Beste
leerkrachten en Klasse,
De
voorbije 4 maanden heb ik mij verdiept in het M-decreet. Omdat dit de laatste
tijd een veel besproken onderwerp is, leek het mij wel eens interessant om de
verschillende voor- en nadelen te onderzoeken. Daarnaast ben ik ook eens over
de grens gaan kijken en heb ik onderzocht of ze het M-decreet daar al kennen en
toepassen.
Uit dit
onderzoek heb ik veel geleerd. We kijken eerst even naar de voordelen.
Wat mij
hierbij opviel was dat er door de invoeging van het M-decreet een sterk
leerproces ontstaat voor verschillende groepen:
- Leraren
die reeds een persoon met een beperking in de klas hadden, geven zelf aan dat
het een leerproces is. Ze leren meer te differentiëren, zich soepeler op te
stellen, meer los te laten,
-
Medeleerlingen leren dat niet iedereen hetzelfde is en nemen de persoon met een
beperking onder hun hoede. Ze verwoorden het zelf als: Hij is anders in zijn
hoofd, maar hij is toch een gelijke!
- Ook de
personen met een beperking ervaren een leerproces. Ze leren omgaan met hulp
krijgen en weigeren, door de omgang met normaal begaafde kinderen hebben ze
een grotere stimulans om zaken te leren, ze krijgen nog alle kansen en krijgen
net als hun klasgenoten toegang tot alle activiteiten waarbij ze nieuwe dingen kunnen
leren,
Naast dit
leerproces is ook de afstand een veel voorkomend voordeel. Wanneer men kiest
voor het M-decreet kan men dichter bij huis naar school en hoeft men niet op
internaat of op lange busritten. Scholen voor buitengewoon onderwijs zijn
immers niet overal even aanwezig als de gewone scholen.
Naast
deze voordelen onderzocht ik ook de nadelen. De scholen halen hier vooral aan
dat ze te weinig ondersteuning en financiële middelen krijgen om het M-decreet
te kunnen realiseren. Er is te weinig personeel, de middelen voor de kinderen
blijven achter bij de scholen in het buitengewoon onderwijs, de klassen zijn te
groot, er is slechts een gebrekkige organisatie van de G.O.N.-begeleiding,
Bij de
nadelen voor de kinderen met een beperking wordt vooral het mogelijk pestgedrag
aangehaald. Ze zien er anders uit, hebben vaak extra hulp nodig,
waardoor ze
denken dat ze sneller gepest zullen worden.
Niettegenstaande
deze nadelen blijkt het M-decreet toch een haalbaar concept. In Italië zitten
bijna alle leerlingen in het inclusief onderwijs. Van scholen voor buitengewoon
onderwijs is daar weinig tot geen sprake. Ook andere landen zoals Spanje en
Finland komen hierbij in de buurt.
Als dat
daar lukt, moeten wij dat in Vlaanderen toch ook kunnen realiseren?
Afsluiten
wil ik doen met volgende conclusie: Er zullen altijd voor- en tegenstanders
blijven bestaan van dit M-decreet. De ene school, ouder, leerkracht,
ziet het
al wat beter zitten dan de andere maar de beslissing ligt nog steeds bij de
ouders zelf. Tijdens mijn onderzoek las
ik veel getuigenissen en dat deed mij er nog maar eens bij stil staan hoe
moeilijk deze keuze is. Want wat is uiteindelijk het beste voor jouw kind?
13-02-2016 om 00:00
geschreven door Anke Van Craen
|