-Kies 3
studiebelemmerende factoren waarmee je geconfronteerd wordt binnen de
huiswerkbegeleiding.Stel voor elke
studiebelemmerende factor een handleiding op die volgende info bevat:
oWat is het? (kenmerken)
oWelke moeilijkheden ondervinden de
leerlingen ervan?
oWat kan je als leerkracht hieraan doen?
Stel minstens 10 concrete actiepunten op waar je als beginnende leerkracht iets
aan hebt!
oGa op zoek naar tools /
onderwijsleermiddelen die in klas kunnen gebruikt worden om leerlingen met die
problematiek te helpen. Je kan ook zelf een tool ontwikkelen / aanpassen aan de
noden van een leerling.
oProbeer minstens 1 tool uit per fiche
(in totaal 3 tools dus).
oGeef je reflectie / feedback op
§De
tools / onderwijsleermiddelen die je gebruikte
(hoe
gebruikt je de tool? gebruiksvriendelijk? Efficiënt? Verbeteringen mogelijk?
Nog te gebruiken? )
§De
actiepunten die je opstelde
(werkt
het? Haalbaar? )
1.Leerlingen die slechts sporadisch afkomen.
Wat? De meeste lln kwamen slechts sporadisch naar de begeleidingen.
Welke moeilijkheden ondervinden de
leerlingen ervan? De lln zélf missen begeleiding, maar
het is vooral frustrerend voor de leerkracht.
Wat
kan je als leerkracht hieraan doen?
(waar ik
vooral op heb gelet, staat aangeduid met X)
I.Directie
verwittigen (zonder ll)X
II.Nota in
agenda schrijven
III.De ll vragen een verklaring te geven voor zijn
of haar afwezigheidX
IV.Afspreken met ouders om hierover te spreken
V.Met ll
naar directie gaan
VI.Lk (van de les die net voor de begeleiding gegeven
wordt) de ll laten vergezellen tot aan het lokaal waar de begeleiding doorgaat.
VII.Simpelweg
de lln erop wijzen dat ze moeten komenX
VIII.Aan de lln
uitleggen dat ze er zijn om geholpen te wordenX
IX.De lln motiverenX
X.Afspraken
maken (respect t.g.o. elkaar à ll & lk)
Tool/onderwijsleermiddel : het is misschien niet écht een tool/onderwijsleermiddel, maar ik heb
het wel gebruikt. De directie voorzag een mapje waar ik mijn bevindingen in kon
noteren, evenals opmerkingen. Hierdoor kon ik communiceren met de directie. Zo
heb ik telkens de afwezigheden genoteerd en konden de mensen van de directie de
lln over hun afwezigheden aanspreken. Evenals heb ik de lln trachten uit te
leggen dat ik er ben om hen te helpen.
Reflectie : Ondanks het feit dat ik de directie meermaals o.a. heb aangesproken
over het probleem, werd het eigenlijk niet echt opgelost. De lln kwamen
weliswaar meer, maar er waren toch steeds twee lln die amper afkwamen. Ik vond
dit jammer, want zo werd de groep kleiner en kon ik dus minder lln helpen.
Op zich was het wel
goed dat ik een mapje kreeg van de directie, want het was makkelijker om met
hen te communiceren en het hielp enigszins wel een beetje om het probleem te
verhelpen, maar niet zoveel.
Als de lln een
reden gaven, was het meestal ik was het vergeten, ik moest weg, etc. Daar
was ik ook al niet veel mee.
Hoe dan ook, het
was een blijvend probleem .
Efficiëntie: uiteindelijk niet zo, maar dat kon het wel geweest zijn, volgens mij. Het lag vooral aan de lln zelf.
Nog gebruiken: ja, het is een goede manier om te communiceren met directie.
2.Leerling met dyslexie
Wat? Neurologische stoornis die zowel lees- als schrijfproblemen
veroorzaakt.
Leerling : Yoran.
Welke moeilijkheden ondervindt de leerling
ervan? hij heeft moeite met schrijven en
lezen.
Wat
kan je als leerkracht hieraan doen?
I.cruciale dingen in de cursus onderstrepen
II.ezelsbruggetjes aanlerenX
III.de ll iets laten voorlezen en
kijken waar hij vooral in mist en daarop ingaan
IV.samen met
de ll dingen bekijken die hij heeft opgeschreven en verbeterenX
V.de ll
ondervragen i.p.v. hem iets schriftelijk te laten voorbereiden
VI.spellingsregels
opnoemen (bij fout)
VII.zeker
nooit uitlachen als ll een fout maakt in lezen/schrijvenX
VIII.moeilijkheden
met kleur aanduiden
IX.dingen
herhalen uit de cursus met de llX
X.de ll
extra aandacht schenken, maar niet verwennenX
-via deze
site kan je een lettertype downloaden voor mensen met dyslexie
-er staan
voorbeeldteksten die je kan downloaden
-eveneens
de achtergrondkleur kan aangepast worden
Tool/onderwijsleermiddel: Yoran heeft eigenlijk een lichte vorm van dyslexie. Hij heeft dus niet
zoveel problemen om te lezen/schrijven, maar toch merkte ik dat ik meer
aandacht aan hem moest besteden. Ik heb eigenlijk een beetje verschillende
dingen gedaan. Ik heb vooral veel dingen gedicteerd en benadrukt dat zijn
leerstijl goed is. Als ik dus merkte dat hij problemen had met een woord,
spelde ik die voor hem en controleerde ik wat hij opschreef. Zijn leerstijl
hield in dat hij zich thuis liet ondervragen door zijn ouders. Ik heb hem gezegd
dat zeer goed is, want zo ziet hij waar hij misschien iets had mislezen, enz.
Ik heb me verder niet echt verdiept hierin, aangezien Yoran al geholpen wordt
door iemand buiten school.
Reflectie : Ik merkte dat de begeleiding van Yoran vlotter verliep dan in het begin.
Ik bekeek ook geregeld eens zijn toetsen om te zien waar hij nog fouten maakte.
Ik overliep die dan met hem. Als hij iets moest leren in de begeleiding, vroeg
ik hem of er woorden waren waar hij problemen mee had. Ik heb hem daarbij opnieuw
geholpen. Al bij al is het tamelijk vlot verlopen. Helaas, heb ik Yoran niet op
de hoogte kunnen brengen van het bestaan van de site waar je een lettertype
downloaden voor mensen met dyslexie, aangezien ik het net heb ontdekt.
Ik vermoed wel dat
het zeer nuttig is. Het heeft al tamelijk wat aandacht gekregen zo te zien.
Ik vind het jammer
dat ik dit pas net ken, anders had ik het sowieso aanbevolen aan Yoran.
3.Het niet weten of de begeleiding zijn vruchten afwerpt
Wat? Tijdens de huiswerkbegeleiding help je de lln met hun taken, leren,
leerstijl, enz. maar je weet niet altijd of ze er iets aan hebben. Sowieso
hebben ze er wel IETS aan, maar je weet niet in welke mate dat iets een
effect heeft op hun leren/werken.
Welke moeilijkheden ondervinden de
leerlingen ervan? De lln worden begeleid door de
begeleider tijdens de huiswerkbegeleiding, dat spreekt vanzelf, maar hoe moet
het tussen of na de sessies? Ze leren tijdens de begeleidingen wel dingen bij,
maar ze weten niet altijd hoe ze het eigen moeten maken.
Wat
kan je als leerkracht hieraan doen?
I.geef de
lln de kans om hun mening te gevenX
II.laat de
lln vragen stellenX
III.laat de
lln zelf voorstellen doen als ze denken dat iets beter kanX
IV.bekijk
elke sessie de agenda van de llnX
V.vraag de
lln om feedback
VI.de lln
genoeg tijd geven om aan hun probleem te werkenX
VII.vraag wat
de lln gedaan hebben qua werk/leren en hoe (tussen de sessies door) X
VIII.vraag of
er nieuwe problemen ontstaan
IX.bekijk de
toetsen van de llnX
X.doe de lln
reflecterenX
Tool/onderwijsleermiddel : de lln kregen elke week een fiche mee die ze moesten invullen.
