Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Vinnie had niet echt iets te doen,
behalve een taak voor Frans.
Ik kon hem niet echt helpen
hierbij, want hij moest Nederlandse zinnetjes vertalen naar het Frans.
Hij had echter geen woordenboek
bij, dus dat vlotte niet echt.
Ik heb hem dan verteld hoe hij dat
het best aanpakt thuis:
-Neem Nederlands-Frans woordenboek
-Vertaal woord per woord
-Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans
-Maak van de woorden een zin die gelijkaardig
(grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus
Hij had niets anders bij waarmee
ik hem moest helpen.
Bij Vinnie heb ik niet echt een
grote verandering gemerkt. Hij werkte moeilijk mee en was zeer
ongeïnteresseerd. Ik heb hier en daar zn leerstijl getracht aan te passen. Ik
denk wel dat hij er iets van heeft geleerd, maar door zn attitude kon ik die
verandering moeilijk waarnemen.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Mina
Datum: 23/05/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Mina had net als Vinnie niet echt iets te doen, behalve een
taak voor Frans.
Ik heb haar dan hetzelfde
aangeraden als bij Vinnie (hoe ze dat het best aanpakt thuis):
-Neem Nederlands-Frans woordenboek
-Vertaal woord per woord
-Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans
-Maak van de woorden een zin die gelijkaardig
(grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus
Ze had niets anders bij waar ik
hem moest helpen.
Bij Mina heb ik eigenlijk niet echt een verandering gezien.
Dat vind ik jammer. Ze kwam bijna nooit naar de sessies en wanneer ze er was
had ze amper iets bij.
Opvolgingsfiche
Naam leerling: Bodhi
Datum: 23/05/11
Hieronder noteer je
per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je
met de leerling(en) gedaan hebt.
Eventuele bijlagen (zoals planning,
mindmap, ) voeg je toe in bijlage.
Bodhi had recent een toets gehad van Engels over de Simple
Past. Hij had een paar fouten gemaakt.
Ik heb de toets samen met hem overlopen en gezegd waar hij
fout zat.
Ik heb hem uitgelegd dat in een vraagzin als Did you go
there? het werkwoord altijd in de infinitief moet blijven. Dus niet Did you went there?, maar Did you
go there?.
Ook heb ik hem gezegd dat hij zeker de onregelmatige
werkwoorden moet leren. Ik heb hem aangeraden om het zo te doen:
To gowent
-Bedek rechterkolom
-Luidop zeggen wat je denkt dat de Simple Past
van het WW is
-Kies 3
studiebelemmerende factoren waarmee je geconfronteerd wordt binnen de
huiswerkbegeleiding.Stel voor elke
studiebelemmerende factor een handleiding op die volgende info bevat:
oWat is het? (kenmerken)
oWelke moeilijkheden ondervinden de
leerlingen ervan?
oWat kan je als leerkracht hieraan doen?
Stel minstens 10 concrete actiepunten op waar je als beginnende leerkracht iets
aan hebt!
oGa op zoek naar tools /
onderwijsleermiddelen die in klas kunnen gebruikt worden om leerlingen met die
problematiek te helpen. Je kan ook zelf een tool ontwikkelen / aanpassen aan de
noden van een leerling.
oProbeer minstens 1 tool uit per fiche
(in totaal 3 tools dus).
oGeef je reflectie / feedback op
§De
tools / onderwijsleermiddelen die je gebruikte
(hoe
gebruikt je de tool? gebruiksvriendelijk? Efficiënt? Verbeteringen mogelijk?
Nog te gebruiken? )
§De
actiepunten die je opstelde
(werkt
het? Haalbaar? )
1.Leerlingen die slechts sporadisch afkomen.
Wat? De meeste lln kwamen slechts sporadisch naar de begeleidingen.
Welke moeilijkheden ondervinden de
leerlingen ervan? De lln zélf missen begeleiding, maar
het is vooral frustrerend voor de leerkracht.
Wat
kan je als leerkracht hieraan doen?
(waar ik
vooral op heb gelet, staat aangeduid met X)
I.Directie
verwittigen (zonder ll)X
II.Nota in
agenda schrijven
III.De ll vragen een verklaring te geven voor zijn
of haar afwezigheidX
IV.Afspreken met ouders om hierover te spreken
V.Met ll
naar directie gaan
VI.Lk (van de les die net voor de begeleiding gegeven
wordt) de ll laten vergezellen tot aan het lokaal waar de begeleiding doorgaat.
VII.Simpelweg
de lln erop wijzen dat ze moeten komenX
VIII.Aan de lln
uitleggen dat ze er zijn om geholpen te wordenX
IX.De lln motiverenX
X.Afspraken
maken (respect t.g.o. elkaar à ll & lk)
Tool/onderwijsleermiddel : het is misschien niet écht een tool/onderwijsleermiddel, maar ik heb
het wel gebruikt. De directie voorzag een mapje waar ik mijn bevindingen in kon
noteren, evenals opmerkingen. Hierdoor kon ik communiceren met de directie. Zo
heb ik telkens de afwezigheden genoteerd en konden de mensen van de directie de
lln over hun afwezigheden aanspreken. Evenals heb ik de lln trachten uit te
leggen dat ik er ben om hen te helpen.
Reflectie : Ondanks het feit dat ik de directie meermaals o.a. heb aangesproken
over het probleem, werd het eigenlijk niet echt opgelost. De lln kwamen
weliswaar meer, maar er waren toch steeds twee lln die amper afkwamen. Ik vond
dit jammer, want zo werd de groep kleiner en kon ik dus minder lln helpen.
Op zich was het wel
goed dat ik een mapje kreeg van de directie, want het was makkelijker om met
hen te communiceren en het hielp enigszins wel een beetje om het probleem te
verhelpen, maar niet zoveel.
Als de lln een
reden gaven, was het meestal ik was het vergeten, ik moest weg, etc. Daar
was ik ook al niet veel mee.
Hoe dan ook, het
was een blijvend probleem .
Efficiëntie: uiteindelijk niet zo, maar dat kon het wel geweest zijn, volgens mij. Het lag vooral aan de lln zelf.
Nog gebruiken: ja, het is een goede manier om te communiceren met directie.
2.Leerling met dyslexie
Wat? Neurologische stoornis die zowel lees- als schrijfproblemen
veroorzaakt.
Leerling : Yoran.
Welke moeilijkheden ondervindt de leerling
ervan? hij heeft moeite met schrijven en
lezen.
Wat
kan je als leerkracht hieraan doen?
I.cruciale dingen in de cursus onderstrepen
II.ezelsbruggetjes aanlerenX
III.de ll iets laten voorlezen en
kijken waar hij vooral in mist en daarop ingaan
IV.samen met
de ll dingen bekijken die hij heeft opgeschreven en verbeterenX
V.de ll
ondervragen i.p.v. hem iets schriftelijk te laten voorbereiden
VI.spellingsregels
opnoemen (bij fout)
VII.zeker
nooit uitlachen als ll een fout maakt in lezen/schrijvenX
VIII.moeilijkheden
met kleur aanduiden
IX.dingen
herhalen uit de cursus met de llX
X.de ll
extra aandacht schenken, maar niet verwennenX
-via deze
site kan je een lettertype downloaden voor mensen met dyslexie
-er staan
voorbeeldteksten die je kan downloaden
-eveneens
de achtergrondkleur kan aangepast worden
Tool/onderwijsleermiddel: Yoran heeft eigenlijk een lichte vorm van dyslexie. Hij heeft dus niet
zoveel problemen om te lezen/schrijven, maar toch merkte ik dat ik meer
aandacht aan hem moest besteden. Ik heb eigenlijk een beetje verschillende
dingen gedaan. Ik heb vooral veel dingen gedicteerd en benadrukt dat zijn
leerstijl goed is. Als ik dus merkte dat hij problemen had met een woord,
spelde ik die voor hem en controleerde ik wat hij opschreef. Zijn leerstijl
hield in dat hij zich thuis liet ondervragen door zijn ouders. Ik heb hem gezegd
dat zeer goed is, want zo ziet hij waar hij misschien iets had mislezen, enz.
Ik heb me verder niet echt verdiept hierin, aangezien Yoran al geholpen wordt
door iemand buiten school.
Reflectie : Ik merkte dat de begeleiding van Yoran vlotter verliep dan in het begin.
Ik bekeek ook geregeld eens zijn toetsen om te zien waar hij nog fouten maakte.
Ik overliep die dan met hem. Als hij iets moest leren in de begeleiding, vroeg
ik hem of er woorden waren waar hij problemen mee had. Ik heb hem daarbij opnieuw
geholpen. Al bij al is het tamelijk vlot verlopen. Helaas, heb ik Yoran niet op
de hoogte kunnen brengen van het bestaan van de site waar je een lettertype
downloaden voor mensen met dyslexie, aangezien ik het net heb ontdekt.
Ik vermoed wel dat
het zeer nuttig is. Het heeft al tamelijk wat aandacht gekregen zo te zien.
Ik vind het jammer
dat ik dit pas net ken, anders had ik het sowieso aanbevolen aan Yoran.
3.Het niet weten of de begeleiding zijn vruchten afwerpt
Wat? Tijdens de huiswerkbegeleiding help je de lln met hun taken, leren,
leerstijl, enz. maar je weet niet altijd of ze er iets aan hebben. Sowieso
hebben ze er wel IETS aan, maar je weet niet in welke mate dat iets een
effect heeft op hun leren/werken.
Welke moeilijkheden ondervinden de
leerlingen ervan? De lln worden begeleid door de
begeleider tijdens de huiswerkbegeleiding, dat spreekt vanzelf, maar hoe moet
het tussen of na de sessies? Ze leren tijdens de begeleidingen wel dingen bij,
maar ze weten niet altijd hoe ze het eigen moeten maken.
Wat
kan je als leerkracht hieraan doen?
