BINNENLANDS EN BUITENLANDS NIEUWS-SPORT-ECONOMIE-POLITIEK
28-05-2013
CD&V wil nu ook al gratis bussen voor 65 plussers afschaffen
De partij CD&V wil in 2014 de gratis bussen in Vlaanderen voor senioren afschaffen verklaart Brigitte Grouwels die Brussels minister voor vervoer is. In Brussel gebeurde het al. Daar meoten 65 plussers welgeteld 60 euro betalen voor een jaarabonnement.
Er is één regeringspartij die het gratis bus concept verdedigt, namelijk de SP.A die enkele jaren geleden het voorstel met succes realiseerde.
28-05-2013 om 00:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De Desiro, een nieuwe trein die de NMBS heeft besteld blijkt onbetrouwbaar. De maatschappij zou al 305 treinen besteld hebben aan 1,5 miljard euro. De Desiro wordt opmerkelijk door het Duitse Siemens geproduceert. Normaal worden treinen bestelt bij Alstom of Bombardier. Er zijn ondertussen al 1500 meldingen gemaakt van problemen bij het materieel. Een voorlopige bijbestelling opgeschort.
15-02-2013 om 13:16
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Hogesnelheidslijn Amsterdam - Antwerpen kan niet in gebruik worden genomen.
De hogesnelheidslijn tussen Amsterdam-Centraal en Breda zou op 8 april klaar voor gebruik zijn. Maar de falende Fyra komt roet in het eten gooien.
De trein is drie maanden afgeschaft omdat hij onveilig blijkt te zijn. De lijn tussen Amsterdam en Breda zou momenteel bereden moeten worden door test-Fyra's. De fabrikant AnsaldoBreda zegt dat het om een klein probleem gaat die binnen de week is opgelost. De italiaanse treinconstructeur vermeldt er nog bij dat alle problemen die er geweest waren kinderziektes waren en problemen door het vriesweer. De trein zal dus weer spoedig kunnen rijden, als we AnsaldoBreda mogen geloven.
25-01-2013 om 18:42
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Brussel-Zuid en Amsterdam-Centraal laat het de zoveelste keer afweten.
Gisteren raakte een onderdeel van een trein kwijt. Het ging om een rasterwerk onderaan de trein. Na de ontdekking van de verdwijning van de raster werd onmiddellijk al het Fyra verkeer stilgelegd. Sindsdien rijdt er geen enkele trein meer tussen Nederland en België. De Europese veiligheidsinstantie van Spoor heeft vandaag al het FYRA verkeer verboden totdat er wordt bewezen dat de trein terug betrouwbaar is. Pendelaars mogen er op rekenen dat er niet gereden wordt voor dinsdag. Er is een pendelbus ingelegd. Onlangs kwam de stad Den Haag nog aan de proppen met het idee een eigen treindienst te starten tussen de stad en Brussel-Zuid met als stopplaatsen van de oude Benelux trein. De trein zou worden uitgebaat door een privaat bedrijf. Of de trein er daadwerkelijk komt valt te betwijfelen, want privépassagierstreinen zijn nog altijd niet toegelaten op het net.
18-01-2013 om 18:26
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Vanmiddag werd de tweedelige structuur met daartussen een bedrijf dat de werknemers beheert goedgekeurd. Paul Magnette, minister van openbaar vervoer stelde een tijd geleden deze structuur voor omdat de huidige driedelige structuur waarin Infrabel, beheerder is van de sporen , NMBS instaat voor de treinen en NMBS Holding voor onderhoud en stations, niet werkte en de communicatie tussen de drie rampzalig was. De tweedelige structuur zal in feite niet veel veranderen zegt ACOD, de socialistische vakbond. NMBS zal nu bevoegd zijn over de stations, Infrabel blijft het onderhoud van de sporen doen en Human Recourses is de tot naam omgedoopte NMBS Holding dat een deel van haar bevoegheden moet afstaan aan NMBS. De vakbonden zijn niet te spreken dat er niet naar hen geluisterd is . Zowel de ACV als ACOD pleiten voor een ééndelige structuur. De bonden laten duidelijk horen dat ze van plan zijn acties te ondernemen.
