De Lintse Videoclub is een groep beginnende, maar enthousiaste videofilmers. We zijn sinds 2007 actief bezig met korte reportages en beelden van wat er leeft in Lint. Een nieuw project is onze kortfilm 'Vriendschap en dorst...'
04-04-2010
Verwendag bibliotheek Lint 2009
Op zaterdag 13 oktober 2009 werd er in bibliotheek van Lint een verwendag georganiseerd. De mensen die langskwamen kregen een attentie en een pannenkoek. Er was ook animatie voorzien. De Lintse VideoClub draaide een sfeerbeeld
Chris (catering) had haar digitaal fototoestel ook bij en heeft tijdens de opnames in de brouwerij fotos gemaakt. Zie hier een paar fotos.
Mieke, verantwoordelijk voor catering, rekwisieten, kledij en set-fotografie, raakt nu ook eens op de foto als iemand anders fotos maakt. Alle fotos over de kortfilm op deze blog zijn van haar hand. Knap hoor.
Het was kou dat weekend en kan warmen aan een lamp helpen. Mark probeert het even uit.
De werkmannen moesten betaald worden met Belgisch geld, want euros waren er nog niet in 1955. Ingrid probeert het geld een beetje ouder te maken.
Er is zelfs koffie gebruikt om het geld te verouderen. Toch weer knap nagemaakt van onze Dirk. Is hij nu al opgepakt voor valsmunterij?
Deze vier heren gaan met het geld mogen spelen. Maar daarna terug geven ,hé.
Jammer genoeg staat een aantal delen van de brouwerij op instorten. Hopelijk kan daar nog iets aan veranderen.
Acteurs zochten van alles om zich warm te houden. De ene een lamp, de andere een deken.
Elke handeling wordt eerst bekeken door de regisseur alvorens er gedraaid wordt. Ook al lijkt het simpel om bakken op een kar te zetten. Goed voorbereid is al half gewonnen.
Nog snel een paar dingen doornemen, alvorens het volgend shot wordt gedraaid.
Wat is onze Herman hier aan het uitleggen aan de Wouter? Of testen ze gewoon de perche?
Na zaterdag 13 maart, komt natuurlijk zondag 14 maart. Nog een hele dag draaien in de Brouwerij de sleutel in Kontich. Vandaag zouden we alleen werkscènes draaien. Wim en Guido, onze twee werk figuranten, zouden samen met Sooike moeten werken op de koer van de brouwerij. En dit onder het alziend oog van Meneer Stockmans. Vier man voor de camera en een hele crew erachter, dus dit kon niet verkeerd gaan. Maar dat was buiten een aantal factoren gerekend. Namelijk het weer was wat spelbreker. Af en toe zorgde de regen ervoor dat we even stil lagen. En ook de regisseur had geen heel vast draaiboek. Hierdoor kon onze opnameleider niet altijd goed volgen en was het moeilijk om de tijd in de gaten te houden. En dan gebeurt het dat je gaat eten met een uur achterstand. Maar na heerlijke hot-dogs, werd er weer hard doorgewerkt. Zowel voor als achter de camera. En hiervan kreeg Sooike toch zo een dorst. Dus hij drinkt regelmatig stiekem van een biertje. Maar er is toch altijd iemand die dat ziet zeker. Vermits we niet veel figuranten hadden, mocht (of moest?) nu Wouter, de regie-assistent, figuren. Hij mag met een kar bakken bier komen halen. Volgend probleem, de grote poort gaat niet makkelijk open, met andere woorden ze kan best dicht blijven. En door het kleine deurtje raakt de kar niet binnen. Maar je kan gelukkig veel oplossen door de juiste beelden te kiezen. En dan lijkt het toch alsof de kar binnen en buiten raakt. Rond 16u00 stoppen we met de opnames van scène 10. Alles staat erop, wat op voorhand een zeer moeilijke opnameweekend leek, viel achteraf goed mee. Bij een borrel wordt er nog even nagekaart over de opnames en dan begint de opruim. Al het technisch materiaal wordt opgeruimd, kabels worden gekuist, de laatste koffie wordt verdeeld, de catering pakt in en dan worden de ruimtes waar we twee dagen hebben verbleven gepoetst. Het opruimen van het decor, het wegbrengen van het materiaal en rekwisieten zal voor morgen zijn.
De bakken met flessen werden regelmatig verplaats, naargelang het shot. Maar gelukkig stak iedereen een handje toe.
Wouter onze regie-assistent wordt ook gesminkt voor zijn rol.
Chris die samen met Mieke (hier achter het fototoestel) zorgt voor de heerlijke catering, zit rustig te wachten tot iedereen verkleumd binnen komt om hen dan te voorzien van warme koffie.
Meneer Stockmans (Mark Swaelen) leest in zijn klein boekje terwijl we met het licht bezig zijn. Het boekje is nog van Gie (producer) zijn vader geweest en er staan nog verhalen in die hij optekende in de oorlog.