I.geef de
lln de kans om hun mening te gevenX
II.laat de
lln vragen stellenX
III.laat de
lln zelf voorstellen doen als ze denken dat iets beter kanX
IV.bekijk
elke sessie de agenda van de llnX
V.vraag de
lln om feedback
VI.de lln
genoeg tijd geven om aan hun probleem te werkenX
VII.vraag wat
de lln gedaan hebben qua werk/leren en hoe (tussen de sessies door) X
VIII.vraag of
er nieuwe problemen ontstaan
IX.bekijk de
toetsen van de llnX
X.doe de lln
reflecterenX
Tool/onderwijsleermiddel : de lln kregen elke week een fiche mee die ze moesten invullen.
Deze bestond uit:
-een weekindeling (ma zo)
De lln moesten dan per dag invullen wat ze
gedaan hebben qua werk/leren. Dit gebeurde liefst meteen na het werken/leren,
om zo te vermijden dat ze bepaalde dingen zouden vergeten. Ze moesten op
onderstaande vragen antwoorden per keer ze iets leerden of werkten:
-WAT
heb je gestudeerd/gedaan?
-WANNEER?
(Dus hoe lang? Bijv.: van 14u tot 15u)
-WAAROM?
(Bijv.: het is interessant ; ik heb morgen toets ; enz.)
De vraag WAT? was belangrijk omdat ik zo
kon weten wat ze simpelweg deden (vak, onderdeel, etc.).
De vraag WANNEER? was belangrijk omdat ik
zo kon zien hoe lang ze aan iets zaten (hoe langer, hoe meer moeite de ll ermee
heeft?, of misschien gewoon een lange taak of veel leerstof?, etc.).
De vraag WAAROM? was belangrijk omdat ik
zo kon zien om welke reden ze dus leerden of werkten (interesse?, toets, taak?,
bijles?, veel moeite met dat vak?, etc.).
De vraag OP WELKE MANIER? was belangrijk
omdat ik zo hun leerstijl(en) kon zien en dit in verband stellen met de andere
vragen (leerstijl lijkt oké, maar ll was wel erg lang bezig met die taak,
misschien dus toch andere leerstijl?, de ll gebruikt voor een vak een andere
leerstijl dan voor een ander, etc.).
De lln zouden dat dan ingevuld afgeven
tijdens de aanvang van de volgende sessie en ik zou dan hun schema met hen
bekijken en bespreken.
Reflectie : ik denk dat het idee goed is, maar om er het beste uit te halen,
moeten de lln natuurlijk meewerken en dat deden ze niet echt. In het begin
brachten ze hun fiches niet eens mee. Uiteindelijk, nadat ik ze meermaals heb
verteld dat ze het schema zo goed mogelijk moeten invullen, brachten ze meestal
wel een ingevuld schema mee. Als het al mee hadden, dan was het amper
ingevuld. Ze vulden het zeer oppervlakkig in en beantwoordden de vragen
helemaal niet volledig. De vragen stonden nochtans telkens afgedrukt op het schema.
Ik had in een ll zn agenda een nota
geschreven omtrent dit probleem, maar dat had niet echt een effect. Ik heb ook
vaak de directie verwittigd dat de lln hun fiches amper of niet invullen. De
directie sprak de lln hierover aan, maar dat hielp ook niet zo veel. De lln
brachten wel telkens hun fiche mee vanaf dat moment, maar deze bleven zeer
oppervlakkig ingevuld.
Efficiëntie: ik ben ervan overtuigd dat het idee goed is en dat het efficiënt kan zijn, maar door gebrek aan motivatie bij de lln was het niet zo.
Nog gebruiken: ja, volgens mij kan dat mooie resultaten opleveren om mee te werken.
Ik ben eigenlijk
niet zo tevreden over de huiswerkbegeleiding die ik heb gegeven in Pegasus.
Ik help graag lln,
maar ik wil dan ook dat de lln meewerken. Ik kreeg bij de meesten niet het
gevoel dat ze wilden geholpen worden. Ze werkten niet mee, ze kwamen vaak niet
af, ze deden amper moeite om de fiches in te vullen die ik hen wekelijks gaf.
Op die manier is
het moeilijk om verandering waar te nemen bij de lln. Ik vind het jammer dat de
periode zo is verlopen. Ik was meer tevreden over de begeleidingen in het
Maritiem Instituut.
Nu, zoals ik
voordien al zei, waren er wel lln waarvan ik wel tevreden ben (Yoran en Bodhi).
Zij werkten wel mee, hoewel zij ook telkens hun fiches oppervlakkig invulden.
De lln gaven mij wel het gevoel dat ze wilden geholpen worden en dat ze mijn
tijd apprecieerden.
Hier volgt een
korte samenvatting:
-Meeste lln
kwamen vaak niet af
-Lln vulden
hun fiches niet goed in
-Meeste lln
waren ongeïnteresseerd
+Sommige
lln deden wel moeite
+Sommigen
vertoonden wel een positieve verandering