We zijn de laatste 4 dagen dus afgeweken van route 66 om wat nationale parken te bezoeken. Kan er nu niet veel over vertellen want de beschikbare internet-tijd is daarvoor te kort. Maar het was fantatisch wat we te zien kregen, zie maar naar bijgevoegde foto's, die spreken voor zichzelf.
Vandaag hebben we besloten om iets vroeger halt te houden ..... we hebben ons al teveel omgekleed , regenpak aan... uit....terug aan..... Nu zijn ze in New Mexico en meer bepaald in het stadje Santa Rosa -straks gaan we lekker op restaurant eten - hoop ik -
Gisteren hebben we een paar museums gedaan, de een al wat beter dan de ander... Terug een hele trip achter de rug... Breakfast in Oklahoma en dinner in Texas....
Texas .... coboyhoeden.... dat zie je hier dus wel overal.... Ook het landschap is anders.... enorme vlakten.... grote farms.... paarden.....
Op weg naar Mexio hebben we het kunnen ruiken - kilometerslang- dat we tussen het vee reden
Gisteren hebben we geluk gehad met het weer, een stevig bui maar voor de rest is het droog gebleven tot .... Ondertussen waren we in Amarillo toegkomen en hebben slaping gezocht en gevonden in ... motel 6.... met zwembad ... Hier hebben we (nog) geen last van de hurricane Ike....
Vandaag vertrokken richting New Mexico. Zwaar bewolkt weer, het wat wat aan het motregenen, maar dat kon niet deren.... Eerst nog even terug naar de caddillac ranch waar we natuurlijk ook onze naam hebben gezet, nog even de grote coboy op foto vastgelegd ..
Het is me daarnet gelukt om enkele foto's toe te voegen, krijg je toch een klein beetje een indruk van wat we hier allemaal te zien krijgen. Maar zoals je wel kan vermoeden, je moet het meemaken, ondergaan... Al eens een vent van een jaar of zestig in een restaurant zien eten, in jeans met cowboylaarzen en een cowboyhoed, holster met colt aan de broeksriem... en dat zonder dat er een show aan de gang is... Marleen is nog een en ander aan het schrijven maar ik moet afsluiten, time is up
Het is al dinsdag nu, de dagen vliegen voorbij, de miles eveneens. We zitten ondertussen in Arcadia nabij Oklahoma City, in de staat Oklahoma dus. We lopen dus een stuk achter op ons schema deels door de slechte start maar ook omdat ik een beetje te optimistisch geweest ben in de planning. We lopen zowat anderhalve achter, maar erg is dat niet, we passen ons schema wel wat aan. Het weer is een stuk beter geworden, afwisselend bewolkt, zonnig, warm dan weer onweerachtig maar vanmorgen was het koud, brrrr. Volgende dagen blijven wat wisselvallig.... We hebben intussen een heel stuk achter de rug en wat er ons is bijgebleven... contrast tss stad en landelijk. Centrums van de city's zijn proper, indrukwekkend en modern maar eens buiten het centrum zie je verval, vuiligheid en een ander soort mensen. Veel industrie die dateert van de tijd toen vervuiling en energiebesparing nog niet ter sprake kwam. Landelijk zie je dan die typische, vriendelijke en zeer gelovige (godsvrezende) amerikanen. Even stoppen langs de weg is soms al genoeg om de vraag te krijgen of ze niet kunnen helpen. Is wel aangenaam... Anderzijds heb je dan, ja hoe moet je ze noemen, outlaws misschien.... onverzorgde in weken niet gewassen kerels, rondrijdend met aftandse roestbakken vol met vuiligheid, nog drie tanden in de mond die niet volledig gerot zijn... soms wel komisch. Route 66 is een pachtige manier om America te verkennen. De mensen die je er ontmoet hebben er dikwijls een verhaal te vertellen, soms heel autentiek, maar dikwijls (te vaak naar mijn mening) heel commercieel gericht. Maar dat heeft ook te maken met de Amerikaanse ingesteldheid, die maken overal iets groots van.Zo zie je een reklamepaneel groter dan bij ons een supermarkt zou hebben en dan is dat bedoeld voor een heel klein familierestaurantje, onwezenlijk soms. Big is inderdaad het woord die blijft hangen. In al hun doen en laten... Hebben we toen we effe verkeerd gereden waren een treintje gezien.... 2km lang, ongelooflijk... Andere indruk kregen we toen we door St. Louis reden. Oude route 66 gevolgd uit het boek en niet de wegwijzers, kom je in de achterbuurten van de stad, geen sloppenwijk maar wel degelijk achtergesteld, geen enkele blanke meer te bekennen... geeft toch een raar gevoel. Dat in tegenstelling tot St. Louis centrum waar je in feite een oude stad zou verwachten. Tot nogtoe het modernste stadcentrum dat ik ooit ergens heb gezien. Route 66 is iedere dag opnieuw zoeken, ontdekken en ondergaan... tot hiertoe fantastisch.
Toen we deze morgen wakker werden was het niet meer aan het regen...Joepie........... het was wel bewolkt .... Al onze kleren waren toch wel gedroog of toch een heel stuk net zoals onze boeken... dus alles inpakken en wegwezen. Een ontbijt met wat fruitsap, chocolade en muffins en we konden starten. Nog eens goed op de kaart gekeken en off we went Vanuit Lyons richting Joliet, Elwood...Dwight............ leuk om te rijden, heel andere indrukken ; veel groen... in dorpen staan er dan mastadonten van graancilo s,.... geen fietsers behalve in het laatste dorpje hebben we fietsende kinderen gezien. Er wordt nogal gemakkelijk getuuterd met de wagen ... we stonden voor het rode licht en het was weer van dat... de auto reed voorbij met zwaaiende mensen die een eind verder halt hielden ... en ja het was Gaby uit Assebroek.! Dat was leuk toeval ! We wisten wel dat Gaby en zijn vrouw naar Amerika vertrokken maar aangzien zij een dag eerder dan wij vertrokken was de kans klein om elkaar tegen het lijf te lopen of liever gewegd rijden maar ja... het is dan toch gebeurd. Na een babbel en wat uitwisseling van de gebeurtenissen zijn we dan elk onze eigen weg gegaan, Gaby had een afspraak in St Louis-had daar een hotel geboekt, was ook achter op schema door de regen- en wij... waar we willen... Ondertussen hadden we zin gekregen in een tas koffie, daar was een enor; groot neonreclame van een koffieshop en we af van de weg op zoek naar een grote koffieshop of iets dat er zou op trekken maar niets he, geen groot en geen kleine koffieshop... dan zijn maar een koffie gaan drinken waar we getankt hebben en hij smaakte erg goed, maarja als het koud is smaakt alles nogal goed. Ondertussen even naar de restroom, wat bij aangedaan van kleren, handschoenen, ... en terug onderweg. De volgende stop was eten in Stev s Cafe maar onze honger was te groot dat we eerder gestopt zijn. Vriendelijk zijn ze wel, direct een glas warer gevult met ijs- dat was nu niet direct wat we in gedachten hadden- maar dan vroegen of we koffie wilden dat swa natuurlijk beter... zoveel je wil, ze komen genoeg bijvullen of vragen... Na toch lekker eten - Pqtrick soep en een spaghetti - Marleen een omelette met half gestoomde steppegras onder de grill en toast met confituur- beetje rare combinatie, zijn we dan vertrokken naar Bloomington voor de volgende stop. Daar zijn ze een route66-museum gaan bezoeken... op parking was er op de muur een gigantisch groot schilderwerk maar wel mooi van R66. Heel vriendelijk onthaal terug... Where you from... uitleg over het museum .... en of we even het register wilden tekenen ..... dus als we nog eens komen .... keep on dreaming zeggen we dan !
Vandaag gaan we toch eerst eens tijd maken om wat te schrijven. Woensdagmorgen vroeg zijn we na een korte nacht vertrokken met de trein naar Zaventem. De vlucht is prima verlopen soms wat lang wachten maar dat wisten we al vooraf. De vlucht was zelfs 20 min te vroeg en dat kwam goed uit want de aansluiting met de bus was krap. Maar er kwam geen bus... ?? Tien min later bleek dat die voor onder onze neus was vertrokken, de chauffeur vertikte het soms om zijn busnummer aan te passen, konden wij niet weten he. Dan maar met de taxi, chauffeur kende het adres niet maar na wat telefoontjes lukte het wel. Het Pension "Under the ginko tree" kan ik iedereen aanraden. Gelegen in een nette buurt,zou dit statig huis zeker niet misstaan in een villawijk bij ons. De gastvrouw is een heel lieve oude dame, het bed is zalig en bad heerlijk. Na nog een korte verkenning in de buurt kunnen we gaan slapen, het is dan 5h15 belgische tijd. Volgende morgen is het aan het regenen, niet veel maar het regent. Heerlijk ontbijt, aangename conversatie met de gastvrouw en de andere gasten. Hoe gaan we de harley ophalen? Half uur te voet of met de taxi. Het regent bijna niet meer, het wachten op de taxi duurt waarschijnlijk even lang als de wandeling en... we zijn geen doetjes he... Maar onderweg wordt de regen wat harder, de plassen wat groter, auto's tracteren ons met een rioolwaterdouche en uiteindelijk komen we "silky wet" aan bij eagle rider. Eagle Rider is geen kleine firma. Het aantal bikes is bijna niet te tellen, de uitgeregende motorrijders zijn eveneens talrijk. Een uurtje later, na het invullen en ondertekenen van een resem formulieren kunnen we vertrekken. Terug naar het pension waar we ons nat zootje wisselen voor droge kleren. Het laden van de motor is een paspuzzel, ondanks de minimum bagage krijgen we die maar net mee. Uiteindelijk kunnen we op weg naar het beginpunt van rout66. De regen blijft aanhouden, soms wat minder maar meestal redelijk hard. Chicago downtown is big, indrukwekkend. Door de regen kunnen we bijna geen kaart gebruiken en moet ik rijden op gevoel en intuitie. Beetje logisch dat we verkeerd rijden maar tenslotte raken we toch bij het startpunt... alhoewel we geen bord bekennen. Stilstaan of parkeren is quasi onmogelijk en een wandeling te voet lijkt in dit weer niet zo leuk. We beslissen uitendelijk om in plaats van Chicago's bezienswaardigheden te zoeken te starten met de route, het is gewoon te gevaarlijk om in deze omstandigheden met een motor door dergelijk verkeer te moeten rijden. Sears-tower zit tot halverwege in de wolken, dat zou dus toch niks worden. Bijna alles wat we wilden zien zijn we gepasseerd maar veel hebben we niet gezien. Maar de indruk die chicago nalaat is overweldigend. Het is nu constant aan het stortregenen. Na een groot uur rijden zijn we zo'n 20 mijl verder en geef ik het op. Dit is niet meer verantwoord. Ik was vandaag al eens bijna onderuitgegaan toen ik een stopsign te laat opmerkte en te hard op de rem ging staan. Gelukkig kon ik toen nog tijdig reageren maar als je vermoeid bent... dan... We stoppen aan het eerste motel dat we opmerken : 'Presidential' , een kamer voor 55$. Chique naam maar... Marleen opperde nog dat ze eerst de kamer wilde zien maar ik zag het niet zitten om nog verder te rijden en dacht dat het wel ok zou zijn. Dit gaan we niet vlug vergeten: Een kamer met een bed, tv en badkamertje, niet echt vuil maar wel intens gebruikt. En hoe gebruikt... aan het plafond boven het bed hangt een grote spiegel en wanneer we de tv opzetten krijgen we vettige porno te zien. Nadien hoor ik dat je de kamer ook per 4 uur kan krijgen. Moet verder geen uitleg geven zeker. En de buren... wil ik niet veel over zeggen maar het waren zeker geen mensen van het hoffelijk type. De hele nacht kon je die horen praten (ruzie maken), slapen doen die waarschijnlijk als het licht is. Toch heb ik nog redelijk kunnen slapen maar Marleen die heeft het wat lastiger gehad.
So folks, ik ga ervandoor. Marleen is nog bezig met schrijven over de dag na vandaag maar straks gaan we terug de baan op. Het kan alleen maar beter worden nu... en het ziet er goed uit.
Bye Patrick
PS Foto's laden zal momenteel niet gaan. De computers van de bib in Springfield beschikken niet over een USB-aansluiting.
De voorbereiding is volop aan de gang maar krijgt nu toch al een duidelijke vorm. Intussen hebben we reeds een dagje Harley achter de rug. We wilden in ieder geval eerst een ondervinden hoe zo'n type motor rijdt, zit... vooraleer we er 4 weken mee gaan toeren. Dit is tegen verwachting in reuze meegevallen, een stuk handiger dan gedacht maar de bagagecapaciteit blijft nog een vraagteken. Topkoffer blijkt een noodzaak, enkel 2 zijkoffers zijn absoluut ontoereikend.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Met vriendelijke groeten, Bloggen.be-team
16-07-2008 om 12:02
geschreven door
27-09-2005
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.