Gie (producer en zoveel meer) zit op de achtergrond te wachten tot er cut geroepen wordt. Want dan kan hij weer in actie vliegen.
Soms lijkt een beeld op het scherm mooi en simpel. Maar soms doet een cameraman, zoals Wim hier, daar gevaarlijke dingen voor. Maar het was wel een mooi shot.
Wouter komt binnen met de stootkar vol lege bakken bier. De kar hebben we kunnen lenen van de heemkundige kring van Lint, waarvoor dank.
Tijdens de middag kwam Ingrid even langs om de acteurs een beetje op te lappen, zodat ze er in de namiddag hetzelfde uitzagen als in de voormiddag.
Onze figuranten (Guido & Wim) mogen ook eens drinken. Maar niet van de flessen die ze vast hebben. Want deze flessen zijn niet deftig uitgewassen en afgekookt. Dus beginnen we het shot als de flessen al leeg zijn. En zij drinken als ze dorst hebben de koffie van de catering.
Sooike zijn fles was wel in orde gebracht om ervan te kunnen drinken. En dat deed hij met plezier. Gelukkig of jammer, maar er zat gewoon tafelbier in de fles. Misschien had Sooike dat graag anders gezien?
Zaterdag 13 maart. Het wordt een lange dag. De call-sheet zegt dat we al om 8 uur op de set moeten zijn. Eerste shot wordt gedraaid om 9 uur. Hopelijk? Hangt van het weer af! Weersvoorspelling: zwaar bewolkt en kans op regen. Toch hadden we beslist om dit weekend te draaien. We zullen wel zien hoe ver we raken. Wat bleek, het weer viel goed mee, maar het was vooral koud. En de acteurs speelde in hun hemd alsof het een lentedag was. Tussen elke shot werd er snel een jas aangedaan, om zich warm te houden. Of konden we binnen ons opwarmen. Vandaag stonden er drie scènes gepland. Dus we moesten ons strikt aan de planning houden. In de eerste scène was er nogal figuratie nodig. Want er moesten mensen uitgekozen worden. Blijkbaar was het heel moeilijk om mensen te vinden om te komen figureren, dus werd er een aantal mensen van de crew ingezet. De grote spelbreker in de voormiddag was de zon die even fel begon te schijnen en dan weer snel verdween. Hierdoor moesten we een paar shots opnieuw draaien. Maar met een kleine achterstand op het draaischema gingen we eten. De catering was weer tiptop in orde. Er waren twee heerlijke soepen voorzien. En zo konden we ons terug heerlijk opwarmen en opladen voor de namiddag. In de namiddag komen we traag in actie. De kou, de warmte, de heerlijke soep en de lichte vermoeidheid zorgen ervoor dat we met achterstand beginnen. De scène is wel rustiger wat de meeste figuranten zijn al terug naar huis of hebben hun taken terug opgenomen. Gelukkig kunnen we zeer goed doorwerken en we beginnen dan ook op tijd aan de laatste scène. Een korte scène, met Chris, Johan en een bak bier. Hoe kan het anders? Om 16u30 stoppen we met draaien. Een kwartier te vroeg zelfs. Wie had dat ooit verwacht? Materiaal wordt opgeborgen, set wordt klaargezet voor morgen en er wordt nog even nagekaart met een jenevertje. Gekregen van de gastheer van de locatie. En dan naar huis om uit te rusten en voor te bereiden, want morgen draaien we hier verder. Hopelijk met even geluk als vandaag. Hieronder een paar sfeerbeelden, allemaal gemaakt door Mieke (setfotografie)
De heemkundige kring van Lint leende ons nog een echte bak van de brouwerij Scheltjens uit. Deze bak wordt goed bewaard binnen tot dat we de bak nodig hebben voor een shot.
De eerste opnames zijn op het straat voor de brouwerij. Meneer Stockmans (Mark Swaelen) kijk eens even op zijn horloge. Cameraman Wim kijkt mee over zijn schouder en Dirk, onze scriptboy kijkt even op zijn chrono hoe laat het is.
De koer van de brouwerij met figuranten erop. Maar ook de zon, die ervoor zorgt dat het contrast te groot is.
Vermist de tijd dringt nemen we toch op met de zon. Wouter (regie-assistent) zorgt voor de clap, want Frank (opnameleider) is aan het figureren. Hopelijk blijft de hele scène zon.
Als meneer Stockmans jou er uitkiest, dan mag je morgen ook terugkomen. De eerste twee figuranten zijn Dirk en Frank, die na het shot...
... direct terug hun taak opnemen op de set. Namelijk scriptboy (Dirk) en opnameleider (Frank)
Eten (snoepen) en de perche vasthouden, het gaat niet samen. Stijn, onze geluidsman, probeert het op een creatieve manier.