11-01-2013 om 19:01
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Jongen filmt open deuren maar ondergaat geen veiligheidsmaatregelen
Jonas Cassimon (18) uit Kalmthout nam zondagavond om 19u de trein richting Antwerpen in het station van Heide. Onderweg zag hij dat er een paar deuren open stonden.
"Toen ik in Heide opstapte, zag ik dat er een paar deuren kapot waren en met touwen vastgebonden waren. Een beetje verder ontdekte ik echter de deuren die nog open stonden, zonder enige aanduiding. Naast mij stond een moeder met een kindje. Mocht dat kind even aan de aandacht van de mama ontsnappen, kon dat tot zeer gevaarlijke situaties leiden", vertelt hij. Cassimon probeerde het gevaar te melden aan de treinbegeleider maar die was nergens te bespeuren.
De jongen kon wel drie minutenlang dit voorval filmen zonder aan de noodrem te trekken. De deuren waren althans wel aangeduid als defect. Het was ook hoogst onverstandig naast open deuren van een trein die minstens 120 km per uur rijdt te staan.
27-12-2012 om 13:21
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De nieuwe hogesnelheidstrein Fyra wordt smalend een goedkope Aldi-trein genoemd, maar daar kan de Duitse supermarktketen niet mee lachen.
De Fyra zorgt voor veel ergernis in België en Nederland. De helft van de treinen reed de voorbije dagen niet op tijd en twee derde van de reizigers had een vertraging van een kwartier. "Het is het goedkoopste model en de kwaliteit is onder de maat", zei Jan Vaseveren van de reizigersorganisatie TreinTramBus. De trein wordt voor de grap vergeleken met een product van Aldi.
Dat schiet bij Aldi in het verkeerde keelgat. "We vinden het jammer dat dit Aldi in een verkeerd daglicht stelt", laat de warenhuisketen weten. "We hebben ons succes te danken aan het consequent toepassen van ons principe hoge kwaliteit-lage prijs."
14-12-2012 om 16:25
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Sneller en comfortabeler. Dat is de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam die de Beneluxtrein vervangt. Maar vooral ook: zeer duur. De NMBS gooit ons terug in de tijd', zeggen pendelaars.
Jiska Eelen pendelt bijna elke werkdag tussen Antwerpen, waar ze woont, en Amsterdam, waar ze als onderzoekster aan de universiteit werkt.
Met de rechtstreekse Beneluxtrein kost me dat nu 370 euro per maand, voor een abonnement van Antwerpen tot aan de grensovergang in Roosendaal en een jaarkaart in Nederland', zegt ze. Voor dat bedrag kan ik de trein ook nemen wanneer ik wil.'
Dat verandert vanaf 9 december. De gewone Beneluxtrein wordt dan geschrapt en vervangen door de Fyra, een gloednieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam.
Voordeel: de Fyra is veel sneller en biedt meer comfort. Nadeel: je moet je zitje reserveren en het is onmogelijk een abonnement te nemen, waardoor de prijs voor de pendelaar al snel oploopt.
Ik heb de berekening gemaakt', zegt Eelen. Als ik straks nog elke dag naar Amsterdam wil sporen, dan betaal ik met het voordeligste ticket 25 euro voor een enkele rit, wat neerkomt op 1.000 euro per maand. Ik wil gerust wat meer betalen om sneller ter plaatse te zijn, maar niet als dat mij 600 euro meer kost.'
Het klopt dat we voorlopig geen abonnementen voor de Fyra hebben', zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. Marktonderzoek heeft uitgewezen dat zulke formules niet nodig zijn. Maar als de klant de nieuwe dienst niet lust, zullen we dat herbekijken.'