Deze bestond uit:
-een weekindeling (ma zo)
De lln moesten dan per dag invullen wat ze
gedaan hebben qua werk/leren. Dit gebeurde liefst meteen na het werken/leren,
om zo te vermijden dat ze bepaalde dingen zouden vergeten. Ze moesten op
onderstaande vragen antwoorden per keer ze iets leerden of werkten:
-WAT
heb je gestudeerd/gedaan?
-WANNEER?
(Dus hoe lang? Bijv.: van 14u tot 15u)
-WAAROM?
(Bijv.: het is interessant ; ik heb morgen toets ; enz.)
De vraag WAT? was belangrijk omdat ik zo
kon weten wat ze simpelweg deden (vak, onderdeel, etc.).
De vraag WANNEER? was belangrijk omdat ik
zo kon zien hoe lang ze aan iets zaten (hoe langer, hoe meer moeite de ll ermee
heeft?, of misschien gewoon een lange taak of veel leerstof?, etc.).
De vraag WAAROM? was belangrijk omdat ik
zo kon zien om welke reden ze dus leerden of werkten (interesse?, toets, taak?,
bijles?, veel moeite met dat vak?, etc.).
De vraag OP WELKE MANIER? was belangrijk
omdat ik zo hun leerstijl(en) kon zien en dit in verband stellen met de andere
vragen (leerstijl lijkt oké, maar ll was wel erg lang bezig met die taak,
misschien dus toch andere leerstijl?, de ll gebruikt voor een vak een andere
leerstijl dan voor een ander, etc.).
De lln zouden dat dan ingevuld afgeven
tijdens de aanvang van de volgende sessie en ik zou dan hun schema met hen
bekijken en bespreken.
Reflectie : ik denk dat het idee goed is, maar om er het beste uit te halen,
moeten de lln natuurlijk meewerken en dat deden ze niet echt. In het begin
brachten ze hun fiches niet eens mee. Uiteindelijk, nadat ik ze meermaals heb
verteld dat ze het schema zo goed mogelijk moeten invullen, brachten ze meestal
wel een ingevuld schema mee. Als het al mee hadden, dan was het amper
ingevuld. Ze vulden het zeer oppervlakkig in en beantwoordden de vragen
helemaal niet volledig. De vragen stonden nochtans telkens afgedrukt op het schema.
Ik had in een ll zn agenda een nota
geschreven omtrent dit probleem, maar dat had niet echt een effect. Ik heb ook
vaak de directie verwittigd dat de lln hun fiches amper of niet invullen. De
directie sprak de lln hierover aan, maar dat hielp ook niet zo veel. De lln
brachten wel telkens hun fiche mee vanaf dat moment, maar deze bleven zeer
oppervlakkig ingevuld.
Efficiëntie: ik ben ervan overtuigd dat het idee goed is en dat het efficiënt kan zijn, maar door gebrek aan motivatie bij de lln was het niet zo.
Nog gebruiken: ja, volgens mij kan dat mooie resultaten opleveren om mee te werken.
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Vinnie had niet echt iets te doen,
behalve een taak voor Frans.
Ik kon hem niet echt helpen
hierbij, want hij moest Nederlandse zinnetjes vertalen naar het Frans.
Hij had echter geen woordenboek
bij, dus dat vlotte niet echt.
Ik heb hem dan verteld hoe hij dat
het best aanpakt thuis:
-Neem Nederlands-Frans woordenboek
-Vertaal woord per woord
-Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans
-Maak van de woorden een zin die gelijkaardig
(grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus
Hij had niets anders bij waarmee
ik hem moest helpen.
Bij Vinnie heb ik niet echt een
grote verandering gemerkt. Hij werkte moeilijk mee en was zeer
ongeïnteresseerd. Ik heb hier en daar zn leerstijl getracht aan te passen. Ik
denk wel dat hij er iets van heeft geleerd, maar door zn attitude kon ik die
verandering moeilijk waarnemen.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Mina
Datum: 23/05/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Mina had net als Vinnie niet echt iets te doen, behalve een
taak voor Frans.
Ik heb haar dan hetzelfde
aangeraden als bij Vinnie (hoe ze dat het best aanpakt thuis):
-Neem Nederlands-Frans woordenboek
-Vertaal woord per woord
-Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans
-Maak van de woorden een zin die gelijkaardig
(grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus
Ze had niets anders bij waar ik
hem moest helpen.
Bij Mina heb ik eigenlijk niet echt een verandering gezien.
Dat vind ik jammer. Ze kwam bijna nooit naar de sessies en wanneer ze er was
had ze amper iets bij.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Bodhi
Datum: 23/05/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Bodhi had recent een toets gehad van Engels over de Simple
Past. Hij had een paar fouten gemaakt.
Ik heb de toets samen met hem overlopen en gezegd waar hij
fout zat.
Ik heb hem uitgelegd dat in een vraagzin als Did you go
there? het werkwoord altijd in de infinitief moet blijven. Dus niet Did you went there?, maar Did you
go there?.
Ook heb ik hem gezegd dat hij zeker de onregelmatige
werkwoorden moet leren. Ik heb hem aangeraden om het zo te doen:
To gowent
-Bedek rechterkolom
-Luidop zeggen wat je denkt dat de Simple Past
van het WW is
Vorige sessies waren niet uitvoerbaar wegens Paasmaandag (week na sessie 7) en Franse film (2de week na sessie 7). Ik had gevraagd of de sessies tijdens die weken kon veranderd worden (dus op andere dagen), maar dat hoefde niet volgens de directie, omdat dat niet altijd mogelijk was voor de lln. Eveneens gaf ik de eerste 2 weken na de Paasvakantie nog les en was voor mij een verandering van schema niet altijd mogelijk.
Afwezig: Steffi en Mina
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Vinnie
Datum: 09/05/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Vinnie had geschiedenis bij om te
leren (aangezien hij er een toets over zou krijgen).
Hij had vooral problemen met het
onthouden van enkele begrippen. Ik stelde hem dit voor:
-Schrijf de begrippen op waar je moeite mee hebt
+ uitleg
-Herlees ze
-Bedek de uitleg en tracht het begrip in je hoofd
uit te leggen
-Bekijk de uitleg
-Bedek de uitleg en tracht de uitleg van het
begrip op te schrijven
-Herhaal dit voor de andere begrippen
Hij heeft dit dan gedaan en dit
bleek voor hem te helpen.
Voor de rest had hij geen hulp
nodig.
Zijn nota was getekend.
Hij had zn fiche opnieuw onvoldoende
ingevuld mee.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Yoran
Datum: 09/05/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Yoran had niet echt specifiek problemen met iets, dus heb ik
me opnieuw geconcentreerd op zn problemen m.b.t. zijn dyslexie.
Ik overliep o.a. een woordenlijst van Nederlands die hij
moest kennen:
-Zijn er woorden waar hij problemen mee heeft?
-Woorden waar hij problemen mee heeft spellen en
opschrijven.
-Hem opnieuw het woord laten lezen en dan
schrijven.
-Proces herhalen
Ik heb ook even met hem gesproken over de begeleiding die
hij buitenschools krijgt.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Bodhi
Datum: 09/05/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Bodhi had zn fiche bij, weliswaar oppervlakkig ingevuld,
maar hij had niet echt iets waar hij problemen mee.
Zn leerstijl was goed en er was geen leerstof waar hij
problemen mee had.
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Mina had amper iets bij waarmee ik haar kon helpen.
Ik weet nog dat ik haar had geholpen met Engels. Ik vroeg
haar of ze de toets bij had die de leerstof testte die ik haar had uitgelegd.
Die had ze wel bij en ik heb de toets bekeken. Ze scoorde goed voor de toets,
dus daar was ik dan wel tevreden over.Daar zag ik dus wat vooruitgang.
Voor de rest kon ik niet echt helpen.
Ze had geen fiche bij.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Bodhi
Datum: 05/04/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Bodhi had net als Mina problemen met Engels, dus heb ik ook
zijn toets bekeken.
He scoorde eveneens goed voor de toets, dus daar was ik dan
wel tevreden over. Daar zag ik dus wat vooruitgang.
Ik vroeg hem of hij de toets van wiskunde bij had over opp.
en omtrek, maar hij had die niet bij. Zn punten die hij in zn agenda had
geschreven waren wel voldoende.
Voor de rest kon ik niet echt helpen.
Hij had geen fiche bij.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Steffi
Datum: 05/04/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Steffi had net als de anderen
amper iets bij waarmee ik hen kon helpen.
Ze had een boek mee die ze moest
lezen voor school. Ik heb haar die dan laten lezen.
Ze had haar fiche niet mee.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Steffi
Datum: 28/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Steffi daagde voor de eerste keer
sinds de kennismaking weer op.
Ze had niet echt iets bij waar ik echt kon bij helpen, dus
heb ik dan maar even Frans overlopen met haar (woordenschat). Ik heb eveneens
enkele toetsen van haar bekeken (aangezien een van haar problemen is dat ze
zich moeilijk kan concentreren tijdens toetsen) om te zien waar ze vooral
fouten maakte. Ik heb haar verteld dat ze haar concentratievermogen misschien
kan verhogen door:
-Haar bank vrijmaken (geen prulletjes op haar
bank waar ze door afgeleid kan worden)
-De vragen meermaals lezen
-Antwoorden meermaals lezen
Ze had haar fiche mee, maar die
was oppervlakkig ingevuld.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Bodhi
Datum: 28/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Bodhi had problemen met oefeningen voor wiskunde (opp. en
omtrek).
Ik heb hem op volgende manier geholpen:
-Ik liet hem eerst zelf nadenken over hoe hij de
oefening zou oplossen
-Meestal lukte hem dit niet
-Ik gaf dan wat tips (kijk eens naar dat gegeven
; eerst moet je dit doen, maar wat moet je dan doen? ; .)
-Stapsgewijs kwamen we dan samen tot de oplossing
-De ll nog eens zelf laten uitleggen hoe we tot
de oplossing gekomen zijn
-Dit proces herhalen voor elke oefening
Voor de rest had Bodhi geen problemen met iets.
Hij had zijn fiche mee, maar deze was oppervlakkig ingevuld.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Vinnie
Datum: 28/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Vinnie had niet echt iets bij,
maar ik heb samen met hem zn toetsen bekeken.
Ik heb zn fouten overlopen
(vooral bij taalvakken) en deze kort met hem besproken.
Ook Vinnie had zn fiche wel mee,
maar ook deze was onvoldoende ingevuld.
Aangezien ik Engels studeer en de leerling problemen heeft
met Engels, kan ik hem makkelijk helpen.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Yoran
Datum: 21/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Yoran had opnieuw zijn fiche niet mee.
Hij had trouwens ook niet echt iets bij waarbij ik hem kon
helpen.
Ik heb hem gewaarschuwd dat als hij zn fiche nog eens niet
meebrengt, ik hem een nota zal geven en dat ik de nota volgende keer getekend moet
terugzien.
Ik heb de directie reeds op de hoogte gebracht hiervan.
Ik heb hem toch weer een fiche meegegeven.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Mina
Datum: 21/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Mina heeft problemen met Engels (Simple Present en Present
Continuous).
Aangezien ik Engels studeer, kon ik haar zeker helpen.
Ze begreep niet goed wanneer je nu Simple Present en Present
Continuous moet gebruiken.
Ik heb het haar duidelijk gemaakt aan de hand van een schema
(opgesteld a.d.h.v de oefeningen die in haar cursus stonden), nl. deze:
Simple Present
Present Continuous
When talking
about facts --> Dogs have 4 legs.
When
talking about something happening now --> Hes playing tennis with his
friend.
When
talking about habits --> He gets up at 08.00 AM.
When
talking about jobs --> He teaches.
Om het verschil tussen de twee tijden duidelijk te maken, heb
ik haar gezegd dat ze moet onthouden dat Present Continuous met -ing is.
Ze had haar fiche niet mee. Ik heb aan haar een nieuwe fiche
meegegeven.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Mina
Datum: 14/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Mina heeft morgen toets van Frans (vocabulaire).
Ze heeft echter geen problemen met het instuderen van de
woordjes en haar studiemethode is goed.
Ik heb aan haar een fiche meegegeven (zie vorige
begeleiding).
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Vinnie
Datum: 14/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Vinnie had niks bij. Ik heb hem gezegd dat hij altijd iets
moet bijhebben waar we iets mee kunnen doen.
Hij is dan naar zn kastje gegaan om zn Frans uit te halen.
