|
Of je nu rijdt met een Toyota Prius, een Volkswagen of een SUV je kan met elke auto zuinig(er) rijden! Alles hangt af van je rijstijl. Rijden als bompa is weer in en heeft zelfs een nieuwe naam: eco-drinving.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vermijd fel optrekken. Hoe meer gas je geeft, hoe meer brandstof je verbruikt. Maar dat wist je natuurlijk al. Vermijd ook om te remmen. Daarbij gaat veel energie verloren.
Probeer zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid te rijden, dan verbruikt een auto het minst. Dat betekent anticiperen op het verkeer, met andere woorden verder kijken dan de auto die vlak voor jou rijdt
De cruise control kan de snelheid van een auto veel beter constant houden dan de beste bestuurder.
Schakel zo snel mogelijk naar de hoogst mogelijke versnelling om dan een constante snelheid aan te houden. Om het meest efficiënt op te trekken schakel je net onder de 2000 (dieselmotor) of 2500 (benzinemotor) toeren naar een hogere versnelling en daarbij geef je relatief veel gas. Het toerental hou je vervolgens onder de 2500 toeren per minuut (bij een benzinemotor) en onder de 2000 toeren per minuut (bij een dieselmotor).
Op de autostrade rijden de meeste auto's rijden het zuinigst bij circa 90 km/uur. Boven de 100 km/uur neemt het brandstofverbruik exponentieel toe. Een constante snelheid van 70 à 90 km per uur, afhankelijk van het type auto, geeft een gemiddeld verbruik van 5,4 liter brandstof per 100 km. Bij een constante snelheid van 120 km is dat 7,7 liter (42 % meer), en bij een snelheid van 140 km is dat 9,4 liter (74 % meer). Hou de ramen gesloten, of open ze maar een klein stukje. Open ramen vergroten de luchtweerstand waardoor de auto meer verbruikt. Een open raampje bij een hoge snelheid geeft tot 5 % meer brandstofverbruik.
De airconditioning mag uiteraard gebruikt worden als het buiten erg warm is. Hoewel de hedendaagse klimaatsystemen een pak efficiënter zijn dan vroeger, vraagt de airconditioning nog steeds extra werk van de motor. Airconditioning die vaak gebruikt kost ongeveer 25 % meer brandstof. Gebruik met beleid (alleen indien echt nodig) kost ongeveer 10 % meer brandstof.
Schakel de motor uit als je ergens langer dan 30 seconden moet wachten. Sommige nieuwe autos die uitgerust zijn met een start-stop functie doen dat automatisch. Het brandstofverbruik van een motor die stationair draait kan - afhankelijk van het motortype - oplopen tot 0,5 liter per uur. Controleer ook regelmatig de bandenspanning en de profieldiepte van de banden. Regelmatig betekent een keer per maand. Bij een te lage bandenspanning verbruikt een auto meer, wordt hij minder goed bestuurbaar en zullen de banden veel sneller verslijten. Een te hoge bandenspanning betekent minder grip bij het remmen en draaien en ook dat kan gevaarlijk worden. De adviesspanning is te vinden in het instructieboekje, maar vaak ook op stickers op bijvoorbeeld de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het benzineklepje.
Maak je auto zo licht mogelijk. Haal zware dingen die u niet nodig hebt uit uw koffer. Elke 10 kg extra gewicht betekent een extra verbruik van 0,1 liter per 100 kilometer. Haal fietsrek, imperiaal en dakkoffer meteen van het dak als je deze niet meer nodig hebt. De grotere luchtweerstand zorgt ervoor dat het brandstofverbruik flink toeneemt. Dit geldt trouwens voor alles wat u op of aan uw auto bevestigt! Rijden met een dakkoffer kost 16 % meer brandstof, een fietsdrager op het dak verbruikt 20 tot 30 % meer brandstof, een klassieke imperiaal zelfs tot 40 % meer. Fietsen plaatst je bij voorkeur op een rek achteraan het voertuig.
Rij zo weinig mogelijk in de stad: het verbruik is er dubbel zo hoog als op de snelweg.
Parkeer je auto in de richting waarin je weer zal wegrijden. Zo vermijd je onnodig manoeuvreren met een koude, vervuilende motor.
En vooral: neem eens wat vaker de fiets.
Bronnen: www.wegcode.be www.ecolife.be
|