Crols geeft toe dat het goedkoopste enkeltje Antwerpen-Amsterdam 25 euro kost en dat het niet inwisselbaar is. Maar je mag appelen niet met peren vergelijken. De Fyra is sneller, comfortabeler en biedt voor elk wat wils. En er zullen genoeg tickets voor supersavers zijn.'
Er zijn mensen die tranen in de ogen hebben als ze zien wat er op hen afkomt', zegt Jiska Eelen. Sommigen zeggen dat ze ander werk zullen moeten zoeken. Ikzelf? Alternatieven heb ik niet, tenzij de stoptrein tot in Roosendaal nemen en dan een binnenlandse rit die goedkoper is. Maar dan ben ik drie uur onderweg, een uur langer dan nu. De Fyra gooit ons terug in de tijd, maar we zullen blijven actie voeren.'
Slechte communicatie tussen vakbond en werknemers NMBS
"Toegegeven, gisteren is de situatie ontploft", schrijft Reniers over de Europese actiedag die woensdag in ons land vooral hinder op het spoor veroorzaakte. "Her en der werd gestaakt en bij de NMBS was dat het opvallendst".
Toch verdedigt Reniers donderdag ook de acties. "Wij kunnen helaas geen stakingen via muisklik organiseren en vervolgens rekenen op ruime persbelangstelling voor zo'n initiatief. Dit betekent niet dat we een vrijbrief hebben om te pas en te onpas op alles te reageren met een staking. Een staking is en blijft een laatste middel, ook voor een vakbond".
Reniers benadrukt ook dat het spoorwegpersoneel al jaren wordt geconfronteerd met een slecht werkende spoorwegstructuur.
"Dat 14 november 2012 voor vakbonden, stakers en niet-stakers, een lastige dag was, is duidelijk. Dat de gemoederen verhit werden ook. Dat doet echter geen afbreuk aan de echte doelstellingen van onze acties."
Reniers betreurt dat de media-aandacht gefocust was op de gevolgen van de stakingen en niet op de reden waarom de vakbonden actie voerden. "Diepgaande en zinnige discussies over de besparingsmaatregelen, onze voorstellen en alternatieven kwamen niet - en nooit - aan bod. Ook dat is bijzonder spijtig."
De L trein naar Brugge is woensdag vlakbij het station van Roeselare tegen een werktuig gereden. De 70 inzittenden werden geëvacueerd. De trein botste tegen een boormachine op wieltjes, die gebruikt wordt om dwarsbouten op het spoor vast te schroeven, zegt Thomas Baeken van Infrabel.
De trein reed net het station van Roeselare binnen toen hij het werktuig aanreed en ging dus niet zeer snel. De 70 inzittenden werden geëvacueerd, het voertuig stond al deels aan het station.
Door het ongeval is in Roeselare één spoor versperd. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend, maar mogelijk gaat het om een fout van de spoorwegarbeiders van Infrabel.
05-09-2012 om 15:33
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De gemiddelde snelheid van trams en bussen in Brussel is te laag omdat de voertuigen vaststaan in het drukke verkeer en worden opgehouden door foutparkeerders. Dat kost de Brusselse vervoersmaatschappij dit jaar 21 miljoen euro.
De bussen en trams van de MIVB halen een gemiddelde snelheid van respectievelijk 16,7 en 16,6 kilometer per uur, minder dan de 20 kilometer per uur die nodig is voor een optimale dienstverlening.
De MIVB verliest daarmee niet alleen tijd, maar ook geld. Elke kilometer per uur onder de commerciële richtlijn kost het bedrijf 3,8 miljoen euro voor bussen en 3,4 miljoen voor trams. Dat komt neer op een jaarlijks verlies van in totaal 21,6 miljoen euro. Bovendien wordt de dienstregeling in de war gebracht.
03-06-2012 om 12:05
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, vertelde dat de belangrijkste taak van een treinbegeleider de reizigers informeren is, maar dat staat lollige mededelingen niet in de weg. "Als de treinbegeleider dat kan met een knipoogje, en daarmee tijdens de spits een glimlachje kan ontlokken aan de reizigers, dan wordt iedereen daar beter van", aldus Crols.
De echtheid van de berichten kan helaas niet bewezen worden (en sommigen zijn misschien zelfs niet echt) maar ze zijn wel grappig. We kozen voor u de 20 beste eruit.
De leukste 'berichten aan de reiziger'
Bij aankomst in Denderleeuw: Degenen die een trein hebben genomen, gelieve deze bij het uitstappen terug te geven.
"U kan de komende tien minuten nog volop genieten van uw buren, want de trein heeft tien minuten vertraging."
Een slecht sprekende Franstalige conducteur: Bedankt voor uw verstand!
Nog een Franstalige conducteur: "Er zijn nog vrijplaatsen in de laatste wagon."
Diegene die net klop heeft gehad, gelieve buiten te komen. Uw dader is gevat.
"Beste reizigers, wij staan momenteel stil omdat het remsysteem niet meer werkt."
Dames en heren, wij hebben een onbepaalde vertraging en die is te wijten aan de helaasheid der dingen. (Twee jaar geleden, na dagen ellende en vertragingen was het voor de IC-trein Brussel-Poperinge weer prijs en toen deelde de conducteur dit doodgemoedereerd mee.)
"We staan even stil want we zitten in de polonaise tussen Noord en Centraal."
"Beste reiziger, this is your captain speaking, welkom aan boord van de IC-trein met bestemming Antwerpen Centraal. We rijden op dit moment tachtig kilometer per uur en de buitentemperatuur bedraagt 19° Celsius. Mijn collega's en ik wensen u een prettige en aangename reis aan boord van deze trein."
"Bericht aan alle reizigers. Let goed op uw spullen. Er zijn pick-pockets gesignaleerd. Bericht aan alle pick-pockets. Gelieve de trein de eerstkomende halte te verlaten."
"Beste reizigers, we hebben een onbepaalde vertraging wegens het ontbreken van een locomotief."
"Wegens een meningsverschil tussen mij en de machinist vertrekken we pas over tien minuten, als het dan al bijgelegd is tenminste!"
"Beste reiziger, u zou me beter verstaan mocht dit materieel niet verouderd zijn. Maar dit is de trein richting Boom-Puurs ..."
"Beste reiziger, gelieve ons te verontschuldigen voor de vertraging. We kunnen niet aan volle snelheid rijden, want we worden opgehouden door een hogesnelheidstrein."
"Beste reizigers, uw trein naar Antwerpen heeft een onbepaalde vertraging door een aanrijding met een pony ... Dat is een klein paard."
"De trein zal ongeveer een minuut te vroeg aankomen in het station van Antwerpen-Berchem, onze excuses voor dit ongemak."
"De Brussels Airport Express stopt vandaag niet aan de luchthaven."
"Dames en heren, welkom in de trein met bestemming Brussel. Deze trein stopt (kleine pauze) overal!"
"Welkom in deze trein. Jan, Piet, Joris, Korneel en ik wensen u een goede reis."
"Beste reizigers, de trein staat momenteel stil omdat de machinist op het toilet zit."
16-05-2012 om 13:45
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Een 27-jarige man moet zeven jaar de cel in, omdat hij betrokken was bij de agressie op een trambestuurder van de MIVB op 9 februari 2001. Hij had de straf al gekregen voor de correctionele rechtbank, maar het Brusselse hof van beroep heeft de uitspraak nu bevestigd. Zijn advocaat vindt het een strenge uitspraak.
De straf is ook van toepassing op een ander feit, waarvoor hij 20 maanden cel gekregen had. Uiteindelijk is er dus wel sprake van een strafverlichting. Het incident vond plaats op het Stefaniaplein. De 27-jarige Brusselaar was met twee vrienden op de tram van lijn 92 gestapt, maar toen hij meende te merken dat hij in de verkeerde richting reed, richtte hij zich tot de bestuurder van de tram. Er ontspon zich een discussie, waarna de twintiger een fles wodka uitgoot over de trambestuurder.
Vervolgens stapte hij samen met zijn vrienden uit. De bestuurder ging hen achterna, maar werd op straat door de vrienden van de twintiger afgeranseld. De man raakte ernstig gewond en artsen moesten een metalen plaat in het aangezicht plaatsen.
11-01-2012 om 19:25
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
In Raversijde is vanavond een man om het leven gekomen toen hij onder de tram terechtkwam. Dat bevestigt de brandweer van Oostende. De precieze omstandigheden van het ongeval zijn nog niet duidelijk.
Zeker is dat de man de sporen overstak op een plaats die geen oversteekplaats is. Hij werd aangereden door de tram die in de richting van Oostende reed. De man liet onmiddellijk het leven. De tramchauffeur werd in shock naar het ziekenhuis overgebracht.
Tramverkeer onderbroken Er rijden op dit moment geen trams tussen Oostende en Middelkerke. Tientallen passagiers werden met vervangbussen naar het station van Oostende gebracht.
27-12-2011 om 21:15
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
De trein van Brussel naar Antwerpen heeft woensdagavond een uur stil gestaan, nadat een zwartrijder ter hoogte van de het station Brussel-Noord uit het raam van de rijdende trein was gesprongen.
De trein had net het station Brussel-Noord verlaten om koers te zetten richting Antwerpen toen er een discussie ontstond tussen een treinbegeleider en een reiziger die geen ticket had gekocht.
Daarop sprong de man door een van de raampjes en belandde op de sporen. Er werd door de politie nog gezocht naar de man, maar hij verdween met de noorderzon.
De bewuste trein stond een uur stil en de reizigers mochten al die tijd het voertuig niet verlaten. Het overige treinverkeer ondervond weinig hinder, omdat een ander spoor kon gebruikt worden.
03-11-2011 om 14:25
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
In Nieuwpoort is vanochtend om 9.40 uur een kusttram ontspoord. Daarbij raakten twee inzittenden zwaargewond, 24 anderen liepen lichte verwondingen op. Geen van de gewonden verkeert in levensgevaar. Er zat een honderdtal reizigers op de tram.
De tram, die van Oostende richting De Panne reed, ontspoorde bij het binnenrijden van Nieuwpoort in een bocht en kwam met zijn neus tegen een paal terecht. Het voertuig liep veel schade op. Alle inzittenden werden uit de tram gehaald. De zwaargewonden en enkele lichtgewonden werden naar het ziekenhuis gebracht. Andere lichtgewonden werden ter plaatse verzorgd. Een aantal passagiers was onder de indruk en werd opgevangen in een lagere school. Het rampenplan was even van kracht, maar dat werd inmiddels weer afgeblazen.
Tramverkeer onderbroken Tussen de haltes Westende-bad en Nieuwpoort-Zonnebloem zal het tramverkeer wellicht nog de hele dag onderbroken blijven. Er rijden wel pendelbussen. De Lijn zal de schade aan de sporen en de bovenleiding nu zo snel mogelijk herstellen. Mogelijk kunnen er zaterdag weer trams rijden. Het parket heeft een deskundige aangesteld om de oorzaak van het ongeval te achterhalen. (lpb/belga)
14-10-2011 om 21:49
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Treinreizigers in ademnood na gebroken leiding in Oostkamp
Treinreizigers in ademnood na gebroken leiding in Oostkamp
In de stations van Blankenberge, Brugge, Oostende, Torhout, Lichtervelde en De Panne zijn naar aanleiding van technische problemen op het spoor duizenden toeristen en reizigers gestrand. Het Rode Kruis en verschillende brandweerkorpsen werden opgeroepen om water uit te delen. In Blankenberge alleen al werd een tiental mensen overgebracht naar het ziekenhuis. Gent heeft intussen het gemeentelijk rampenplan afgekondigd vanwege problemen met oververhitte reizigers in Gent-Sint-Pieters.
