legs.

    When talking about something happening now --> He’s playing tennis with his friend.

    When talking about habits --> He gets up at 08.00 AM.

     

    When talking about jobs --> He teaches.

     


    Om het verschil tussen de twee tijden duidelijk te maken, heb ik haar gezegd dat ze moet onthouden dat Present Continuous met ‘-ing’ is.

    Ze had haar fiche niet mee. Ik heb aan haar een nieuwe fiche meegegeven.




    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Mina

    Datum: 14/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Mina heeft morgen toets van Frans (vocabulaire).

     

    Ze heeft echter geen problemen met het instuderen van de woordjes en haar studiemethode is goed.

     

    Ik heb aan haar een fiche meegegeven (zie vorige begeleiding).



    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Vinnie

    Datum: 14/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Vinnie had niks bij. Ik heb hem gezegd dat hij altijd iets moet bijhebben waar we iets mee kunnen doen.

     

    Hij is dan naar z’n kastje gegaan om z’n Frans uit te halen.

     

    Vervolgens heb ik hem geholpen met z’n Frans (vooral m.b.t. zijn studiemethode).

     

    Ik heb hem tevens de fiche meegegeven.



    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Yoran

    Datum: 14/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Yoran heeft morgen toets van Nederlands.

     

    Hij heeft echter geen problemen met de leerstof en zijn studiemethode is goed.

     

    Ik heb aan hem een fiche meegegeven (zie vorige begeleiding).

     

    Hij had de vorige fiche echter niet mee. Ik heb hem verteld dat hij dat zeker moet doen in het vervolg.

     

     

    Ik was dus zeker niet tevreden van deze sessie!

    23-04-2011 om 11:23 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 4
    Afwezig: Bodhi en Steffi

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Mina

    Datum: 14/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Mina heeft morgen toets van Frans (vocabulaire).

     

    Ze heeft echter geen problemen met het instuderen van de woordjes en haar studiemethode is goed.

     

    Ik heb aan haar een fiche meegegeven (zie vorige begeleiding).



    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Vinnie

    Datum: 14/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Vinnie had niks bij. Ik heb hem gezegd dat hij altijd iets moet bijhebben waar we iets mee kunnen doen.

     

    Hij is dan naar z’n kastje gegaan om z’n Frans uit te halen.

     

    Vervolgens heb ik hem geholpen met z’n Frans (vooral m.b.t. zijn studiemethode).

     

    Ik heb hem tevens de fiche meegegeven.



    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Yoran

    Datum: 14/03/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Yoran heeft morgen toets van Nederlands.

     

    Hij heeft echter geen problemen met de leerstof en zijn studiemethode is goed.

     

    Ik heb aan hem een fiche meegegeven (zie vorige begeleiding).

     

    Hij had de vorige fiche echter niet mee. Ik heb hem verteld dat hij dat zeker moet doen in het vervolg.

     

     

    Ik was dus zeker niet tevreden van deze sessie!

    23-04-2011 om 11:23 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 3
    Enkel Yoran was aanwezig.

    Naam leerling: Yoran

    Datum: 28/02/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Yoran heeft morgen toets van wiskunde en Nederlands. Hij heeft echter geen problemen met de te kennen leerstof. Hij heeft alles al geleerd.

     

    Aangezien ik hem dus hierbij niet kon helpen, ben ik dan meteen overgeschakeld naar de studiemethode die hij gebruikt hiervoor. Deze bleek echter een goede methode voor hem. Ik vond het dus niet nodig om de methode aan te passen.

     

    Ik heb Yoran een fiche meegegeven die hij tegen volgende week ingevuld moet meebrengen. Vervolgens heb ik hem uitgelegd wat er allemaal moet inkomen.

     

    Onderstaand schema beschrijft jouw persoonlijke week (m.b.t. studeren en taken maken). Wat je hier moet invullen is:

    -          WAT heb je gestudeerd/gedaan?

    -          WANNEER? (Dus hoe lang? Bijv.: van 14u tot 15u)

    -          WAAROM? (Bijv.: het is interessant ; ik heb morgen toets ; enz.)

    -          OP WELKE MANIER? (Bijv.: overschrijven, daarna luidop zeggen, daarna herhalen ; enz.)

     

    Tracht dit in te vullen net vóór OF net ná je begint te studeren/je taak te maken. Anders kan het zijn dat je enkele dingen vergeet.

     

    NAAM: …………………………………………                           KLAS: ………………………….

     

    Maandag

    Dinsdag

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Woensdag

    Donderdag

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Vrijdag

    Zaterdag

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Zondag

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    22-04-2011 om 12:45 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 2
    Enkel Mina was aanwezig.

    Naam leerling: Mina

    Datum: 21/02/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Mina heeft vooral problemen met Wiskunde. Vandaag moest ze de tekens leren daar ze binnenkort een toets erover heeft.

     

    Het ging hier over vermenigvuldigen. De tekens veranderen hier soms en daar had ze moeite mee.

    Ik heb haar dan uitgelegd hoe alles in elkaar zat. Vervolgens heb ik een schema opgesteld, nl. deze:

     

    -          Vermenigvuldigen:

    +       X       +       =       +

            -        X       +       =       -

     

    -        X       -        =       +

            +       X       -        =       -

     

    Daarna heb ik samen met haar oefeningen gemaakt en het schema met haar meegegeven.


    22-04-2011 om 12:43 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennismaking

    Naam: Mina

    Studierichting + jaar: 1AE à L.O.

    Sterke punten:

    M.O.

    P.O.

    Aardrijkskunde

    Geschiedenis

    Werkpunten:

    Wiskunde

    Frans

    Engels

    Opmerkingen:

    Kan zich net als Steffi moeilijk concentreren tijdens toetsen e.d.

    Wat wil hij/zij bereiken:

    Beter zijn in wiskunde, Engels en Frans.

    Zich kunnen concentreren tijdens toetsen e.d.

    Waar heeft hij/zij moeite mee:

    Zie werkpunten + opmerking.

    Wat heeft hij/zij zelf al geprobeerd:

    Haar studiemethode gaat als volgt: lezen,overschrijven,  herhalen.

     

     

    Ik als begeleider…

    Naam Leerling: Maxim Defer

    __________________________________________________________________________________

    Persoonlijkheid:

    Spontaan

    Vriendelijk

    Beleefd

    Wat valt je op:

    /

    /

    Jouw knelpunten in verband met deze leerling:

    Nog geen opgemerkt.

    Jouw sterke punten in verband met deze leerling:

    Ik kan haar o.a. eventueel helpen om haar concentratieproblemen te verminderen.




    Naam: Yoran

    Studierichting + jaar: 1AC à T.O.

    Sterke punten:

    Wiskunde

    Sport

    Aardrijkskunde

    Werkpunten:

    Frans

    Engels

    Opmerkingen:

    Leerling heeft dyslexie. Hij krijgt voor de vakken natuurwetenschappen en aardrijkskunde hulp als er bijv. als er een toets is, mag hij die mondeling afleggen, etc.

    Wat wil hij/zij bereiken:

    Minder afhankelijk zijn van zijn dyslexie.

    Waar heeft hij/zij moeite mee:

    Woordenschat, vanwege zijn dyslexie.

    Wat heeft hij/zij zelf al geprobeerd:

    Hij krijgt hulp omwille van zijn dyslexie. Zijn studiemethode is hier dan ook gedeeltelijk aan aangepast. Hij tracht wel te schrijven, maar zegt dan alles luidop en laat zich dan door de ouders ondervragen.

     

     

     

    Ik als begeleider…

    Naam Leerling: Maxim Defer

    __________________________________________________________________________________

    Persoonlijkheid:

    Vrij rustig en beleefd.

    Vriendelijk.

    Wat valt je op:

    Toen ik hem vroeg of hij leerproblemen/leerstoornissen had, zei hij van niet.

    Toen ik hem zei dat mij verteld was dat hij dyslexie heeft, zei hij dat hij dat wel heeft.

    Jouw knelpunten in verband met deze leerling:

    Nog geen opgemerkt.

    Jouw sterke punten in verband met deze leerling:

    Aangezien hij dyslexie heeft, weet ik dat het probleem vooral ligt in het schrijven en lezen bij de leerling.

     

    Dat is handig om weten als ik hem wil helpen tijdens volgende sessies.




    Naam: Vinnie

    Studierichting + jaar: 1AF à L.O.

    Sterke punten:

    Wiskunde

    Aardrijkskunde

    Geschiedenis

    Engels

    Werkpunten:

    Talen

    Opmerkingen:

    Leerling gaat tijdens het weekend langs bij een dame die hem helpt bij het studeren.

    Wat wil hij/zij bereiken:

    Goed zijn in talen.

    Waar heeft hij/zij moeite mee:

    Talen studeren.

    Wat heeft hij/zij zelf al geprobeerd:

    Zie opmerking + methode die dame heeft aangeraden: blaadje nemen, plaatsen op de te kennen woordjes (of andere leerstof), trachten de woordjes op te schrijven, dubbel plooien en dit herhalen.

     

     

     

     

    Ik als begeleider…

    Naam Leerling: Maxim Defer

    __________________________________________________________________________________

    Persoonlijkheid:

    Beleefd

    Vriendelijk

    Wat valt je op:

    Kan niet zo goed stilzitten.

    Hij heeft 3 buizen voor z'n examens (alle taalvakken).

    Jouw knelpunten in verband met deze leerling:

    Nog geen opgemerkt.

    Jouw sterke punten in verband met deze leerling:

    Aangezien de leerling tijdens de weekends bij een dame langsgaat om z’n studeren te bevorderen, kan ik samen met hem over zijn ervaringen ermee spreken en zo mee trachten te helpen.

     





    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/maxdeferhowest2

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    22-04-2011 om 12:36 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 23/05-29/05 2011
  • 18/04-24/04 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs