De Lintse Videoclub is een groep beginnende, maar enthousiaste videofilmers. We zijn sinds 2007 actief bezig met korte reportages en beelden van wat er leeft in Lint. Een nieuw project is onze kortfilm 'Vriendschap en dorst...'
20-05-2010
Opnamedag 11: Nacht Den Aker
Zaterdag 8 mei om 20u00 starten we met de opbouw van onze laatste scène. Het doet een beetje raar, eerst leek alles zo ver af en nu is het de laatste draaidag van onze kortfilm. Het is snel gegaan. Maar het was wel super leuk. Deze scène speelt zich af aan het café den Aker. Sooike en Bene, alle twee in de wind, komen uit het café en lopen weg. Vorig week hadden we hier la gedraaid en dus kende we de omgeving goed. Maar deze avond was er weer iets speciaal namelijk we draaien bij nacht. Vandaar dat we een beetje feestlampen ophangen om een gezellige sfeer te krijgen. Het wordt een rustig avond, want er staan maar vijf shots gepland. Maar er zal wel ambiance zijn want een aantal muzikanten van de Lintse Harmonie komen een deuntje spelen. Een muziekstuk dat speciaal voor de film werd geschreven en waar u nog van zal horen in het najaar! Dus sfeer was relax op de set. Maar dan blijft het goed opletten, dat er geen fouten gebeuren. Blijkbaar valt het toch goed op dat er in het long shot van het café geen mensen aanwezig zijn. Dus alle mensen die rustig stonden te kijken, moeten het café in en ambiance maken. Maar dat gaat gemakkelijk dankzij de Lintse Harmonie. Na twee verschillende shots mogen de mannen van de Harmonie al inpakken, want nu worden er nog drie shots gedraaid maar daar zijn ze niet meer in te zien. Later gaan we de muziek goed opnemen en dan plakken we die op deze opnames. Na twee close shots, komt ons laatste shot van onze kortfilm. Het wordt een shot waarin Sooike en Bene weglopen van de camera. Na de laatste cut van de regisseur wordt er geapplaudisseerd. Langzaam begint iedereen te beseffen dat de opnames gedaan zijn. Jammer. Maar vermits we aan een café opnames aan het maken zijn, wordt er nog een paar pintjes gedronken en straffe verhalen verteld over de draaiperiode. Om 24 uur wordt het café gesloten, het lijkt hier wel Lucienne, maar het is te begrijpen. Want de dag erna heeft de Heemkundige kring opendeurdag. Voor sommige mensen wordt het terug een beetje rustiger. Nu kan er in stilte worden gewerkt aan de montage.
Met de lampjes aan den Aker krijgt het café al een ander uitzicht.
Voor de laatste keer verzamelt crew achter de monitor om het beeld te bekijken en te beoordelen.
Opeens toch veel volk in het café, dat moet even gestuurd worden. Regisseur Freddy legt uit wat hij verwacht van de mensen.
De muzikanten oefenen het muziekstukje.
Ook Sooike en Bene oefenen, want moesten die niet een beetje in de wind buiten komen?
Muziek, figuranten & acteurs. Het was nog aardig druk op de laatste avond. Maar ook zeer gezellig.
Anneliese mag ook nog even haar rol spelen.
Ongelofelijke hoeveel mensen er achter de schermen geholpen hebben om deze kortfilm tot een goed einde te brengen. Zoals Rita hier op de foto, zij zorgde voor de schmink.
En zo gaat dat met muzikanten, van zodra ze beginnen te spelen zijn ze niet meer te stoppen. Tof dat jullie wilde meedoen!
Dat is het risico natuurlijk, naar opnames komen kijken en voordat je het goed beseft ben je figurant.
Sooike vindt dat Bene genoeg heeft. En stelt voor om naar huis te gaan. Maar zullen ze daar wel raken?
De crew blijft gemotiveerd tot het laatste shot. Zeer tof mannen, het was een leuke en leerrijke periode.
Onze twee vaste figuranten. Ze dagen drie keer op in onze film, dus ze hebben hun pint zeer verdient. Laat het smaken!
Regisseur Freddy geeft nog de laatste instructie aan Wouter de Regie-assistent.
Na de opnames werd er nog nagekaart in het café.
En achter de toog kwamen terug de echte barmannen en -vrouwen staan.
Het werd gezellige avond met heerlijke hapjes van de catering en een frisse pint. Wat wilt een mens nog meer.
Ons laatste beeld dat we gedraaid hebben. Het was een mooie ervaring, een dikke merci aan iedereen die van kortbij en veraf meegewerkt heeft aan deze kortfilm.
Zondag 2 mei, drie korte scènes moeten er gedraaid worden. Deze keer is de locatie het café Den Aker, een mooi ouderwets café, goed onderhouden door de heemkundige kring van Lint. Net wat we nodig hebben om deze drie scènes te draaien. Maar de dag begint slecht. Het regent en het regent en het regent. Maar toch wordt er beslist om door te gaan. Want de eerste scène is in het café en volgens onze producer/weerman zal het rond 11 uur stoppen met regenen. Dus we vliegen erin. We beginnen met het long shot en dus hebben we wat figuranten nodig. Want een leeg café is zoals een café zonder bier. Maar er is genoeg volk opgetrommeld en zelfs een deel van de crew, die nog niet in beeld zijn geweest doen mee. En na het long shot kan de camera zich weer richten op de hoofdactie, en mogen de figuranten al terug naar huis. De shots vliegen erop en het stopt met regenen. Heel snel staat de eerste scène erop en dus hebben we nog tijd om een geplande scène van in de namiddag, nog in de voormiddag te draaien. Ook wel eens leuk om voor te liggen op het draaischema. Ook hier hebben we figuranten voorzien. Zelfs twee kinderen doen mee, dat houdt meestal gevaren in, maar deze twee kinderen doen het perfect en ook dit shot staat er snel op. We slagen erin om bijna alle shots te draaien, alleen de inserts op Meneer Stockmans kunnen niet meer gedraaid worden. Want het begint terug te regenen. Dus de hele crew en acteurs gaat dan maar eten. Na een heftige maar korte bui, kunnen we weer verder met opnemen. Alleen staat onze weg voor het café vol met plassen. Dus met borstels en aftrekkers worden de plassen aangevallen en verwijderd. Als de weg terug in orde is, wordt de camera opgesteld en draaien we de laatste shots van scène 12. Nu nog even scène 15 opnemen en onze draaidag zit erop. Ook deze opnames lopen vlot, even dreigt er regen te vallen, maar op een paar druppels na, vliegt de bui over. Onze twee laatste shots worden we geplaagd door te fel zonlicht. Dus dan is het wachten op een wolk voor de zon. We stoppen om 15u00. Veel vroeger dan voorzien. Dus het opruimen kan beginnen. Na een uurtje is alles weer in oorspronkelijk staat herteld en het meeste materiaal terug naar zijn plaats gebracht. Gelukkig, want om 16u00 barst er een onweer los. Hevige regen en hagel zorgt ervoor dat iedereen naar binnen vlucht, na een half uurtje is het onweer over. Wat een geluk dat we nu de weg niet meer ontruimen van plassen, want dat was nooit gelukt. We hebben weer eens veel geluk gehad. Nog één draainacht en alle opnames voor onze kortfilm zijn gemaakt. Het aftellen kan beginnen.
Veel volk nodig in het café. Dus zowel nieuwe als oude/vaste figuranten zitten in het café. Even de actie repeteren.
Zelfs een aantal crewleden zitten in het café. Van links naar rechts: Wim onze cameraman, Stijn onze geluidsman en Freddy onze regisseur. Hopen dat we nu nog een goeie beeld hebben met klank en dat de actie op iets trekt.
Zo zit het café natuurlijk al aardig vol. Zo hoort dat in een café natuurlijk, zeker in die tijd.
Viola deze mannen zorgen voor het beeld en klank. Namelijk Wouter aan de camera en Gie aan de perche/microfoon. Buiten beeld zorgt Dirk voor de actie. Dus dat long shot komt zeker in orde.
Anneliese zorgt voor de acteursregie, maar doet nu mee als cafébazin. Hoe gaat ze dat oplossen als ze zelf iets verkeerd doet? Geen probleem, volk genoeg op de set om haar daar op te wijzen.
Fonne en Lucienne, twee mensen van de heemkundige kring van Lint. Deze mensen offeren hun vrije zondag op om ons bij te staan en ons te helpen waar het kan. Heel tof. Hartelijk dank. Natuurlijk hebben we ze ook gebruikt als figuranten in onze film. Fonne zit in het café. Zie fotos hierboven. En Lucienne stapt buiten met een fiets.
Sooike en zijn vriend Wannes/Tim worden in de gaten gehouden door Stockmans. Daar gaan vodden van komen.
Onze jonge acteurs zijn op stap met hun grootmoeder. En dit is ook zou in het echt. Herken Chris van de Catering en haar twee kleinkinderen Lander & Lies. Zijn mogen voorbij den aker stappen.
En van de andere kant komt Lucienne aangestapt. En zo krijgen we beweging in ons beeld.
Daarnet zaten ze al in het café, maar de scène ervoor wordt Sooike door Wannes naar binnen geroepen. Maar wat moet Sooike met zijn bak bier doen?
Lies helpt haar opa, onze opnameleider Frank, met zijn clap. Jong geleerd is oud gedaan.
Lander zet zich ook aan het werk. Hij zorgt ervoor dat de kar op de juiste plaats staat.
Naast de deur hangen oude reclameborden, gemaakt door onze grafische afdeling en specialist Dirk. Hierdoor konden we een aantal dingen verstoppen en leek de buitenkant nog meer op een café. Gie zorgt ervoor dat het paneel goed vast hangt.
En daar is de zon. En nu is het wachten op een wolk voor de zon. En dan kan het shot gedraaid worden. Andere oplossing is de zon tegen houden. Gie staat klaar met het reflectiescherm om tussen de zon en het personage te gaan staan. Maar de wolken waren ons goed gezind.
Volgens mij, had Stockmans/Mark ook liever binnen gezeten met een pint voor hem. Maar het scenario laat dat niet toe en dus mag hij alleen maar door het raam kijken.
Zondag 18 april draaide we scène 2 en scène 4. In scène 2 worden Sooike en Bene wakker in het stro. En scène 4 gaan ze werken na plezier te maken. Zoals zaterdag was de zon weer van de partij, de sfeer weer reuze en gingen de opnames weer goed vooruit. Zodoende dat we weer ruim op tijd klaar waren. In de week na de opnames kregen we deze mail van Anneliese, (acteursregie). Een persoonlijke, poëtische beschrijving van het opnameweekend.
Zaterdag, zondag:
Aaach!!! Veel te vroeg loopt de wekker af
Shit, het heeft gevroren vannacht en 't is al veel te licht naar m'n zin
Waar heb ik m'n sok gelaten en waarom slaapt Wim nog
Verdomme, m'n koffie is te heet en de boterham niet lekker
Stomme bottinnen willen niet aan en m'n jas werkt tegen
Nee hond, ik wil niet met u gaan wandelen!
Fiets op fiets af krat vergeten fiets op
Brrr, koud zeg en die zon schijnt in m'n ogen
Mijn benen willen niet trappen en de vogels fluiten te hard
Bah, koude nevel boven de velden...
Eigenlijk wel mooi
't Is rustig op de baan
de boederij vind ik direct
De koffie staat klaar
Iedereen op tijd
alles is er
De koeien vinden ons best interessant
de locaties liggen er prachtig bij
de shots vliegen erdoor
het is heerlijk weer
de koffie warm, frisdrank fris
eten lekker, samenwerking fantastisch
toffe ploeg
Zon, kapel, auto, veld, koe, stro, figurant
alles werkt mee
dank u wel voor de toffe sfeer
vriendschap warm
dorst groot
Annelies
De zondagmorgen begon met werken. De broer van Bene (Jelle Goossens, zoon van onze scriptboy Dirk) mocht op zijn eentje werken aan de draad.
Dirk werd onze invalsgeluidsman, want Stijn (vaste geluidsman) zat in Londen en Wouter (onze eerste invalsgeluidsman) lag nog uit te slapen van een zware nacht met de chiro. Maar het was hen gegund. De perche kan niet altijd gespannen staan ;-)
Jelle vond het fijn om te acteren. Het was maar een klein rolletje, maar zo nodig. Bedankt!
Weer veel volk achter de camera, dan er voor. Let op het zonnetje in beeld, onze Gie zorgt ervoor dat Jelle wat tegenlicht krijgt.
Sooike en Bene nemen het over en dan mag Jelle naar huis.
Scène 2 speelt zich af in de stal van Herman Moons. Die speciaal zijn koeien in de stal heeft gehouden voor onze film. Waarvoor hartelijk dank. En we mochten ook het stro naar hartelust verspreiden. Want dit werd het ...
... het bed van Sooike & Bene. Wakker worden was niet zo makkelijk.
Ook in de stal kam de stelling van pas. Om een topshot van Bene te maken.
In de boshoek is op sommige plaatsen de tijd een beetje blijven stilstaan, wat mooie beelden oplevert. En waar wij dankbaar van gebruik maken.
De vader van Herman Moons liet ons doen en vond het allemaal goed. Toch prachtig! Wij zijn hem zeer dankbaar, dat we twee dagen hebben mogen gebruik maken van zijn stal en zijn erf. Super bedankt, het was er zalig!
Voor ons was het een gewoon kappeltje, dat handig paste in onze film. Voor hem was het kappeltje een heel verhaal, dat hij met passie kon vertellen. Het was een zalig weekend met heerlijke en mooie opnames.
Zaterdag 17 april was onze achtste opnamedag. Dit keer zouden we draaien in de boshoek. Vandaag draaien we alleen maar shots voor de begingeneriek. Natuurlijk niet zomaar shots, maar beelden waarin duidelijk is dat er een grote vriendschap is tussen Sooike (Johan) en Bene (Harry De Brabandere). Het was de eerste keer dat ze samen zouden spelen. Maar het alsof ze al jaren bevriend waren. Het spatte van het scherm af. Eigenlijk was de hele dag een leuke bedoeling. Rennen, onder een draad door, elkaar nat maken, door de wei rennen, enz. Allemaal zeer levendige beelden. En dat onder een stralende zon en een geluidsarme lucht. Want door de vulkaan in Ijsland, vlogen er geen vliegtuigen en hierdoor hoefde wij ook niet te stoppen voor storende geluiden. Er werd veel plezier gemaakt maar ook goed gedraaid, waardoor we veel vroeger konden stoppen dan gepland. Veel opruim hadden we niet te doen, want we zaten in een goeie stal. De vader van Herman Moons liet ons toe om zijn lege stal te gebruiken als catering en opslagplaats. Waarvoor dank natuurlijk. En dan met een heerlijk zonnetje was dit de plaats om even na te kaarten over de opnames en de voorbereidingen te treffen voor morgen.
Voor het beginshot van de generiek, had de regisseur graag een hoog camerastandpunt. Dus er werd een stelling gebouw waar de camera werd op geplaatst.
Sooike en Bene mochten een paar keer rennen naar de camera. En ondertussen maakte ze graag plezier.
Sooike en Bene kruipen onder de draad door. Regisseur Freddy kijkt toe en Wim zoekt een goed standpunt.
Producer zorgen niet alleen voor het geld maar zorgen er ook voor dat het bad gevuld raakt. En Bene/Harry helpt een handje mee.
Na het opstaan, je even verfrissen dat kan deugd doen. En dat doen Johan en Harry met veel plezier.
De crew zat nogal ver van de catering. Maar geen probleem, want dan zorgt Chris er voor dat de catering tot bij de crew komt.
Oma (Greet) en kleindochter (Hannelore), zowel in het echt als in de film, leggen de was te drogen. Maar welke twee gekken komen daar even zot doen?
Eén zwaluw maakt de lente niet. Maar hier waren ze al met twee, dus...
... volgens ons is de lente al begonnen. En daar genoten we samen van, lekker in het zonnetje en het buikje aan het vullen met heerlijke croque monsieur. Want de catering was weer tiptop!
Mieke zorgt voor de catering, maakt fotos en houdt zich ook bezig met de rekwisieten. Het kappeltje mag wel eens afgestoft worden. En ondertussen natuurlijk mag je dan ook figureren.
%%%FOTO11%%%
Om af en toe nog iets anders in beeld te hebben, dan twee lopende mannen, werd er hier geopteerd voor een auto uit die tijd. Wat een mooi beeld opleverde.
Johan (de chauffeur en eigenaar van de auto) had al wat ervaring met film. Want in Terug naar Oosterdonk reed er ook al een wagen van hem rond. En als je het fragment wilt zien, klik dan op deze link: http://www.youtube.com/watch?v=sa2NPqZtJys Maar wij vonden het leuk dat hij (met wagen) in onze kortfilm wilde meedoen. Bedankt!
Zondag 28 maart was de volgende draaidag, aan een huis (het huis van Scheltjens in de film) in de Vanputlei. De inwoners van dit huis stelde hun voordeur (en voortuin) ter beschikking als decor en de achterkeuken voor catering en schmink. Waarvoor dank natuurlijk. De callsheet vermeld van 13u30 tot 18u00. Twee acteurs en weinig actie. Dus dit zou gemakkelijk worden. De sfeer was ontspannend. Tegen 13u30 was iedereen op post, en de routine kon beginnen. Camera uitpakken, verlengkabels leggen, monitor installeren, schminken van acteurs, koffie zetten, rekwisieten in orde brengen, draaischema overlopen, enz. Want de bedoeling was dat we om 14 uur ons eerste shot draaide. Maar toen ging de hemelsluizen open en snel moest al het materiaal afgedekt worden tegen de regen. Dit beloofde toch een moeilijke namiddag te worden. Maar dankzij de harde wind, vertelde kenners, zou het niet lang blijven regenen. En zoals dat gaat met echte kenners, die hebben (bijna altijd) gelijk! En dus klaarde het op en kwam de zon erdoor. Of toch niet? Want dankzij de harde wind was er weer snel een wolk ervoor en dan even snel weer weg. En dus veranderde het licht om de haverklap. En werd het vooral wachten op de wolken die voor de zon wilde schuiven. Want dat was het licht dat de regisseur wilde! Constant werd de lucht in de gaten gehouden en werd er commentaar geven over hoe de lucht zou veranderen. En werd vooral schattingen gemaakt, wanneer het shot gedraaid kon worden zonder dat het licht veranderde. Want deze shots moesten een beetje overeenkomen met scène 7 (aan de brouwerij) qua licht. Maar het lukt wonderwel allemaal. En we konden zelfs vroeger stoppen dan gepland. Dus iedereen was tevreden.
In de achterkeuken werd er hard gewerkt. Koffie werd gezet, koekjes werden klaargezet en de acteurs werden geschminkt.
Dit huis in de Vantputlei is ons decor. In de film wordt dit het huis van Meneer Scheltjens.
Sooike komt met zijn bak naar huis van Scheltjens om van zijn oren te maken over zn bak bier.
Even nadenken hoe hij het gaat aanpakken. En zit mijn broek goed?
Even kijken of er nog iets in de fles zit. Amaai dat is diep!
Even op de bel drukken. Natuurlijk geen geluid, dat wordt er achteraf opgezet.
Zal Scheltjens zijn verhaal geloven of niet? Hij kijkt toch maar bedenkelijk.
Harde wind, soms regen en kou. Dus af en toe opwarmen is nodig en dan is een achterkeuken ideaal!
Ook deze scène levert meer volk op achter de camera dan ervoor. Er wordt gezocht naar het juiste camerastandpunt. Om warm te blijven heeft Sooike even zijn jas aangedaan. Tijdens opname niet vergeten uit te doen.
Meerkeuzevraag: A. Sooike krijgt instructie van de regisseur. B. Sooike wacht op het juiste licht. C. Sooike vraagt zich af wat hij hier doet. D. Sooike wacht op vuur. E. Geen één van de vorige antwoorden. Mail ons het juiste antwoord door voor einde van april en win iets!
Op zaterdag 13 oktober 2009 werd er in bibliotheek van Lint een verwendag georganiseerd. De mensen die langskwamen kregen een attentie en een pannenkoek. Er was ook animatie voorzien. De Lintse VideoClub draaide een sfeerbeeld
Chris (catering) had haar digitaal fototoestel ook bij en heeft tijdens de opnames in de brouwerij fotos gemaakt. Zie hier een paar fotos.
Mieke, verantwoordelijk voor catering, rekwisieten, kledij en set-fotografie, raakt nu ook eens op de foto als iemand anders fotos maakt. Alle fotos over de kortfilm op deze blog zijn van haar hand. Knap hoor.
Het was kou dat weekend en kan warmen aan een lamp helpen. Mark probeert het even uit.
De werkmannen moesten betaald worden met Belgisch geld, want euros waren er nog niet in 1955. Ingrid probeert het geld een beetje ouder te maken.
Er is zelfs koffie gebruikt om het geld te verouderen. Toch weer knap nagemaakt van onze Dirk. Is hij nu al opgepakt voor valsmunterij?
Deze vier heren gaan met het geld mogen spelen. Maar daarna terug geven ,hé.
Jammer genoeg staat een aantal delen van de brouwerij op instorten. Hopelijk kan daar nog iets aan veranderen.
Acteurs zochten van alles om zich warm te houden. De ene een lamp, de andere een deken.
Elke handeling wordt eerst bekeken door de regisseur alvorens er gedraaid wordt. Ook al lijkt het simpel om bakken op een kar te zetten. Goed voorbereid is al half gewonnen.
Nog snel een paar dingen doornemen, alvorens het volgend shot wordt gedraaid.
Wat is onze Herman hier aan het uitleggen aan de Wouter? Of testen ze gewoon de perche?
Na zaterdag 13 maart, komt natuurlijk zondag 14 maart. Nog een hele dag draaien in de Brouwerij de sleutel in Kontich. Vandaag zouden we alleen werkscènes draaien. Wim en Guido, onze twee werk figuranten, zouden samen met Sooike moeten werken op de koer van de brouwerij. En dit onder het alziend oog van Meneer Stockmans. Vier man voor de camera en een hele crew erachter, dus dit kon niet verkeerd gaan. Maar dat was buiten een aantal factoren gerekend. Namelijk het weer was wat spelbreker. Af en toe zorgde de regen ervoor dat we even stil lagen. En ook de regisseur had geen heel vast draaiboek. Hierdoor kon onze opnameleider niet altijd goed volgen en was het moeilijk om de tijd in de gaten te houden. En dan gebeurt het dat je gaat eten met een uur achterstand. Maar na heerlijke hot-dogs, werd er weer hard doorgewerkt. Zowel voor als achter de camera. En hiervan kreeg Sooike toch zo een dorst. Dus hij drinkt regelmatig stiekem van een biertje. Maar er is toch altijd iemand die dat ziet zeker. Vermits we niet veel figuranten hadden, mocht (of moest?) nu Wouter, de regie-assistent, figuren. Hij mag met een kar bakken bier komen halen. Volgend probleem, de grote poort gaat niet makkelijk open, met andere woorden ze kan best dicht blijven. En door het kleine deurtje raakt de kar niet binnen. Maar je kan gelukkig veel oplossen door de juiste beelden te kiezen. En dan lijkt het toch alsof de kar binnen en buiten raakt. Rond 16u00 stoppen we met de opnames van scène 10. Alles staat erop, wat op voorhand een zeer moeilijke opnameweekend leek, viel achteraf goed mee. Bij een borrel wordt er nog even nagekaart over de opnames en dan begint de opruim. Al het technisch materiaal wordt opgeruimd, kabels worden gekuist, de laatste koffie wordt verdeeld, de catering pakt in en dan worden de ruimtes waar we twee dagen hebben verbleven gepoetst. Het opruimen van het decor, het wegbrengen van het materiaal en rekwisieten zal voor morgen zijn.
De bakken met flessen werden regelmatig verplaats, naargelang het shot. Maar gelukkig stak iedereen een handje toe.