Vervolgens heb ik hem geholpen met zn Frans (vooral m.b.t.
zijn studiemethode).
Ik heb hem tevens de fiche meegegeven.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Yoran
Datum: 14/03/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Yoran heeft morgen toets van Nederlands.
Hij heeft echter geen problemen met de leerstof en zijn
studiemethode is goed.
Ik heb aan hem een fiche meegegeven (zie vorige
begeleiding).
Hij had de vorige fiche echter niet mee. Ik heb hem verteld
dat hij dat zeker moet doen in het vervolg.
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Yoran heeft morgen toets van wiskunde en Nederlands. Hij
heeft echter geen problemen met de te kennen leerstof. Hij heeft alles al
geleerd.
Aangezien ik hem dus hierbij niet kon helpen, ben ik dan
meteen overgeschakeld naar de studiemethode die hij gebruikt hiervoor. Deze
bleek echter een goede methode voor hem. Ik vond het dus niet nodig om de
methode aan te passen.
Ik heb Yoran een fiche meegegeven die hij tegen volgende
week ingevuld moet meebrengen. Vervolgens heb ik hem uitgelegd wat er allemaal
moet inkomen.
Onderstaand schema beschrijft jouw
persoonlijke week (m.b.t. studeren en taken maken). Wat je hier moet invullen
is:
-WAT heb je gestudeerd/gedaan?
-WANNEER? (Dus hoe lang? Bijv.: van
14u tot 15u)
-WAAROM? (Bijv.: het is interessant
; ik heb morgen toets ; enz.)
Ik kan haar o.a. eventueel helpen om haar
concentratieproblemen te verminderen.
Naam: Yoran
Studierichting + jaar: 1AC à
T.O.
Sterke punten:
Wiskunde
Sport
Aardrijkskunde
Werkpunten:
Frans
Engels
Opmerkingen:
Leerling heeft dyslexie. Hij krijgt voor de vakken
natuurwetenschappen en aardrijkskunde hulp als er bijv. als er een toets is,
mag hij die mondeling afleggen, etc.
Wat wil hij/zij
bereiken:
Minder afhankelijk zijn van zijn dyslexie.
Waar heeft hij/zij
moeite mee:
Woordenschat, vanwege zijn dyslexie.
Wat heeft hij/zij
zelf al geprobeerd:
Hij krijgt hulp omwille van zijn dyslexie. Zijn
studiemethode is hier dan ook gedeeltelijk aan aangepast. Hij tracht wel te
schrijven, maar zegt dan alles luidop en laat zich dan door de ouders
ondervragen.
Toen ik hem vroeg of hij leerproblemen/leerstoornissen had,
zei hij van niet.
Toen ik hem zei dat mij verteld was dat hij dyslexie heeft,
zei hij dat hij dat wel heeft.
Jouw knelpunten in
verband met deze leerling:
Nog geen opgemerkt.
Jouw sterke punten in
verband met deze leerling:
Aangezien hij dyslexie heeft, weet ik dat het probleem
vooral ligt in het schrijven en lezen bij de leerling.
Dat is handig om weten als ik hem wil helpen tijdens
volgende sessies.
Naam: Vinnie
Studierichting + jaar: 1AF à L.O.
Sterke punten:
Wiskunde
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Engels
Werkpunten:
Talen
Opmerkingen:
Leerling gaat tijdens het weekend langs bij een dame die hem
helpt bij het studeren.
Wat wil hij/zij
bereiken:
Goed zijn in talen.
Waar heeft hij/zij
moeite mee:
Talen studeren.
Wat heeft hij/zij
zelf al geprobeerd:
Zie opmerking + methode die dame heeft aangeraden: blaadje
nemen, plaatsen op de te kennen woordjes (of andere leerstof), trachten de
woordjes op te schrijven, dubbel plooien en dit herhalen.
Hij heeft 3 buizen voor z'n examens (alle taalvakken).
Jouw knelpunten in
verband met deze leerling:
Nog geen opgemerkt.
Jouw sterke punten in
verband met deze leerling:
Aangezien de leerling tijdens de weekends bij een dame
langsgaat om zn studeren te bevorderen, kan ik samen met hem over zijn
ervaringen ermee spreken en zo mee trachten te helpen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!