Regisseur Freddy trekt te strijden tegen de zon. Maar het reflectiescherm is niet sterk genoeg. Zo een draadloze hoofdtelefoon kan met dit weer ook lekker dienen als oorverwarmers
Een reactieshot van een paar werkmannen. Maar waar is de zon? Herman (making off) moest ook even meedoen als figurant. Hier geeft hij een reactie samen met WIm, Filip & Philip.
%%% FOTO10%%% Meneer Scheltjens (Chris Schmitz) ziet dat het goed is. Zijn bril werd voorzien met de juiste brilglazen.. Zodat hij zonder problemen kon spelen. Bedankt optiek Defever.
Kris zorgt ervoor dat de koffie klaarstaat als het pauze is. Er zijn verschillende liters koffie verzet tijdens de opnames.
Anneliese (acteursregie) weet ook van de kou. Maar ze kan zich binnen lekker opwarmen.
Met zijn alle aan de tafel en smullen van de heerlijke soep. En het was ongelofelijke stil tijdens het eten. Dus het zal wel heel lekker geweest zijn.
Ondertussen brengt Gie (productie en duiveltje doe alles) de rekwisieten in orde onder het waakzaam oog van Guido. Hier worden de fles gevuld met water en jammer genoeg niet met bier.
Stockmans en Scheltjens vinden dat we lang genoeg gewerkt hebben. Steeds was het uitkijken met het maken van de shot, dat er geen hedendaagse dingen in beeld stonden. Want zo een jeep, dat hadden ze nog niet in 1955.
Een fris gewassen fles, met klikstop wachten op gebruik. Flessen hadden we genoeg.
Sooike (Johan Van Mechelen) brengt de rekwisieten terug naar zijn plaats. Zodat hij nog eens een tonnetje kan rollen ;-)
Onze eerste reportage die we als club maakte kan je nu hier ook zien. In 2007 bestond de Lintse bibliotheek 25 jaar en dat werd gevierd. De Lintse videoclub was erbij omdat vast te leggen. En zo begonnen we aan de uitbouw van een archief.
Vrijdag 12 maart, 9u30, locatie Sleutelstraat in Kontich. Opdracht: Zorgen dat er morgen kan gefilmd worden in een decor van een brouwerij uit 1955. (Diepe zucht.) Er staan een paar hedendaagse dingen in de weg zoals een jeep. Met volle moed vliegen we (Frank, Gie en Freddy) erin. Ondertussen staan er nog 500 flessen met een dikke laag stof te wachten op een poetsbuurt. Maar dat zal geen probleem zijn voor Bram, Stijn en Margot (hadden vandaag geen school). Spullen worden weggebracht, bakken worden gestapeld, flessen worden proper gemaakt en kinderen worden natter... maar tegen de middag begint een hoek van de koer al veel beter op een brouwerij te lijken. In de namiddag wordt de ingang van de brouwerij aangepakt en dan wordt er aan setdressing gedaan. Zeer moeilijk om bakken neer te zetten alsof ze daar gewoon neergezet zijn. Maar na een tijdje begint het te lukken. Tegen 16u00 lijkt ons de locatie/decor in orde. Morgen met acteurs zal het weer helemaal anders zijn. Dan zal er leven in de brouwerij zijn.
Als de jeep niet weg kan, dan verstoppen we hem maar.
De poetsploeg voor de flessen. Vijfhonderd flessen gepoetst zonder één fles stuk te maken. Knap!
Al zittend, poetsen Bram & Stijn er vrolijk op los.
Margot heeft nog even tijd om te glimlachen naar de camera. En kijk eens naar die techniek ;-)
Waar is die jeep gebleven? Mooi verstopt achter de bakken!
Hoe hoog staat het record lege bakken stapelen? Of gaan we gewoon verder met het decor in orde brengen? Of hebben ze het nog over iets anders?
Ook de rekwisieten staan klaar voor morgen. Onze kar is al oud, maar bolt nog goed.
Aan de ingang van de brouwerij, worden ook een aantal dingen afgedekt door lege bakken.
De flessen staan mooi gepoetst klaar om morgen gebruikt te worden. Maar er is nog werk aan. Namelijk bier erin en een stop erop.
Om in decor wat flessen te krijgen, was vijfhonderd flessen geen overbodige luxe. Maar het geeft wel mooie beeldjes.
Een paar vaten zorgen voor de afwerking. Jammer, maar ze zijn al leeg.
Het decor is klaar en nu wachten op het leven in de brouwerij.
Suikerzinnen editie 2009 had als thema 'Water-dicht'. De watertoren van Lint was de geschikte locatie om deze gedichtenavond laten door te gaan. En de Lintse Videoclub was er bij om een reportage te maken.
De filmopnames voor de scènes van '55 gaan binnenkort van start. Daarvoor moeten we nog verschillende rekwisieten hebben. De flessen waar moeilijk te vinden, maar uiteindelijk op een zolder bij Liefmans lagen er nog. Dus ging we met een paar mensen er naar toe om een vijfhonderd flessen op te pikken. Ondertussen testen we even de installatie uit vervlogen tijd. Het filmpje is gemaakt met een GSM en dat verklaart de slechte beeldkwaliteit. Met dank aan de gemeente en vooral aan onze chauffeur/helper Dirk
Eind januari, afspraak in de prins Albert. De crew, acteurs en figuranten met partners zijn aanwezig. De zenuwen staan gespannen. Want deze avond worden de ruwe gemonteerde scènes van 1995 vertoond. Voor de partners zal het de eerste keer zijn, dat ze een bewegend beeld van de film te zien krijgen. Dus iedereen wacht in spanning af. De projector wordt aangezet, de klank wordt bij geregeld en ... dat wordt het stil bij Lucienne. (Meestal is dat niet zo makkelijk). Iedereen kijkt vol aandacht naar de scènes. Ergens in een hoekje staat de regisseur/monteur toe te kijken. Zich afvragen: lachen ze op het juiste moment, begrijpen ze het, blijven ze kijken,... En dan na de laatste scènes ... is er een applaus en opluchting want de mensen vinden het goed. Sorry bezoeker van deze blog, maar jullie zullen moeten wachten tot op de echte prèmiere. Hieronder een paar sfeerbeelden van die avond.
Het eerste uur was het café alleen voor ons open.
Maar de rommel was nu beperkt. Geen lampen of camera in de buurt
Lucienne mag terug achter hare toog. En ze geniet ervan.
Nog even de opnames bespreken. Of ging het over iets anders?
Mieke had deze avond toch even tijd om te zitten en te genieten van haar eigen hapjes.
Onze jeugd was ook aanwezig. Leuk dat we op hen kunnen rekenen.
Ook voor de acteurs was het een leuk weerziens.
Op het einde van de avond waren de hapjes op en kwamen de sterke verhalen naar boven.
Dit is Hans. Deze man staat in voor de muziek in onze film. En kwam eens kijken naar de eerste scènes.
Lucienne krijgt van ons een cadeau. Namelijk een collage van onze setfotos die genomen werden in haar café. Die zelfde avond hing onze kader al aan de muur.
Zondag 5 april 2009 hield de Heemkundige Kring 'Eugeen Goeyvaerts' Lint een receptie voor haar ereleden. In februari 2009 werd Den Aker uitgeroepen tot erkend heemmuseum van de provincie Antwerpen. En dat werd op gepaste wijze onthuld. De Lintse videoclub was ook aanwezig!
Op woensdag 1 april 2009 (en dit is echt geen grap) is er tussen 14 en 17 uur heel wat te beleven in en rond het gemeentepark van Lint: fietsparcours - fotozoektocht - Mexican run - badminton - voetbal - parkloop - volleybal - kampen bouwen - rope skipping - estafetten en nog meer sport- en spelplezier Kom met een mooi en te gek versierde fiets. Om 16.30 uur bekroont een professionele jury de mooist versierde fiets. Hebben de ouders geen zin om mee te spelen? Geen probleem: ouderopvang is voorzien. De Lintse Videoclub zorgde voor de reportage.
Als regisseur wil ik iedereen bedanken voor de aangename en leuke draaiperiode. De groepsfoto van crew, acteurs en figuranten
Onderaan vlnr: Marc Swaelen/Meneer Stockmans, Chris Schmitz/Meneer Scheltjens, Lucienne (de echte!)/cafébazin, Johan Van Mechelen/Sooike, Gerd De Hert/Lucienne, Ann Gebruers/Lena. Midden vlnr: Gie Devlieghere/Producer & Pastoor, Dirk Van Dyck/Figurant, Wouter Van Dyck/Regie-assistent & Making off & Opnameleider, Mieke jacobs/ Catering & Decor/Rekwisieten & Set fotografie, Stijn Heirstrate/Geluid, Kris Van Houtven/Figurant, Eddy Kegels/Figurant, Chris De Clerck/Catering, Herman Henderyckx/Making off, Freddy Bellis/Regisseur & Scenario. Achteraan vlnr: Dirk Goossens/Scenario & Storyboard & Scriptgirl, Wim Schoeters/Camera, Rita Goossens/Schmink, Frank Willems/Opnameleider, Ingrid Myncke/Schmink, Anneliese De Boeck/Acteursregie. Niet op de foto Jan De Vocht/Licht.
Met dank aan voor de hulp en steun: Gemeente Lint, politiezone Hekla, Bank Dexia, Snoepwinkel t zoet bolleke, Alfacam, zaal Roeland, toneelvereniging Durendaal, en natuurlijk Café Prins Albert en Lucienne!