Wouter onze regie-assistent wordt ook gesminkt voor zijn rol.
Chris die samen met Mieke (hier achter het fototoestel) zorgt voor de heerlijke catering, zit rustig te wachten tot iedereen verkleumd binnen komt om hen dan te voorzien van warme koffie.
Meneer Stockmans (Mark Swaelen) leest in zijn klein boekje terwijl we met het licht bezig zijn. Het boekje is nog van Gie (producer) zijn vader geweest en er staan nog verhalen in die hij optekende in de oorlog.
Gie (producer en zoveel meer) zit op de achtergrond te wachten tot er cut geroepen wordt. Want dan kan hij weer in actie vliegen.
Soms lijkt een beeld op het scherm mooi en simpel. Maar soms doet een cameraman, zoals Wim hier, daar gevaarlijke dingen voor. Maar het was wel een mooi shot.
Wouter komt binnen met de stootkar vol lege bakken bier. De kar hebben we kunnen lenen van de heemkundige kring van Lint, waarvoor dank.
Tijdens de middag kwam Ingrid even langs om de acteurs een beetje op te lappen, zodat ze er in de namiddag hetzelfde uitzagen als in de voormiddag.
Onze figuranten (Guido & Wim) mogen ook eens drinken. Maar niet van de flessen die ze vast hebben. Want deze flessen zijn niet deftig uitgewassen en afgekookt. Dus beginnen we het shot als de flessen al leeg zijn. En zij drinken als ze dorst hebben de koffie van de catering.
Sooike zijn fles was wel in orde gebracht om ervan te kunnen drinken. En dat deed hij met plezier. Gelukkig of jammer, maar er zat gewoon tafelbier in de fles. Misschien had Sooike dat graag anders gezien?
Zaterdag 13 maart. Het wordt een lange dag. De call-sheet zegt dat we al om 8 uur op de set moeten zijn. Eerste shot wordt gedraaid om 9 uur. Hopelijk? Hangt van het weer af! Weersvoorspelling: zwaar bewolkt en kans op regen. Toch hadden we beslist om dit weekend te draaien. We zullen wel zien hoe ver we raken. Wat bleek, het weer viel goed mee, maar het was vooral koud. En de acteurs speelde in hun hemd alsof het een lentedag was. Tussen elke shot werd er snel een jas aangedaan, om zich warm te houden. Of konden we binnen ons opwarmen. Vandaag stonden er drie scènes gepland. Dus we moesten ons strikt aan de planning houden. In de eerste scène was er nogal figuratie nodig. Want er moesten mensen uitgekozen worden. Blijkbaar was het heel moeilijk om mensen te vinden om te komen figureren, dus werd er een aantal mensen van de crew ingezet. De grote spelbreker in de voormiddag was de zon die even fel begon te schijnen en dan weer snel verdween. Hierdoor moesten we een paar shots opnieuw draaien. Maar met een kleine achterstand op het draaischema gingen we eten. De catering was weer tiptop in orde. Er waren twee heerlijke soepen voorzien. En zo konden we ons terug heerlijk opwarmen en opladen voor de namiddag. In de namiddag komen we traag in actie. De kou, de warmte, de heerlijke soep en de lichte vermoeidheid zorgen ervoor dat we met achterstand beginnen. De scène is wel rustiger wat de meeste figuranten zijn al terug naar huis of hebben hun taken terug opgenomen. Gelukkig kunnen we zeer goed doorwerken en we beginnen dan ook op tijd aan de laatste scène. Een korte scène, met Chris, Johan en een bak bier. Hoe kan het anders? Om 16u30 stoppen we met draaien. Een kwartier te vroeg zelfs. Wie had dat ooit verwacht? Materiaal wordt opgeborgen, set wordt klaargezet voor morgen en er wordt nog even nagekaart met een jenevertje. Gekregen van de gastheer van de locatie. En dan naar huis om uit te rusten en voor te bereiden, want morgen draaien we hier verder. Hopelijk met even geluk als vandaag. Hieronder een paar sfeerbeelden, allemaal gemaakt door Mieke (setfotografie)
De heemkundige kring van Lint leende ons nog een echte bak van de brouwerij Scheltjens uit. Deze bak wordt goed bewaard binnen tot dat we de bak nodig hebben voor een shot.
De eerste opnames zijn op het straat voor de brouwerij. Meneer Stockmans (Mark Swaelen) kijk eens even op zijn horloge. Cameraman Wim kijkt mee over zijn schouder en Dirk, onze scriptboy kijkt even op zijn chrono hoe laat het is.
De koer van de brouwerij met figuranten erop. Maar ook de zon, die ervoor zorgt dat het contrast te groot is.
Vermist de tijd dringt nemen we toch op met de zon. Wouter (regie-assistent) zorgt voor de clap, want Frank (opnameleider) is aan het figureren. Hopelijk blijft de hele scène zon.
Als meneer Stockmans jou er uitkiest, dan mag je morgen ook terugkomen. De eerste twee figuranten zijn Dirk en Frank, die na het shot...
... direct terug hun taak opnemen op de set. Namelijk scriptboy (Dirk) en opnameleider (Frank)
Eten (snoepen) en de perche vasthouden, het gaat niet samen. Stijn, onze geluidsman, probeert het op een creatieve manier.
Regisseur Freddy trekt te strijden tegen de zon. Maar het reflectiescherm is niet sterk genoeg. Zo een draadloze hoofdtelefoon kan met dit weer ook lekker dienen als oorverwarmers
Een reactieshot van een paar werkmannen. Maar waar is de zon? Herman (making off) moest ook even meedoen als figurant. Hier geeft hij een reactie samen met WIm, Filip & Philip.
%%% FOTO10%%% Meneer Scheltjens (Chris Schmitz) ziet dat het goed is. Zijn bril werd voorzien met de juiste brilglazen.. Zodat hij zonder problemen kon spelen. Bedankt optiek Defever.
Kris zorgt ervoor dat de koffie klaarstaat als het pauze is. Er zijn verschillende liters koffie verzet tijdens de opnames.
Anneliese (acteursregie) weet ook van de kou. Maar ze kan zich binnen lekker opwarmen.
Met zijn alle aan de tafel en smullen van de heerlijke soep. En het was ongelofelijke stil tijdens het eten. Dus het zal wel heel lekker geweest zijn.
Ondertussen brengt Gie (productie en duiveltje doe alles) de rekwisieten in orde onder het waakzaam oog van Guido. Hier worden de fles gevuld met water en jammer genoeg niet met bier.
Stockmans en Scheltjens vinden dat we lang genoeg gewerkt hebben. Steeds was het uitkijken met het maken van de shot, dat er geen hedendaagse dingen in beeld stonden. Want zo een jeep, dat hadden ze nog niet in 1955.
Een fris gewassen fles, met klikstop wachten op gebruik. Flessen hadden we genoeg.
Sooike (Johan Van Mechelen) brengt de rekwisieten terug naar zijn plaats. Zodat hij nog eens een tonnetje kan rollen ;-)
Onze eerste reportage die we als club maakte kan je nu hier ook zien. In 2007 bestond de Lintse bibliotheek 25 jaar en dat werd gevierd. De Lintse videoclub was erbij omdat vast te leggen. En zo begonnen we aan de uitbouw van een archief.
Vrijdag 12 maart, 9u30, locatie Sleutelstraat in Kontich. Opdracht: Zorgen dat er morgen kan gefilmd worden in een decor van een brouwerij uit 1955. (Diepe zucht.) Er staan een paar hedendaagse dingen in de weg zoals een jeep. Met volle moed vliegen we (Frank, Gie en Freddy) erin. Ondertussen staan er nog 500 flessen met een dikke laag stof te wachten op een poetsbuurt. Maar dat zal geen probleem zijn voor Bram, Stijn en Margot (hadden vandaag geen school). Spullen worden weggebracht, bakken worden gestapeld, flessen worden proper gemaakt en kinderen worden natter... maar tegen de middag begint een hoek van de koer al veel beter op een brouwerij te lijken. In de namiddag wordt de ingang van de brouwerij aangepakt en dan wordt er aan setdressing gedaan. Zeer moeilijk om bakken neer te zetten alsof ze daar gewoon neergezet zijn. Maar na een tijdje begint het te lukken. Tegen 16u00 lijkt ons de locatie/decor in orde. Morgen met acteurs zal het weer helemaal anders zijn. Dan zal er leven in de brouwerij zijn.
Als de jeep niet weg kan, dan verstoppen we hem maar.
De poetsploeg voor de flessen. Vijfhonderd flessen gepoetst zonder één fles stuk te maken. Knap!
Al zittend, poetsen Bram & Stijn er vrolijk op los.
Margot heeft nog even tijd om te glimlachen naar de camera. En kijk eens naar die techniek ;-)
Waar is die jeep gebleven? Mooi verstopt achter de bakken!
Hoe hoog staat het record lege bakken stapelen? Of gaan we gewoon verder met het decor in orde brengen? Of hebben ze het nog over iets anders?
Ook de rekwisieten staan klaar voor morgen. Onze kar is al oud, maar bolt nog goed.
Aan de ingang van de brouwerij, worden ook een aantal dingen afgedekt door lege bakken.
De flessen staan mooi gepoetst klaar om morgen gebruikt te worden. Maar er is nog werk aan. Namelijk bier erin en een stop erop.
Om in decor wat flessen te krijgen, was vijfhonderd flessen geen overbodige luxe. Maar het geeft wel mooie beeldjes.
Een paar vaten zorgen voor de afwerking. Jammer, maar ze zijn al leeg.
Het decor is klaar en nu wachten op het leven in de brouwerij.
Suikerzinnen editie 2009 had als thema 'Water-dicht'. De watertoren van Lint was de geschikte locatie om deze gedichtenavond laten door te gaan. En de Lintse Videoclub was er bij om een reportage te maken.
De filmopnames voor de scènes van '55 gaan binnenkort van start. Daarvoor moeten we nog verschillende rekwisieten hebben. De flessen waar moeilijk te vinden, maar uiteindelijk op een zolder bij Liefmans lagen er nog. Dus ging we met een paar mensen er naar toe om een vijfhonderd flessen op te pikken. Ondertussen testen we even de installatie uit vervlogen tijd. Het filmpje is gemaakt met een GSM en dat verklaart de slechte beeldkwaliteit. Met dank aan de gemeente en vooral aan onze chauffeur/helper Dirk
Eind januari, afspraak in de prins Albert. De crew, acteurs en figuranten met partners zijn aanwezig. De zenuwen staan gespannen. Want deze avond worden de ruwe gemonteerde scènes van 1995 vertoond. Voor de partners zal het de eerste keer zijn, dat ze een bewegend beeld van de film te zien krijgen. Dus iedereen wacht in spanning af. De projector wordt aangezet, de klank wordt bij geregeld en ... dat wordt het stil bij Lucienne. (Meestal is dat niet zo makkelijk). Iedereen kijkt vol aandacht naar de scènes. Ergens in een hoekje staat de regisseur/monteur toe te kijken. Zich afvragen: lachen ze op het juiste moment, begrijpen ze het, blijven ze kijken,... En dan na de laatste scènes ... is er een applaus en opluchting want de mensen vinden het goed. Sorry bezoeker van deze blog, maar jullie zullen moeten wachten tot op de echte prèmiere. Hieronder een paar sfeerbeelden van die avond.
Het eerste uur was het café alleen voor ons open.
Maar de rommel was nu beperkt. Geen lampen of camera in de buurt
Lucienne mag terug achter hare toog. En ze geniet ervan.
Nog even de opnames bespreken. Of ging het over iets anders?
Mieke had deze avond toch even tijd om te zitten en te genieten van haar eigen hapjes.
Onze jeugd was ook aanwezig. Leuk dat we op hen kunnen rekenen.
Ook voor de acteurs was het een leuk weerziens.
Op het einde van de avond waren de hapjes op en kwamen de sterke verhalen naar boven.
Dit is Hans. Deze man staat in voor de muziek in onze film. En kwam eens kijken naar de eerste scènes.
Lucienne krijgt van ons een cadeau. Namelijk een collage van onze setfotos die genomen werden in haar café. Die zelfde avond hing onze kader al aan de muur.
Zondag 5 april 2009 hield de Heemkundige Kring 'Eugeen Goeyvaerts' Lint een receptie voor haar ereleden. In februari 2009 werd Den Aker uitgeroepen tot erkend heemmuseum van de provincie Antwerpen. En dat werd op gepaste wijze onthuld. De Lintse videoclub was ook aanwezig!
Op woensdag 1 april 2009 (en dit is echt geen grap) is er tussen 14 en 17 uur heel wat te beleven in en rond het gemeentepark van Lint: fietsparcours - fotozoektocht - Mexican run - badminton - voetbal - parkloop - volleybal - kampen bouwen - rope skipping - estafetten en nog meer sport- en spelplezier Kom met een mooi en te gek versierde fiets. Om 16.30 uur bekroont een professionele jury de mooist versierde fiets. Hebben de ouders geen zin om mee te spelen? Geen probleem: ouderopvang is voorzien. De Lintse Videoclub zorgde voor de reportage.
Als regisseur wil ik iedereen bedanken voor de aangename en leuke draaiperiode. De groepsfoto van crew, acteurs en figuranten
Onderaan vlnr: Marc Swaelen/Meneer Stockmans, Chris Schmitz/Meneer Scheltjens, Lucienne (de echte!)/cafébazin, Johan Van Mechelen/Sooike, Gerd De Hert/Lucienne, Ann Gebruers/Lena. Midden vlnr: Gie Devlieghere/Producer & Pastoor, Dirk Van Dyck/Figurant, Wouter Van Dyck/Regie-assistent & Making off & Opnameleider, Mieke jacobs/ Catering & Decor/Rekwisieten & Set fotografie, Stijn Heirstrate/Geluid, Kris Van Houtven/Figurant, Eddy Kegels/Figurant, Chris De Clerck/Catering, Herman Henderyckx/Making off, Freddy Bellis/Regisseur & Scenario. Achteraan vlnr: Dirk Goossens/Scenario & Storyboard & Scriptgirl, Wim Schoeters/Camera, Rita Goossens/Schmink, Frank Willems/Opnameleider, Ingrid Myncke/Schmink, Anneliese De Boeck/Acteursregie. Niet op de foto Jan De Vocht/Licht.
Met dank aan voor de hulp en steun: Gemeente Lint, politiezone Hekla, Bank Dexia, Snoepwinkel t zoet bolleke, Alfacam, zaal Roeland, toneelvereniging Durendaal, en natuurlijk Café Prins Albert en Lucienne!
Woensdag 25 november 2009. Als alles goed verloopt, wordt dit onze laatste draaidag voor de scènes die zich afspelen in 1995. Het is een korte scène binnen en dan nog twee buitenshots voor de generiek. De sfeer is ontspannend omdat we tijd genoeg hebben. En dan daagt natuurlijk Murphy op, met zijn wet. Het loopt al fout van in het begin. Vermits bijna alle crewleden, acteurs en figuranten aanwezig zijn, wordt er beslist om een groepsfoto te maken. Er daar loopt het al een beetje fout. Vijf minuten wachten op iemand, duurt veel langer. Geen paniek, want we hebben tijd genoeg. Uiteindelijk raakt de groepsfoto gemaakt en beginnen de opnames. Op dat moment komt Wouter, onze opnameleider, melden dat we al een tijdje achter staan op het schema. De verschillende shot van deze scène maken, loopt vlot. Maar vraagt wel zijn tijd natuurlijk en dus halen we onze achterstand niet in. Daarna vliegt iedereen uit het café, want we gaan set-geluid opnemen. Vier mannen (Wim cameraman, Stijn geluidsman, Dirk scriptboy en Freddy regisseur) blijven achter in een leeg café. De bedoeling is dat we acht minuten opnemen. De rest van crew en acteurs neemt plaats in de catering en zullen daar wachten. Gevolg: na acht minuten is de catering leeggeroofd. Maar we hebben wel ons set-geluid. Dan zijn er nog twee shots langs buiten. Het eerste shot is eentje door het raam. Vermits er gordijnen hangen zal de camera en man hoger moeten dan de gordijnen. Er wordt een trapladder uitgestald en het zoek naar het juist kader kan beginnen. Het wordt druk op de ladder, want zowel cameraman Wim als regisseur Freddy staan erop. Na een beetje overleg wordt het kader gevonden en kan het shot gedraaid worden. Als dit shot erop staat verhuisd de hele ploeg naar het centrum van het rondpunt. Hiervoor worden we begeleid door Armand, onze gemeente toezichter. Met veel volk achter de camera, wordt het shot gedraaid. De bedoeling is dat we de bedrijvigheid van binnen voelen. Maar opeens is er veel bedrijvigheid en vliegt de deur van het café open. Het vat is af en aan paar omstanders zijn net iets te laat weggeraakt. Gevolg meer bier over hen, dan in de pint. Uiteindelijk raakt het shot er toch op. We stoppen om tien voor tien. Dan zetten we nog even de cafébazin in de bloempjes. Ze heeft het verdient. En wij zijn blij dat we in zo een pracht locatie konden draaien. Alles wordt opgeruimd en klaargezet voor morgen. Dan zal al het materiaal terug naar de juiste plaats en mensen gebracht worden. Een paar mensen zakken nog af in een andere café om ééntje te drinken op het einde van de eerst draaiperiode. Het was een leuke opnameperiode, de voorbereiding voor de scènes van 1950 kunnen nu goed van start gaan, want het zal rap maart zijn. En dan hebben we al de volgende draaidag. Wordt vervolgd...
We blijven geconcentreerd tot de laatste scène. Dus de acteurs nemen nog snel hun tekst door alvorens het filmen begint.
Beeldmateriaal voor de making off zullen we genoeg hebben. Want Herman was ook weer van de partij.
Vandaag is onze Wouter opnameleider. Juist de dag dat alles een beetje in het honderd liep. Maar hij heeft dat goed opgevangen.
Sooike (Johan) en Lena (Ann) zitten ook voor de laatste keer aan hun tafeltje. Voor Ann zijn de opnames ook afgelopen. Zij doet niet meer mee in 1950. Alvast bedankt.
Ook de regisseur Freddy was rustiger dan anders. Hij nam zelfs tijd voor een tasje koffie te drinken. Uit afwasbare tassen, zelfs op de set wordt er aan het milieu gedacht. Bedankt catering-ploeg!
Chris houdt zich bezig met de catering. Let ook op de aanwezigheid van een EHBO-kistje. Gelukkig niet nodig gehad, maar wel goed dat het in de buurt is.
Mieke verdeelt haar tijd tussen de catering, decor/rekwisieten en fotos maken. Alle mooie fotos op deze blog zijn van haar hand. Behalve deze, hé
Twee Lucienne achter de toog. Lucienne rechts is de echte, Lucienne links is Gerd. Onze Lucienne (de echte) was wat zenuwachtiger dan bij de andere opnames. En kwam dus vaker in het café en in ons beeld terecht. Maar meestal zonder erg En voor Gerd zit de draaiperiode er ook op, zij heeft al haar scènes gehad. Bedankt.
Frank was bij deze opnames geen opnameleider, maar hij maakte zich nuttig met het bijlichten van acteurs. En dat deed hij met de glimlach.
Sooike (Johan) drinkt nog snel zijn bolleke leeg. Want de beeldopnames zitten erop.
Iedereen wordt uit het café gezet voor geluidsopname. Chris krijg het druk in de catering.
Acht minuten stil zijn en wachten! Wat doe je dan? Kijken naar vorige fotos of...
een boekje lezen of ... de catering plunderen (maar daar zijn natuurlijk geen fotos van ;-))
Cameraman Wim en Regisseur Freddy bekijken samen het shot van op de ladder. Het zal uit de hand moeten, maar Wim ziet dat allemaal zitten.
Het rondpunt van Lint. Bevolkt door cameraploeg. Geen gewoon zicht in Lint en er wordt dan ook veel vertraagd door automobilisten. Gelukkig, want het is niet zonder gevaar om daar te gaan staan. Maar alles is goed afgelopen.
Als alle shots gemaakt zijn, krijgt Lucienne (de echte) bloemen uit de handen van de regisseur. Ze is er heel blij mee. En ook wij zijn heel blij dat we vier avonden in haar café mochten draaien. Hartelijk dank Lucienne!
Maandag 23 november is onze volgende draaidag. Het was zo gepland dat alles zou kunnen blijven staan omdat we gisteren ook gedraaid hadden. Maar dat is niet kunnen doorgaan. Er was een openbare verkoop in het café en dus moest al het materiaal opgeruimd worden. Het idee van aan te komen in het café en gewoon even het licht opzetten, zal deze avond ook niet lukken. Maar de routine zit er al goed in en heel snel staan de lampen op hun plaats. Deze avond komen er drie figuranten (Kris, Eddy & Dirk) de groep acteurs nog eens versterken. Hierdoor raakt het café aardig gevuld. De scène wordt in twee stukken gedeeld. Eerst draaien we alle close beelden, zonder figuranten. Hierdoor ontdekken de figuranten dat filmen, eerst en vooral wachten is. Maar dit wachten gebeurt binnen en in de buurt van de catering. Geef toe, er zijn slechtere plaatsen om te wachten. En dan opeens komt Wouter, regie-assistent, hen roepen. Ze worden naar hun plaats gebracht en daar worden ze letterlijk geplaatst voor het beeld van de camera. Na wat opschuiven, verplaatsen, terug verschuiven en nog eens de tafel met figuranten een paar centimeters verschuiven, vindt Freddy, de regisseur, het beeld in orde.. Dan spelen de acteurs de hele actie. De figuranten moeten gewoon deze actie volgen en reageren, maar zonder geluid te maken. Na de eerste take worden een aantal aanwezigen gegeven aan de figuranten en kan er opnieuw gedraaid worden. Alles loopt vlot, ook als een van de figuranten toch een klein zinnetje tekst moet zeggen. In de coulissen wordt zelfs de opmerking gemaakt dat hij meer tekst heeft dan sommige acteurs. Maar vermits we een film maken, opteren we voor beeld en niet voor tekst. Dus alles wat we kunnen laten zien, vertellen we niet met woorden. De figuranten hebben snel door als ze hun glas leeg drinken tijdens de opname, dat het dan terug gevuld moet worden voor de volgende opname. Zodat de continuïteit blijft kloppen. En de acteurs doen met plezier mee. Er worden die avond nogal wat halve bollekes verzet. Maar we hallen gemakkelijk het gepland einduur. Woensdag draaien we hier al onze laatste scène. Wat gaat het snel.
Veel volk in de schminkkamer. Dat wordt aanschuiven. Hier leren onze figuranten al wachten.
Meer volk op de set dat geschminkt moet worden, dus ook meer schminksters nodig. Ingrid komt Rita te hulp.
In het café test de crew het opnamemateriaal. Als alles in orde is, kunnen we beginnen met de shots zonder figuranten.
De figuranten (Dirk, Eddy & Kris) worden op hun voorlopige plaats gezet. Ze krijgen al direct een drankje, zo blijven ze rustig
Oei, het gaat hier nog gevaarlijk worden. Meneer Stockmans (Mark) begint te zwaaien met zijn wandelstok. Als dat maar goed afloopt.
Zodra de regisseur cut roept, schiet de crew in actie om dingen aan te passen. Maar de drie figuranten blijven er rustig onder
Figurant Kris heeft de eer om een klein stukje tekst te zeggen tegen Sooike (Johan). Ondertussen kijk op de achtergrond iedereen naar de monitor om te zien of het beeld in orde is.
Meneer Scheltjens (Chris) zorgt voor de ambiance, want hij mag een tourneé generale geven...
...en blijkbaar weten onze figuranten heel goed hoe ze daar moeten op reageren. En je ziet ze denken hopelijk mislukt dat shot hier af en toe!
Een filmploeg op bezoek krijgen is niet alles. Op het einde van de avond is alles verplaatst. Maar na de opname wordt dit weer in orde gebracht en zie niet meer dat er een filmploeg is gepasseerd. (Dat hopen we toch )