Inhoud blog
  • Log
  • Reflectie
  • Opdracht
  • Sessie 9
  • Sessie 8
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Max Defer Huiswerkbegeleiding 2

    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sessie 9
    Afwezig: Steffi

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Vinnie

    Datum: 23/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Vinnie had niet echt iets te doen, behalve een taak voor Frans.

     

    Ik kon hem niet echt helpen hierbij, want hij moest Nederlandse zinnetjes vertalen naar het Frans.

    Hij had echter geen woordenboek bij, dus dat vlotte niet echt.

     

    Ik heb hem dan verteld hoe hij dat het best aanpakt thuis:

    -          Neem Nederlands-Frans woordenboek

    -          Vertaal woord per woord

    -          Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans

    -          Maak van de woorden een zin die gelijkaardig (grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus

     

    Hij had niets anders bij waarmee ik hem moest helpen.

     

    Bij Vinnie heb ik niet echt een grote verandering gemerkt. Hij werkte moeilijk mee en was zeer ongeïnteresseerd. Ik heb hier en daar z’n leerstijl getracht aan te passen. Ik denk wel dat hij er iets van heeft geleerd, maar door z’n attitude kon ik die verandering moeilijk waarnemen.

     

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Mina

    Datum: 23/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Mina had net als Vinnie niet echt iets te doen, behalve een taak voor Frans.

     

    Ik heb haar dan hetzelfde aangeraden als bij Vinnie (hoe ze dat het best aanpakt thuis):

    -          Neem Nederlands-Frans woordenboek

    -          Vertaal woord per woord

    -          Bekijk gelijkaardige zinnen in de cursus Frans

    -          Maak van de woorden een zin die gelijkaardig (grammaticaal) is aan de zinnen uit de cursus

     

    Ze had niets anders bij waar ik hem moest helpen.

     

    Bij Mina heb ik eigenlijk niet echt een verandering gezien. Dat vind ik jammer. Ze kwam bijna nooit naar de sessies en wanneer ze er was had ze amper iets bij.

     

    Opvolgingsfiche

    Naam leerling: Bodhi

    Datum: 23/05/11

     


    Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de leerling(en) gedaan hebt.

    Eventuele bijlagen (zoals planning, mindmap, …) voeg je toe in bijlage.

     

    Bodhi had recent een toets gehad van Engels over de Simple Past. Hij had een paar fouten gemaakt.

     

    Ik heb de toets samen met hem overlopen en gezegd waar hij fout zat.

     

    Ik heb hem uitgelegd dat in een vraagzin als “Did you go there?” het werkwoord altijd in de infinitief moet blijven. Dus niet “Did you went there?”, maar “Did you go there?”.

     

    Ook heb ik hem gezegd dat hij zeker de onregelmatige werkwoorden moet leren. Ik heb hem aangeraden om het zo te doen:

     

    To go                    went

    -          Bedek rechterkolom

    -          Luidop zeggen wat je denkt dat de Simple Past van het WW is

    -          Bekijk oplossing

    -          Herhalen voor alle WWen

    -          Bedek opnieuw rechterkolom

    -       &n

    26-05-2011 om 15:26 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht

    Opdracht ‘Studiebelemmerende factoren':

    -          Kies 3 ‘studiebelemmerende factoren’ waarmee je geconfronteerd wordt binnen de huiswerkbegeleiding.  Stel voor elke studiebelemmerende factor een ‘handleiding’ op die volgende info bevat:

    o   Wat is het? (kenmerken)

    o   Welke moeilijkheden ondervinden de leerlingen ervan?

    o   Wat kan je als leerkracht hieraan doen? Stel minstens 10 concrete actiepunten op waar je als beginnende leerkracht iets aan hebt!

    o   Ga op zoek naar tools / onderwijsleermiddelen die in klas kunnen gebruikt worden om leerlingen met die problematiek te helpen. Je kan ook zelf een tool ontwikkelen / aanpassen aan de noden van een leerling.

    o   Probeer minstens 1 tool uit per fiche (in totaal 3 tools dus).

    o   Geef je reflectie / feedback op

    §  De tools / onderwijsleermiddelen die je gebruikte

    (hoe gebruikt je de tool? gebruiksvriendelijk? Efficiënt? Verbeteringen mogelijk? Nog te gebruiken? …)

    §  De actiepunten die je opstelde

    (werkt het? Haalbaar? …)

     

    1.     Leerlingen die slechts sporadisch afkomen.

     

    Wat? De meeste lln kwamen slechts sporadisch naar de begeleidingen.

     

    Welke moeilijkheden ondervinden de leerlingen ervan?  De lln zélf missen begeleiding, maar het is vooral frustrerend voor de leerkracht.

     

    Wat kan je als leerkracht hieraan doen?

     

    (waar ik vooral op heb gelet, staat aangeduid met ‘X’)

     

    I.       Directie verwittigen (zonder ll)         X

    II.    Nota in agenda schrijven

    III. De ll vragen een verklaring te geven voor zijn of haar afwezigheid            X

    IV. Afspreken met ouders om hierover te spreken

    V.    Met ll naar directie gaan

    VI. Lk (van de les die net voor de begeleiding gegeven wordt) de ll laten vergezellen tot aan het lokaal waar de begeleiding doorgaat.

    VII.                     Simpelweg de lln erop wijzen dat ze moeten komen            X

    VIII.                  Aan de lln uitleggen dat ze er zijn om geholpen te worden X

    IX. De lln motiveren        X

    X.    Afspraken maken (respect t.g.o. elkaar à ll & lk)

     

     

     

    Tool/onderwijsleermiddel : het is misschien niet écht een tool/onderwijsleermiddel, maar ik heb het wel gebruikt. De directie voorzag een mapje waar ik mijn bevindingen in kon noteren, evenals opmerkingen. Hierdoor kon ik communiceren met de directie. Zo heb ik telkens de afwezigheden genoteerd en konden de mensen van de directie de lln over hun afwezigheden aanspreken. Evenals heb ik de lln trachten uit te leggen dat ik er ben om hen te helpen.


    Reflectie : Ondanks het feit dat ik de directie meermaals o.a. heb aangesproken over het probleem, werd het eigenlijk niet echt opgelost. De lln kwamen weliswaar meer, maar er waren toch steeds twee lln die amper afkwamen. Ik vond dit jammer, want zo werd de groep kleiner en kon ik dus minder lln helpen.

     

    Op zich was het wel goed dat ik een mapje kreeg van de directie, want het was makkelijker om met hen te communiceren en het hielp enigszins wel een beetje om het probleem te verhelpen, maar niet zoveel.

     

    Als de lln een reden gaven, was het meestal ‘ik was het vergeten’, ‘ik moest weg’, etc. Daar was ik ook al niet veel mee.

     

    Hoe dan ook, het was een blijvend probleem … .


    Efficiëntie: uiteindelijk niet zo, maar dat kon het wel geweest zijn, volgens mij. Het lag vooral aan de lln zelf.

    Nog gebruiken: ja, het is een goede manier om te communiceren met directie.

     


     

    2.     Leerling met dyslexie

     

    Wat?  Neurologische stoornis die zowel lees- als schrijfproblemen veroorzaakt.

    Leerling : Yoran.

     

    Welke moeilijkheden ondervindt de leerling ervan?  hij heeft moeite met schrijven en lezen.

     

    Wat kan je als leerkracht hieraan doen?

     

    I.                   cruciale dingen in de cursus onderstrepen

    II.                ezelsbruggetjes aanleren  X

    III.             de ll iets laten voorlezen en kijken waar hij vooral in mist en daarop ingaan

    IV.             samen met de ll dingen bekijken die hij heeft opgeschreven en verbeteren      X

    V.                de ll ondervragen i.p.v. hem iets schriftelijk te laten voorbereiden

    VI.             spellingsregels opnoemen (bij fout)

    VII.          zeker nooit uitlachen als ll een fout maakt in lezen/schrijven     X

    VIII.       moeilijkheden met kleur aanduiden

    IX.             dingen herhalen uit de cursus met de ll   X

    X.                de ll extra aandacht schenken, maar niet verwennen     X

     

    Mogelijke tool/onderwijsleermiddel

     

    http://www.studiostudio.nl/

     

    - via deze site kan je een lettertype downloaden voor mensen met dyslexie

    - er staan voorbeeldteksten die je kan downloaden

    - eveneens de achtergrondkleur kan aangepast worden

     

    Tool/onderwijsleermiddel : Yoran heeft eigenlijk een lichte vorm van dyslexie. Hij heeft dus niet zoveel problemen om te lezen/schrijven, maar toch merkte ik dat ik meer aandacht aan hem moest besteden. Ik heb eigenlijk een beetje verschillende dingen gedaan. Ik heb vooral veel dingen gedicteerd en benadrukt dat zijn leerstijl goed is. Als ik dus merkte dat hij problemen had met een woord, spelde ik die voor hem en controleerde ik wat hij opschreef. Zijn leerstijl hield in dat hij zich thuis liet ondervragen door zijn ouders. Ik heb hem gezegd dat zeer goed is, want zo ziet hij waar hij misschien iets had mislezen, enz. Ik heb me verder niet echt verdiept hierin, aangezien Yoran al geholpen wordt door iemand buiten school.

     

    Reflectie : Ik merkte dat de begeleiding van Yoran vlotter verliep dan in het begin. Ik bekeek ook geregeld eens zijn toetsen om te zien waar hij nog fouten maakte. Ik overliep die dan met hem. Als hij iets moest leren in de begeleiding, vroeg ik hem of er woorden waren waar hij problemen mee had. Ik heb hem daarbij opnieuw geholpen. Al bij al is het tamelijk vlot verlopen. Helaas, heb ik Yoran niet op de hoogte kunnen brengen van het bestaan van de site waar je een lettertype downloaden voor mensen met dyslexie, aangezien ik het net heb ontdekt.

     

    Ik vermoed wel dat het zeer nuttig is. Het heeft al tamelijk wat aandacht gekregen zo te zien.

    Hier zijn enkele links waaruit dit blijkt:

     

    -          http://www.studiostudio.nl/wp-content/uploads/2011/05/bnr.jpg

    -          http://www.bright.nl/lekker-lezen-lettertype

    -          http://www.studiostudio.nl/wp-content/uploads/2011/05/AD-krant.jpg

    -          Eveneens zijn er filmpjes op YouTube hierover.

     

    Ik vind het jammer dat ik dit pas net ken, anders had ik het sowieso aanbevolen aan Yoran.

     

     

    3.     Het niet weten of de begeleiding zijn vruchten afwerpt

     

    Wat?  Tijdens de huiswerkbegeleiding help je de lln met hun taken, leren, leerstijl, enz. maar je weet niet altijd of ze er iets aan hebben. Sowieso hebben ze er wel IETS aan, maar je weet niet in welke mate dat ‘iets’ een effect heeft op hun leren/werken.

     

    Welke moeilijkheden ondervinden de leerlingen ervan?  De lln worden begeleid door de begeleider tijdens de huiswerkbegeleiding, dat spreekt vanzelf, maar hoe moet het tussen of na de sessies? Ze leren tijdens de begeleidingen wel dingen bij, maar ze weten niet altijd hoe ze het eigen moeten maken.

     

    Wat kan je als leerkracht hieraan doen?

     

    I.                   geef de lln de kans om hun mening te geven      X

    II.                laat de lln vragen stellen  X

    III.             laat de lln zelf voorstellen doen als ze denken dat iets beter kan          X

    IV.             bekijk elke sessie de agenda van de lln   X

    V.                vraag de lln om feedback

    VI.             de lln genoeg tijd geven om aan hun probleem te werken         X

    VII.          vraag wat de lln gedaan hebben qua werk/leren en hoe (tussen de sessies door) X

    VIII.       vraag of er nieuwe problemen ontstaan

    IX.             bekijk de toetsen van de lln         X

    X.                doe de lln reflecteren       X

     

    Tool/onderwijsleermiddel : de lln kregen elke week een fiche mee die ze moesten invullen.

     

    Deze bestond uit:

     

    -          een weekindeling (ma – zo)

     

    De lln moesten dan per dag invullen wat ze gedaan hebben qua werk/leren. Dit gebeurde liefst meteen na het werken/leren, om zo te vermijden dat ze bepaalde dingen zouden vergeten. Ze moesten op onderstaande vragen antwoorden per keer ze iets leerden of werkten:

     

    -          WAT heb je gestudeerd/gedaan?

    -          WANNEER? (Dus hoe lang? Bijv.: van 14u tot 15u)

    -          WAAROM? (Bijv.: het is interessant ; ik heb morgen toets ; enz.)

    -          OP WELKE MANIER? (Bijv.: overschrijven, daarna luidop zeggen, daarna herhalen ; enz.)

     

    De vraag “WAT?” was belangrijk omdat ik zo kon weten wat ze simpelweg deden (vak, onderdeel, etc.).