Woensdag 25 november 2009. Als alles goed verloopt, wordt dit onze laatste draaidag voor de scènes die zich afspelen in 1995. Het is een korte scène binnen en dan nog twee buitenshots voor de generiek. De sfeer is ontspannend omdat we tijd genoeg hebben. En dan daagt natuurlijk Murphy op, met zijn wet. Het loopt al fout van in het begin. Vermits bijna alle crewleden, acteurs en figuranten aanwezig zijn, wordt er beslist om een groepsfoto te maken. Er daar loopt het al een beetje fout. Vijf minuten wachten op iemand, duurt veel langer. Geen paniek, want we hebben tijd genoeg. Uiteindelijk raakt de groepsfoto gemaakt en beginnen de opnames. Op dat moment komt Wouter, onze opnameleider, melden dat we al een tijdje achter staan op het schema. De verschillende shot van deze scène maken, loopt vlot. Maar vraagt wel zijn tijd natuurlijk en dus halen we onze achterstand niet in. Daarna vliegt iedereen uit het café, want we gaan set-geluid opnemen. Vier mannen (Wim cameraman, Stijn geluidsman, Dirk scriptboy en Freddy regisseur) blijven achter in een leeg café. De bedoeling is dat we acht minuten opnemen. De rest van crew en acteurs neemt plaats in de catering en zullen daar wachten. Gevolg: na acht minuten is de catering leeggeroofd. Maar we hebben wel ons set-geluid. Dan zijn er nog twee shots langs buiten. Het eerste shot is eentje door het raam. Vermits er gordijnen hangen zal de camera en man hoger moeten dan de gordijnen. Er wordt een trapladder uitgestald en het zoek naar het juist kader kan beginnen. Het wordt druk op de ladder, want zowel cameraman Wim als regisseur Freddy staan erop. Na een beetje overleg wordt het kader gevonden en kan het shot gedraaid worden. Als dit shot erop staat verhuisd de hele ploeg naar het centrum van het rondpunt. Hiervoor worden we begeleid door Armand, onze gemeente toezichter. Met veel volk achter de camera, wordt het shot gedraaid. De bedoeling is dat we de bedrijvigheid van binnen voelen. Maar opeens is er veel bedrijvigheid en vliegt de deur van het café open. Het vat is af en aan paar omstanders zijn net iets te laat weggeraakt. Gevolg meer bier over hen, dan in de pint. Uiteindelijk raakt het shot er toch op. We stoppen om tien voor tien. Dan zetten we nog even de cafébazin in de bloempjes. Ze heeft het verdient. En wij zijn blij dat we in zo een pracht locatie konden draaien. Alles wordt opgeruimd en klaargezet voor morgen. Dan zal al het materiaal terug naar de juiste plaats en mensen gebracht worden. Een paar mensen zakken nog af in een andere café om ééntje te drinken op het einde van de eerst draaiperiode. Het was een leuke opnameperiode, de voorbereiding voor de scènes van 1950 kunnen nu goed van start gaan, want het zal rap maart zijn. En dan hebben we al de volgende draaidag. Wordt vervolgd...
We blijven geconcentreerd tot de laatste scène. Dus de acteurs nemen nog snel hun tekst door alvorens het filmen begint.
Beeldmateriaal voor de making off zullen we genoeg hebben. Want Herman was ook weer van de partij.
Vandaag is onze Wouter opnameleider. Juist de dag dat alles een beetje in het honderd liep. Maar hij heeft dat goed opgevangen.
Sooike (Johan) en Lena (Ann) zitten ook voor de laatste keer aan hun tafeltje. Voor Ann zijn de opnames ook afgelopen. Zij doet niet meer mee in 1950. Alvast bedankt.
Ook de regisseur Freddy was rustiger dan anders. Hij nam zelfs tijd voor een tasje koffie te drinken. Uit afwasbare tassen, zelfs op de set wordt er aan het milieu gedacht. Bedankt catering-ploeg!
Chris houdt zich bezig met de catering. Let ook op de aanwezigheid van een EHBO-kistje. Gelukkig niet nodig gehad, maar wel goed dat het in de buurt is.
Mieke verdeelt haar tijd tussen de catering, decor/rekwisieten en fotos maken. Alle mooie fotos op deze blog zijn van haar hand. Behalve deze, hé
Twee Lucienne achter de toog. Lucienne rechts is de echte, Lucienne links is Gerd. Onze Lucienne (de echte) was wat zenuwachtiger dan bij de andere opnames. En kwam dus vaker in het café en in ons beeld terecht. Maar meestal zonder erg En voor Gerd zit de draaiperiode er ook op, zij heeft al haar scènes gehad. Bedankt.
Frank was bij deze opnames geen opnameleider, maar hij maakte zich nuttig met het bijlichten van acteurs. En dat deed hij met de glimlach.
Sooike (Johan) drinkt nog snel zijn bolleke leeg. Want de beeldopnames zitten erop.
Iedereen wordt uit het café gezet voor geluidsopname. Chris krijg het druk in de catering.
Acht minuten stil zijn en wachten! Wat doe je dan? Kijken naar vorige fotos of...
een boekje lezen of ... de catering plunderen (maar daar zijn natuurlijk geen fotos van ;-))
Cameraman Wim en Regisseur Freddy bekijken samen het shot van op de ladder. Het zal uit de hand moeten, maar Wim ziet dat allemaal zitten.
Het rondpunt van Lint. Bevolkt door cameraploeg. Geen gewoon zicht in Lint en er wordt dan ook veel vertraagd door automobilisten. Gelukkig, want het is niet zonder gevaar om daar te gaan staan. Maar alles is goed afgelopen.
Als alle shots gemaakt zijn, krijgt Lucienne (de echte) bloemen uit de handen van de regisseur. Ze is er heel blij mee. En ook wij zijn heel blij dat we vier avonden in haar café mochten draaien. Hartelijk dank Lucienne!
Maandag 23 november is onze volgende draaidag. Het was zo gepland dat alles zou kunnen blijven staan omdat we gisteren ook gedraaid hadden. Maar dat is niet kunnen doorgaan. Er was een openbare verkoop in het café en dus moest al het materiaal opgeruimd worden. Het idee van aan te komen in het café en gewoon even het licht opzetten, zal deze avond ook niet lukken. Maar de routine zit er al goed in en heel snel staan de lampen op hun plaats. Deze avond komen er drie figuranten (Kris, Eddy & Dirk) de groep acteurs nog eens versterken. Hierdoor raakt het café aardig gevuld. De scène wordt in twee stukken gedeeld. Eerst draaien we alle close beelden, zonder figuranten. Hierdoor ontdekken de figuranten dat filmen, eerst en vooral wachten is. Maar dit wachten gebeurt binnen en in de buurt van de catering. Geef toe, er zijn slechtere plaatsen om te wachten. En dan opeens komt Wouter, regie-assistent, hen roepen. Ze worden naar hun plaats gebracht en daar worden ze letterlijk geplaatst voor het beeld van de camera. Na wat opschuiven, verplaatsen, terug verschuiven en nog eens de tafel met figuranten een paar centimeters verschuiven, vindt Freddy, de regisseur, het beeld in orde.. Dan spelen de acteurs de hele actie. De figuranten moeten gewoon deze actie volgen en reageren, maar zonder geluid te maken. Na de eerste take worden een aantal aanwezigen gegeven aan de figuranten en kan er opnieuw gedraaid worden. Alles loopt vlot, ook als een van de figuranten toch een klein zinnetje tekst moet zeggen. In de coulissen wordt zelfs de opmerking gemaakt dat hij meer tekst heeft dan sommige acteurs. Maar vermits we een film maken, opteren we voor beeld en niet voor tekst. Dus alles wat we kunnen laten zien, vertellen we niet met woorden. De figuranten hebben snel door als ze hun glas leeg drinken tijdens de opname, dat het dan terug gevuld moet worden voor de volgende opname. Zodat de continuïteit blijft kloppen. En de acteurs doen met plezier mee. Er worden die avond nogal wat halve bollekes verzet. Maar we hallen gemakkelijk het gepland einduur. Woensdag draaien we hier al onze laatste scène. Wat gaat het snel.
Veel volk in de schminkkamer. Dat wordt aanschuiven. Hier leren onze figuranten al wachten.
Meer volk op de set dat geschminkt moet worden, dus ook meer schminksters nodig. Ingrid komt Rita te hulp.
In het café test de crew het opnamemateriaal. Als alles in orde is, kunnen we beginnen met de shots zonder figuranten.
De figuranten (Dirk, Eddy & Kris) worden op hun voorlopige plaats gezet. Ze krijgen al direct een drankje, zo blijven ze rustig
Oei, het gaat hier nog gevaarlijk worden. Meneer Stockmans (Mark) begint te zwaaien met zijn wandelstok. Als dat maar goed afloopt.
Zodra de regisseur cut roept, schiet de crew in actie om dingen aan te passen. Maar de drie figuranten blijven er rustig onder
Figurant Kris heeft de eer om een klein stukje tekst te zeggen tegen Sooike (Johan). Ondertussen kijk op de achtergrond iedereen naar de monitor om te zien of het beeld in orde is.
Meneer Scheltjens (Chris) zorgt voor de ambiance, want hij mag een tourneé generale geven...
...en blijkbaar weten onze figuranten heel goed hoe ze daar moeten op reageren. En je ziet ze denken hopelijk mislukt dat shot hier af en toe!
Een filmploeg op bezoek krijgen is niet alles. Op het einde van de avond is alles verplaatst. Maar na de opname wordt dit weer in orde gebracht en zie niet meer dat er een filmploeg is gepasseerd. (Dat hopen we toch )
Na een korte etensbreak voor de crew en acteur, beginnen de avondopnames. Het hele café moet in orde gebracht worden. De klok wordt overplakt met een namaakklok zodat de tijd blijft stil staan! De acteurs doen hun kleding aan en worden geschminkt. En dan start de tekstrepetitie. Anneliese (acteurs-regie) volgt het tekstspel van de acteurs en geeft aanwijzigingen. Zodra alles vlot loopt, komt de rest van de crew op de proppen en wordt alles in gereedheid gebracht voor het eerste shot.
Zonder veel moeite worden de shots erop gezet. Buiten af en toe wat hinder van optrekkende brommertjes of bussen in het geluid, loopt alles vlot. Nochtans is dit pas onze tweede draaidag, maar het voelt alsof we dit al jaren doen. De samenwerking loopt perfect. Deze avond is iets rustiger gepland, waardoor een bezoekje aan de heerlijke catering iets vaker kan. Wat zou een filmset toch zijn zonder zo een goede catering. En waarom verdwijnen die lekkere koekjes zo snel?
Het aantal acteurs op de set blijft wel toenemen. Vorige scène waren er nog vier personages. maar in deze scène komen er nog twee bij. Maar dat is natuurlijk logisch. Een café waar geen volk komt, is geen goed café. De meeste acteurs en crewleden zijn dan in het dagelijks leven ook trouwe bezoekers van dit café. Waardoor zich hier thuis voelen geen probleem was.
Het café kan weer op de voorziene tijd worden ontruimd, namelijk om 22 uur. Ook een mooi uur om te stoppen en op te ruimen, want voor de meeste mensen is het morgen weer werkdag of schooldag. En morgenavond staan er al een nieuwe draaidag gepland.
Met nog meer volk op de set ...
Onze Lucienne (Gerd) wordt nog even geschminkt voor haar optreden. Deze keer met weinig (of was het geen tekst) maar wel met veel actie (tappen van bollekes) achter de toog.
Klokken hebben de slechte gewoonte om niet stil te staan, maar wij hebben graag dat de tijd stilstaat. Maar dat is een probleempje dat Dirk in een handomdraai oplost.
Decor klaar, acteurs klaar! Tijd voor tekstrepetitie. Anneliese (acteursregie) volgt alles nauwgezet.
Een moeilijk shot. De camera moet achter de toog gezet worden, maar daar is de toog niet echt op voorzien. Het zal een beetje krap worden voor onze cameraman en geluidsman.
Nadat iedereen achter hare toog is weggejaagd kan Lucienne (Gerd) haar plaats terug innemen.
Onze Wouter is terug regie-assistent en heeft zijn camera doorgeven aan Herman, die nu filmt voor de making off.
Meneer Scheltjens (Chris) speelt dat hij het boek interessant vindt. Of vindt hij het echt interessant!
Om kosten te besparen speelt onze producer Gie ook mee als pastoor. Is hij hier nu aan het acteren of aan het bidden voor een beetje meer budget?
Sooike (Johan) en Lena (Ann) wachten op het volgende shot aan hun tafeltje. Kan er ondertussen nog een beetje drank in de glazen?
Misschien toch een moeilijke combinatie? Acteren en produceren! Wat wilt de Gie hier uitleggen? Hoe hij gaat acteren of hoe hij financieel gaat rondkomen?
Meneer Stockmans (Marc) komt er ook bij aan de toog. Maar hij is blijkbaar niet zo geliefd? Weer geheimen die we niet mogen weten!
Je ziet duidelijk dat dit al geoefende café bezoekers zijn. Die zijn hier al veel komen repeteren zonder camera.
Zondag 22 november 2009 belooft een lange dag te worden. Zowel in de namiddag als in de avond wordt er gedraaid. In de namiddag wordt er een stukje buiten gedraaid. Maar de weerberichten van de voorbije dagen voorspeld niks goed.
Om 14 uur verzamelt de crew en ondergaat Johan weer zijn verouderingsproces. Het weer zit mee, wel harde wind, veel wolken maar ook zon. Dus we kunnen buiten draaien. En dan hebben we geluk. Het zonnetje valt zeer mooi op de gevel van het café. Daar maken we met plezier gebruik van. Af en toe is het wel even wachten op de zonnetje door de wolken ervoor. Maar dankzij de harde wind zijn die meestal ook snel verdwenen. En zo krijgen we alle shots makkelijk ingeblikt. Nog even wat geluid opnemen zonder actie, maar wel met veel wind. We zien wel tijdens de montage.
Daarna draaien we het vervolg binnen. Hier is het warmer, geen harde wind (en beter geluid!) en het zonnetje schijnt ook nog goed. Door het felle zonnetje buiten, moeten we zorgen voor wat tegenlicht in het café. Hierdoor is er iets meer installatie nodig dan voorzien. Frank, onze opnameleider, laat even weten dat we 4 uur naderen en dan zou alles moeten opgenomen zijn. Al snel hebben we door dat we over tijd zullen gaan. Maar straks halen we dat in tijdens de voorziene tijd van de installatie, want de lampen zullen er al staan.
Sooike (Johan) mag zich helemaal alleen uitleven in het café. We draaien hier de laatste scène van onze kortfilm. Sooike alleen op café, die even een filosofische bedenking maakt. Of is hij toch niet helemaal alleen? Wie komt er daar kijken?
Er blijft steeds veel volk achter de schermen ook is er maar één acteur voor de camera
Daar is het zonnetje, dus we kunnen draaien, maar eerst de clap opnemen
Sooike komt langzaam aangestapt en zoekt even steun. Juist in het zonnetje! Wat een toeval
Onze scriptgirl, euh 'scriptboy' Dirk houdt alles goed in de gaten, noteert alles zorgvuldig en zorgt dat de continuïteit blijft kloppen.
Misschien is het zonnetje toch iets te sterk. Geen probleem een lamp zorgt ervoor dat het licht terug in evenwicht raakt.
De filmcrew wordt gefilmd. Wouter filmt hier voor de making off.
Op zondagnamiddag een café sluiten voor filmopnames. Je moet maar durven!
Gelukkig kan Sooike toch naar binnen. Wel even kijken of niemand hem heeft gezien.
Op de achtergrond wordt alles goed in de gaten gehouden door Freddy, regisseur van de kortfilm en Gie, producer ven het hele gebeuren.
Binnen wordt er even tijd genomen om te overleggen en het licht te plaatsen.
Wie komt daar kijken? Lucienne de echte bazin van het café. Ze krijgt een klein cameo-rolletje in onze film.
Het verslag van de avondopname volgt nog ....
De opnames voor onze kortfilm 'Vriendschap & dorst' zijn gisterenavond (9 november 2009) gestart. Na vele uren voorbereiding in de voorbije weken en maanden, werd om 19u05 afgeteld voor het eerste shot. Daarna ontstond een gezellige bedrijvigheid in het café van Lucienne (ook gekend als café Prins Albert in Lint). De lichten werden zorgvuldig verplaatst, de camera (en zijn man) zochten de juiste beeldhoek en de perch-man wrong zich in de kleine hoekjes voor de juiste klank. In een hoekje achter een beeldscherm werd alles nauwlettend in de gaten gehouden, door de rest van de crew. De opnameleider hield het tempo goed strak. Er was wel af en toe tijd voor een kleine passage aan de heerlijke catering en natuurlijk ontbrak het plezier niet op de set. Want hoe zijn acteurs, ze willen spelen ;-). Door deze aangename sfeer en door het goed doorwerken, klokten we af op 22u10. Tien minuten later dan gepland stopten we de opnames. Niet slecht voor een eerste draaiavond. Na het opruimen vertrokken we moe maar voldaan naar huis. Uitkijken naar onze volgende draaidag, binnen twee weken. Zelfde locatie, zelfde tijd ... en weer iets korter bij de oplossing van het mysterie... van die bak.
Wordt vervolgd...
Hieronder een paar sfeerfoto's van de draaiavond.
Lena (ook gekend als Ann in het dagelijkse leven) wordt nog even geschminkt.
Onze opnameleider 'Frank' maakt zijn clap in orde.
Opgelet Jan, zo een lamp kan warm hebben!
Onze Lucienne (Gerd in het echte leven) houdt alles in de gaten van achter hare toog
Sooike (of is het iets oudere Johan) zit te wachten tot hij in actie mag komen.
Hier ons duo: Cameraman Wim & Geluidsman Stijn de hele avond met elkaar verbonden door een kabel. Gelukkig want anders hadden we geen klank!
Ha, een vaste klant van vroeger komt binnen: Meneer Scheltjens (maar nu gespeeld door Chris)
Er werd met de glimlach gespeeld
Een film over dorst, dan kan drank natuurlijk niet ontbreken en in '95 was het nog niet verboden om te roken in het café. En dus kan Sooike roken.
Meneer Scheltjens en Lucienne gaan naar de living. En... ze komen nog terug hoor! Maar wel in een andere scène.
Sooike krijgt bezoek aan zijn tafeltje van Lena. Wat wilt die weten?
Reportage 100 jaar Het Lied: Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen
Een reportage over: Het lied 'Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen'. Dit lied bestaat dit jaar 100 jaar. In december 1909 componeerde Lodewijk De Vocht het lied. De componist woonde toen met zijn ouders in Lint.
Op zondag 13 september 2009 werd er in de parochie van Lint het jubileum gevierd. Dit met medewerking van verschillende Lintse zang- en muziekverenigingen. Er was ook een tentoonstelling over Lodewijck De Vocht en het lied in 'Den Aker', georganiseerd door de Lintse Heemkundige Kring Eugeen Goeyvaerts. De Lintse VideoClub zorgde voor de reportage
a>