De drukte en de warmte is een aantal reizigers in diverse stations te veel geworden. Tientallen mensen moesten verzorgd worden in één van de opgetrokken hulpposten. Ook werd beslist vanwege de extreme hitte water uit te delen aan de reizigers die vertragingen tussen de tien minuten en een uur opliepen.
Gent Op een aantal treinen die via Gent-Sint-Pieters passeerden, werden verschillende mensen onwel. Er zat een groep kinderen op een trein en er werd beslist de treinen te laten halthouden in Gent, zodat de reizigers water konden krijgen en verzorgd konden worden. Drie kinderen werden naar het ziekenhuis overgebracht, twee zijn er minder erg aan toe, één kind wordt met ernstige uitdrogingsverschijnselen opgenomen.
Om 21.45 uur kondigde de Gentse burgemeester Daniël Termont het gemeentelijk rampenplan af omdat er toen vier treinen met 500 tot 1.000 personen aan boord richting Gent-Sint-Pieters spoorden. Termont ging vooraf ter plaatse om de situatie in Gent-Sint-Pieters te overschouwen. In het Gentse stadhuis werd een crisiscel opgericht en worden de verschillende hulpdiensten aangestuurd.
Tot 45 graden "Het ging vooral om oudere treinstellen zonder airco", aldus burgemeester Daniël Termont (sp.a). "Zelfs de nieuwe stellen met airco zaten urenlang vast zonder elektricteit, waardoor de temperaturen opliepen tot 45 graden. Bovendien schrijft een procedure bij de spoorwegen voor, dat deuren in dergelijke situaties om veiligheidsredenen gesloten moeten blijven."
De civiele bescherming, het Rode Kruis, de spoorwegpolitie, en twaalf ploegen van de lokale politie deelden de hele avond in het station waterzakjes uit. De crisiscel werd bijgestaan door de federale diensten van de gouverneur. "In elk geval raden we treinreizigers aan om te allen tijde water bij te hebben", klinkt het raadzaam.
Bovenleiding Oorzaak van alle ellende was een beschadigde bovenleiding in Oostkamp op het traject Brussel-Oostende. Maandagavond worden rond 24u de herstellingswerken afgerond aan de beschadigde bovenleiding in Oostkamp. Tegen dinsdagochtend zou het treinverkeer er opnieuw normaal moeten verlopen.
"Enkele honderden mensen zijn gestrand in Gent-Sint-Pieters", zegt Infrabel-woordvoerder Bram De Saedeleer. Het zal volgens De Saedeleer nog tot ongeveer 01.00u duren vooraleer iedereen ter bestemming geraakt.
28-06-2011 om 11:19
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Trein met honderden reizigers paar uur geblokkeerd
Trein met honderden reizigers paar uur geblokkeerd
Een trein met aan boord enkele honderden reizigers heeft een tijd geblokkeerd gestaan tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. De trein beschadigde de bovenleiding. Met 2 uur en 20 minuten vertraging is de trein in Brussel aangekomen.
Een diesellocomotief kwam de gestrande reizigers evacueren. Zij kunnen hun reis vanuit Brussel-Zuid voortzetten. Een spoor is nog buiten dienst, waardoor treinen van Brussel naar de kust moeten omrijden. Dat betekent een vertraging van 15 tot 20 minuten, aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Treinen van de kust naar Brussel kunnen een lichte vertraging oplopen door het incident.
De bovenleiding is beschadigd over een afstand van 150 meter, en daarnaast zijn er over een afstand van 1 kilometer nog kleine beschadigingen. Er zal wellicht de hele nacht gewerkt moeten worden om de schade te herstellen. Het is niet zeker dat de problemen morgenochtend van de baan zullen zijn, aldus nog de woordvoerder.
25-06-2011 om 22:33
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
BREAKING NEWS -> Twintig gewonden bij ongeval met kusttram
BREAKING NEWS Twintig gewonden bij ongeval met kusttram
Bij een ongeval met de kusttram in Oostduinkerke zijn volgens de eerste informatie zes zwaargewonden gevallen, waarvan er drie kritiek zijn. De tram reed tegen de kraanarm van een mobiele werkplaats, waardoor de kraanarm in de tram belandde. De precieze oorzaak van het ongeval is nog niet gekend.
Door werken aan de tramsporen kan de kusttram maar over één spoor rijden, maar volgens De Lijn zijn bij de werken aan de bovenleiding alle veiligheidsprocedures gevolgd. Op de tram zaten naar schatting 50 tot 60 mensen. In totaal waren er 20 gewonden. De trambestuurder verkeert in levensgevaar nadat hij werd geraakt door de kraanarm van de hoogtewerker. Vijf andere personen raakten zwaargewond.
14 schoolkinderen uit Luik Op de tram zaten ook veertien leerlingen uit het zesde leerjaar van de gemeenteschool van Braives, in de provincie Luik. Vier van die kinderen liepen diverse lichtere verwondingen op en zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Oostende en Veurne. Eén kindje zat gekneld en moest bevrijd worden, maar onduidelijk is of dit kindje behoorde tot de Luikse groep. De kinderen zouden normaal tot vrijdag aan de kust blijven, maar ze krijgen woensdagavond de kans omhuiswaarts te gaan indien ze dat wensen. De gemeente Braives heeft een crisiscel opgericht. Burgemeester Pol Guillaume en schepen van onderwijs Luc Vincent begaven zich op weg naar Oostduinkerke waar ze de ouders begeleiden.
Het parket van Veurne heeft een verkeersdeskundige ter plaatse gestuurd. De arbeidsinspectie onderzoekt eveneens de omstandigheden van het ongeval. Het medisch interventieplan werd afgekondigd en de MUG-helikopter is ter plaatse.
08-06-2011 om 20:00
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV
Reizigster valt op sporen na handtasdiefstal en wordt aangereden door metro
Reizigster valt op sporen na handtasdiefstal en wordt aangereden door metro
Vrouw zwaargewond in Brussels metrostation Clémenceau, dader gevlucht
In het Brusselse metrostation Clémenceau is vanavond een reizigster zwaargewond geraakt toen ze zich verzette tegen een handtasdiefstal en op de sporen terechtkwam. Dat meldt de MIVB. Een aankomend metrostel kon remmen, maar raakte de vrouw toch licht. Zij is overgebracht naar het Sint-Pietersziekenhuis. De dader van de handtasdiefstal kon ontkomen. Door het gebeuren is het metroverkeer op de lijnen 2 en 6 tijdelijk onderbroken.
Het incident speelde zich net voor 18.00 uur af. Een dame op het metroperron merkte dat iemand haar handtas probeerde te stelen en verzette zich. In het trek- en duwwerk viel zij op de metrosporen. De bestuurder van het metrostel dat aan de overkant halt hield, zag haar vallen en verwittigde snel de dispatching van de MIVB. Die kon nog net de bestuurder van een aanrijdend metrostel alarmeren, zodat die kon remmen. Het metrostel raakte de vrouw licht. Zij is met ernstige verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis, maar over haar juiste toestand zijn geen details bekend.
Sporenonderzoek De dader van de handtasdiefstal kon de benen nemen, maar zou wel het aanrijdende metrostel aangeraakt hebben. Het parket heeft het metrostel daarom tijdelijk in beslag genomen voor een sporenonderzoek. Dat heeft tot gevolg dat het metroverkeer op de lijnen 2 en 6 onderbroken is tussen de stations Hallepoort en Weststation.
31-05-2011 om 20:44
geschreven door DE REDACTIE LIVE TV