     

    De vraag “WANNEER?” was belangrijk omdat ik zo kon zien hoe lang ze aan iets zaten (hoe langer, hoe meer moeite de ll ermee heeft?, of misschien gewoon een lange taak of veel leerstof?, etc.).

     

    De vraag “WAAROM?” was belangrijk omdat ik zo kon zien om welke reden ze dus leerden of werkten (interesse?, toets, taak?, bijles?, veel moeite met dat vak?, etc.).

     

    De vraag “OP WELKE MANIER?” was belangrijk omdat ik zo hun leerstijl(en) kon zien en dit in verband stellen met de andere vragen (leerstijl lijkt oké, maar ll was wel erg lang bezig met die taak, misschien dus toch andere leerstijl?, de ll gebruikt voor een vak een andere leerstijl dan voor een ander, etc.).

     

    De lln zouden dat dan ingevuld afgeven tijdens de aanvang van de volgende sessie en ik zou dan hun schema met hen bekijken en bespreken.

     

    Reflectie : ik denk dat het idee goed is, maar om er het beste uit te halen, moeten de lln natuurlijk meewerken en dat deden ze niet echt. In het begin brachten ze hun fiches niet eens mee. Uiteindelijk, nadat ik ze meermaals heb verteld dat ze het schema zo goed mogelijk moeten invullen, brachten ze meestal wel een ‘ingevuld’ schema mee. Als het al mee hadden, dan was het amper ingevuld. Ze vulden het zeer oppervlakkig in en beantwoordden de vragen helemaal niet volledig. De vragen stonden nochtans telkens afgedrukt op het schema.

     

    Ik had in een ll z’n agenda een nota geschreven omtrent dit probleem, maar dat had niet echt een effect. Ik heb ook vaak de directie verwittigd dat de lln hun fiches amper of niet invullen. De directie sprak de lln hierover aan, maar dat hielp ook niet zo veel. De lln brachten wel telkens hun fiche mee vanaf dat moment, maar deze bleven zeer oppervlakkig ingevuld.

     

     Efficiëntie: ik ben ervan overtuigd dat het idee goed is en dat het efficiënt kan zijn, maar door gebrek aan motivatie bij de lln was het niet zo.

    Nog gebruiken: ja, volgens mij kan dat mooie resultaten opleveren om mee te werken.

     



     

    26-05-2011 om 15:35 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reflectie

    Reflectie

     

    Ik ben eigenlijk niet zo tevreden over de huiswerkbegeleiding die ik heb gegeven in Pegasus.

     

    Ik help graag lln, maar ik wil dan ook dat de lln meewerken. Ik kreeg bij de meesten niet het gevoel dat ze wilden geholpen worden. Ze werkten niet mee, ze kwamen vaak niet af, ze deden amper moeite om de fiches in te vullen die ik hen wekelijks gaf.

     

    Op die manier is het moeilijk om verandering waar te nemen bij de lln. Ik vind het jammer dat de periode zo is verlopen. Ik was meer tevreden over de begeleidingen in het Maritiem Instituut.

     

    Nu, zoals ik voordien al zei, waren er wel lln waarvan ik wel tevreden ben (Yoran en Bodhi). Zij werkten wel mee, hoewel zij ook telkens hun fiches oppervlakkig invulden. De lln gaven mij wel het gevoel dat ze wilden geholpen worden en dat ze mijn tijd apprecieerden.

     

     

    Hier volgt een korte samenvatting:

     

    -         Meeste lln kwamen vaak niet af

    -         Lln vulden hun fiches niet goed in

    -         Meeste lln waren ongeïnteresseerd

     

    +  Sommige lln deden wel moeite

     +  Sommigen vertoonden wel een positieve verandering

    +  Sommigen werden graag geholpen

     

    26-05-2011 om 15:36 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Log
    Datum begeleidingsactiviteit plaats /klas opmerkingen
    15/feb Kennismaking Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    21/feb Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    28/feb Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    14/mrt Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    21/03/2011 Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    28/03/2011 Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    5/04/2011 Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    9/05/2011 Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
    23/05/2011 Huiswerkbegeleiding Aardrijkskunde Geen (zie blogbericht en/of fiches)
     
       
     
       
     
       
           

    26-05-2011 om 15:41 geschreven door Max.Defer  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/05-29/05 2011
  • 18/04-24/04 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs