Foto
Reacties!

Majari_2007

03-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

03-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

03-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


30-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
28/07/07 – 30/07/07
Bouzigues – Canal du Midi: Pont St. Joseph 

_______________________________________________________________________________________________________________

Bouzigues, een klein rustig stadje… behalve vannacht! Tot 2 uur ’s nachts kermis en ‘bal populair’ op de dijk… we zullen het geweten hebben!
De volgende ochtend – oh arme hoofd – doet de havenmeester ons uitgeleide met zijn ‘brandweerboot! We richten de neus naar de overzijde van ‘l’Etang de Thau’, naar het westen: ‘Canal du Midi’.

De Romeinen dromen al van een verbinding tussen de Middellandse zee en de Atlantische oceaan. Toch is deze pas in de 17de eeuw echt gerealiseerd. Gedurende 14 jaar hebben mannen, vrouwen en kinderen hun rug erop gebroken. Het kanaal kronkelt als een lange, zilveren slang door de vlakte van Toulouse, onder het loof van eeuwenoude platanen.  De 30 meter lange sluizen zijn ovaalvormig: dit biedt een betere weerstand tegen de gronddruk.

Er is echter één belangrijke vereiste alvorens het kanaal te bevaren: strippen…
Ik verklaar me nader…

De meeste bruggen over het kanaal zijn gebouwd op maat van de boten in die tijd : halfrond en op het hoogste punt +/-  4 meter. Onze boot is, met alles erop en eraan,  hoger!
Resultaat: een striptease voor Majari. Met veel zorg en liefde en vooral geduld verwijderen we de beglazing bovenop de boot. Zoals gewoonlijk is het de allerlaatste scharnier die ons doet zweten… Jacques breekt er bijna zijn schroevendraaier op!

Hierna wordt het bevaren van het ‘Canal du Midi’ vooral een kwestie van in het midden van het vaarwater blijven en goed mikken. Soms rest er ons 40 cm aan weerszijde van de boot en moeten we ons hoofd intrekken!

Dat belooft!



Bouzigues, petite ville tranquille ? Oui, sauf lors de la foire annuelle. Là c’est disco jusqu’à 2h du mat’. A retenir pour la prochaine fois.
Le lendemain matin, la tête pas très fraîche, nous assistons à une démonstration du Capitaine de port manillant avec dextérité le ‘bateau pompier’.
C’est ensuite que nous quittons le port pour l’autre côté de l’étang et le début du ‘Canal du Midi’.

Les Romains rêvent d’une liaison entre l’océan Atlantique et la mer Méditerranée. C’est seulement au 17ième siècle que durant 14 années, des femmes, des hommes et même des enfants se casseront le dos pour sa construction.
Le Canal du Midi, œuvre de Paul Riquet, serpente langoureusement et traverse Toulouse ‘la Platte’. Il est bien souvent recouvert de platanes ancestraux.
Les écluses ont une forme ovale et d’une longueur permettant les péniches et barges de +/-30m. Car ‘en ce temps là…’ (aurait dit le Grand Jacques)  ils n’avaient pas les matériaux qui auraient retenus la pression des terres.

Ce n’est pas son seul charme. En effet, la multitude de petits ponts qui traversent le canal ont étés construits pour les barges de l’époque. Ils sont donc arrondis (pour la même raison que plus haut) et en plus ils sont bas de plafond, +/- 4m au mieux au sommet de la clef de voûte.
Résultat : ‘strip-tease’ pour Majari. En effet, du haut de ses 3,6m au pare-brise, on ne passe pas. C’est donc avec soin, amour et surtout patience (c’est toujours la dernière visse qui fout la m….) que nous le démontons et le rangeons dans la cabine avant.
Pour le reste, il suffit (y a qua !!) garder Majari au milieu du chenal et tout va bien. Parfois ce n’est tout de même pas large. Même deux plaisanciers ne peuvent se croiser. Comment faisaient-ils au 17ième siècle ?
Même certains ponts nous laissent à peine 40cm de chaque côté !

Aujourd’hui le Canal du Midi est exclusivement employé par la plaisance. Les bateaux de commerce de 28m de long ne naviguent plus faute de fret. Il faut aussi signaler que ces bateaux sont aujourd’hui très anciens. De nouveaux seraient trop onéreux à rentabiliser.
 

30-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


26-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

26/07/07 – 27/07/07

Bouzigues (l’Etang de Thau)

 

Platte rust omringd door water. Volledig zen, één met de mosselen en de oesters.

 

Schitterend weer, windstil en zonnig. Het ’Etang de Thau’  ligt er spiegelglad bij. We werpen het anker uit temidden van de oestervelden. Kwestie van dicht bij de bron te zitten. Sommige oesterboeren ‘pendelen’ naar hun werk, anderen hebben hun caravan bij de hand.

 

Speciaal voor Dounia wordt een watertaxi ingelegd, kwestie van de juffrouw haar blaas en darmen niet te ontregelen…

 

Voor de rest: zwemmen, zonnen, de boot een beetje poetsen en slapen. Wat wil een mens nog meer.

 

 

C’est au milieu de la Crique de l’Angle, entourés par les huîtres, moules et poissons sautant que nous passons la journée. Dure loi des vacances !

 

Le temps est merveilleux. Soleil, soleil et encore soleil. Très peu de vent. L’étang en est comme un miroir.

Nous décidons d’y passer la nuit. Pas de soucis, l’ancre est bien accrochée (à ma plume) dans de la glaise et pas de vent prévu par la météo.

 

Nous appellerons spécialement un taxi pour Dounia ; Dinghy Dounia !!

 

Pour le reste ‘le calme’. Vous avez dit vacances ?

26-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


25-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

25-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

25-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

25-07-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  




Archief


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs