M-decreet
Kleuters met een beperking in het gewone kleuteronderwijs
13-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 6: Lezersbrief voor KLASSE

Beste leerkrachten en Klasse,


De voorbije 4 maanden heb ik mij verdiept in het M-decreet. Omdat dit de laatste tijd een veel besproken onderwerp is, leek het mij wel eens interessant om de verschillende voor- en nadelen te onderzoeken. Daarnaast ben ik ook eens over de grens gaan kijken en heb ik onderzocht of ze het M-decreet daar al kennen en toepassen.


Uit dit onderzoek heb ik veel geleerd. We kijken eerst even naar de voordelen.

Wat mij hierbij opviel was dat er door de invoeging van het M-decreet een sterk leerproces ontstaat voor verschillende groepen:

- Leraren die reeds een persoon met een beperking in de klas hadden, geven zelf aan dat het een leerproces is. Ze leren meer te differentiëren, zich soepeler op te stellen, meer los te laten, …

- Medeleerlingen leren dat niet iedereen hetzelfde is en nemen de persoon met een beperking onder hun hoede. Ze verwoorden het zelf als: ‘Hij is anders in zijn hoofd, maar hij is toch een gelijke!’

- Ook de personen met een beperking ervaren een leerproces. Ze leren omgaan met hulp krijgen en weigeren, door de omgang met ‘normaal begaafde kinderen’ hebben ze een grotere stimulans om zaken te leren, ze krijgen nog alle kansen en krijgen net als hun klasgenoten toegang tot alle activiteiten waarbij ze nieuwe dingen kunnen leren, …

Naast dit leerproces is ook de afstand een veel voorkomend voordeel. Wanneer men kiest voor het M-decreet kan men dichter bij huis naar school en hoeft men niet op internaat of op lange busritten. Scholen voor buitengewoon onderwijs zijn immers niet overal even aanwezig als de gewone scholen.

 

Naast deze voordelen onderzocht ik ook de nadelen. De scholen halen hier vooral aan dat ze te weinig ondersteuning en financiële middelen krijgen om het M-decreet te kunnen realiseren. Er is te weinig personeel, de middelen voor de kinderen blijven achter bij de scholen in het buitengewoon onderwijs, de klassen zijn te groot, er is slechts een gebrekkige organisatie van de G.O.N.-begeleiding, …

Bij de nadelen voor de kinderen met een beperking wordt vooral het mogelijk pestgedrag aangehaald. Ze zien er anders uit, hebben vaak extra hulp nodig, … waardoor ze denken dat ze sneller gepest zullen worden.

 

Niettegenstaande deze nadelen blijkt het M-decreet toch een haalbaar concept. In Italië zitten bijna alle leerlingen in het inclusief onderwijs. Van scholen voor buitengewoon onderwijs is daar weinig tot geen sprake. Ook andere landen zoals Spanje en Finland komen hierbij in de buurt.

Als dat daar lukt, moeten wij dat in Vlaanderen toch ook kunnen realiseren?

 

Afsluiten wil ik doen met volgende conclusie: ‘Er zullen altijd voor- en tegenstanders blijven bestaan van dit M-decreet. De ene school, ouder, leerkracht, … ziet het al wat beter zitten dan de andere maar de beslissing ligt nog steeds bij de ouders zelf.  Tijdens mijn onderzoek las ik veel getuigenissen en dat deed mij er nog maar eens bij stil staan hoe moeilijk deze keuze is. Want wat is uiteindelijk het beste voor jouw kind?

 

13-02-2016 om 00:00 geschreven door Anke Van Craen


12-02-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

Datum           

SBU  

 

Korte omschrijving van de activiteit                                                                                                                           

11/02/2016   

2 uur   

Introductie-les van het vak RZL, waarbij de taak uitgelegd werd. 

16/02/2016    

30 minuten 

Kiezen van een onderwerp en opstellen van een weblog. 

16/02/2016 

5 minuten 

Onderwerp en weblog doorsturen naar Meneer Biront.

17/02/2016

30 minuten

Sleutelen aan de lay-out van mijn weblog.

25/02/2016 

2 uur 

Stap 1, 2 en 3 schrijven op mijn blog.

18/03/2016

45 minuten

Bronnenboeken zoeken in de bibliotheek.

20/04/2016

1,5 uur

Bronnen 1 en 2 lezen.

Bronnen 1 en 2 samenvatten in stap 4.

20/04/2016

20 minuten

Interview opstellen i.v.m. mijn onderzoek.

25/04/2016

1,5 uur

Bronnen 3 en 4 lezen.

Bronnen 3 en 4 samenvatten in stap 4.

25/04/2016

1 uur

Interview i.v.m. mijn onderzoek afnemen bij een zorgjuf kleuter- en lagere school.

26/04/2016

30 minuten

Interview ordelijk uittypen en doorsturen naar de zorgjuf ter controle.

28/05/2016

2,5 uur

Internetbronnen zoeken die voldoende betrouwbaar zijn.

Bronnen 4 t.e.m. 7 lezen.

Bron 8 bekijken.

Bronnen samenvatten in stap 4.

29/05/2016

10 minuten

Interview op blog plaatsen, in stap 4.

29/05/2016

1 uur

Stap 5, antwoorden op de eerste leervraag.

Bronnen herlezen en herbekijken om de juiste en passende informatie eruit te kunnen halen.

30/05/2016

15 minuten

Herlezen en bijwerken antwoord op eerste leervraag.

30/05/2016

1 uur

Stap 5, antwoorden op de tweede leervraag.

Bronnen herlezen en herbekijken om de juiste en passende informatie eruit te kunnen halen.

31/05/2016

30 minuten

Stap 5, antwoorden op de derde leervraag.

Bronnen herlezen en herbekijken om de juiste en passende informatie eruit te kunnen halen.

31/05/2016

20 minuten

Herlezen en bijwerken antwoord op tweede en derde leervraag.

01/05/2016

2 uur

Schrijven van de lezersbrief.

Herlezen, schrappen en herschrijven van de lezersbrief.

01/05/2016

5 minuten

Blog doorsturen naar mijn tante, zodat zij hem kan controleren op spellingsfouten.

02/05/2016

30 minuten

Samen met mijn tante mijn gemaakte schrijffouten overlopen, zodat ik leer uit mijn eigen fouten.

02/05/2016

30 minuten

Schrijffouten verbeteren.

03/05/2016

1,5 uur

Alles definitief op mijn blog zetten.

Alles nog een laatste keer nalezen en de lay-out hier en daar nog wat bijwerken.

12-02-2016 om 00:00 geschreven door Anke Van Craen



Inhoud blog
  • WELKOM
  • STAP 1: Onderwerp
  • STAP 2: Eigen voorlopig standpunt
  • STAP 3: Drie leervragen
  • STAP 4: Bronnen
  • STAP 5: Antwoord op de leervragen
  • STAP 6: Lezersbrief voor KLASSE
  • Logboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs